Hej - jeg har nået et punkt hvor jeg synes mine togstammer står for tæt på min modelbane og har derfor planer om at (igen, igen, igen) at udvide min togbanen. Men pladsen er trang nu - kender i det problem? Eneste mulighed er et område på 1 meters brede og en dybde på ca 1,2 meter. Desuden er tilkørslen til den kommende plade kun mulig i højre side (via en smal rampe/bro) af pladens bredemål. Opgaven er simpel; flest mulige parallelle spor til "tog-parkering" i pladens dybdemål - gerne så tæt som muligt. Jeg bruger c-skinner og forstiller mig at sporskifter skal være manuelt betjent (det der med pengene er et problem, igen) hvorfor tilgængelig betjening ved pladens tilkørselsside er en betingelse. Jeg håber ar kunne stille togstammer op på ca en meters længde og ønsker kun sporene afsluttet med en stopbum - intet omløb eller lignende. Jeg er kørt fast i sporplanen og håber at nogle kan komme med en sporplan som udnytter pladen maksimalt. På forhånd for jeres forslag - via billeder, tegninger, skitser eller hvad i har ved hånden.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Hva' med én paternoster i stedet, så kan Du sikkert også mulighed for lidt længere spor, men det naturligvis afhængig af Dine max. længde på togstammer
Har kun set den virkeliheden på på Anhalter Bahnhof og den kunne tage ca. meter togstammer
Men eller kan den findes hos tyske forhandler / producenter
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
Hej
Hvis du kun har 1,2 m i længden og vil kunne henstille togstammer at 1 m længde, så bliver det lidt af en udfordring, for der bliver kun plads til 1 sporskifte.
En mulig løsning, kunne være en manuelt betjent skydebro, og så overføre togstammerne vogn for vogn, men det bliver jo noget omstændigt.
Jeg går ud fra, at de 1,2 m begynder ved kanten af det nuværende anlæg.
Er der mulighed for en tegning/sporplan over tilslutningsstedet?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
cbt
Indlæg: 1.165
En tegning ville nok kunne give nogle mere kvalificerede svar - så her kan det kun blive til et "løst skud fra hoften":
1 meters bredde og (især!) 1.2 meters længde (?) er ikke meget til en sporvifte - så vil der højst kunne blive plads til to MR-sæt på det længste spor. Ved så kort længde vil sporskifterne optage for meget af længden - og siden indkørsel sker fra den ene side, så kunne du - såfremt indkørselssporet ligger i yderkanten af anlægget - i stedet lave en stor skydebro, der er 1.2 meter lang, hvor togstammerne kan stå på. Det princip bruges nogle gange indenfor Fremo-verdenen som en fiddle yard, og jeg ville gerne have henvist et billede af det, men kan desværre ikke finde det lige nu.
Skydebroen er egentlig bare et stykke sideværts bevægeligt anlægsplade med - i dette tilfælde - måske 6 eller 8 parallelle og lige spor på, og som kan forskydes ud og ind, så sporene skiftevis kan opnå tilslutning til indkørselssporet.
Denne skydebro kan monteres som en køkkenskuffe, dvs. du evt. kan bruge føringer (gerne de letløbende med kugler) fra køkkenskuffer - de koster ikke mange basseører hos f.eks. Kvik-køkkener.
Blot en idé (og så vil jeg prøve at finde et billede af princippet).
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Ja - en tegning vil være på sin plads - jeg forsøger at få den ind på denne side, men jeg er ikke en haj til det der med bileder på denne site.
Ha lige lidt toldmodlighed mens jeg forsøger - tak. .....
Forresten; så er jeg begrænset opad til af tagkonstruktionen (max 20cm frihøjde bagerst samt begrænset nedad til af en indbygget reol. Ellers en fed ide den der paternoster - den havde jeg ikke lige set. Kan man eventuelt lægge sporene på tværs af pladen for at få længere spor? ...okay, nogle af sporene bliver så måske kortere i siderne, men så er de jo bare til MO+CLS o.l.

plademål og indløb'
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
cbt
Indlæg: 1.165
Nu var det ikke lige en paternoster, jeg mente, men derimod en skydebro á la denne (nu har jeg i mellemtiden fundet billeder):
http://www.autoclassic.no/amjk/graphics/Pictures/Veitvedt3.htm
Måske lidt tydeligere her:
http://www.gerds-modellbahn.de/SOU/Anlage/Fiddle/Fiddle_5.jpg
Denne type løsning ville være oplagt i dette tilfælde, hvis ellers der er gangareal i den højre side af din tegning:
I så fald er det løsningen med lige "indløb", der du'r - og som nævnt kunne føringsskinner (de letløbende med kugler) fra køkkenbordsskuffer sikkert bruges.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
bqg
Indlæg: 1.102
Nu var det ikke lige en paternoster, jeg mente, men derimod en skydebro á la denne (nu har jeg i mellemtiden fundet billeder):
Det var faktisk bygger01 der foreslog en paternoster, men dem jeg har set, har ikke just været billige.
Hvis man har lidt snilde, kan skydebroen bygges forholdsmæssigt billigt.
Hvis der er plads foran, så skydebroen/skuffen kan trækkes ud, kan det være en mulig løsning.
Der skal ikke bruges sporskifter, der er udnyttelse af alle 1,2 m. Sporene kan placeres tættere end hvis der skulle benyttes sporskifter.
Der skal evt opfindes en lås ud for hvert spor, så ikke skydebroen forskydes ved et uheld samtidig med kørsel til og fra.
Kan en lås forbindes med til/frakobling af kørestrøm, så kun sporet ud for tilslutningsskinnen har kørestrøm og det sidste skinnestykke før skydebroen blev forsynet fra skydebroen, var man garderet mod uheld, som tog der kører på gulvet eller afsporer.
Kontakten kan fremstilles af messingstrimler, hvor der skal være tre strimler på skydebroen under hvert spor og tre placeret fast under skydebroen, .
På skydebroen skal kontakt 1 og 2 være forbundet indbyrdes og til midterlederen, kontakt 3 til skinnen.
De fast placerede kontakter skal placeres ud for kontakterne på skydebroen.
Kontakt 1 forbindes til midterlederen på skinnestykket før skydebroen, så skinnestykket kun får kørestrøm når skydebroen er placeret rigtigt.
Kontakt 2 forbindes til kørestrøm(midterleder) og Kontakt 3 forbindes til kørestrøm(skinne)
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Vis pengene er små, så drop at lave det. Første sted at spare er ved at undgå sporskifte, det næste sted er ved at undgå C-skinner og lave det i K-skinner i stedet, med en træklods for enden, frem for en stopbom. Havde jeg din problematik, havde jeg fulgt det forslag cbt kom med. Lidt træ og nogle skuffeskinner, er langt billigere end sporskifte og du kan få flere og længere spor på pladen.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg kan sagtens forstå dit ønske. Jeg har flere gange tegnet på lignende løsninger. Årsagen er, at jeg gerne vil have mit materiel synligt. Derfor er depotspor spændende.
Din plads er trang, så der er ikke plads til lange togstammer. Alligevel kan der godt stå nogle vogne. Jeg selv ville nok lave mere plads, så der kunne stå lyntogstammer og sovevogne, som der gjorde på Helgoland tidligere.
Desværre er de gode billeder, jeg ville henvise til ikke længere tilgængelige, da Steens Skinnebårne Sider desværre er lukket og slukket.
Jeg har vedhæftet et forslag, som også giver mulighed for at have et par lokomotiver på nogle ekstra spor.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Ligeledes en tak til alle andre på sitet for deres bidrag - det er endnu en gang bevist at den kollektive indsat er større end hvad jeg alene ville kunne udrette.
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej allesammen,
Her er mit bud på hvordan man kan knække den nød...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Frankks
4100 Ringsted
Indlæg: 149
Hej Per og Lars.
Jeg synes det er to gode forslag/ider i har lavet.
Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Jeg vil tillade mig at tegne begge forslag op på området og lige se hvad der virker bedst.
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Du skal være opmærksom på, at hvis du vil rangere på området er lige spor bedst, da vognene så kobler bedre sammen. Per´s forslag har den fordel at sporene er lige lange. Mit forslag har væsentlig mere sporlængde, men planen starter altså også uden for pladen. Hvad du med din tegning ovenfor jo viste var muligt.
Der er 10 opstillingsspor på min plan udover området til venstre, der er tænkt udnyttet som maskindepot. Spor 3 og 6 er ca. 100 cm lange, her kan der stå to lyntogsstammer. Sporene i midten er lige over 120 cm, hvilket giver plads til 2 gange 4 lange personvogne. Resten kan bruges til godsvogne, mindre styrevognstog og lignende.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...