Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

ballast

Hej. Jeg er ved at være klar til at ligge ballast på min privat bane, men kan ikke rigtig bestemme mig for hva jeg syntes bedst om, vil i give jeres bud? Efter hva jeg kan finde af billeder på nettet af gamle privat baner, er det nok nr 2 eller nr 4 men kom med jeres bud Billedees bud

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.167

PB

Hej Henrik

Er der tale om en moderne privatbane (epoke IV + V) eller en privatbane fra hedengangne epoker (epoke II + III + delvis IV) ?.

At dømme efter gamle gulnede farvefotografier kommer 3 og 4 farvemæssigt nok tættest på den grusballast, som anvendtes på mange privatbanespor i "gamle dage" - dog er kornstørrelsen i så fald for grov, men farven er som nævnt fin.

I moderne tid anvendes skærver som hos DSB - og er sporet ballasteret for nyligt, så passer 1 + 2 fint - er der derimod tale om en "godt brugt" ballast med masser af "flyverust" fra hjul og bremser, så passer 3 + 4 fint.

Måske kunne du mixe din egen "ballastmix" ud af de fire, du har vist, som en slags "brugt ballast" med overvægt af 3 + 4, frem for 1 + 2. Både på strækningen og på stationer kan du så pletvis supplere den brugte ballast med helt ny grå ballast (1 + 2) - det er lidt ligesom i virkeligheden, hvor der indimellem "efterfyldes" med ny ballast. Det giver både afveksling på anlægget og får det til at se realistisk ud.

Glæder mig til at se hvad du får lavet - vis endelig billeder af dine fremskridt undervejs i baneopbygningen.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.225

PB  Blog  Hjemmeside

Må jeg ikke tilføje: På åben bane er der sjældent ballast over svellerne - den har det med at blive skyllet væk af vejr og vind.

På stationer, derimod, har man i ældre tider forsøgt at holde svellerne dækket med - normalt - sand: Rangerpersonale har jo ofte måttet løbe efter vogne i mere eller mindre kørende tog - og derfor har der været stor fare for at snuble over svellerne, hvis de ligger frit. Så af hensyn til personalet har man forsøgt at holde svellerne dækket.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

hej Carsten Smile nu er jeg jo lidt af en banditkrabat, for det med epoker, er ikke noget jeg går så højt op i... det er min bane, og jeg køre med det jeg vil og kan lide at se på Wink så der kan komme lidt af alle epoker på de spor... men jeg er nok mest selv til 1 og 2. min bane kan du nemt se, den er under layout og "ny bane" der kan du også se min endestation på min privat bane, som Litra P har tegnet, det bliver en fin privat bane, med 3 stationer, en lille havn, og 6 industrier, så omkring de 55 meter spor Smile så det skal nok blive godt en dag ;-) 

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

hej Lars. jo det må du rigtig gerne tilføje Wink for jeg havde godt lagt mærke til det, men var ikke helt klar over grunden, men det ved jeg jo så lidt om nu.. men hva for 2 er du så mest til 1 - 2 eller 3 - 4? 

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 514

PB

billed 3 - 4 farvemæsigt og så finde så fint sand som muligt , og så behøver sporene ikke at ligge snorlige Høng Tølløse banen følger stadig tærenet meget selvom der nu er skærvebalast på , men banen bugter sig som en slange op og ned  Smile

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tommy Ø

Indlæg: 184

PB  Blog  Hjemmeside

Er også mest til 3-4 pga. farven. Synes 1-2 ser for ny/ren ud.  Men det er jo smag og behag Smile

__________________

Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet  

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.225

PB  Blog  Hjemmeside

HNE3003 skrev:
men hva for 2 er du så mest til 1 - 2 eller 3 - 4?

Det kommer an på, om du vil have det til at forestille sand eller skærver. På en privatbane - andet end de allernyeste i epoke V/VI - vil det næsten altid være sand, og så skal det være gult - jeg har ihvertfald aldrig set hvidt strandsand anvendt til ballastering.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.167

PB

HNE3003 skrev:

hej Carsten Smile nu er jeg jo lidt af en banditkrabat, for det med epoker, er ikke noget jeg går så højt op i... det er min bane, og jeg køre med det jeg vil og kan lide at se på Wink så der kan komme lidt af alle epoker på de spor... men jeg er nok mest selv til 1 og 2. min bane kan du nemt se, den er under layout og "ny bane" der kan du også se min endestation på min privat bane, som Litra P har tegnet, det bliver en fin privat bane, med 3 stationer, en lille havn, og 6 industrier, så omkring de 55 meter spor Smile så det skal nok blive godt en dag ;-) 

Hej Henrik  Smile

Jeg er sikker på, at det nok skal blive godt en dag, og som direktør over sin egen jernbane bestemmer man naturligvis også selv.

Noget af det første, der springer mig i øjnene, når jeg ser et anlæg, er netop ballasten og om sporet er patineret ("rustent"), for det især sådan noget, der med enkle og billige midler og på en nem måde får modeljernbanen til at se mere realistisk ud.

Se f.eks. nederst på denne side - det ser godt ud, ikke ?  Smile

 

Lars Skjærlund skrev:

Må jeg ikke tilføje: På åben bane er der sjældent ballast over svellerne - den har det med at blive skyllet væk af vejr og vind.

På stationer, derimod, har man i ældre tider forsøgt at holde svellerne dækket med - normalt - sand: Rangerpersonale har jo ofte måttet løbe efter vogne i mere eller mindre kørende tog - og derfor har der været stor fare for at snuble over svellerne, hvis de ligger frit. Så af hensyn til personalet har man forsøgt at holde svellerne dækket.

Hej Lars

For nyligt er der lavet sporarbejde på Aalborg Station ved opstillingssporene og omløbs-/udtrækssporene, fra "risten" og hen til Vesterbro, og her er der lagt fine granitskærver ("kirkegårdsgrus") i og omkring sporet, så rangerpersonalet ikke skal gå og snuble og forvride anklerne, ved at traske rundt i de noget grovere granitskærver, der anvendes på fri bane.

Så sådan løser man dette i epoke V - og så dræner de fine skærver sikkert bedre end det stabilgrus (eller hvad det var), som anvendtes i tidligere tider.

Til mit eget (forhåbentlig snart!) kommende Fremo-projekt er der ingen tvivl - på forbilledet var der (stabil-)grus over det hele, så det skal der naturligvis også være på modellen (i form af pulveriseret kattegrus). Alt andet ville se forkert ud.

Lars Skjærlund skrev:

HNE3003 skrev:
men hva for 2 er du så mest til 1 - 2 eller 3 - 4?

Det kommer an på, om du vil have det til at forestille sand eller skærver. På en privatbane - andet end de allernyeste i epoke V/VI - vil det næsten altid være sand, og så skal det være gult - jeg har ihvertfald aldrig set hvidt strandsand anvendt til ballastering.

Jep, sand til ballastering er altid "grusgult".

Kornstørrelsen ved strandsand ville sikkert ellers passe skalamæssigt fint til granitskærver - granitskærver er vel i omegnen af 80-90 mm i (uregelmæssig) diameter, svarende til ca. 1 mm i H0.

I model er granitskærver dog nødt til at være noget grovere, for visuelt at give indtryk af at være skærver, så de færdigkøbte skærver, á la dem Henrik viser, vil være et godt valg.

Måske kan strandsand bruges i et hjemmelavet "ballastmix", sådan at en måske lidt-for-mørk ballast kan gøre lidt lysere ?.

Et lille hint, hvis man således vælger at bruge rigtigt sand til ballast: I så fald skal ballasten limes godt fast, så der ikke kommer sandkorn med op i mekanikken på lokomotiverne, f.eks. på Heljan's MX- og MY-lokomotiver, for i kampen om at være hårdest og mest slidstærk, så vinder sandkornene over den noget blødere nylon, og man kan risikere at høre et "knas" fra mekanikken, som det godt kan koste lidt penge at udbedre.

Hvis der anvendes kattegrus-lignende produkter (lavet af moler), så knuses kornene, og så kan man "nøjes" med hurtigst muligt at få renset tandhjulene og få givet dem ny smørelse bagefter.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej allesammen, Her er der et link til en der har afprøvet det meste af det der er på markedet. En fin inspirationskilde...

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=103&t=65120

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

Hej Carsten Smile jeg køre jo på Tillig, så det med rust, det er klaret fra fabrikken, se det er nemt Smile men ja, man bestemmer jo da selv, som direktør.. Så det skal nok gå Smile
__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.