Hej Allesammen
Håber at der er nogle der vil guide mig lidt
Har efter mange år uden modeltog lyst til at prøve krafter med det igen. Har faktisk ikke ret meget rullende matriale men en masse C-skinner fra marklin. Fik solgt rigitg meget dengang. Jeg vil gerne i gang med den digitale verden. Nu jeg nævnte det med jeg ikke har så meget marklin mere kunne det være jeg skulle være åben for 2 skinnesytemet. Har ikke noget forhold til dette sytem da jeg aldrig har arbejdet med det. Jeg har ikke det store plads herhjemme så det bliver nok en bane på en plade. Jeg vil bruge det som øve/test plade for at lære det digitale at kende.
Jeg har nogle ønsker vedr banen.
Det skal være driftsikker.
Kan godt lide kvalitet
Er ikke fanatiker hvad angår detaljer. Har jo fint levet med marklin´s tredje skinne
Vil gerne have banen kan køre selv. dvs at når et tog kommer til stationen så starter et ny op derfra og sætter evt sporskifter rigtig. Samt at nye tog fra en evt skyggestation sættes i drift. Sådan at det er en illusion der kærer flere tog selvom de er skjult rund om på banen. (ved godt det ikke er muligt så meget på en plade på 120*240 m men det er et ønske til fremtidens bane.
Økonomi. vil gerne selv lodde moduler sammen osv. Vil gerne komme igang nu på et minimal budget og derefter stille og roligt købe og bygge mere. (udsigt til størrer hus om nogle år)
PC styring? jo med tiden.
Hvad vil i råde mig til at starte med?
Hvis der er nogen med evt en spændende bane til en plade, tager jeg gerne imod det.
Håber på mange inputs og gode snakke.
Mvh
Stefan
Hilsen Stefan Lucassen
PT ingen anlæg. Hollandsk IV + V + VI (tror jeg det bliver)
Fyn
Marklin4me
Indlæg: 552
Hejsa,
Velkommen tilbage til hobbyen. Mit råd vil være at du tager på besøg i klubber. Skal du til storkøbenhavns området er der Hobbymessen i Valbyhallen sidste weekend i februar og til april er der DMJU udstilling i Køge.
Jeg kører märklin C-skinne og M-skinne digitalt, bygger selv gamle analoge tog om til Digital. Så med fare for en 2-3 skinne debat så kom igang med noget af det du har og så tag den derfra.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Spor N? Jeg er selv på Märklinvognen, med et større anlæg, men fik jeg chancen for at starte forfra, blev det definitivt ikke med Märklin, men toskinnedrift, vor der ikke skal gås sådan på kompromis hele tiden. Du kunne jo også overveje a lave moduler, frem for en plade, evt også mødes med andre der bygger moduler?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Magnusmyggen
Indlæg: 51
Hej Ulrik
Det med besøge en klub var egentlig en god ide. Jeg har lige fundet en klub i Odense der kører 2 skinnedrift. Jeg vil give dem et besøg og se hvordan de gør tingene.
Moduler har jeg også tænkt på men virker bøvlet men det er nok fordi jeg ikke har arbejdet med det. Er der nogen her på fyn der laver moduler eller skal der satses på fremo moduler med det samme. Det er vist også 2 skinnedrift er det ikke?
Hilsen Stefan Lucassen
PT ingen anlæg. Hollandsk IV + V + VI (tror jeg det bliver)
Fyn
mr-data
Indlæg: 805
Jeg er selv startet for nylig, og for mig faldt valget på Trix. Der var flere årsager hertil:
I øvrigt kan jeg godt tilslutte mig ideen med at arbejde med moduler, jeg overvejer selv at blive medlem af en modulforening, f.eks. Fremo. Her anvender man ganske vist ikke spor med ballast, men med Trix' C-spor kan man ret nemt lave en overgang til ballastfri spor.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Magnusmyggen
Indlæg: 51
Hej Bent P
kunne du definere lidt bedre med kompromier vedr 3 skinnedrift. Jeg kan ikke mindes at der har været nogen men jeg husker sikkert forkert.
Hilsen Stefan Lucassen
PT ingen anlæg. Hollandsk IV + V + VI (tror jeg det bliver)
Fyn
DCC
Indlæg: 359
Hej Bent P
kunne du definere lidt bedre med kompromier vedr 3 skinnedrift. Jeg kan ikke mindes at der har været nogen men jeg husker sikkert forkert.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
Magnusmyggen
Indlæg: 51
Hej Brian
Tak for dit input. Jeg har aldrig tænkt over det selv. Har vel bare accepteret at de er som de er. Ikke noget der har generet mig som sådan.
Hilsen Stefan Lucassen
PT ingen anlæg. Hollandsk IV + V + VI (tror jeg det bliver)
Fyn
mr-data
Indlæg: 805
Både i C-sporet og K-sporet findes da forholdsvis slanke sporskifter og pænt store kurvespor. Og K-skinner findes endda som fleksspor så man selv kan lave sine kurver med den radius man måtte ønske,
De primære ulemper ved K-skinner er, efter sigende, dels at man selv skal lave sin ballast, dels at de skulle have et forholdsvist stort strømtab hvorfor det er nødvendigt med ret hyppige tilslutninger til strøm. Det med strømtabet hænger formentlig sammen med at de, mig bekendt, bruger skinnestrenge i rustfrit stål og at dette materiale ikke har den allerbedste evne til at lede strøm,
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Med hensyn til at lave sin egen ballast hopper vi over gærdet ved at bruge ballast fra Merkur .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Både i C-sporet og K-sporet findes da forholdsvis slanke sporskifter og pænt store kurvespor. Og K-skinner findes endda som fleksspor så man selv kan lave sine kurver med den radius man måtte ønske,
De primære ulemper ved K-skinner er, efter sigende, dels at man selv skal lave sin ballast, dels at de skulle have et forholdsvist stort strømtab hvorfor det er nødvendigt med ret hyppige tilslutninger til strøm. Det med strømtabet hænger formentlig sammen med at de, mig bekendt, bruger skinnestrenge i rustfrit stål og at dette materiale ikke har den allerbedste evne til at lede strøm,
Det der formentlig menes er at det eneste kurveskifte du har i Märklin er R1 altså 36 cm radius, hvilket mange fremmede lokomotiver og vogne ikke kan køre igennem uden at der fjernes noget af modellen.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hej Stefan, jeg skal prøve. Først og fremmest er man låst af at kun kan købe skinnemateriel fra en enekelt leverandør. Skinnemateriel der langt fra er det billigste. Dernæst er man låst af den geometri de har valgt. Ja, man kan få flexskinner i K (dem har jeg også en del af), men de er stadigvæk i rustfri stå = trælse at lodde på og så bliver de hurtigere snavsede end "nysølv" som de andre fabrikanter bruger (i følge min viden, også Märklin selv, når de laver Trix skinner). At lave sporbesatmeldig er "let" med Märklin skinner, vis altså man vil gå på kompromis med strømoptaget, for så bruger man den ene yderskinne til tilbagemelding. På lige stæk er tilbagemelding okay, men tilbagemelding i sporskiftesektioner er et rent helvede, for så skal man til at skære og isolere. Det har jeg opgivet. Nå ja, så larmer slæbeskoen når den slæbes hen over punktkontakterne.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
Det der formentlig menes er at det eneste kurveskifte du har i Märklin er R1 altså 36 cm radius, hvilket mange fremmede lokomotiver og vogne ikke kan køre igennem uden at der fjernes noget af modellen.
Som jo egentlig ikke engang er et rigtigt kurveskifte, men to ens kurver og et stykke ret skinne, endnu et kompromi
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Stefan
Velkommen tilbage
Jeg vil gerne reklamere lidt for skala N. Da jeg startede forfra, valgte jeg skala N og det har jeg aldrig fortrudt. Så for din egen skyld tag og besøg en der har en skala N anlæg. Du kan tage ned i Odense modeltog forretning og spørg, de vil gerne give dig kontakt til en. Der er mange fordele i skala N. Her er et par stykker:
Alle tog og vogne fra forskellige producenter passer sammen. Kvaliteten er høj, lokomotiver kan kører langsomt uden at hakke. Da størrelsen er halv så stor som H0 giver det meget mere anlæg på samme plads.
Ulemper ved skala N:
Der er ikke så meget dansk materiel.
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Stefan
Jeg vil hermed give mit besyv med på systemvalg, og uden at det skal blive til en religionskrig.
Jeg har i mange år kørt märklin 3-skinnesystem med c-skinner og var rigtig glad for det. Det er sådan set gået fint. Man er dog begrænset af den geometriske faktor i c-sporet. Ved mit nye anlæg som jeg havde arbejder på i 1,5 år inkl. planlægning, valgte jeg at der på den synlige del af anlægget skulle der bruges k-skinner, flex-skinner og de slanke sporskifter.
Jeg blev dog meget skuffet da div. lokomotiver/materiel, havde mere end svært ved at passere de slanke sporskifter, herunder de slanke dobbelte sporskifter. Mx’er kørte fast i hjertestykket, D-maskinen skulle man være heldig hvis den ikke afsporede. Jeg skal dog lige sige, at jeg flere gange har overvejet skiftet til 2-skinne drift. Grunden til at jeg ikke valgte tidligere at skifte, var den elektronik som 2-skinne driften medføre. Men jeg må sige, at jeg er blevet klogere. Det er ikke mere svært end selv ikke elektronik uddannede, kan være med. Jeg valgte derfor at pille det hele ned og bytte det til 2-skinne system, Tillig Elite Code 83. Det valg er jeg rigtig glad for. Som også skrevet i andre tråde, er k-skinnerne svære at lodde på pga. materialet. Det er meget nemmere på Tillig skinner og andre producenters skinner.
Mit råd til dig vil være, se dig godt for, gør op med dig selv om du vil nøjes med märklin og Roco AC materiel (måske også andre producenter som overholder 3-skinne normen til hjul mv.). Hvis ikke og du gerne vil køre dansk med andre producenter af materiel, bør du overveje 2-skinne drift
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Hep!
Ideen med at bygge moduler er ædel: Du kan fokusere på et begrænset udsnit ad gangen, være en del af et fællesskab og udvide "anlægget" løbende som du får mere plads. Men moduler lægger også op til store kurver, lange strækninger osv., så et modulbaseret anlæg fylder - meget.
Jeg har selv bygget FREMO-moduler i sin tid, men holdt op af flere årsager - primært fordi standarden og kvaliteten skal være overordentligt høj og en del af FREMO-tilhængerne er så penittengrynede, at det kan tage lysten fra mange begyndere (og også mere erfarne modelbyggere). Det skal stå for egen regning, men det er desværre min erfaring.
Derimod anbefaler jeg at du finder en lokal forening, som du kan mødes med ofte og som ikke har samme, høje krav til modulbyggeriet.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Det med skarpe kurver og daarlige sporskifter fra Märklin... Den maa man altsaa noget laengere ud paa landet med. Märklin er IKKE synonym med disse skavanker.
De fleste sporsystemer har meget skarpe segment kurver. Det er da helt op til brugeren hvilke kurver han oensker at anvende.
Hvis man anvender Märklins C-skinner er der desvaerre ikke noget flexspor. Bloedeste kurve-segment er R9 (omkring 900mm radius).
C-sporets slanke sporskifter kender jeg ikke, men derimod anvender jeg mange slanke K-skifter. De er af ganske hoej kvalitet, omend de bestemt ikke egnede til gulvbane! Slankt K-skifte-kryds har elektriske problemer hvis lokomotivet er for kort. (se hedengange Michael Preiskorns website)
Slankt C-skifte-kryds eksistere ikke (endnu). (Hvilket efter min mening er den alvorligste fejl ved dette sporsystem.)
Men det der bliver klaget over at at fremmed materiel koerer daarligt igennem sporskifterne. Her mener jeg at det maa udelukkende vaere dette fremmede materiel der har fejlen, og IKKE sporskifterne. Alt for ofte har jeg selv haft fabriksnyt materiel som har den forkerte hjul-bredde. D.v.s. de overholder IKKE den NEM som de boer goere, for at vaere kompatibelt med Märklin. Ofte drejer det sig om at presse hjulene sammen, sa de maaler 13,9 (14,
mm istedet for de typiske 14,3 mm som 2-skinne systemer holder sig til.
OBS: Dette er ofte OGSAA tilfaeldet selvom man har skiftet til fabrikantens saakaldte "AC-hjul". (Det maa helt klart vaere en sammensvaergelse for at faa Märklins system til at se ud somom at det fungerer daarligt... LOL)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Magnusmyggen
Indlæg: 51
Hej allesammen
tak for jeres input de er rigtige gode. Er godt klar over at de er et kilden spørgsmål vedr hvilket system. Har altid været glad for Marklin men vil også udvide min horisont ved at se hvordan 2 skinne virker. Har ikke besluttet mig endnu for hvad det bliver. Har marklin liggende så det kan altid lige graves frem. Vedr. Modul bygge projekter er nok ikke for mig hvis det kun handler om det perfekte, jo det skal passe og overholde de standarder der er sat, men det skal stadig være sjov.
Vil besøge en klub i dag og evt også i morgen. Måske det kaster lidt lys over det.
Hvis nu jeg skulle vælge 2 skinne drift hvilken startsæt mærke skulle men vælge? Eller skulle men kigge lidt på brugtmarkedet? Har ikke noget plan med at starte med digital lige med det samme. Tror det bliver en for stor udskrivning lige her og nu.
Hilsen Stefan Lucassen
PT ingen anlæg. Hollandsk IV + V + VI (tror jeg det bliver)
Fyn
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Vi kan vel korte det ned til at forskellen på Märklin (3-skinne) og alle de andre er:
1 Märklin ikke har problemer med vendesløjfer, hvor de andre skal have et vendemodel for ikke at kortslutte.
2 Märklin har kun et kurveskifte med radius på 36 cm., hvor de andre hver især har flere muligheder.
Det bedste er derfor at besøge klubber eller personer så man kan se og "mærke" hvad der passer en bedst.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
gejo
Indlæg: 681
Det med skarpe kurver og daarlige sporskifter fra Märklin... Den maa man altsaa noget laengere ud paa landet med. Märklin er IKKE synonym med disse skavanker.
De fleste sporsystemer har meget skarpe segment kurver. Det er da helt op til brugeren hvilke kurver han oensker at anvende.
Hvis man anvender Märklins C-skinner er der desvaerre ikke noget flexspor. Bloedeste kurve-segment er R9 (omkring 900mm radius).
C-sporets slanke sporskifter kender jeg ikke, men derimod anvender jeg mange slanke K-skifter. De er af ganske hoej kvalitet, omend de bestemt ikke egnede til gulvbane! Slankt K-skifte-kryds har elektriske problemer hvis lokomotivet er for kort. (se hedengange Michael Preiskorns website)
Slankt C-skifte-kryds eksistere ikke (endnu). (Hvilket efter min mening er den alvorligste fejl ved dette sporsystem.)
Men det der bliver klaget over at at fremmed materiel koerer daarligt igennem sporskifterne. Her mener jeg at det maa udelukkende vaere dette fremmede materiel der har fejlen, og IKKE sporskifterne. Alt for ofte har jeg selv haft fabriksnyt materiel som har den forkerte hjul-bredde. D.v.s. de overholder IKKE den NEM som de boer goere, for at vaere kompatibelt med Märklin. Ofte drejer det sig om at presse hjulene sammen, sa de maaler 13,9 (14,
mm istedet for de typiske 14,3 mm som 2-skinne systemer holder sig til.
OBS: Dette er ofte OGSAA tilfaeldet selvom man har skiftet til fabrikantens saakaldte "AC-hjul". (Det maa helt klart vaere en sammensvaergelse for at faa Märklins system til at se ud somom at det fungerer daarligt... LOL)
Jeg er meget enig i, at overholdelse af 3-skinnehjulnormen (NEM 340) ofte forsømmes. Ligesom de ofte anvendte isolerede hjul kan forringe strømoptaget i sporskift og krydsninger. Desværre forsømmes overholdelsen af samme norms krav til slæbeskoens længde også nogle gange, hvor slæbeskoen undertiden mangler ca. 5 mm i effektiv længde. Dette virker heller ikke fremmende for strømoptag på det slanke K-skinne dobbeltkryds. Dobbeltkrydset har dog aldrig givet mig problemer med Märklins eget materiel.
Hilsen Gert
Magnusmyggen
Indlæg: 51
Hej allesammen.
Tak for alle jeres input vedr. et skifte eller ej. Jeg har besluttet mig for at fortsætte med marklin og de fordele og ulemper det giver.
2 skinne har dog ikke afskrækket mig og det er rimelig sikker jeg vil melde mig ind i en club i Odense.
Tak for råd og vejledning.
Hilsen Stefan Lucassen
PT ingen anlæg. Hollandsk IV + V + VI (tror jeg det bliver)
Fyn
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg kan så supplere op med at skrive at du også kan køre med Heljan damp i AC, hvis du bruger slanke kurver og de lige slanke sporskifter. I radius 4 og med slanke sporskifter i K-skinner, går det fint her, det gælder både med E-, P-, og PR-maskiner.
Dog har Heljans koblinger en tilbøjelighed til at gå imod midterlederen i K-skifterne, men det er nu ikke noget problem, da jeg har valgt at bruge Märklins kortkoblinger. Det samme problem har sneplovene også på CRS- og CLS-styrevognene fra Hobbytrade, men dette kan de flade skiver fra fx Epoke råde bod på.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
mr-data
Indlæg: 805
Jeg kan så supplere op med at skrive at du også kan køre med Heljan damp i AC, hvis du bruger slanke kurver og de lige slanke sporskifter. I radius 4 og med slanke sporskifter i K-skinner, går det fint her, det gælder både med E-, P-, og PR-maskiner.
Det samme skulle efter sigende gælde for C-skinner, de skulle endda også kunne bruges med DC-lokomotiver uden anden ændring end montering af slæbesko. Om sidstnævnte er korrekt ved jeg ikke, men det er hvad jeg har hørt og læst adskillige steder; og hvilket også gør dem velegnet til anmeldelse af nye modeller, da der "bare" skal et par enkle ændring til før man kan bruge C-skinne til både 2- og 3-skinne drift, dog ikke samtidig.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Stefan, vis du vil være med i en klub, vil jeg på det kraftigste anbefale dig at vælge samme type som klubben. ellers kan du ikke se dine egne lokomotiver køre på det store klubanlæg.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
gejo
Indlæg: 681
Jeg kan så supplere op med at skrive at du også kan køre med Heljan damp i AC, hvis du bruger slanke kurver og de lige slanke sporskifter. I radius 4 og med slanke sporskifter i K-skinner, går det fint her, det gælder både med E-, P-, og PR-maskiner.
Det samme skulle efter sigende gælde for C-skinner, de skulle endda også kunne bruges med DC-lokomotiver uden anden ændring end montering af slæbesko. Om sidstnævnte er korrekt ved jeg ikke, men det er hvad jeg har hørt og læst adskillige steder; og hvilket også gør dem velegnet til anmeldelse af nye modeller, da der "bare" skal et par enkle ændring til før man kan bruge C-skinne til både 2- og 3-skinne drift, dog ikke samtidig.
Det har du sikkert hørt, men det er ikke rigtigt. Märklin C-skinner følger NEM 340 og Trix skinner følger NEM 110. De to normer er netop så forskellige, at "to-skinne hjul" giver problemer i sporskift og kryds beregnet til 3-skinne.
Imidlertid udformede Märklin ved introduktionen af K-skinnen denne sådan, at begge hjulnormer kune køre problemløs på K-skinnen. Dette var gældende helt frem til fastlæggelsen af NEM 340, Hvorefter Märklin ændrede hjertestykker på K-skinne sporskift, introducerede slanke K-sporskift med fast hjertestykke og udviklede C-skinnen i henhold til NEM 340 - og så var det slut med "to-skinne hjul" på Märklin anlæg.
Hilsen Gert
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Det skal være driftsikker.
Kan godt lide kvalitet
Er ikke fanatiker hvad angår detaljer. Har jo fint levet med marklin´s tredje skinne
Vil gerne have banen kan køre selv. dvs at når et tog kommer til stationen så starter et ny op derfra og sætter evt sporskifter rigtig. Samt at nye tog fra en evt skyggestation sættes i drift. Sådan at det er en illusion der kærer flere tog selvom de er skjult rund om på banen. (ved godt det ikke er muligt så meget på en plade på 120*240 m men det er et ønske til fremtidens bane.
Økonomi. vil gerne selv lodde moduler sammen osv. Vil gerne komme igang nu på et minimal budget og derefter stille og roligt købe og bygge mere. (udsigt til størrer hus om nogle år)
PC styring? jo med tiden.
Alle eksisterende systemer opfylder grundlæggende dine ønsker.
Jeg mener, at det allervigtigste er at have samme system, som dem, man vil lege med. Dermed kan man inspirere hinanden, søge hjælp og udveklse materiel.
Grundlæggende bør du allerede fra starten købe en digital central, som kan pc-styres, hvis du alligevel vil derhen med tiden.
Nogle systemer leverer gratis eller billig software til at starte med. F.eks. leverer Märklin en APP til pc (Windows), iOS (Apple iPAD og iPHONE) samt Android, som virker sammen med Central Station 2. Central Station 2 kan i lighed med ESU ECoS m.fl. anvendes til såvel DCC som Märklin. Dermed får man f.eks. en gratis trådløs håndholdt controller i form af sin telefon og/eller tablet via hjemmets trådløse netværk.
Vi er tre (af fem) i MJK Nordbanen, der kører digital. Vi har alle tre være via andre centralenheder (6021, Intellibox, CS1 plus håndholdte terminaler), men er nu ensartet endt i CS2. Omvejene har været økonomisk dyre. Derfor rådet om at finde "legekammeraterne" og så investere i det samme, som det de anvender.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Leif Mikkelsen
Pensionist
Indlæg: 36
Hej "Magnusmyggen"
Jeg kan ikke lade være med at komme med et lille godt råd:
Selvom jeg læser, at du har en del H0 skinner, så er det alligevel tankevækkende, at et anlæg bygget i spor-N vil kunne blive ganske imponerende, selv på den plads du har til rådighed!
Jeg var fra 1955 og til 1985 svoren "Märklinist", men havde efterhånden fået samlet mig så meget af både skinnemateriel og rullende materiel, at jeg indså, at jeg aldrig nogensinde ville få plads til det noget sted!
Selvom det var svært at tage beslutningen, solgte jeg det hele, og købte omgående N-materiel for hele beløbet - en beslutning jeg aldrig har fortrudt!
Husk på: Når du bygger i spor-N, kan du på en given plads få ca. 4 gange så meget skinnelegeme, som i spor H0! - eller hvis ikke man vil udnytte målestoks-fordelen helt og fuldt, kan man få plads til meget blødere kurver m.m.m.
Jeg er godt klar over at her på "Sporskiftet" er det hovedsageligt H0-venner der omgiver os, MEN giv det en grundig overvejelse!
Jeg vil også lige slå et slag for en ekstrem fordel ved spor-N, nemlig at alle fabrikater passer sammen!
Hvis du er interesseret i yderligere oplysninger eller meninger, kan du blot spørge!
Mange gode hilsner
Leif
Modeljernbane i spor-N
Opbygget i moduler
Lige nu: ca. 25 m spor
Magnusmyggen
Indlæg: 51
Hej leif
ja spor N kunne være en ide hvis det skal være et stort anlæg. jeg vil sige jeg aldrig har set en bane i N endnu men den størrelse tiltaler mig ikke lige sådan med det samme. Men jeg ved det ikke
Jeg vil aldrig sige aldrig men jeg vil nok satse på et tysk anlæg. Epoke IV synes mange locs og vogne er flotte. Jeg behøver derfor ikke tage problemerne så nøje at jeg ikke kan køre med danske locs på 3 skinne (fra andre producenter) end marklin.
jeg ved godt at jeg ikke kan lave det helt store anlæg lige nu derhjemme men som jeg skrev i tråden har vil flytteplaner om ca 5 år. Vil det derfor ikke vær en god ide at være med i en klub og have en lille bane derhjemme for at styre ens abstinenser
Men tak for input jeg har tænkt på det og jeg vil gøre mig selv den tjeneste at se en bane i N størrelse før jeg kaster mig ud i noget.
Tak.
Hilsen Stefan Lucassen
PT ingen anlæg. Hollandsk IV + V + VI (tror jeg det bliver)
Fyn