Jeg tror godt at jeg kan bruge tegning 1. det vil jeg ihvertfald forsøge da jeg har disse spor liggende. hvis jeg skulle bruge forslag 2 ville jeg skulle ud og købe sporene.
Jeg ved godt at det ikke er den rette drejeskive. Jeg satte den mest på for at se om der var plads til den og så kunne jeg ikke finde en til C spor i mit program.
Der findes ingen drejeskive til C-skinner (endnu). Der går rygter om, at Märklin måske laver deres skive i en C-version, men jeg har ikke set noget til den endnu. Indtil da, skal du bruge en C-K-overgangskinne foran drejeskiven. Og den må ikke ligge helt op til drejeskiven, for så kan den vippe tilslutningsskinnen en smule, så skiven går på. Mit råd er at lave maskindepot, askegrav, kulgård osv. i K-skinner. Det er også mere tro mod virkeligheden, da skinnerne i disse områder ikke lå i skærver men blot i grus.
Jeg startede selv med C-skinner, men gik ret hurtigt over til at bruge K-skinner på rangerarealer, maskindepoter osv. ... det ser mere rigtigt ud. C-skinnerne kan man så bruge til hovedstrækningerne.
Mvh. Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Jeg tror godt at jeg kan bruge tegning 1. det vil jeg ihvertfald forsøge da jeg har disse spor liggende. hvis jeg skulle bruge forslag 2 ville jeg skulle ud og købe sporene.
Jeg ved godt at det ikke er den rette drejeskive. Jeg satte den mest på for at se om der var plads til den og så kunne jeg ikke finde en til C spor i mit program.
vh Thomas
Hvis du vil bruge tegning 1, er det jo så R1 og ikke 2 & 3 du får i kurven.
Det er godt nok et stykke tid siden at du stillede dit spørgsmål, men da problemet sikkert har generel interesse, har jeg forsøgt at løse problemet. Jeg vil anbefale at bruge de nye kurvesporskifter fordi du så undgår R1, som der en del ikke Märklin materiel der ikke kan lide. Forudsætningen herfor er naturligvis, at du har plads nok i længden, fordi de nu engang bruger lidt mere plads. Optisk ser kurven også væsentligt bedre ud med R3, specielt når et tog med lange vogne passerer strækningen.
Jeg har valgt at bibeholde den "korte" sporafstand ved stationens indkørsel. Hvis du vil have den "lange" sporafstand kan du i stedet for den sidste 24330 i ydersporet lægge en 24430 ind der. Bredden passer ikke helt, men det kan enten udlignes ved den næste kurve eller accepteres da C-skinnerne har en hvis fleksibilitet ved lægningen.
Venlig hilsen
Lars
Merken
__________________
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
1 kan lide
Skrevet af Rep Neslein Søndag d. 29/1/2017 - 15:13
Her er der så en løsning uden brug af kurvesporskifter, der giver de samme kørselsmuligheder, som de fleste af de givne forslag (altså at der kan skiftes fra venstre til højrespor og vice versa før stationen. Her bibeholdes den store afstand mellem de spor i begge ende af planen.
Venlig hilsen
Lars
Merken
Merken
__________________
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
2 kan lide
Skrevet af Rep Neslein Søndag d. 29/1/2017 - 16:01
Her er der så en løsning uden brug af kurvesporskifter, der giver de samme kørselsmuligheder, som de fleste af de givne forslag (altså at der kan skiftes fra venstre til højrespor og vice versa før stationen. Her bibeholdes den store afstand mellem de spor i begge ende af planen.
Venlig hilsen
Lars
Merken
Merken
meget bedre, Det ligner næsten virkeligheden. og det giver lidt længere krydsningsspor
I hht scarm der er stadig en lile fejl mellem nederste 24330 og sporskiftet
Det kan nok nemt klares med " koben og mukkert" .-)
Til orientering har jeg sat mine værdier for "tolerans" i WinTrack til plusminus 1mm. Så man behøver man ikke at bruge hverken koben eller mukkert her.
Venlig hilsen
Lars
__________________
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
1 kan lide
Skrevet af Rep Neslein Søndag d. 29/1/2017 - 16:18
Til orientering har jeg sat mine værdier for "tolerans" i WinTrack til plusminus 1mm. Så man behøver man ikke at bruge hverken koben eller mukkert her.
Venlig hilsen
Lars
Naturligvis og humlebien ved jo heller ikke den ikke kan flyve
Det er jo netop de problemstillinger, der gør mig så glad for skinner uden ballast og fleksskinner.
Her er der så en løsning uden brug af kurvesporskifter, der giver de samme kørselsmuligheder, som de fleste af de givne forslag (altså at der kan skiftes fra venstre til højrespor og vice versa før stationen. Her bibeholdes den store afstand mellem de spor i begge ende af planen.
Venlig hilsen
Lars
Merken
Merken
meget bedre, Det ligner næsten virkeligheden. og det giver lidt længere krydsningsspor
I hht scarm der er stadig en lile fejl mellem nederste 24330 og sporskiftet
Det kan nok nemt klares med " koben og mukkert" .-)
Vh rep
Tak Lars, jeg var vist for søvnig, da jeg lavede det foslag.
Men ideen var da megt god og i min Scarm kan Lars' løsningsforslag let realiseres. Jeg har tolerance til standard 2 mm, og der er en lille skævhed ved den ene 430'er, men den kan let udjævnes via de 3 skinner.
Rep: du skriver nederste 24330, men der er jo kun en af dem!
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Vil du bruge de nye kurvesporskift til det, eller er det de gamle du tænker på?
Du får et problem med drejeskiven. Den bruger K-skinner, så du skal først sætte en C-K-adaptorskinne foran.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg vil gerne have at mine tog kan køre fra ydersporet til indersporet og de forsøg jeg har gjort med at tegne er ikke lykkedes..
Er dette en mulighed?
De slanke sporskifter kræver mere plads, og der skal udlignes for sporafstanden der er 64,3 mod de normale 77,5
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
cruiser79
AV-Tekniker
Faaborg
Indlæg: 49
Mange tak for foreslagene :-)
Jeg tror godt at jeg kan bruge tegning 1. det vil jeg ihvertfald forsøge da jeg har disse spor liggende. hvis jeg skulle bruge forslag 2 ville jeg skulle ud og købe sporene.
Jeg ved godt at det ikke er den rette drejeskive. Jeg satte den mest på for at se om der var plads til den og så kunne jeg ikke finde en til C spor i mit program.
vh Thomas
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Der findes ingen drejeskive til C-skinner (endnu). Der går rygter om, at Märklin måske laver deres skive i en C-version, men jeg har ikke set noget til den endnu. Indtil da, skal du bruge en C-K-overgangskinne foran drejeskiven. Og den må ikke ligge helt op til drejeskiven, for så kan den vippe tilslutningsskinnen en smule, så skiven går på. Mit råd er at lave maskindepot, askegrav, kulgård osv. i K-skinner. Det er også mere tro mod virkeligheden, da skinnerne i disse områder ikke lå i skærver men blot i grus.
Jeg startede selv med C-skinner, men gik ret hurtigt over til at bruge K-skinner på rangerarealer, maskindepoter osv. ... det ser mere rigtigt ud. C-skinnerne kan man så bruge til hovedstrækningerne.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Mange tak for foreslagene :-)
Jeg tror godt at jeg kan bruge tegning 1. det vil jeg ihvertfald forsøge da jeg har disse spor liggende. hvis jeg skulle bruge forslag 2 ville jeg skulle ud og købe sporene.
Jeg ved godt at det ikke er den rette drejeskive. Jeg satte den mest på for at se om der var plads til den og så kunne jeg ikke finde en til C spor i mit program.
vh Thomas
Hvis du vil bruge tegning 1, er det jo så R1 og ikke 2 & 3 du får i kurven.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Når du vil have kurveskifter skal sporskiftet i ydersporet vel ikke være der?
Må det være R1 eller skal det være R2 & R3?
Skal det være 77,5 eller 64,3 mm skinneafstand?
Prøv evt. at ligge et billede op af hele dit layout og/eller en FIL.
mvh
Ivan Holck
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Jeg vil gerne have at mine tog kan køre fra ydersporet til indersporet og de forsøg jeg har gjort med at tegne er ikke lykkedes..
Er dette en mulighed?
De slanke sporskifter kræver mere plads, og der skal udlignes for sporafstanden der er 64,3 mod de normale 77,5
I disse 2 situationer er det vel fra inderste til yderste, og ikke som spørgsmålet yderst til inderst.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Når du vil have kurveskifter skal sporskiftet i ydersporet vel ikke være der?
Hvis ikke der er sporskifte i ydersporet, har man ikke mulighed for at komme fra det nederste spor og ud på strækningen ved højrekørsel.
Skal det være 77,5 eller 64,3 mm skinneafstand?
Hvis man ser på det 1. billede, er det R2 og R3 ved siden af hinanden, derfor må vi gå ud fra, at afstanden er 77,5 mm, det gjorde jeg i hvert fald.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Når du vil have kurveskifter skal sporskiftet i ydersporet vel ikke være der?
Hvis ikke der er sporskifte i ydersporet, har man ikke mulighed for at komme fra det nederste spor og ud på strækningen ved højrekørsel.
Kører du højrekørsel kommer der vel ikke en ned/ud på nederste spor, hvor højrekørselen jo skal foregå.
Skal det være 77,5 eller 64,3 mm skinneafstand?
Hvis man ser på det 1. billede, er det R2 og R3 ved siden af hinanden, derfor må vi gå ud fra, at afstanden er 77,5 mm, det gjorde jeg i hvert fald.
Derfor jeg spørger om muligheden, hvilket så kan gøres uden de mange små skinner.
Mener da at alle muligheder skal nævnes. Derfor spørgsmålet.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Jeg vil gerne have at mine tog kan køre fra ydersporet til indersporet og de forsøg jeg har gjort med at tegne er ikke lykkedes..
Er dette en mulighed?
De slanke sporskifter kræver mere plads, og der skal udlignes for sporafstanden der er 64,3 mod de normale 77,5
Ved de nye R3 kurveskifter, skal der ikke skæres hvis de ligger helt sammen?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thomas S
Indlæg: 5
Jeg vil gerne have at mine tog kan køre fra ydersporet til indersporet og de forsøg jeg har gjort med at tegne er ikke lykkedes..
Er dette en mulighed?
De slanke sporskifter kræver mere plads, og der skal udlignes for sporafstanden der er 64,3 mod de normale 77,5
[
I praksis kan man også gøre således, idet der skal vrides en smule i det yderste spor, da tolerancerne er en smule over 2 mm.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Thomas, der er noget du har misforstået.
Din løsning er ingen løsning. Du har blot 2 steder med samme forløb. Fra højre til venstre. Ydre til indre.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Thomas,
Det er godt nok et stykke tid siden at du stillede dit spørgsmål, men da problemet sikkert har generel interesse, har jeg forsøgt at løse problemet. Jeg vil anbefale at bruge de nye kurvesporskifter fordi du så undgår R1, som der en del ikke Märklin materiel der ikke kan lide. Forudsætningen herfor er naturligvis, at du har plads nok i længden, fordi de nu engang bruger lidt mere plads. Optisk ser kurven også væsentligt bedre ud med R3, specielt når et tog med lange vogne passerer strækningen.
Jeg har valgt at bibeholde den "korte" sporafstand ved stationens indkørsel. Hvis du vil have den "lange" sporafstand kan du i stedet for den sidste 24330 i ydersporet lægge en 24430 ind der. Bredden passer ikke helt, men det kan enten udlignes ved den næste kurve eller accepteres da C-skinnerne har en hvis fleksibilitet ved lægningen.
Venlig hilsen
Lars
Merken
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
[
I praksis kan man også gøre således, idet der skal vrides en smule i det yderste spor, da tolerancerne er en smule over 2 mm.
Hej
hvis den løsning skal hjælpe noget, skal den "vandrette transversal" være modsat og englænderen udskiftes med et V sporskifte
Men det ser ikke ud til at geometrien tillader det, uden at skære i skinner
Det er så noget vi 2-skinnekørerer gør uden at blinke
VH rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej igen,
Her er der så en løsning uden brug af kurvesporskifter, der giver de samme kørselsmuligheder, som de fleste af de givne forslag (altså at der kan skiftes fra venstre til højrespor og vice versa før stationen. Her bibeholdes den store afstand mellem de spor i begge ende af planen.
Venlig hilsen
Lars
Merken
Merken
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej igen,
Her er der så en løsning uden brug af kurvesporskifter, der giver de samme kørselsmuligheder, som de fleste af de givne forslag (altså at der kan skiftes fra venstre til højrespor og vice versa før stationen. Her bibeholdes den store afstand mellem de spor i begge ende af planen.
Venlig hilsen
Lars
Merken
Merken
meget bedre, Det ligner næsten virkeligheden. og det giver lidt længere krydsningsspor
I hht scarm der er stadig en lile fejl mellem nederste 24330 og sporskiftet
Det kan nok nemt klares med " koben og mukkert" .-)
Vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Litra P
Indlæg: 1.852
Til orientering har jeg sat mine værdier for "tolerans" i WinTrack til plusminus 1mm. Så man behøver man ikke at bruge hverken koben eller mukkert her.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Til orientering har jeg sat mine værdier for "tolerans" i WinTrack til plusminus 1mm. Så man behøver man ikke at bruge hverken koben eller mukkert her.
Venlig hilsen
Lars
Naturligvis og humlebien ved jo heller ikke den ikke kan flyve
Det er jo netop de problemstillinger, der gør mig så glad for skinner uden ballast og fleksskinner.
Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Thomas S
Indlæg: 5
Hej igen,
Her er der så en løsning uden brug af kurvesporskifter, der giver de samme kørselsmuligheder, som de fleste af de givne forslag (altså at der kan skiftes fra venstre til højrespor og vice versa før stationen. Her bibeholdes den store afstand mellem de spor i begge ende af planen.
Venlig hilsen
Lars
Merken
Merken
meget bedre, Det ligner næsten virkeligheden. og det giver lidt længere krydsningsspor
I hht scarm der er stadig en lile fejl mellem nederste 24330 og sporskiftet
Det kan nok nemt klares med " koben og mukkert" .-)
Vh rep
Tak Lars, jeg var vist for søvnig, da jeg lavede det foslag.
Men ideen var da megt god og i min Scarm kan Lars' løsningsforslag let realiseres.
Jeg har tolerance til standard 2 mm, og der er en lille skævhed ved den ene 430'er, men den kan let udjævnes via de 3 skinner.
Rep: du skriver nederste 24330, men der er jo kun en af dem!