Picture

skou

Maskinmester

Indlæg: 11

PB

Dansk privatbane EPIII på 295*195 indput søges

Hej Efter 10 års dvale kom min samling af m-skinner ud af flyttekasserne her til jul og efter at have ligge på knæ for konen for anden gang fik jeg allernådigst overdraget et lokale på 295*195cm jeg har så set hvad jeg kan fylde det ud med. og med en hjemmbygget d maskine hjemmebygget triangel, hjemmebygget MO, hjemmebygget frichs firkant og epokmodellers skinnebus, tænkte jeg at det skulle blive privantbane omkring 1962.

Nedenstående er resultatet og jeg er ikke helt tilfreds med.  Synes jeg mangler noget paradeplads, men nu er jeg ikke scarm expert og kan ikke finde ud af at bygge i højden. havde overvejet at at forbinde stationerne gennem en bane på en hylde lid højere op men da min hjemmebyggede triangel ikke just er en bjergged ved jeg ikke lige hvordan jeg kan få lidt højde på. Så jeg håber på at folk kan komme med indput til en bedre udnyttelse af pladsen, med den proviso at det bliver med m-skinner, men jeg har også adgang til 3800 og 3900 radier

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.730

PB

Hej

Kan du sende os et billede, hvor døren er indtegnet?

Venlig hilsen

Lars

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

skou

Maskinmester

Indlæg: 11

PB

Hermed en hurtig skitse med billede, døren åbner ud af, så selv om rummet er lille kan det udnyttes ret godtBillede

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.730

PB

Øh? Jeg tror din skitse var så hurtig at den ikke nåede at lande på sporskiftet Smile

Tillægsspørgsmål: Har du også sporskifter med R2 (5202, 5207)? Har du også mulighed for at få halve skinner i 3800 og 3900 serien? Er du så heldig at du har adgang til de meget sjældne slanke sporskifter i 3800/3900 serien? Eller det sjove sporskifte 5137 med afkortet forgrening?

Venlig hilsen

Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

skou

Maskinmester

Indlæg: 11

PB

det er mest kurver i fuldlængde jeg har samlet mig ud fra devisen at man kan komme langt med en dremmel og nedstryger

(billedet skulle nu gerne fremgå af det rigtige opslag)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.730

PB

Hej Skou,

Jeg har nu lavet en skitse til dig. Ideen bag denne er en bystation med tre perronspor, maskindepot og diverse opstillingsspor. Fra bystationen går hovedbanen videre med en paradestrækning for derefter at forsvinde ned til en skyggebanegård, der skal simulere to af slagsen, da også bystationens højre udkørsel skal forbindes til denne. Fra bystationen udgår der en lille lokalbane, der skal ende på den korte side af anlægget (en etage højere). Her kan der eventuelt blive plads til et savværk.

Er det noget du kan bruge?

Venlig hilsen

Lars

Merken

Like 1 kan lide
Top

Picture

skou

Maskinmester

Indlæg: 11

PB

ser meget interessant ud  og er helt klart noget som kunne være noget, har dog bare lig et par spørgsmål, er perron sporene udformet som en sækbanegård eller er der gennemkørsel skal hovedbanen gå på et lavere niveau på det korte stykker eller umiddelbar gå over på helixen efter den kurve med 3900A skinner?

 

Med venlig hilsen Kristian

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.730

PB

Hej Kristian,

Bystationen er ikke tænkt som en sækbanegård. De er upraktiske i det virkelige liv og dermed også i 1:87 Smile. Det mørke område er byen og ligger en etage højere, med reliefhuse og en fin baggrundkulisse med mange huse. Udkørslen til højre gemt i en tunnel (er også spormæssig temmelig grim udfra et modelbanesynspunkt).

Jeg tænker over resten i morgen og vender tilbage...

Venlig hilsen

Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 100

PB

Litra P skrev:

Hej Skou,

Jeg har nu lavet en skitse til dig. Ideen bag denne er en bystation med tre perronspor, maskindepot og diverse opstillingsspor. Fra bystationen går hovedbanen videre med en paradestrækning for derefter at forsvinde ned til en skyggebanegård, der skal simulere to af slagsen, da også bystationens højre udkørsel skal forbindes til denne. Fra bystationen udgår der en lille lokalbane, der skal ende på den korte side af anlægget (en etage højere). Her kan der eventuelt blive plads til et savværk.

Er det noget du kan bruge?

Venlig hilsen

Lars

Merken

Efter min mening har dette ikke noget med en landstation at gøre, og er (stadigt MIN mening) mest et ønske om at putte så meget spor ind på så lidt plads som muligt. Og det har slet ikke noget med en privatbane at gøre, som er nævnt i overskriften (og som i øvrigt er et rigtigt fint udgangspunkt (less is more)).

Jeg har tilladt mig lige at komme med et moderat ændringforslag. Det viste anlæg er i pricippet blot en kør-rundt bane. Jeg foreslår, at det bliver en punkt-til-punktbane, som vi give meget mere glæde end bare at race rundt med to i en cirkel. Og husk nu, at en privatbane i epoke 3 ikke har timedrift og anden intensiv trafik.

Billede

Mit forslag går på at lade banen køre rrundt i lokalet en gang, inden man kommer til endestationen. Det kan givet forfines.

Så altså: fra den "store" station føres sporet rundt ad den blå til "broen", over i den grønne (som er i et andet niveau) og rundt til den "lille" station. Det giver en længere kørelængde, og selv om man har to niveauer er det uden helix (dem synes jeg heller ikke om).

De to stationer barberes også lidt i spornettet, men jeg bibeholder omløbsmuliogheden i begge perronspor. På den store station er to perronspor nok, så hvorfor ikke lade det tredje gå til noget læssespor eller lign.

Så her et indput i den anden retning, hvor pladsen ikke skal overlæsses med spor men være mere virklighedstro, og nok også giver væsentligt bedre trafikoplevelse (efter min mening).

God fornøjelse.

/Jan

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

Hej Kristian,

Med kun et damplokomotiv er det meget plads at bruge på drejeskive og remise.

Hvad er den grå bygning?

Og ja, der skal mere længde imellem stationerne.

Så ja, du skal nok både i højden og dybten for at få paradekørsel og afstand.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.730

PB

Hej Jan,

Din løsning er selvfølgelig fin, altså forudsat at man vil køre punkt til punkt. Men det er naturligvis ikke mit valg men Kristians. Mit udgangspunkt var naturligvis det rullende materiel (hvor MO hører hjemme på en en DSB strækning, resten sikkert på en lokalbane eller muligvis et tænkt gennemgående tog til den store vide verden). Og det har i parantes bemærket ikke noget gøre med at "race" rundt. Mit forslag vil egentlig give en kombination af de to muligheder. Du kan sætte dig og nyde togene der kører fra skyggebanegård-bystation-skyggebanegård og når det skal være krævende tager lokalbanen din fulde opmærksomhed.

Det næste hvad jeg så var den der ENORME drejeskive, der med sikkerhed ikke hører hjemme på en privatbane, men hvis Kristian nu har den - ja så ville jeg altså også sige ok - så den skal med. Endnu en grund til at gøre den største station til en bystation i stedet for en landstation, Eller et eller andet sted der imellem. En punkt til punkt bane med en D-maskine med kun drejeskive i den ene ende er altså heller ikke så snedig.

Mit ønske var iøvrigt ikke at putte så meget spor ind som muligt, men at vise hvad der er muligt. Plukke ud kan man altid, men så er der igen lige problemet med drejeskiven, der med garanti ikke passer til til en landstation med mulighed for krydsende tog plus et læssespor eller to.

I det hele taget finder jeg det end smule problematisk med ord som "modeljernbane" og "less is more" når vi taler om Märklin M-skinner, så ville jeg nok anbefale at starte igen fra bunden....(Lokalbane: stikord code 75, RP 25 fortsæt selv listen)

Venlig hilsen

Lars

 

 

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

skou

Maskinmester

Indlæg: 11

PB

Hej tak for den givtige debat årsagen til drejeskiven er hovedsageligt min d Maskine og da der ikke findes en 15.5 meter dejeskive så måtte jeg finde en lidt større. Søger faktisk aktivt efter en skive som lige akurat kan vende D'0en. Har også et par andre "privatbane" damp i form af omalede og omlitrerede märklin 3029, samtidig skulle der være drejeskive af hensyn til min triangel, men hvis i kender et firma som laver som laver en skive på ca165mm så er jeg lutter øre.(det var den mindste i SCARM hvor maskinen kunne være på).

Mht den grå plet så kan jeg krybe til korset og sige at et så har jeg en del carlsbergvogne og dels en god blanding af "hvide vogne", så var tanken et mejeri/slagteri og et lille provins øldepot (røde bygning til højre på anlæget)

Til afslutning så siger jeg tak for forslagene og jeg er begyndt at designe en bane version 2.0

Med venlig hilsen Kristian

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.730

PB

Hej Kristian,

Sidder lige og kigger på mit forslag til dig. De nye oplysninger gør at jeg lige skal foretage et par rettelser, så der kommer først et udførligere forslag i morgen. Jeg vil forsøge at bygge et bryggeri og/eller et mejeri ind på planen.

Med hensyn til drejeskiven er det første valg nok Rocos drejeskive, der også fås til 3L. Men der findes også et par andre muligheder, blandt andet HAPO (http://www.hapo-bahn.de/drehscheiben/), men de er ikke helt billige. Du skal også tænke på,hvad du vil købe i fremtiden, da din bane forhåbentlig skal fungere i mange år.

Venlig hilsen

Lars

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 456

PB

Hejsa

Der er også et andet alternativ , fra Epoke modeller , til en fornuftig pris , og D maskinen kan lige være der

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

skou

Maskinmester

Indlæg: 11

PB

Tak Lars for din super indsats langt over hvad som kunne forventes over for en fremmed.

Desværre kommer der nok ikke en TKVJ 12, OHJ 38 eller en G maskine  i model lige foreløbig og de er lidt svære at få 3d printet ligesom min frichs, men jeg skal da nok have et marcipanbrød i fremtiden samt går og fifler lidt med at bygge "david" i plasticard

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.730

PB

Hej Kristian

Så kom jeg lidt videre med mit forslag. Lad mig lige sige med det samme at det er "maksimalmodellen", der bliver vist her. Man kan også pille et af sporende for afkommende/ankommende godstog ud og vælge en mindre drejeskive.

Da du har en D-Maskine og en MO har jeg valgt at lade den ene strækning være en DSB strækning, men du kan selvfølgelig også kalde den en lokalbane og lade MOen med et par vogne på være et gennemgående DSB-tog på lokalstrækningen. Fra DSB strækningen udgår der en lille lokalbane, der fører op til en mindre landstation. Denne har en større arbejdsplads da det lykkedes byens borgmester at lokke andelsmejeriet Tusindfryd til at bygge der (ok, de fik grunden billigt Smile ). Persontrafikken til og fra lokalstationen bliver varetaget af din triangel og af skinnebussen, men et styrevognstog MO-ATM-CLS kører som gennemgående tog om morgenen og om aftenen, da andelsmejeriet har ansat mange udefra. Endvidere er der en større landbrugsskole, der også generer en god trafik. Godstrafikken er beskeden, men dog tilstede (kran og pakhus skal tegnes ind).

Den store station er ligger i nærheden af en større by. Forklaringen på den store drejeskive er, at DSB-strækningen i de første mange år endte der, men som sagt kan den nemt skiftes ud med en mindre, hvis dette er ønsket. Fordelen ved den store er at MOen også kan overnatte der, da det sidste nattog på hovedstrækningen ender der. Samtidig kan det jo også være at, der på et eller andet tidspunkt ud i fremtiden kommer større damplokomotiver til banen. Der er tre perronspor, hvoraf det tredie fortrinsvis bliver brugt af lokalbanen. De andre to muliggører stadig en togkrydsning på hovedbanen, hvis lokalbanens spor er besat. Derudover er der gennemgående spor til afgående/ankommende godstog, disse bliver trukket af din Litra D. Vogne til og fra lokalbanen bliver kørt af dine små damplokomotiver og din Frichs. Byen ligger en etage højere end perronsporene. Dette muliggører at skjule den meget skarpe sporføring ud af stationen og samtidig kan der lægges et helt bryggeri i denne højde. Et enkeltspor fører ind i bryggeriet kælder, hvor der er plads til en del ølvogne.

Strækningen går derfra videre under jorden og bliver på anlæggets venstre side ført over til den anden del, hvor skyggebanegården skal lægges (en vendesløjfe med så mange overhalingsspor der kan pakkes ind (plus to stikspor til et gammelt trevogns lyntog og dit styrevognstog med MOen. Jeg ville nok lægge en helix ind til venstre for at skabe højde nok mellem skyggebanegård og stationen ovenover. Der er et enkelt sted, hvor det er svært at nå ind (øverst til højre). For at man kan komme nemmere til der ville jeg nok bygge anlægge relativt højt og det tilrådes at bygge så en smart vogn man kan kører ind over anlægget og så ligge ovenpå.

Billede

Forslag til ændringer modtages med tak, håber du kan bruge nogen af mine ideer.

Venlig hilsen

Lars

 

Merken

Merken

Merken

Like 1 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.730

PB

Og her i 3D

 

 

 

 

 

Billede

Merken

Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

Hej Lars og Kristian,

først ville jeg have byttet rundt på DSB og privat i venstre side af station, men at privat får R2 i indkørsel og DSB kun R1 er nok ikke godt.

Så tager lige som det er når man kører ud fra venstre side, men vil dog på DSB sporet synke godt under bro og tilslutte nede hvor man kører under stiksporet til andelsmejeriet.

 

med venlig hilsen

        Ivan

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.730

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

Hej Lars og Kristian,

først ville jeg have byttet rundt på DSB og privat i venstre side af station, men at privat får R2 i indkørsel og DSB kun R1 er nok ikke godt.

Så tager lige som det er når man kører ud fra venstre side, men vil dog på DSB sporet synke godt under bro og tilslutte nede hvor man kører under stiksporet til andelsmejeriet.

Ja, det tænkte jeg også godt nok på, men kasserede idéen, da DSB strækningen jo nok skal køre med flere lange vogne end lokalbanen. Dette er også grunden til at jeg har anvendt 3800/3900 serien der.

For at holde stigningen på lokalbanen under 3% er der et let fald på DSB strækningen. Lidt svært at se på 3D billedet.

Venlig hilsen

Lars

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.