Hej alle modelbane venner
Ja det er så mit første indlæg her på siden, efter 6 år som bruger her på. Har været inde og kigge her på tit, men nu er tiden endelig kommet til at fruen og jeg er kommet godt til rette i et hus vi regner med vi skal bo i mange år, og med det er chancen nu for at jeg kan få min modelbane.
Jeg ønsker hjælp til en punkt til punktbane. Jeg har bygget det hele op, så det passer til rummet det står i. Jeg har bygget det op i moduler. af 10 mm MDF plade, og er på monteret på væggen ligsom en hylde. Jeg har vedhæftet nogen billeder med mål på, og det er dette jeg har at gøre med.
Jeg har makeret med orange hvad jeg ønsker på min punkt til punktbane.
Men jeg er simplethen gået i stå med sporplanlægningen, synes det bliver for rodet når jeg laver det, og føler ikke jeg kan få nok spor, og derfor bliver det rodet.
Mit ønske til banen er at der er mulighed for at kører fra Station til Station med passager tog, samt en masse gods rangering til diverse sidespor og oprangeringsbanegård.
Jeg kører 2 skinnedrift - Fleischmann Profi.
og bruger SCARM til skinneplanlægning.
Jeg håber der er nogen dygtige medlemmer, som jeg helt sikkert ved der er. Der kunne hjælpe mig lidt på vej.
-----------------------------------------------------
Med Venlig Hilsen Martin Christensen
Arriva Buschauffør & Klargøringsmand
2-Skinne DC, Kun Dansk.
-----------------------------------------------------
Attachment | Størrelse |
---|---|
punkttilpunkt.scarm | 15.75 kB |
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Fut
Jamen tillykke med dit første indlæg - og at du har fået pladsen til at udfolde dig i modelverdenen
Den plads, du her har vist, er det pladsen, du har at gøre med? (skal resten af rummet anvendes til noget andet?)
Jeg tænker især i, at det giver lidt mere sjov, hvis du kan oprangere stammer, der kan køre et andet sted hen - Evt. bare en opstillingsrist.
Ellers er jeg lidt bange for, du for hurtigt bliver træt af anlægget, da der jo ikke rigtigt ankommer og afgår nogle tog (Synes stationerne ligger for tæt)
Så hvis du kunne lave lidt skjult sløjfe, så der går lidt længere tid mellem afgang fra station 1 til station 2, så tror jeg, du vil få mere glæde ud af hobbyen
Med venlig hilsen
Skott
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Hej Fut og tillykke med dit første anlæg og indlæg.
Men hvorfor er filen bare nogle uforståelige bogstaver når jeg prøver at åbne den(har Scarm)?
Mvh Lukas
Mvh Lukas
Fut
Buschauffør & klargøringsmand
Indlæg: 5
-----------------------------------------------------
Med Venlig Hilsen Martin Christensen
Arriva Buschauffør & Klargøringsmand 2-Skinne DC, Kun Dansk.
-----------------------------------------------------
Fut
Buschauffør & klargøringsmand
Indlæg: 5
-----------------------------------------------------
Med Venlig Hilsen Martin Christensen
Arriva Buschauffør & Klargøringsmand 2-Skinne DC, Kun Dansk.
-----------------------------------------------------
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Mvh Lukas
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 605
Hej!
Ville det være et problem hvis dele af banen skal sættes op når der skal køres og nedtages igen bagefter?
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Fut
Buschauffør & klargøringsmand
Indlæg: 5
Hej Snuden
Ja både og, har tænkt lidt på ideen selv, med f,eks at lave et midter modul, så det bliver 1000 mm, så man kunne lave en sløjfe med en lille helix der.
-----------------------------------------------------
Med Venlig Hilsen Martin Christensen
Arriva Buschauffør & Klargøringsmand 2-Skinne DC, Kun Dansk.
-----------------------------------------------------
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hvis nu du lavede et langt smalt stykke, der blot var 15 - 20 cm bredt, der så var placeret helt op af væggen, så kunne pladsen foran jo sagtens anvendes til noget andet. Så ville du jo godt kunne 'skjule' en vendesløjfe - eller helix - i den anden ende og derved få noget mere kørestrækning uden, at du pricipielt bruger mere plads af rummet - Det tror jeg, du vil blive langt mere tilfreds med
Med venlig hilsen
Skott
Fut
Buschauffør & klargøringsmand
Indlæg: 5
Så fik jeg lov af fruen til at "udvide en lille smule mere ud i selve værelset, så vores skrivebord kommer til at så i midten af banen. Jeg har indført en form for vendesløjfe i en ny sporplanlægning. Har vedlagt et billede af det jeg har lavet..
Jeg føler ved det jeg har lavet det om, at jeg får mere kørelængde.
Grønt - Baneforløb for passagertogene.
Gråt - Godsforhold / Rangeringsområde
Vil helst have at banen kun er i et plan
-----------------------------------------------------
Med Venlig Hilsen Martin Christensen
Arriva Buschauffør & Klargøringsmand 2-Skinne DC, Kun Dansk.
-----------------------------------------------------
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Fut
Også et tillykke herfra med tilgangen til denne herlige hobby.
Et par spørgsmål
1. Hvad er anlægshøjden i forhold til de øvrige møbler ? En anlægshøjde over en meter vil give friplads nedefter til skrivebord og andre møbler.
2. Hvad epoke tænker du at køre ? Jeg foreslår med de meget skarpe kurver, at du udelukkende kører med kort materiel, og evt laver dit layout som en by med et havnemiljø. Således kan du lettere "retfærdiggøre" de meget skarpe kurver og radier du har. Det giver dig også mulighed for at lave et layout med spændende detaljer, der gør det interessant og se på.
3. Kunne det tænkes at stykket til venstre med de to spor, bliver til et industri område, hvor du kan lave noget til tankvogne, samt åbne og lukkede godsvogne til diverse gods ?
4. Er der plads til at du kan lade dit persontog spor gå ned under anlægsfladen, og blive til len rist der så samles til det fortsatte spor til overfladen, så det kommer til syne igen ved siden af det spor der dykker ned ?
5. Hvis du vælger at lave en bro forbi døren, har du også mulighed for at bruge pladsen under en højbro, i stil med højbanen i Vejle og det gamle højspor i Sønderborg.
Det var lige et par tanker om det.
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...