Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

Første forsøg på skyggebane - ris og ros og forslag modtages meget gerne

BilledeSå har jeg møjsommeligt stykket et oplæg sammen til afsætterspor/skyggebanegård.

Märklin c-skinner, fordi det er dem jeg har Smile

Det er tegnet i SCARM da jeg ikke lige havde råd til WinTrack lige nu.

De jeg ikke har meget plads til rådighed har planen været at kunne få så mange spor som muligt ned under banen. Det har jeg foreløbig tænkt kunne være via helixen i nederste højre hjørne.

I vendesløjfen til venstre har jeg egentlig bare "smidt" spor ind fordi det så lidt tomt ud. Den kunne måske rumme enten Märklins runde drejeskive eller den firkantede? Jeg har dem begge og der bliver næppe plads til dem på toppladen med den begrænsede plads jeg har til rådighed.

Det blå areal på tegningen er det maksimale jeg har til rådighed på toppladen. Men jeg lurer lidt på at lave et arbejdsbord til venstre. Derfor er der ikke ført nogen spor derned.

Hvad siger I? Er det helt tosset? Kunne jeg have fået plads til mere hvis jeg fandt en anden indgangsvinkel?

Jeg modtager meget gerne forslag og konstruktiv kritik Smile

__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
AttachmentStørrelse
skyggebane_001.scarm48.95 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.077

PB  Blog

Hejsa...

Jeg har ikke de store forslag, andet end at du kraftigt bør overveje at sikre at alle dine skjulte spor er lige lange. Så undgår du at køre et langt tog ind på et kort spor...

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej

Enig med Steen. Derudover ville jeg lægge risten parallelt med den nordlige kant - sporene skulle kunne blive lange nok, hvis udfletningen starter i kurven. Dermed flyttes vendesløjfen ned på den venstre del af anlægget. Helixen til højre ville jeg lade dreje den anden vej rundt. Så er det inderste spor med den største hældning nedadgående ved højrekørsel. Dertil kommer at opkørslen dukker op i det nederste højre hjørne. Dette muliggør en maksimal udnyttelse af den størst mulige længde på anlægget, der skal bruges til din station.

En drejeskive eller en skydebro ville jeg ikke indbygge på skyggebanegården. Der skal man for tit til med fingrene Smile.

Med venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

Tak for kommentarerne :)  Jeg tænkte nok at jeg havde nogle begynderfejl indbygget.

Den med at vende helixen er skrevet bag øret. Den må jeg lige prøve at få tegnet istedet for den jeg havde.

Hvis risten udelukkende skal ligge langs nordsiden må jeg lige forske i en udfletning med kurve-sporskifter. Dem har jeg ingen af, så forslag vil være velkomne hvis I har nogle. Kan jeg stadig have samme antal (eller flere) spor på pladsen?

__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

ckh skrev:

Hvis risten udelukkende skal ligge langs nordsiden må jeg lige forske i en udfletning med kurve-sporskifter. Dem har jeg ingen af, så forslag vil være velkomne hvis I har nogle. Kan jeg stadig have samme antal (eller flere) spor på pladsen?

Jeg kan få plads til mange flere spor end du har - og kurvesporskifter er ikke nødvendige - faktisk skal man undgå dem, da de er R1 og en del rullende materiel kan ikke lide så skarpe kurver. Tegner en skitse til dig i morgen....

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

Litra P skrev:

Jeg kan få plads til mange flere spor end du har - og kurvesporskifter er ikke nødvendige - faktisk skal man undgå dem, da de er R1 og en del rullende materiel kan ikke lide så skarpe kurver. Tegner en skitse til dig i morgen....

Nå jamen så slipper jeg da for at investere i kurvesporskifter. Det kan jo ikke være bedre.

En skitse vil jeg blive rigtig glad for. Jeg har lidt svært ved at visualisere det ellers Smile

__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Claus,

Her er så en idé til hvordan din skyggebangård kan komme til at se ud. 10 togstammer blev det til plus fire styrvognstog - heraf kan et styrvognstog være et ottevogns MA-lyntog. Sporene bliver ikke lige lange, de to længste ville jeg reserve til banens eksprestog. Jeg har reduceret bredden på anlægget til 80cm for at du kan nå helt ind til det inderste spor, hvis der skulle afspore et tog der. Jeg vil anbefale at du skaber en god højde mellem de to lag. Helixen er ikke tegnet ind men skal selvfølgelig ligge i nederste højre hjørne.

Hvis du ikke har brug for så mange spor kan du fjerne de fire spor i midten af risten, dette vil nok  give dig mulighed for nedefra at nå sporene bagerst - i hvert fald fra de lidt større frirum, der så bliver dannet i hvert hjørne.

Endvidere er der ikke brugt englændere på skyggebanegården og der er ingen s-kurver indbygget.

Du kan overveje at gøre anlægget lige bredt i hver side. Dette kan gøres ved at reducere bredden til højre og øge den til venstre. 100cm rækker lige 180 grader R2 - lidt mere plads der ville være bedre.

Håber du kan bruge det her til noget...

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

Hej Lars

Du er da en heksekunstner med sådan et sporprogram. Smukt, smukt, smukt. Tusind tak. Nu har jeg et godt oplæg at rode videre med Smile

Jeg kan rigtig godt lide at der er plads til 8-vogns MA. Med min plads burde jeg jo nok interessere mig for kortere toge, men jeg har desværre en svaghed for de lange passagertoge, så det er rigtig dejligt at der er plads til at stille dem af i din tegning.

Jeg har forsøgt at tegne dit oplæg ind i SCARM, men jeg kan simpelthen ikke finde den skinne du bruger i højre side lige inden sporskifterne - 2205 - Er det bare mit program der ikke har den skinne?

Måske skulle jeg bare tage mig sammen og få investeret i WinTrack...

__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.077

PB  Blog

2205 skinnen er med i SCARM, den er dog lidt bøvlet at justere kurver på.

I al fald i forhold til det jeg er vant til i "Anyrail" Nu har jeg ikke lige SCARM på den her pc, men mener at den står oppe samme med de lige skinner, faktisk mener jeg den står øverst. Men det er selvfølgelig kun i "k skinner" den er tilgængelig. og her er der jo brugt C skinner, men det vil kræve to gange overgangs skinner - og det er der vist ikke plads til lige der.

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

h-thomsen

Indlæg: 40

PB

Skyggebanegård Ny drejeretning for helix

Jeg laver min således, max sporlængde kommer altid i første række. Hvad vil du opnå med de mange vendemuligheder?

__________________

Midtjysk bane, og lidt tysk. 3-skinne K styret af Tams MC. Er igang med skyggebanegården

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

ckh skrev:

Hej Lars

Du er da en heksekunstner med sådan et sporprogram. Smukt, smukt, smukt. Tusind tak. Nu har jeg et godt oplæg at rode videre med Smile

Jeg kan rigtig godt lide at der er plads til 8-vogns MA. Med min plads burde jeg jo nok interessere mig for kortere toge, men jeg har desværre en svaghed for de lange passagertoge, så det er rigtig dejligt at der er plads til at stille dem af i din tegning.

Jeg har forsøgt at tegne dit oplæg ind i SCARM, men jeg kan simpelthen ikke finde den skinne du bruger i højre side lige inden sporskifterne - 2205 - Er det bare mit program der ikke har den skinne?

Måske skulle jeg bare tage mig sammen og få investeret i WinTrack...

Nu ved jeg ikke hvad Lars har tænkt på, men 2205 er en flexskinne til K-skinnerne,
Jeg kan tænke mig, at ideen er at man i stedet for 2205 tilpasser feks en 24236 ved at skære det overskydende af.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Citat:
Jeg kan tænke mig, at ideen er at man i stedet for 2205 tilpasser feks en 24236 ved at skære det overskydende af.

Lige netop! Smile

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

"tilpasset 24036..." Nå for søren... Så må jeg se om jeg kan finde ud af at save i skinnerne...

h-thomsen -> Jeg gik egentlig ikke efter vendemuligheder, men efter "opbevaringsplads". Og det synes jeg Lars klarer smukt. Der kan plantes en hulens masse togstammer og de kan hentes igen... Det ser fint ud i min verden

__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

ckh skrev:

"tilpasset 24036..." Nå for søren... Så må jeg se om jeg kan finde ud af at save i skinnerne...

h-thomsen -> Jeg gik egentlig ikke efter vendemuligheder, men efter "opbevaringsplads". Og det synes jeg Lars klarer smukt. Der kan plantes en hulens masse togstammer og de kan hentes igen... Det ser fint ud i min verden

Ja ikke nødvendig vis en 24236, men et passende skinnestykke.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

Så sidder jeg her med en c-skinne og tænker.... "hvordan hulen saver jeg den i stykker og samler den nydeligt igen, så strømmen flyder...?"

Nogen der tilfældigvis kender en hjemmeside der kan forklare?

__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

ckh skrev:

Så sidder jeg her med en c-skinne og tænker.... "hvordan hulen saver jeg den i stykker og samler den nydeligt igen, så strømmen flyder...?"

Nogen der tilfældigvis kender en hjemmeside der kan forklare?

Du saver den over, evt. ved hjælp af en skærekasse. Forbindelserne trækkes med ledninger.Skinnerne kan fikseres med skinnelasker.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

bqg skrev:

Du saver den over, evt. ved hjælp af en skærekasse. Forbindelserne trækkes med ledninger.Skinnerne kan fikseres med skinnelasker.

Nu sidder jeg stadig lige og kigger på en jomfruelig c-skinne.... Jeg kan forlige mig med det, at skære den og forbinde med ledninger, men c-skinner er forbundet via noget "plastic-clips noget". Det kan jeg da ikke rekonstruere?!

...arh måske har jeg fattet det nu... Skær den. lod ledninger og skru dem tæt sammen, så er "plastic-clipsen" ligegyldig. Eller hva?

__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Her er den forkromede metode Smile

http://www.uni-ulm.de/~rliske/modellbahn/schiene.html

Og standardmetoden:

http://www.stayathome.ch/Gleise.htm

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.