Så har jeg møjsommeligt stykket et oplæg sammen til afsætterspor/skyggebanegård.
Märklin c-skinner, fordi det er dem jeg har
Det er tegnet i SCARM da jeg ikke lige havde råd til WinTrack lige nu.
De jeg ikke har meget plads til rådighed har planen været at kunne få så mange spor som muligt ned under banen. Det har jeg foreløbig tænkt kunne være via helixen i nederste højre hjørne.
I vendesløjfen til venstre har jeg egentlig bare "smidt" spor ind fordi det så lidt tomt ud. Den kunne måske rumme enten Märklins runde drejeskive eller den firkantede? Jeg har dem begge og der bliver næppe plads til dem på toppladen med den begrænsede plads jeg har til rådighed.
Det blå areal på tegningen er det maksimale jeg har til rådighed på toppladen. Men jeg lurer lidt på at lave et arbejdsbord til venstre. Derfor er der ikke ført nogen spor derned.
Hvad siger I? Er det helt tosset? Kunne jeg have fået plads til mere hvis jeg fandt en anden indgangsvinkel?
Jeg modtager meget gerne forslag og konstruktiv kritik
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...Attachment | Størrelse |
---|---|
skyggebane_001.scarm | 48.95 kB |
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hejsa...
Jeg har ikke de store forslag, andet end at du kraftigt bør overveje at sikre at alle dine skjulte spor er lige lange. Så undgår du at køre et langt tog ind på et kort spor...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej
Enig med Steen. Derudover ville jeg lægge risten parallelt med den nordlige kant - sporene skulle kunne blive lange nok, hvis udfletningen starter i kurven. Dermed flyttes vendesløjfen ned på den venstre del af anlægget. Helixen til højre ville jeg lade dreje den anden vej rundt. Så er det inderste spor med den største hældning nedadgående ved højrekørsel. Dertil kommer at opkørslen dukker op i det nederste højre hjørne. Dette muliggør en maksimal udnyttelse af den størst mulige længde på anlægget, der skal bruges til din station.
En drejeskive eller en skydebro ville jeg ikke indbygge på skyggebanegården. Der skal man for tit til med fingrene
.
Med venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
Tak for kommentarerne :) Jeg tænkte nok at jeg havde nogle begynderfejl indbygget.
Den med at vende helixen er skrevet bag øret. Den må jeg lige prøve at få tegnet istedet for den jeg havde.
Hvis risten udelukkende skal ligge langs nordsiden må jeg lige forske i en udfletning med kurve-sporskifter. Dem har jeg ingen af, så forslag vil være velkomne hvis I har nogle. Kan jeg stadig have samme antal (eller flere) spor på pladsen?
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...Litra P
Indlæg: 1.852
Hvis risten udelukkende skal ligge langs nordsiden må jeg lige forske i en udfletning med kurve-sporskifter. Dem har jeg ingen af, så forslag vil være velkomne hvis I har nogle. Kan jeg stadig have samme antal (eller flere) spor på pladsen?
Jeg kan få plads til mange flere spor end du har - og kurvesporskifter er ikke nødvendige - faktisk skal man undgå dem, da de er R1 og en del rullende materiel kan ikke lide så skarpe kurver. Tegner en skitse til dig i morgen....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
Jeg kan få plads til mange flere spor end du har - og kurvesporskifter er ikke nødvendige - faktisk skal man undgå dem, da de er R1 og en del rullende materiel kan ikke lide så skarpe kurver. Tegner en skitse til dig i morgen....
Nå jamen så slipper jeg da for at investere i kurvesporskifter. Det kan jo ikke være bedre.
En skitse vil jeg blive rigtig glad for. Jeg har lidt svært ved at visualisere det ellers
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Claus,
Her er så en idé til hvordan din skyggebangård kan komme til at se ud. 10 togstammer blev det til plus fire styrvognstog - heraf kan et styrvognstog være et ottevogns MA-lyntog. Sporene bliver ikke lige lange, de to længste ville jeg reserve til banens eksprestog. Jeg har reduceret bredden på anlægget til 80cm for at du kan nå helt ind til det inderste spor, hvis der skulle afspore et tog der. Jeg vil anbefale at du skaber en god højde mellem de to lag. Helixen er ikke tegnet ind men skal selvfølgelig ligge i nederste højre hjørne.
Hvis du ikke har brug for så mange spor kan du fjerne de fire spor i midten af risten, dette vil nok give dig mulighed for nedefra at nå sporene bagerst - i hvert fald fra de lidt større frirum, der så bliver dannet i hvert hjørne.
Endvidere er der ikke brugt englændere på skyggebanegården og der er ingen s-kurver indbygget.
Du kan overveje at gøre anlægget lige bredt i hver side. Dette kan gøres ved at reducere bredden til højre og øge den til venstre. 100cm rækker lige 180 grader R2 - lidt mere plads der ville være bedre.
Håber du kan bruge det her til noget...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
Hej Lars
Du er da en heksekunstner med sådan et sporprogram. Smukt, smukt, smukt. Tusind tak. Nu har jeg et godt oplæg at rode videre med
Jeg kan rigtig godt lide at der er plads til 8-vogns MA. Med min plads burde jeg jo nok interessere mig for kortere toge, men jeg har desværre en svaghed for de lange passagertoge, så det er rigtig dejligt at der er plads til at stille dem af i din tegning.
Jeg har forsøgt at tegne dit oplæg ind i SCARM, men jeg kan simpelthen ikke finde den skinne du bruger i højre side lige inden sporskifterne - 2205 - Er det bare mit program der ikke har den skinne?
Måske skulle jeg bare tage mig sammen og få investeret i WinTrack...
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
2205 skinnen er med i SCARM, den er dog lidt bøvlet at justere kurver på.
I al fald i forhold til det jeg er vant til i "Anyrail" Nu har jeg ikke lige SCARM på den her pc, men mener at den står oppe samme med de lige skinner, faktisk mener jeg den står øverst. Men det er selvfølgelig kun i "k skinner" den er tilgængelig. og her er der jo brugt C skinner, men det vil kræve to gange overgangs skinner - og det er der vist ikke plads til lige der.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
h-thomsen
Indlæg: 40
Jeg laver min således, max sporlængde kommer altid i første række. Hvad vil du opnå med de mange vendemuligheder?
Midtjysk bane, og lidt tysk. 3-skinne K styret af Tams MC. Er igang med skyggebanegården
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Lars
Du er da en heksekunstner med sådan et sporprogram. Smukt, smukt, smukt. Tusind tak. Nu har jeg et godt oplæg at rode videre med
Jeg kan rigtig godt lide at der er plads til 8-vogns MA. Med min plads burde jeg jo nok interessere mig for kortere toge, men jeg har desværre en svaghed for de lange passagertoge, så det er rigtig dejligt at der er plads til at stille dem af i din tegning.
Jeg har forsøgt at tegne dit oplæg ind i SCARM, men jeg kan simpelthen ikke finde den skinne du bruger i højre side lige inden sporskifterne - 2205 - Er det bare mit program der ikke har den skinne?
Måske skulle jeg bare tage mig sammen og få investeret i WinTrack...
Nu ved jeg ikke hvad Lars har tænkt på, men 2205 er en flexskinne til K-skinnerne,
Jeg kan tænke mig, at ideen er at man i stedet for 2205 tilpasser feks en 24236 ved at skære det overskydende af.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Litra P
Indlæg: 1.852
Lige netop!
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
"tilpasset 24036..." Nå for søren... Så må jeg se om jeg kan finde ud af at save i skinnerne...
h-thomsen -> Jeg gik egentlig ikke efter vendemuligheder, men efter "opbevaringsplads". Og det synes jeg Lars klarer smukt. Der kan plantes en hulens masse togstammer og de kan hentes igen... Det ser fint ud i min verden
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...bqg
Indlæg: 1.102
"tilpasset 24036..." Nå for søren... Så må jeg se om jeg kan finde ud af at save i skinnerne...
h-thomsen -> Jeg gik egentlig ikke efter vendemuligheder, men efter "opbevaringsplads". Og det synes jeg Lars klarer smukt. Der kan plantes en hulens masse togstammer og de kan hentes igen... Det ser fint ud i min verden
Ja ikke nødvendig vis en 24236, men et passende skinnestykke.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
Så sidder jeg her med en c-skinne og tænker.... "hvordan hulen saver jeg den i stykker og samler den nydeligt igen, så strømmen flyder...?"
Nogen der tilfældigvis kender en hjemmeside der kan forklare?
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...bqg
Indlæg: 1.102
Så sidder jeg her med en c-skinne og tænker.... "hvordan hulen saver jeg den i stykker og samler den nydeligt igen, så strømmen flyder...?"
Nogen der tilfældigvis kender en hjemmeside der kan forklare?
Du saver den over, evt. ved hjælp af en skærekasse. Forbindelserne trækkes med ledninger.Skinnerne kan fikseres med skinnelasker.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
Du saver den over, evt. ved hjælp af en skærekasse. Forbindelserne trækkes med ledninger.Skinnerne kan fikseres med skinnelasker.
Nu sidder jeg stadig lige og kigger på en jomfruelig c-skinne.... Jeg kan forlige mig med det, at skære den og forbinde med ledninger, men c-skinner er forbundet via noget "plastic-clips noget". Det kan jeg da ikke rekonstruere?!
...arh måske har jeg fattet det nu... Skær den. lod ledninger og skru dem tæt sammen, så er "plastic-clipsen" ligegyldig. Eller hva?
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...Litra P
Indlæg: 1.852
Her er den forkromede metode
http://www.uni-ulm.de/~rliske/modellbahn/schiene.html
Og standardmetoden:
http://www.stayathome.ch/Gleise.htm
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...