Hej Sporskiftere
Jeg er i gang med opbygningen af mit anlæg, og har indtil nu regnet med at bruge servoer til at styre mine sporskifter. Inden jeg kommer alt for langt med at bestykke mit anlæg med servoer, vil jeg lige høre om jeres erfaringer med alle slags drev, pånær elektromekaniske drev. Dvs. erfaringer søges bla. om Tortoise motordrev, Cobalt motordrev, servoer af forskellig fabrikat osv.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 394
Hej.
Jeg har selv Tilligs sporskiftedrev (til Tillig skinner) på hele min bane.
De er meget driftsikre og har nogle ekstra funktioner, såsom indstilling af skiftelængde (så kan de bruges til forskellige skalaer), som sikrer at man kan få tungerne til at ligge helt ind til skinnen som især er vigtigt når tungen er "hel", som den er på Tilligs skinner.
Derudover har de tilbagemelding som enten kan bruges til at skifte i serie (så man sparer spænding), eller til at melde tilbage til styrepult.
De er bygget op med en motor som kører på et gevind, som godt kan larme en del under skiftningen (specielt på den gamle type).
De er lavet så de spændes fast under bordpladen, med en stang der kan gå igennem rimelig tykke plader. Man spænder en ydre skal fast (gamle model) som man så ganske enkelt klikker motordelen fast i. Dermed kan man altid få drevet ud igen til finjustering mv, uden at skulle skrue det hele af.
Prisen synes jeg er ok, jeg har vel givet omkring 100 kr/stk dengang jeg købte dem (efterhånden noget tid siden).
Jeg er faktisk ikke klar over hvordan det ser ud med digitalisering hvis du er til sådanne lyster, måske en anden kan hjælpe med det...
Mvh
Johnni Christensen
cbt
Indlæg: 1.159
Hej Dennis
Jeg er også lidt nysgerrig, hvad angår sporskiftedrev, inden jeg (forhåbentlig inden alt-for-længe) selv skal igang med anlægsbyggeri.
Jeg lurer derimod selv på, om Conrad's prisbillige sporskiftedrev kan betegnes som brugbare (til Roco Line 15 graders og 10 graders sporskifter og DCC) og overvejer at lade det komme an på en prøve.
Prøv eventuelt at søge lidt her på Sporskiftet - så dukker f.eks. disse tråde frem:
http://www.sporskiftet.dk/forum/hvilke-sporskiftedrev
http://www.sporskiftet.dk/forum/servodrevsstyring-til-sporskiftedrev
http://www.sporskiftet.dk/forum/sporskifter-drev-conradde
http://www.sporskiftet.dk/forum/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l-vedr-spor
http://www.sporskiftet.dk/forum/hvilken-kontakt-skal-jeg-bruge
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 253
Hej Dennis
Inden du investere i nogle af de 2 nævnte drev, så tag lige og overvej Esu Switch Pilot Servo (varenr: 51802) til ca.200 dask, som jeg bruger sammen med servoer fra HobbyKing.com til $2.69/stk.
Og ja, hastighed og endepositioner kan programmeres, som ønsket.
Går en servo i stykker, ja så er det ikke engang en flad tyver til en ny.
De to drev du kiggger på er helt sikkert gode, men det er prisen altså også.
Og til Carsten:
Hvis du gerne vil benytte disse drev fra Conrad har jeg 3 stk. liggende (godt nok uden hjertestykke strømledninger), som du kan få meget billigt, da de blot samler støv her hos mig.
Du skal bare sige til.
Mvh
Kristian
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej alle
Tak for jeres indspark.
Jeg har hidtil brugt en Uhlenbrock servodekoder med indbygget hjertestykkepolarisering og nogle ESU servoer. Må sige at jeg indtil videre er lidt skuffet over lydbilledet af dette setup. Når servoerne ligger på bordet uden at være mekanisk koblet op på et sporskifte, "tikker" de konstant, og det gider jeg bare ikke at høre på. Måske er Uhlenbrocks servodekoder problemet, eller...? Hvad er jeres erfaringer med "servotikken" ifm. ESU Switch Pilot Servo Jeg kunne jo selvfølgelig prøve med ESU's Switch Pilot Servo, men der er ikke nogen hjertestykkepolarisering indbygget. Det kan dog laves rimeligt simpelt med en microswitch.
Ovenstående skuffelse gør at jeg har brug for andres erfaringer bla. med servoer og motordrev. Jeg har derfor haft kig på Tilligs sporskiftedrev, men har kunnet forstå (via diverse diskussioner) at de ikke er helt så stabile som man kunne forvente. De har dog indbygget hjertestykkepolarisering, hvilket tæller positivt.
Jeg er stadig interesseret i at høre andres erfaringer med servoer, motordrev (Tortoise, Cobalt osv.), så jeg kan danne mig et indtryk af i hvilken retning jeg skal bevæge mig. Alle input er velkomne.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
a62213
Indlæg: 382
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
cbt
Indlæg: 1.159
Hej Dennis
Inden du investere i nogle af de 2 nævnte drev, så tag lige og overvej Esu Switch Pilot Servo (varenr: 51802) til ca.200 dask, som jeg bruger sammen med servoer fra HobbyKing.com til $2.69/stk.
Og ja, hastighed og endepositioner kan programmeres, som ønsket.
Går en servo i stykker, ja så er det ikke engang en flad tyver til en ny.
Mvh
Kristian
Hej Kristian
Tusind tak for rådet.
Det lyder som en fornuftig løsning, du har fundet dér - den vil jeg da hellere satse på, end Conrad's sporskiftedrev.
Jeg går ud fra, at du benytter denne fætter her (?).
Til DCC skal der så findes en måde at polarisere hjertestykkerne på - måske kan man bruge en dobbeltvirkende microswitch, der påvirkes af servoearmen (?). Hvor er sådan nogle microswitches billigst henne ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.166
Jeg må vel hellere - nok engang - slå på tromme for min favorit: MBTronik. Yderst velfungerende, yderst rimelige i pris - og med samme mulighed for at bruge enhver standardservo. Også her med alle standard fordelene:
MBTronik controlleren har ydermere den fordel, at den ikke behøver digital styring: Den har også tilslutning for almindelige trykknapper, så hvis man er på det hold, der ikke vil styre sine skifter digitalt, kan man også gøre det. Endeligt er der også direkte udgang til lysdioder, så man kan vise den stilling, skiftet står i.
Da jeg har diskuteret det med en del mennesker med digital forskrækkelse, vil jeg gerne benytte lejligheden til at beskrive denne løsning lidt nærmere: Køb en MBTronik controller, montér den under banen i nærheden af servoen, og slut programmeringsenheden til - denne er en lille plastickasse med tre trykknapper:
Ved at trykke på knapperne kan man justere stoppunkterne for servoen i begge ender, og man kan justere den hastighed, den kører med. Man kan også prøvekøre skiftet, når man er færdig - den røde knap skifter til den ene position, den grønne til den anden.
Er man "gammeldags" indstillet, kan man nu lave en traditionel sportavle med to trykknapper, der forbindes direkte til MBTronik controlleren og fungerer som den røde og grønne knap på programmeringsenheden. Vil man have lys i sportavlen, kan man montere to lysdioder, som også blot forbindes direkte til controlleren. Nu har man et gammeldags, velfungerende system - men vel at mærke stadig med den kæmpefordel, at man kan justere gangen elektronisk i stedet for at skulle kravle rundt nede under anlægget og foretage en mekanisk justering.
Skulle man hen ad vejen finde ud af, at det digitale alligevel ikke er så farligt, ja, så skal man blot forbinde controlleren til sin kørestrøm og begynde at køre digitalt - alt er i princippet klart (man skal dog lige tildele hvert skifte et nummer...). Det kan også sameksistere - man kan skifte spor med både den digitale styreenhed og den sportavle, man allerede har lavet. Skifter man sporet digitalt, vil lysdioderne i den gamle sportavle fortsat fungere og vise sporets stilling.
Alt dette for omkring 100,- kr. pr. skifte.
MVH
Lars
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg tænkte nok at MBTronik ville blive nævnt på et tidspunkt og det er fint. Jo flere der kommer på banen jo bedre.
Det lyder såmænd som et ganske smart system, når du beskriver det Lars, men hvad er dine (og også gerne andres) erfaringer med lydbilledet af dette setup Grunden til mit spørgsmål, skyldes som nævnt i et tidligere indlæg, at jeg hidtil kun har dårlige erfaringer med en Uhlenbrock servodekoder (og tror straks at sådan er det med alle servodekodere), og jeg har ikke lyst til at investere et større beløb i en masse servodekodere bestilt via mail i Tyskland, og risikere at blive skuffet. I øvrigt kunne jeg godt ønske mig at MBTroniks servodekodere kunne købes igennem en webshop, men det er en anden diskussion.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.166
Da' Dennis
Jeg synes egentligt, det er et forkert spørgsmål: Det er servoen, der larmer, så det kan vel være ligegyldigt med controlleren i denne sammenhæng?
Til gengæld må man så også sige, at en servo ikke bare er en servo: Det er meget stor forskelle, bl.a. i lydniveau. Det handler derfor mere om kvaliteten af de servoer, du køber, end om controlleren: Jeg har efterhånden brugt en hel del af Conrads billige servoer, og de er tilpas lydsvage til mig. Hvis du synes, de larmer for meget, må du på jagt efter nogle andre - og sikkert dyrere.
MVH
Lars
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Da' Dennis
Jeg synes egentligt, det er et forkert spørgsmål: Det er servoen, der larmer, så det kan vel være ligegyldigt med controlleren i denne sammenhæng?
Til gengæld må man så også sige, at en servo ikke bare er en servo: Det er meget stor forskelle, bl.a. i lydniveau. Det handler derfor mere om kvaliteten af de servoer, du køber, end om controlleren: Jeg har efterhånden brugt en hel del af Conrads billige servoer, og de er tilpas lydsvage til mig. Hvis du synes, de larmer for meget, må du på jagt efter nogle andre - og sikkert dyrere.
Jeg er nu ikke overbevist om at det er servoerne som er problemet. Årsag; Servoerne ligger på bordet ikke koblet mekanisk med noget, men ligger helt frit og "tikker". Når tråden er monteret, stadig mens servoerne ligger helt frit på bordet, "tikker" de stadig, og man kan se at de drejer minimalt fra side til side. Mit spørgsmål er så, er det normalt at servoer drejer fra side til side uden belastning Min tanke er at det er Uhlenbrock controlleren som ikke er helt stabil, så servoerne derfor ikke står stille, men jeg er lægmand og har ikke forstand på det. Bud er velkomne, og flere erfaringer ang. dette emne er selvfølegligt også velkomne.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.621
Var det med en reguleret DC forsyning som forsyning, eller en AC transformator?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Med reguleret forsyning.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.166
Da' Dennis.
Normalt og normalt - det er et velkendt "problem", men som regel symptom på, at der er noget andet galt. Når det virker, som det skal, er der ikke noget, der "tikker".
Jeg vil nok holde med Bent og mistænke strømforsyningen - men kan desuden bemærke, at det f.eks. også er et problem med sporskifter, hvis man sætter endepunktet længere end tungerne reelt kan trækkes: Så står servoen også og tikker. Løsningen er nem: Man sætter blot endepunktet et step eller to tidligere. Så som jeg ser det, er "tikken" et signal om, at at man har spændt tungen for hårdt.
Det korte af det lange: Du skal ikke tage denne tikken med i din vurdering af støjniveauet - den må ikke være der under normale forhold.
MVH
Lars
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Ok, tak for svaret. Jeg vil prøve at se lidt på opstillingen, samle det igen og evt. prøve med en anden controller og hvis det løser problemet få byttet Uhlenbrocken.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Ole Vedel
Indlæg: 1.167
Hej alle
Tak for jeres indspark.
Jeg har hidtil brugt en Uhlenbrock servodekoder med indbygget hjertestykkepolarisering og nogle ESU servoer. Må sige at jeg indtil videre er lidt skuffet over lydbilledet af dette setup. Når servoerne ligger på bordet uden at være mekanisk koblet op på et sporskifte, "tikker" de konstant, og det gider jeg bare ikke at høre på. Måske er Uhlenbrocks servodekoder problemet, eller...? Hvad er jeres erfaringer med "servotikken"
På Uhlenbrocks servo dekoder kan du ændre et cv så den er lydløs når den står stille.
Den lyd du hører er fordi den som default er sat til at opdatere positionen konstant.
Mvh. Ole Vedel
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det er sjovt du nævner det, for det er afprøvet. Jeg kan ikke huske cv'en på stående fod, men resultatet udeblev desværre. En af dagene vil jeg prøve at gensamle opstillingen, evt. med en anden strømforsyning for at se om hunden skulle ligge begravet der.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Ole Vedel
Indlæg: 1.167
Det er sjovt du nævner det, for det er afprøvet. Jeg kan ikke huske cv'en på stående fod, men resultatet udeblev desværre. En af dagene vil jeg prøve at gensamle opstillingen, evt. med en anden strømforsyning for at se om hunden skulle ligge begravet der.
Det er de 4 første bit i CV 119 der skal være =0
Det virker for mig hvergang.
Mvh.Ole Vedel
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg har tjekket det, og CV 119 har værdien "0" hvilket betyder at alle fire servoudgange kun skal have spænding ved omskiftning og at servodekoderen kører DCC.
Nå, nu viser det sig så at det er min forsyning som er problemet. Jeg prøvede at forsyne servodekoderen med en Roco trafo jeg havde liggende, og det løste problemet, så nu er der endelig ro i lejren Tak til alle for hjælp.
Men lad endelig ikke emnet ligge her, alle input vedr. sporskiftemotorer og servoer er stadig velkomne.
Et konkret spørgsmål ang. MBTronik servodekodere. Har de hjertestykkepolarisering indbygget, og lidt mere lavpraktisk, forstår de engelsk hvis jeg en dag skal bestille hos dem
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.166
Da' Dennis.
Jeg synes ellers, det fremgår ret tydeligt af hjemmesiden: Den nuværende udgave af controlleren hedder WA5 og fåes i to modeller - WA5 med hjertestykkepolarisering, og WA5MINI, der er uden. Ja, så fåes de også med et "S" på varenummeret - men det står for Selectrix og er nok ikke så relevant for dig.
Så vidt jeg husker, plejer jeg at kommunikere med manden bag på engelsk.
MVH
Lars
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Beklager at jeg ikke konsulterede hjemmesiden grundigt nok inden jeg stillede spørgsmålet, men takker for svaret.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.