Går og pusler med tanken om at indbygge dette drev fra Conrad.de: http://www.conrad.de/ce/de/product/219999/Weichenantrieb-mit-Endabschaltung, som sporskiftedrev for mine fremtidige C-skinne sporskifter.
Men jeg kan ikke i manualen se om jeg skal bruge, en 1-polet on-off-on kontakt med "tilbagefjedring" til off, eller bare en 1-polet on-on kontakt.
(kan drevet holde til at stå med strøm på i yderstillingen?)
Nogen der har et bud eller ligefrem har erfaring med dette drev?
Mvh
Kristian
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Ifølge beskrivelsen er drevet forsynet med slutafbryder, så det burde kunne tåle "fast" strøm.
Bjarne
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 261
Hej Bjarne
Tak.
Så behøver jeg ingen diode på sportavlen da vippekontakten jo selv viser positionen.
Mvh
Kristian
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Det er rigtigt, at motoren bliver afbrudt, når det når yderstillingen.
Men motoren har "kun" to ledninger, så det er noget med at vende strømmen, når der skal skiftes.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det tilsvarende drev beregnet til polarisering af hjertestykket nr. 21 99 98 (samme pris!) har tilslutning til strømkilde på normal vis: Rød ledning + omskifter, 2 x brune til + motor, rød retur motor, gul til hjertestykke, 2 x blå til stamskinnerne. Der er diagram med motoren med forklaring på tysk, engelsk og hollandsk.
Og motorerne støjer en del!
Bjarne
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
. . . og relæet er ikke meget værd.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hvis du har dårlige erfaringer, så fortæl endelig!
Bjarne
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Det har jeg lige gjort . . . ?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Måske uddybe en anelse?
Bjarne
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 261
Ja, jeg vil da også gerne belæres, så at jeg ikke gør noget jeg fortryder bagefter.
Mvh
Kristian
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 261
Ja, jeg vil da også gerne belæres, så at jeg ikke gør noget jeg fortryder bagefter.
Mvh
Kristian
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
OK OK
Relæet i motoren er en ret primitiv type, hvor en arm bliver skubbet op og ned på en messingfjeder. Så længe det er rent og pænt kan den godt lede. Men med tiden vil det blive beskidt. Man kan skille motoren ad rimeligt let, så man kan se både motor og relæmekanikken.
Vi har monteret en del i klubben, og de fungerer stort set udemærket, men det er ikke kvalitet. Der er en grund til, at den er billig. På et tidspunkt kunne jeg ikke på "hul" igennem med strøm. Jeg målte modstanden og målte 63 ohm, hvilket er for meget til at føre strøm nok igennem til toget. Så derfor har vi investeret i ekstra relæer til motorerne.
Vi - og andre - har Conrad mistænkt for at " købe" (?) prototypen til denne motor:
http://www.hoffmann-antrieb.de/
Relæerne, vi har købt, er magen til disse:
http://www.conrad.de/ce/de/product/503689/RELAIS-BIST-2XUM-G6AK-274P-ST-...
Det var så den lange version.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 261
Hej Bo
Tak for din forklaring.
Er godt klar over at man ikke får en Audi til den pris, men jeg er desværre alt for nærrig til at betale prisen for Märklins el-drev, når der nu findes alternativer.
Nu kører jeg jo 3-skinne og får derfor ikke noget problem med strøm til skinnerne, som du beskriver (kigger jo på den model uden polvendingsdelen).
Men måske jeg skulle overveje om den nye udgave:
http://www.aspenmodel.com/en/content/details.php?art_id=1062
Ville være et bedre valg???
Tænker lige lidt over det...
Mvh
Kristian
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Det er den, jeg linkede til før.
Og du kan også købe dem hos dem direkte.
De virker mere robuste. Du kan vist også stille skiftehasigheden på dem.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<