Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Spørgsmål vedr. spor

I forbindelse med at jeg skal i gang med at bygge en ny bane, har jeg nogle spørgsmål vedr. spor (i øvrigt kører jeg to-skinne digital):

1. Forbilledet for min kommende bane, er i min epoke udstyret med "45 kg/m" spor på betonsveller. Hvad code svarer det til i HO? Findes der evt. en omregningstabel? Hvilke code bør man vælge for at undgå udskiftning af hjul på vogne?

2. Hvilke fabrikater kan I anbefale, når jeg har følgende krav: Ingen ballast (dvs. rene spor, som jeg ballasterer), stabile i drift, og billige (hvad mærke har det bedste forhold mellem kvalitet og pris)? Om sporet har træ eller betonsveller er mindre vigtigt, det skal alligevel patineres.

3. Hovedparten af sporskifterne skal være digitalt styrede, eneste undtagelse bliver nogle få ved nogle sidespor som "bare er der" (dvs. de findes på den virkelige strækning, ergo skal de findes på modellen), men ikke bruges; og derfor styres manuelt.

Kan nogen i den forbindelse anbefale et fabrikat skiftemekanisme ? Disse må meget gerne været udstyret med en tilbagemeldingsfunktion, enten ved at drevet stopper/slukker når skiftet er gennemført, eller via kontakter af en art.

4. Jeg ønsker naturligvis at få så stabil en strømforsyning som muligt, og har derfor overvejet at polarisere hjertestykket i mine sporskifter. Er det strengt nødvendigt, eller blot anbefalingsværdigt? Hvilke sporskifter er lettest at klare den opgave på? Selve teknikken er intet problem, jeg påtænker at anvende ESU's SwitchPilot med tilhørende Extension, og kablingen er udførligt beskrevet i manualen.

Nå, men dette var en større smøre, og jeg ser frem til at modtage jeres svar, på forhånd tak.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Jeg har fundet mig bedst tilpas med Tilligs sporsystem. Det synes jeg er virkelig godt. Det har polariserede hjertestykker, sporkode 83 - hvilket passer fint til dit forbillede. Skinnerne er brunerede, er af nysølv, fås som flexspor og sporskiftetungerne er ikke hængslede, men bøjes som i virkeligheden. Min E-maskine elsker disse spor.

Jeg synes at Tillig fint opfylder dine kriterier.

Se iøvrigt på:

http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/index.html

Dette er mine egne erfaringer. Andre har andre kriterier og ønsker som opfyldes af andre sporfabrikanter.

Håber at dette kan være lidt til hjælp for dig.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
I forbindelse med at jeg skal i gang med at bygge en ny bane, har jeg nogle spørgsmål vedr. spor (i øvrigt kører jeg to-skinne digital): 1. Forbilledet for min kommende bane, er i min epoke udstyret med "45 kg/m" spor på betonsveller. Hvad code svarer det til i HO? Findes der evt. en omregningstabel? Hvilke code bør man vælge for at undgå udskiftning af hjul på vogne?

Ja, der findes en omregningstabel på side 91 i det glimrende gratis blad Model Railroad Hobbyist, som du kan downloade her:

http://model-railroad-hobbyist.com/mrh2009-01/download

Code 70 svarer nøje til 45 kg/m.

Den mindste sporcode i handel i DK er Peco Streamline Code 75. Du skal til USA for at finde Code 70.

Med så lille code, kan du blive tvunget til at udskifte hjul med store flanger. RP-25 hjul passer bedst.

Som Gert siger er Tillig Elite Code 83 nok det bedste kompromis, mellem udseende, driftsikkerhed og indkøbspris. Og det fås iøvrigt også som flexspor med betonsveller.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

ESU SwitchPilot giver en eller anden slags tilbagemelding via RailCom på hvilken stilling sporskiftet står i.

Jeg kører med switchpilot servo, extension og almindelige R/C servoer.

Hvis du kan klare dig uden strømforsying til hjertestykket er der to ting som taler for at klare sig uden: esu extension koster 200kr eller med andre ord 50kr/sporskifte. Desuden får man en kortslutning hvis sporet af den ene eller anden årsag ikke skifter korrekt - det får man ikke hvis man lader sporskiftet selv klare strømforsyningen via tungernes kontakt til de yderste skinner.

Kig her evt. på hvor langt det isolerede stykke omkring hjertestykket er (altså tunger + hjertestykke + skinner i forlængelse af hjertestykket og overvej så om det korteste lokomotiv kan få problemer her.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Hvis du har lyst til at se både Peco code 75 og Tillig code 83 spor med træ- og betonsveller, så er du velkommen til at kigge forbi. Jeg bruger godt nok MBTroniks WA5 til at styre mine servoer til sporskifterne, men det er i princippet magen til ESUs moduler.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det hører måske lige med, at Code er et udtryk skinnens højde i forhold til en (engelsk) tomme, som svarer til 2,54 cm. Code 80 betyder f.eks. 80/1000 af en tomme, altså en skinnehøjde på 2,03 mm. En Colt 45 har så en kaliber på 11,4 mm!

__________________

Bjarne

Like 1 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Først og fremmest tak for de mange svar, hvilket har bragt mig tættere på en beslutning, så tæt at jeg nu blot skal have priser på nogle drev af "en-eller-anden" art.

"Dampfmeisteren" skrev:
Ja, der findes en omregningstabel på side 91 i det glimrende gratis blad Model Railroad Hobbyist, som du kan downloade her:http://model-railroad-hobbyist.com/mrh2009-01/downloadCode 70 svarer nøje til 45 kg/m.Den mindste sporcode i handel i DK er Peco Streamline Code 75. Du skal til USA for at finde Code 70.Med så lille code, kan du blive tvunget til at udskifte hjul med store flanger. RP-25 hjul passer bedst. Som Gert siger er Tillig Elite Code 83 nok det bedste kompromis, mellem udseende, driftsikkerhed og indkøbspris. Og det fås iøvrigt også som flexspor med betonsveller.
I så fald lyder det som noget jeg kunne finde på at anskaffe, nu savner jeg bare nogle blilleder for selv at vurdere udseendet. Og tak for henvisningen til tabellen, som den hjalp. Og hvis det forholder sig med flanger som du siger, så vil jeg foretrække code 83, som i foreslår, gider ikke på bruge tid og penge på en udskiftning som, forhåbentlig i denne code, er unødvendig.
"frede2300" skrev:
ESU SwitchPilot giver en eller anden slags tilbagemelding via RailCom på hvilken stilling sporskiftet står i.
Så meget har jeg forstået, ud fra ESU's (efter min mening) glimrende brugervejledning (fandt den som PDF-fil på deres hjemmeside). Her skriver de dog, at hvis drevet (være det sig motor eller andet) er koblet direkte uden tilbagemelding til dekoderen, er den tilbagmeldingen via RailCom kun "virtuel", dvs. systemet tror skiftet er gennemført. Og her tænker jeg så, om det ikke vil være praktisk med "ægte" tilbagemelding, som via 2-3 ekstra ledninger kan etableres med selv samme dekoder.
"frede2300" skrev:
Jeg kører med switchpilot servo, extension og almindelige R/C servoer. Hvis du kan klare dig uden strømforsying til hjertestykket er der to ting som taler for at klare sig uden: esu extension koster 200kr eller med andre ord 50kr/sporskifte. Desuden får man en kortslutning hvis sporet af den ene eller anden årsag ikke skifter korrekt - det får man ikke hvis man lader sporskiftet selv klare strømforsyningen via tungernes kontakt til de yderste skinner.
Hm, det var da selvfølgelig værd at overveje, og kunne meget vel ende med at blive min løsning, så fremt at Tillig (som jeg efter jeres anbefaling forventer at købe) giver denne mulighed.
"frede2300" skrev:
Kig her evt. på hvor langt det isolerede stykke omkring hjertestykket er (altså tunger + hjertestykke + skinner i forlængelse af hjertestykket og overvej så om det korteste lokomotiv kan få problemer her.

Det vil jeg undersøge når sporlægningen påbegyndes, planen er foreløbig at foretage indkøbene henover foråret, og så anvende noget af sommerferien og nogle aftner i efteråret. Korteste lokomotiv der skal befare anlægget bliver en Köf II, og om den kan klare den strømløse strækning mål vel enten komme an på en testkørsel, eller at se hvor langt udløb den har ved rangerfart (ca. 5 - 10 km/t), og hvorvidt det passer med / er længere end den strømløse strækning.

Nå til at runde at for denne gang endnu et spørgsmål: "frede" nævner at han anvender r/c servoer sammen med en SwitchPilot Servo. Er servoer en dyrere/billigere løsning end andre slags drev, og har den nogle markante fordele sammenlignet med disse? Her tænker jeg navnlig på i sammenhæng med Tillig's sporskifter.

Hvis jeg skal kigge på andre løsninger, hvad findes der så ellers af løsninger i kan anbefale?

Mange tak for denne gang.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Da Tillig sporene er med fjedrende tunger, skal der bruges en del mere moment fra sporskiftemotoren, end der er nødvendig på hængslede tunger, så du skal have en rigtig motor med gear i dit drev - såsom Tilligs eget, en servomotor må også være god nok, Hoffmann drev eller tilsvarende.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Servomotoren har den store fordel, at du med den rigtige dekoder (WA5 kan, men om ESU også kan ved jeg ikke) kan justere skiftehastigheden til at være endog meget langsom og dermed få det til at se mere realistisk ud. Fungerer fint med Tilligs sporskifter.

Mht. hjertestykke og polarisering, så er de sidste 50 kr. altså givet rigtigt godt ud og også nødvendige med Tilligs sporskifter. Der er ikke isoleret hjertestykke og der skal noget til at styre polariteten på dette. Det gøres ikke ved at tungen presses mod skinnen, da tungen er delt i 2 og har samme pol som den skinne, den ligger op til.

Medmindre du har en masse gammelt materiel med pizzaskærerhjul, så vil du nu heller ikke opleve problemer ved at vælge Peco code 75. Det er kun mine allerældste Lima MR-tog, der skal have skiftet hjul før de kan køre fejlfrit igennem alle sporskifter. Da de alligevel skal have helt ny undervogn med hjul og motor, så er det ligegyldigt.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Leonard" skrev:
Servomotoren har den store fordel, at du med den rigtige dekoder (WA5 kan, men om ESU også kan ved jeg ikke) kan justere skiftehastigheden til at være endog meget langsom og dermed få det til at se mere realistisk ud. Fungerer fint med Tilligs sporskifter.
Ahh, det lyder jo rigtig lækkert, og helt klart som noget jeg ville være villigt til at ofre lidt ekstra på. Her har jeg iøvrigt kigget lidt, tilsyneladende ligger f.eks. ESU's egen servo-motor på en pris på 113,50 kr (modeltog.nu), og kan yde 1 kg/cm2 (ca. 1 Newton, hvis jeg husker rigtigt). Er dette en fair pris, og er det tilstrækkelig kraft til et tillig skifte?Hvad angår styring af hastighed, så mestrer ESU (SwitchPilot, både servo og alm.) denne kunst. Nu kender jeg ikke WA5, men f.eks. kan en alm. SwitchPilot styre 2 servoer, og fire magnetartikler eller lamper. Derfor foreslår ESU at man anvender denne til sporskifter, hvor SwitchPilot Servo "kun" kan håndtere 4 servoer (og intet andet) foreslås til andre formål (porte på en remise, f.eks.)
"Leonard" skrev:
Mht. hjertestykke og polarisering, så er de sidste 50 kr. altså givet rigtigt godt ud og også nødvendige med Tilligs sporskifter. Der er ikke isoleret hjertestykke og der skal noget til at styre polariteten på dette. Det gøres ikke ved at tungen presses mod skinnen, da tungen er delt i 2 og har samme pol som den skinne, den ligger op til.
Nu kan det så godt være jeg spørger dumt, men hvis man (som undertegnede) bygger sine bane som en punkt-til-punkt bane uden nogen vendesløjfer, skulle der vel ikke være problemer med polaritet, eller ?
"Leonard" skrev:
Medmindre du har en masse gammelt materiel med pizzaskærerhjul, så vil du nu heller ikke opleve problemer ved at vælge Peco code 75. Det er kun mine allerældste Lima MR-tog, der skal have skiftet hjul før de kan køre fejlfrit igennem alle sporskifter. Da de alligevel skal have helt ny undervogn med hjul og motor, så er det ligegyldigt.

Stort set alt mit materiel er nyt, det ældste er et par heljan Mx, sammes Cp-vogn og lign. Dertil et par marcipan-brød fra Tikøb (endnu ikke bestilt) samt et antal lynetter samme sted fra. Om de så har "pizzaskærerhjul" ved jeg ikke, men jeg synes at have hørt at det ikke skulle være tifældet.

Er der nogen (markant) pris forskel mellem tillig code 83 og peco code 75?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.106

PB  Blog  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Ahh, det lyder jo rigtig lækkert, og helt klart som noget jeg ville være villigt til at ofre lidt ekstra på. Her har jeg iøvrigt kigget lidt, tilsyneladende ligger f.eks. ESU's egen servo-motor på en pris på 113,50 kr (modeltog.nu), og kan yde 1 kg/cm2 (ca. 1 Newton, hvis jeg husker rigtigt). Er dette en fair pris, og er det tilstrækkelig kraft til et tillig skifte?
Ligesom Leonard plejer jeg at give omkring 50,- kr. for en servo hos Conrad.de. Så skal man have en styring, og den koster nok typisk 125-150,- for TO drev - eller omkring 75,- kr. pr. skifte. Ialt omkring 125,- pr. skifte.Det rigtigt gode ved WA5 er, at man kan justere indstillingerne - og også hastigheden - med en fjernbetjening: Ikke kun i føste omgang, men også når træet har slået sig osv. Hvis tingene ikke fungerer, som de skal, kobler man blot sin "fjernbetjening" på, og justerer skiftet ind til korrekt opførsel. Andre skal ned under pladen og justere længden af ståltråd mm.
Citat:
Nu kan det så godt være jeg spørger dumt, men hvis man (som undertegnede) bygger sine bane som en punkt-til-punkt bane uden nogen vendesløjfer, skulle der vel ikke være problemer med polaritet, eller ?
Åh, jo, det har ikke noget med ovenstående at gøre: Polarisering af hjertestykker handler mest om, hvordan små lokomotiver klarer sig igennem store sporskifter (SE: Jeg huskede ikke at skrive skiftespor!) - jo mindre lokomotiv, jo større sporskifte, jo vigtigere med polarisering.
Citat:
Stort set alt mit materiel er nyt, det ældste er et par heljan Mx, sammes Cp-vogn og lign. Dertil et par marcipan-brød fra Tikøb (endnu ikke bestilt) samt et antal lynetter samme sted fra. Om de så har "pizzaskærerhjul" ved jeg ikke, men jeg synes at have hørt at det ikke skulle være tifældet.Er der nogen (markant) pris forskel mellem tillig code 83 og peco code 75?

Pizzaskærene er ret dyre - det er nemlig Märlin hjul Wink.

Jeg har ikke helt styr på Tillig spor - men tror nu nok, at det er dyrere end Peco.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Er der nogen (markant) pris forskel mellem tillig code 83 og peco code 75?
Læs evt. Occams artikel om skinner: http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/ . Her er der også en prisoversigt, meeen han mangler fortsat at opdatere med Tilligs priser, ja han gør så ...!!I tråden http://www.sporskiftet.dk/node/2191 oplyser Dampfmeisteren:
Citat:
Tillig Elite (code 83) er også et populært mærke, som du måske kan opdatere oversigten med.I skrivende stund koster 890 mm fleksskinne 33,5 kr hos Perron 4, dvs 37,6 kr/m.En alm. skinne på 228 mm koster 12 kr, dvs. 52,6 kr/m.

Disse priser holder fortsat. 35,50 kr for flex / 13 kr for alm. - fundet hos den lokale pusher.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Conrads billigste mini-servo til 4,90€ er fin til sporskifter. 6 cm 1mm pianotråd, der bukkes i den medfølgende plastikarm på servoen, 2 små træskruer og en stump monteringsledning, det er materialelisten for montering af en sporskiftemotor hos mig.

Samlet pris under 40 kr.

Men som jeg har skrevet, så er du velkommen til at kigge forbi og se det. Ja det er andre da også, hvis det har interesse.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Leonard" skrev:
Men som jeg har skrevet, så er du velkommen til at kigge forbi og se det. Ja det er andre da også, hvis det har interesse.

Du har jo sjældent tid Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Lars Skjærlund" skrev:
Ligesom Leonard plejer jeg at give omkring 50,- kr. for en servo hos Conrad.de. Så skal man have en styring, og den koster nok typisk 125-150,- for TO drev - eller omkring 75,- kr. pr. skifte. Ialt omkring 125,- pr. skifte.
Okay, i så fald er i hvert fald ESU's egen servo da noget dyr. Hvad styring angår, koster en SwitchPilot Servo 210 kr. (de steder jeg har set den, og håndterer 4 styk servoer; dvs. 52,5 kr. pr. skifte + . en alm servo til 50 kr., alt i 102,5 kr pr skifte. Men uanset hvad er det en rimelig pris. Den alminde SwitchPilot koster 255 kr., og håndterer 2 styk servo og 4 styk magnetartikel/lys etc.
"Lars Skjærlund" skrev:
Det rigtigt gode ved WA5 er, at man kan justere indstillingerne - og også hastigheden - med en fjernbetjening: Ikke kun i føste omgang, men også når træet har slået sig osv. Hvis tingene ikke fungerer, som de skal, kobler man blot sin "fjernbetjening" på, og justerer skiftet ind til korrekt opførsel. Andre skal ned under pladen og justere længden af ståltråd mm.
Det nummer mestrer SwitchPilot også, her er det ganske vist ikke med en fjernbetjening som sådan, men derimod "pille" lidt i CV'erne via centralen
"Lars Skjærlund" skrev:
Åh, jo, det har ikke noget med ovenstående at gøre: Polarisering af hjertestykker handler mest om, hvordan små lokomotiver klarer sig igennem store sporskifter (SE: Jeg huskede ikke at skrive skiftespor!) - jo mindre lokomotiv, jo større sporskifte, jo vigtigere med polarisering.
Ja nu jeg tænker mig kan jeg godt se det, og netop f.eks. en Köf er jo et noget "kleint"/kort.
"Lars Skjærlund" skrev:
Pizzaskærene er ret dyre - det er nemlig Märlin hjul Wink.Jeg har ikke helt styr på Tillig spor - men tror nu nok, at det er dyrere end Peco.
Okay, jeg synes bare altid at man hører at med code 75 skal man ud i RP25-hjul (synes jeg de hed) hjul pga. flangerne, men er ikke længere et problem?Hvad spor angår, så opdagede jeg at jeg havde lavet en fejl i min research, det kraftige spor jeg nævnte tidligere for mit forbillede (45 kg/m på betonsveller) blev(bruges) godt nok, men dette blev etableret ca. 1990; min epoke er ca. 1970 - 1995, da kørte man med denne skinnevægt, men på træsveller. Så hvis Peco er billigere, og der ikke skulle være problemer med hjul mit materiel (som ikke er ældre end 10 år), så burde man måske vælge det (måske især når de fleste stationer har perronspor på ca. 150 meter (1:1), hvad jeg også skal have (især pga. nogle af de to som kørte dengang var så lange, og de skal da af og til besøge strækningen) og på nogle stationer skal bruges 10+ sporskifter/skiftespor).
"Loenard" skrev:
Conrads billigste mini-servo til 4,90€ er fin til sporskifter. 6 cm 1mm pianotråd, der bukkes i den medfølgende plastikarm på servoen, 2 små træskruer og en stump monteringsledning, det er materialelisten for montering af en sporskiftemotor hos mig. Samlet pris under 40 kr.

Vov, det er jo (undskyld udtrykket) latterligt billigt i forhold til hvad man ellers ser.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Hvad spor angår, så opdagede jeg at jeg havde lavet en fejl i min research, det kraftige spor jeg nævnte tidligere for mit forbillede (45 kg/m på betonsveller) blev(bruges) godt nok, men dette blev etableret ca. 1990; min epoke er ca. 1970 - 1995, da kørte man med denne skinnevægt, men på træsveller.

Kan du i det hele taget se forskel på code 75 og 83?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"mr-data" skrev:
"Loenard" skrev:
Conrads billigste mini-servo til 4,90€ er fin til sporskifter. 6 cm 1mm pianotråd, der bukkes i den medfølgende plastikarm på servoen, 2 små træskruer og en stump monteringsledning, det er materialelisten for montering af en sporskiftemotor hos mig. Samlet pris under 40 kr.
Vov, det er jo (undskyld udtrykket) latterligt billigt i forhold til hvad man ellers ser.

Du skal så lige være opmærksom på, at på de dyrere motorer er der ofte indbygget adskillige omskifterkontakter, som f.eks. bruges til at polarisere hjertestykket, og slutafbrydere, som automatisk afbryder strømmen til motoren, når sporskiftet er stillet. Dvs., at man i princip kan have konstant "skiftestrøm" til motoren og ikke blot nøjes med en impuls fra en trykknap.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"mr-data" skrev:
Vov, det er jo (undskyld udtrykket) latterligt billigt i forhold til hvad man ellers ser.

Dertil skal selvfølgelig lægges prisen på dekoder, som i mit tilfælde er WA5, som jeg købte en stak af for ca. 3 år siden til 20€ pr. stk. som kan styre 2 servoer.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"bl" skrev:
Du skal så lige være opmærksom på, at på de dyrere motorer er der ofte indbygget adskillige omskifterkontakter, som f.eks. bruges til at polarisere hjertestykket, og slutafbrydere, som automatisk afbryder strømmen til motoren, når sporskiftet er stillet. Dvs., at man i princip kan have konstant "skiftestrøm" til motoren og ikke blot nøjes med en impuls fra en trykknap.

Jo, men de skiftemotorer skal også have en dekoder til, hvis de skal styres digitalt eller via computer. Og dekoderen til servoen klarer også alle disse ting for mig.

Da jeg købte stort ind for 3 år siden, blev den samlede pris for servo og elektronik ca. 110 kr. pr. sporskifte.

Et Tortoisedrev, der var alternativet, da kravet var polarisering, tilbagemelding og langsom skiftebevægelse, kostede ved import fra USA 125 kr. pr. stk. (Og det kun, hvis de slap igennem tolden uden ekstra udgifter).

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
Kan du i det hele taget se forskel på code 75 og 83?Klaus
Ud fra de billeder jeg foreløbig har set, nej, men da jeg ikke har set de typer direkte (altså ikke i form af billeder) er det nok svært at afgøre- Men at dømme ud fra det man læser her på forummet og andre steder, skulle det vist nok svært ret så svært.
"bl" skrev:
Du skal så lige være opmærksom på, at på de dyrere motorer er der ofte indbygget adskillige omskifterkontakter, som f.eks. bruges til at polarisere hjertestykket, og slutafbrydere, som automatisk afbryder strømmen til motoren, når sporskiftet er stillet. Dvs., at man i princip kan have konstant "skiftestrøm" til motoren og ikke blot nøjes med en impuls fra en trykknap.
Hvad prisklasse skal vi op i for motorer med de funktioner? Fordi for 50 kr. ekstra pr. sporskifte kan SwitchPilot dekoderne udvides med mulighed for polarisering af hjertestykkerne, samt at tænde for andre elektriske funktioner.
"Leonard" skrev:
Dertil skal selvfølgelig lægges prisen på dekoder, som i mit tilfælde er WA5, som jeg købte en stak af for ca. 3 år siden til 20€ pr. stk. som kan styre 2 servoer.

Det er jeg godt klar over, og det er der også budgetteret med (forsøger så småt at få et overblik over hvor mange kroner/øre der skal bruges).

Hvis vi tager udgangspunkt i WA5 som du gav 20€/stk for, svarende til 150kr./stk, som kan betjene 2 sporskifter, bliver prisen pr. sporskfite 75kr.+servo (f.eks. Conrad til 40kr). Ialt 105 kr./sporskifte.

Med mit eksempel, SwitchPilot Servo, koster dekoderen herhjemme 210kr./stk (kan måske hentes billigere i tyskland), og håndterer 4 servoer, så bliver prisen pr. sporskifte 52,5kr.+servo (igen f.eks. Conrad). I alt 92,5kr./sporskifte.

Kan WA5 så iøvrigt håndtere polarisering hvis det er nødvendigt? Hvis jeg skal bruge det, og tager udgangspunkt i førnævnte eksempel giver det en merpris på 50kr./sporskifte, dv. 142,5kr./sporskifte.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"mr-data" skrev:
Kan WA5 så iøvrigt håndtere polarisering hvis det er nødvendigt? Hvis jeg skal bruge det, og tager udgangspunkt i førnævnte eksempel giver det en merpris på 50kr./sporskifte, dv. 142,5kr./sporskifte.

Ja, WA5 kan det hele.

Relæer til polarisering, optokoblede udgange til tilbagemelding, optokoblede indgange til analog kontrol, digital indgang til DCC eller Motorola, strømforsyning valgfri.

Priserne er steget lidt og nu er der mulighed for at købe enten en komplet WA5 eller en mini uden polarisering og tilbagemelding.

http://www.mbtronik.de/preisliste-antriebe.html

26,90€ + 4,95€ for en servo hos Conrad.de (det kræver jo, at man køber et større antal for ellers er portoen for dyr) = 137 kr pr sporskiftedrev (kurs 7,45)

Tilligs sporskifterelæ koster alene 130 kr i en dansk butik, så skal der dekoder oveni og det er et relæ ikke en motor, så skiftet sker ved et klik ...

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg har ikke helt styr på Tillig spor - men tror nu nok, at det er dyrere end Peco.

Ikke den store forskel hvis vi tager priserne i en dansk butik:

Peco flex: 40 kr

Tillig flex: 35,50 kr (samme længde med betonsveller 44 kr)

Sporskifterne er ikke til at sammenligne, da jeg ikke lige kan finde 2 sporskifter i ca samme længde, men i de korte længder er priserne også næsten ens, Tillig kan så levere meget længere og flottere sporskifter, der koster en del mere, 275 kr for et EW6.

Både Peco og Tillig kan findes meget billigere i hhv. UK og DE og så bliver det først svært at sammenligne priser.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"Leonard" skrev:
Tilligs sporskifterelæ koster alene 130 kr i en dansk butik, så skal der dekoder oveni og det er et relæ ikke en motor, så skiftet sker ved et klik ...

Det er så ikke helt korrekt.... Tilligs sporskiftedrev 86110 er motoriseret, og skifter altså ikke med et klik, men rimeligt langsomt, og fabrikkens anbefalede udsalgspris er 16,50 Euro, altså ca. kr.120,00. Og som kan ses på Tilligs hjemmeside, er der flere tilslutningsmuligheder plus afbrydelse af strømmen i yderstillingerne.

http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/index.html

Et relæ vil ikke være i stand til at holde tungerne på Tilligs sporskifter fast mod stamskinnerne.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"bl" skrev:
Det er så ikke helt korrekt....

I stand corrected. :?

Men der mangler stadig en dekoder for at kunne styre det digitalt, som så vidt jeg har forstået er målet her.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"Leonard" skrev:
I stand corrected. Men der mangler stadig en dekoder for at kunne styre det digitalt, som så vidt jeg har forstået er målet her.

Sådan er der så meget... Det er en af charmerne ved denne hobby, at vi aldrig bliver "udlærte". Og jeg har godt set, at forretningen i Odense kalder motoren for et relæ...

Men har du til gengæld nogen idé om, hvad forskellen i omkostninger egentlig er, når vi taler styring af sporskifter analogt kontra digitalt? Grundlæggende sparer man jo ikke ret mange ledninger ved at styre sporskifterne digitalt, men der er måske lettelser at hente, hvis man vil stille hele sporveje (sparede relæer)?

Eller træder fidusen ved digitalisering først rigtigt frem, når man automatiserer kørslen ved hjælp af en PC?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Men har du til gengæld nogen idé om, hvad forskellen i omkostninger egentlig er, når vi taler styring af sporskifter analogt kontra digitalt?

Hvis du vil bruge servoer til at trækek sporskifene, er digitalt billigere end analogt, hvor du skal have et par taster til at styre sporskiftet med.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Men digital styring kræver jo til gengæld så meget andet? Dekodere, styrebokse, computersoftware etc, etc?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Hvis valget er faldet på, at der skal bruges servoer som sporskiftedrev, så er det nødvendigt med noget digitalt elektronik til at styre disse, da de ikke kan styres med trykknapper alene. Når der alligevel skal en processor på et print, så er der ikke mange komponenter at tilføje, før forbindelsen til digitalcentralen er med. Så kan man jo vælge at spare relæer og tilbagemelding, men det er igen ikke ret meget mere, der skal til.

Hvis valget også er faldet på Tilligs spor, så skal der et eller andet til, for at skifte pol på hjertestykket.

Når man så er nået så langt, så kan man jo ligeså godt vælge at styre det over den digitalecentralenhed. Jeg kender kun Intelliboks og den kan da sætte en togvej uden noget ekstra. Den nyere EcOs har jeg indtryk af, kan næsten alt, så der skal heller ikke ekstra til for den funktion.

Og så er der jo ikke ret langt til at sætte et kabel i en PC og installere noget passende software, men så mangler man tilbagemeldinger og så kommer der endnu flere enheder og ledninger til Smile

Jo, jo, den næste der siger han kan nøjes med 2 ledninger til sin bane ved at køre digitalt, han har ikke set under mit anlæg Sad

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Leonard" skrev:
Ja, WA5 kan det hele. Relæer til polarisering, optokoblede udgange til tilbagemelding, optokoblede indgange til analog kontrol, digital indgang til DCC eller Motorola, strømforsyning valgfri.
Det lyder jo rigtig lækkert.
"Leonard" skrev:
Priserne er steget lidt og nu er der mulighed for at købe enten en komplet WA5 eller en mini uden polarisering og tilbagemelding. http://www.mbtronik.de/preisliste-antriebe.html 26,90€ + 4,95€ for en servo hos Conrad.de (det kræver jo, at man køber et større antal for ellers er portoen for dyr) = 137 kr pr sporskiftedrev (kurs 7,45)

Den opstilling virker lidt uoverskueligt, så jeg laver lige efterregning, og så må du sige mig om jeg har regnet rigtigt: 1 stk. servo fra Conrad står til 4,95€ * 7,45 = 36,87kr. 1 stk. WA5 (som skulle kunne håndtere 2 stk. servo) står til 26,90€ * 7,45 = 200,40kr. for 2 sporskifter, eller 100,20 pr. sporskifte. Summa-summarum = 137,07kr. pr. sporskifte.

Den pris er næsten mage til en ESU løsning: De her nævnte priser er baseret på modeltog.nu’s priser. 1 stk. SwitchPilot servo står til 210kr., 1 stk. SwitchPilot extension ligeså. Disse to står altså til 420kr. samlet. De kan så håndtere 4 stk. sporskifter, med såvel servo-styring som polarisering. Pris pr. sporskifte bliver altså 105kr. Hertil lægges 1 stk. Conrad servo. Summa-summarum = 141,87 pr. sporskifte.

Selvom en ESU løsning bliver lidt dyrere, bliver det nok alligevel mit valg. Det skyldes især, at jeg tidligere har arbejdet med deres lok-decodere for venner og bekendte, og at programmeringen af SwitchPilot såvel deres LokPilot/LokSound skulle minde en del om hinanden (med visse åbenlyse forskelle, naturligvis); og at jeg således føler mig tryg med det system. Men tak for information omkring dette emne, det har været yderst lærerigt.

Hvad spor angår, vakler jeg stadig mellem peco og tillig. Det skyldes at jeg gerne vil have afklaret nogle faktorer:

1. tilgængelighed, dvs. hvor let kan jeg få fat i det pågældende mærke?

2. priser, for såvel ligespor, kurvespor, flexspor og sporskifter.

3. peco fører tilsyneladende hverken lige- eller kurve-spor, kun flexspor og sporskifter. Hvor let er flexspor at arbejde med? Hvor let/svært er det f.eks. at få til at ligge snorlige ved en perron? Og hvor let/svært er det at lægge i en kurve?

Men foreløbig tak for en yderst lærerig debat.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Men digital styring kræver jo til gengæld så meget andet? Dekodere, styrebokse, computersoftware etc, etc?

Jeps, men der er snart ike den digitalstation der ikke kan styre sproskiftere (hvis vi ser bort fra de besværlige Märklin/Trix Mobile Station).

Selv min gamle Roco LokMaus (jeg har arvet af en der skiftede til noget lidt mere moderne end en rød lille grim klat med 2 cifret display) kan.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
3. peco fører tilsyneladende hverken lige- eller kurve-spor, kun flexspor og sporskifter.
Ja, det er også rigeligt.
"mr-data" skrev:
Hvor let er flexspor at arbejde med? Hvor let/svært er det f.eks. at få til at ligge snorlige ved en perron? Og hvor let/svært er det at lægge i en kurve?

Nemt, meget nemt og så har man mulighed for at lægge sine stationer i en kurve, i stedet for at det altid skal være "ret ligeud".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

hvis du kigger godt efter hos conrad, kan du finde servoer til 2.90 euro stk. ved 10 stk.... Så fåes det vist ikke billigere...

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"a62213" skrev:
hvis du kigger godt efter hos conrad, kan du finde servoer til 2.90 euro stk. ved 10 stk.... Så fåes det vist ikke billigere...

Kunne du ikke lige smide et nummer på dem, for det er ikke lige dem jeg er faldet over.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"mr-data" skrev:
Den opstilling virker lidt uoverskueligt, så jeg laver lige efterregning, og så må du sige mig om jeg har regnet rigtigt: 1 stk. servo fra Conrad står til 4,95€ * 7,45 = 36,87kr. 1 stk. WA5 (som skulle kunne håndtere 2 stk. servo) står til 26,90€ * 7,45 = 200,40kr. for 2 sporskifter, eller 100,20 pr. sporskifte. Summa-summarum = 137,07kr. pr. sporskifte.
Jo, jo, resultatet er det samme, så din udregning passer godt nok Smile
"mr-data" skrev:
Selvom en ESU løsning bliver lidt dyrere, bliver det nok alligevel mit valg.
Tjah, for mig tæller det også positivt, at jeg selv skal lodde WA5 sammen, det synes andre jo er en ulempe :-)Den kan også købes færdigt samlet til en lidt højere pris.Men jeg synes det er sjældent, at jeg har 4 sporskifter placeret så tæt, at ledningerne fra servoerne kan nå til den samme dekoder uden at skulle forlænges. Der er ofte 2 servoer indenfor rækkevidde med de monterede ledninger på servoerne. De kan selvfølgelig forlænges, men jeg er nu godt tilfreds med kun at skulle få 2 til at nå.
"mr-data" skrev:
1. tilgængelighed, dvs. hvor let kan jeg få fat i det pågældende mærke?2. priser, for såvel ligespor, kurvespor, flexspor og sporskifter.3. peco fører tilsyneladende hverken lige- eller kurve-spor, kun flexspor og sporskifter. Hvor let er flexspor at arbejde med? Hvor let/svært er det f.eks. at få til at ligge snorlige ved en perron? Og hvor let/svært er det at lægge i en kurve?

1. kommer jo anpå hvor i landet du bor og hvorlangt væk du vil handle. Odense Modeljernbanecenter har begge slags, men det er jo ofte noget, der skal skaffes hjem. Jeg handler gerne i udlandet online, det er billigere ved store indkøb og ligeså hurtigt, da de skal skaffe tingene hjem fra de samme producenter alligevel.

2. Igen kommer det jo anpå, hvor du vil handle. Ved store indkøb er der meget at spare ved at handle i de lande produkterne bliver produceret, altså hhv. England og Tyskland. Hvis du vælger direkte sammenlignelige spor hos de to, så er der ikke ret stor forskel. Skal du have 1000m spor og 500 sporskifter, så er der nok en forskel, men jeg kan ikke lige se hvem der vinder.

3. Ja, må svaret være til det spørgsmål. Det kan være svært at lægge et spor helt lige og en kurve kan drille, men det er nu en fornøjelse at være fri for tvungen geometri.

Jeg vil igen foreslå, at du tager ud og ser tingene i virkeligheden inden du træffer dit endelige valg. eller køber en lille smule af begge dele, så du kan se og mærke forskellen.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Leonard" skrev:
Jo, jo, resultatet er det samme, så din udregning passer godt nok Smile
Det var rart at høre.
"Leonard" skrev:
Tjah, for mig tæller det også positivt, at jeg selv skal lodde WA5 sammen, det synes andre jo er en ulempe :-)Den kan også købes færdigt samlet til en lidt højere pris.
Ja, sådan er vi jo så forskellige. Personligt er jeg ikke sønderligt gode venner med en loddekoble, ihvert fald ikke hvis der skal loddes andet end ledninger. Så derfor er jeg også villig til at give lidt mere, en færdig købt løsning giver jo også en garanti for at det virker, og hvis ikke at man kan få det byttet.
"Leonard" skrev:
Men jeg synes det er sjældent, at jeg har 4 sporskifter placeret så tæt, at ledningerne fra servoerne kan nå til den samme dekoder uden at skulle forlænges. Der er ofte 2 servoer indenfor rækkevidde med de monterede ledninger på servoerne. De kan selvfølgelig forlænges, men jeg er nu godt tilfreds med kun at skulle få 2 til at nå.
Hvor tæt sporskifterne ligger kommer jo selvfølgelig an på hvilket tema man kører, og hvor store/små ens stationer er. For mit vedkommende er temaet en større privatbane (Lollandsbanen, for at være helt præcis) og da jeg har rigtig god plads i familiens nye bolig (et nedlagt landbrug, hvor vi bortforpagter hovedparten af jorden, og madammen har givet mig lov til at disponere over en nedlagt staldbygning som jeg lyster. Denne skal så isoleres på længere sigt), og her er det min intention bl.a. at bygge min hjemstavns-station, Nakskov. Her er der 3 perronspor + plus afgangsspor for godstog ("risten?"), så her er der behov for 4 sporskifter relativt tæt.
"Leonard" skrev:
1. kommer jo anpå hvor i landet du bor og hvorlangt væk du vil handle. Odense Modeljernbanecenter har begge slags, men det er jo ofte noget, der skal skaffes hjem. Jeg handler gerne i udlandet online, det er billigere ved store indkøb og ligeså hurtigt, da de skal skaffe tingene hjem fra de samme producenter alligevel.
Jeg er bosiddende ca. 10 km fra Nakskov, og er da, så fremt det kan betale sig, villig til at rejse lidt for at handle. Og at handle i udlandet kunne jo også være en mulighed, har du nogle forhandlere du kan anbefale?
"Leonard" skrev:
2. Igen kommer det jo anpå, hvor du vil handle. Ved store indkøb er der meget at spare ved at handle i de lande produkterne bliver produceret, altså hhv. England og Tyskland. Hvis du vælger direkte sammenlignelige spor hos de to, så er der ikke ret stor forskel. Skal du have 1000m spor og 500 sporskifter, så er der nok en forskel, men jeg kan ikke lige se hvem der vinder.
Om der ligefrem skal anskaffes 500 sporskifter er nok tvivlsomt, men efterhånden som banen bliver bygget bliver det da nogle stykker. Det er foreløbig planen at tage en enkelt eller to stationer + lidt strækning af gangen, få det til at virke ordentligt og se pænt ud, og så videre.
"Leonard" skrev:
3. Ja, må svaret være til det spørgsmål. Det kan være svært at lægge et spor helt lige og en kurve kan drille, men det er nu en fornøjelse at være fri for tvungen geometri.
Ja det kunne jeg godt forestille mig, jeg forestiller mig flexspor som værende meget fleksibel, så man ved en lige strækning nærmest skal have en ret kant at støtte sig til, og sømme/skrue ved hver 3-4-5 svelle.
"Leonard" skrev:
Jeg vil igen foreslå, at du tager ud og ser tingene i virkeligheden inden du træffer dit endelige valg. eller køber en lille smule af begge dele, så du kan se og mærke forskellen.

Et glimrende råd, det vil jeg da bestemt overveje kraftigt. Om jeg ligefrem tager ud besøger et anlæg med hver type ved jeg ikke, men jeg overvejer at købe f.eks. 3-4 meter spor (eller mindre) og 2-3 sporskifter af hvert mærke, og så lave en prøveopstilling-

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Ja det kunne jeg godt forestille mig, jeg forestiller mig flexspor som værende meget fleksibel, så man ved en lige strækning nærmest skal have en ret kant at støtte sig til, og sømme/skrue ved hver 3-4-5 svelle.

Rolig nu, så fleksible er de altså heller ikke.

Kommer du i "henretningen af min hjemstavn" kan du da godt se et anlæg på PECO spor. Du siger bare til.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
Rolig nu, så fleksible er de altså heller ikke.Kommer du i "henretningen af min hjemstavn" kan du da godt se et anlæg på PECO spor. Du siger bare til.....Klaus

Nå, trods alt ikke, det var dog også bare som "worst case scenario".

Om jeg kommer i nærheden af din hjemstavn, hm at dømme ud fra din signatur er det Hadsten eller omegn; og det er ikke just et sted jeg kommer til hverdag, det tætteste jeg kommer derpå er sydfyn i sommerferien. Men ellers tak for tilbudet.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Nå, trods alt ikke, det var dog også bare som "worst case scenario".
Skinnestrengene er trods alt en metalstrng og dermed rimelig stiv.
"mr-data" skrev:
Om jeg kommer i nærheden af din hjemstavn, hm at dømme ud fra din signatur er det Hadsten eller omegn; og det er ikke just et sted jeg kommer til hverdag, det tætteste jeg kommer derpå er sydfyn i sommerferien. Men ellers tak for tilbudet.

Det var et stille tilbud, men som jeg kan forstå kommer jeg oftere nede i din landsdel, end du kommer i min Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"mr-data" skrev:
bl.a. at bygge min hjemstavns-station, Nakskov. Her er der 3 perronspor + plus afgangsspor for godstog ("risten?"), så her er der behov for 4 sporskifter relativt tæt.

Hvis du vælger at bygge med det flotteste spor, som jeg synes er Tillig og de længste sporskifter, så kan det lige nå med en dekoder midt imellem 2 servoer, der sidder i 2 sporskifter, der ligger efter hinanden.

Et sporskifte er 361 mm langt og ledningen på en servo er kun ca. 20 cm, så der bliver hurtigt langt imellem.

Jeg tager nogle billeder af et modul imorgen, hvor jeg netop har indkørsel til en station med 3 perronspor og et omløbsspor, hvor 4 sporskifter ligger "tæt". De billeder jeg lige har taget er så tågede, at jeg hellere må vente til solen skinner og der kan komme lys nok på.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Leonard" skrev:
Hvis du vælger at bygge med det flotteste spor, som jeg synes er Tillig og de længste sporskifter, så kan det lige nå med en dekoder midt imellem 2 servoer, der sidder i 2 sporskifter, der ligger efter hinanden.Et sporskifte er 361 mm langt og ledningen på en servo er kun ca. 20 cm, så der bliver hurtigt langt imellem.Jeg tager nogle billeder af et modul imorgen, hvor jeg netop har indkørsel til en station med 3 perronspor og et omløbsspor, hvor 4 sporskifter ligger "tæt". De billeder jeg lige har taget er så tågede, at jeg hellere må vente til solen skinner og der kan komme lys nok på.

Hm, okay, det lyder da spændende. Men hvad vinkel har det afgrenende spor på de sporskifter? For jeg kunne forestille mig at den vinkel kombineret med sporskiftets (altså det der tilsluttes afgreningen) længde, har betydning for hvor lang ledningen har nød at være.

Jeg forestiller mig at lave indkørslen således, at dekoder + servo monteres under anlægspladen, servo under det sporskifte den skal betjene, dekoder ca. midt mellem de fire servoer den betjener. Og det håber jeg så er langt nok, selvom jeg naturligvis ikke er sikker.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Det burde da ikke være så vanskeligt at forlænge de ledninger fra dekoderen til servoen - da slet ikke set i relation til hvad man ellers skal løse af opgaver på en modeljernbane. Det burde ikek give begrænsningerne.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Gert Frikke" skrev:
Hej!Det burde da ikke være så vanskeligt at forlænge de ledninger fra dekoderen til servoen - da slet ikke set i relation til hvad man ellers skal løse af opgaver på en modeljernbane. Det burde ikek give begrænsningerne.Gert

Nej det mener jeg heller ikke, men det er nu heller ikke sikkert at det bliver aktuelt.

Et nærmere studie af min sporplan for Nakskov (som er den første der bliver bygget) viser at jeg får brug for 3 sporskifter til indkørsel til perron samt rist (godstogs-ankomst/afgangspor). Her får jeg så spor 1, som er hovedsporet, med afgrening mod højre (set fra et tog under indkørsel) hvor servoen placeres. Hernæst spor 2, hvor toget kører gennem afgrening i førnævnte sporskifte, inden det når et sporskifte med afgrening til venstre, hvor servoen placeres. Hernæst spor 3, som nås efter at have passeret perron 2, hertil endnu et sporskifte med afgrening til venstre. Sidst har vi spor 4, som nås ved at køre lige ud gennem sporskiftet sidstnævnte sporskifte, hvorefter sporet slår en let kurve, inden sporet bliver parrallelt med de 3 andre. Dekoderen vil så blive placeret ca. midt mellem disse tre servoer, og her satser jeg i første omgang på at ledningerne kan nå.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Her er et billede af undersiden og overside af et modul.

Det er 120 cm langt og mellem de 2 servoer til venstre er der 35 cm.

modul1-underside

modul1-overside

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.