Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.681

PB  Blog  Hjemmeside

Blanding af skinnesystemer

Da' alle sammen.

Jeg går og pusler med planerne for vores kommende anlæg, og lige nu kigger jeg bl.a. på den kommende skyggebanegård. Jeg leger med tanken om at lave den så nogenlunde som denne:

Billede

Det er lettest at redigere, når sporene ligger vandret, men kortes den lidt af og drejes, kan den godt ligge i rummet. Tanken er, at der kan holde hele togstammer på de 12 x 2 = 24 opstillingsspor, og man kan så køre ud og ind i begge ender af hundebenet. Jo, jeg har kunnet sat den ene udkørsel på endnu.

De enkelte spor er i øjeblikket omkring 2,75 m. lange, men skal kortes lidt af for at kunne være der. Det er lavet med Peco code 75, som jeg har tænkt at bruge til det meste af anlægget - de harmonerer meget godt med Vestjylland epoke III B.

Men Pecos skifter har en udgangshældning på 12°, så de bruger rigtigt meget plads. Hvis jeg skifter til et sporsystem med blot 15° hældning, vil opstillingssporene kunne blive meget længere.

Så mit spørgsmål er: Hvad vil være godt og stabilt at kombinere med Peco code 75? Jeg forventer at skulle køre meget med RP25 hjul, så vi skal nok holde os til den finere afdeling.

Til orientering: Rummet på tegningen er 10,5 x 6 m.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 343

PB

Roco Line har 15´ skifter og du kan endda bruge de store kurveskifter i enderne, det giver endnu mere plads. 

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

FK

Indlæg: 64

PB  Blog

Rocoline er ikke gode til RP25 hjul uden indlæg i hjertestykkerne, og hvis der indlæg i hjertestykkerne går NEM hjul nok på.

jeg ville nok kigge på Tillig Elite.

De har også skifter med lidt større vinkel i hjertestykkerne, og de håndterer både RP25 og NEM uden problemer.

så har de iøvrigt også gennemgående tunger som gør at du er sikker på at strømforsyningen til dem er stabil.

Køb dem nye, for så er du sikker på at få dem med de nye metal hjertestykkerne.

 

hilsen Frank

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steen S

Indlæg: 1

PB

Blot nogle spørgsmål fra en nysgerrig novice.

Når der tales om udgangshældningen på et sporskifte, menes der så krydsningsvinklen mellem den afvigende og rette del af sporskiftet?

I fald dette er korrekt, hvorfor så ikke anvende dette sporskifte fra Peco som jo er code 75 og med en vinkel på 14,3°, det er jo næsten 15°?

Eller er der noget jeg misforstår?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.681

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Steen.

Steen S skrev:
Når der tales om udgangshældningen på et sporskifte, menes der så krydsningsvinklen mellem den afvigende og rette del af sporskiftet?

Ja.

Citat:
I fald dette er korrekt, hvorfor så ikke anvende dette sporskifte fra Peco som jo er code 75 og med en vinkel på 14,3°, det er jo næsten 15°?

Det er jo et Y-skifte. Det kan jeg ikke bruge til at lave en sporplan som vist ovenfor - og alle de andre code 75 skifter og kryds er på 12°, hvis man da lige ser bort fra det lille kryds, der er på 24°.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

nktog

Indlæg: 93

PB

Hej

Jeg bruger Pecos korte skifter (91/92) til minde skyggebanegårde - og det er rigtigt at de 'kun' er 12° og en sporradius på omkring 70 cm, men læg også mærke til at de opererer med en sporafatand på kun 50mm hvis man skyder dem sammen mens mange af de andre fabrikater ligger noget højere, og da de samtidig er ret korte i sig selv er de faktisk ganske effektive at 'pakke spor' med.

mvh

Niels Kristiansen

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.681

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Niels.

nktog skrev:
Jeg bruger Pecos korte skifter (91/92) til minde skyggebanegårde - og det er rigtigt at de 'kun' er 12° og en sporradius på omkring 70 cm, men læg også mærke til at de opererer med en sporafatand på kun 50mm hvis man skyder dem sammen mens mange af de andre fabrikater ligger noget højere, og da de samtidig er ret korte i sig selv er de faktisk ganske effektive at 'pakke spor' med.

Det er også ved at gå op for mig, efter jeg er begyndt at lege med andre sporsystemer.

Så det kan godt være, jeg ender med at konkludere præcist som dig.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.752

PB

Og samme holdning deler jeg Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 1 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

Hej Lars

Der er selvfølgelig mange muligheder, og udformninger på en rist, jeg har tegnet en ny rist, igen igen på mit layout, det er tegnet med Tillig Elite spor,

jeg har brugt de lille sporskifter 85323 og 85234 de har en vinkel på 15 grader og en radius på 484 mm. Tillig Elite skulle være udemærkede til RP 25 hjul.

Det giver en sporafstand på 46 mm, tættere kan det næsten ikke blive.

 

 

 

Rist Tillig 85323 og 85324.

 Mvh Claus

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 221

PB

Claus Sørensen skrev:

Hej Lars

Der er selvfølgelig mange muligheder, og udformninger på en rist, jeg har tegnet en ny rist, igen igen på mit layout, det er tegnet med Tillig Elite spor,

jeg har brugt de lille sporskifter 85323 og 85234 de har en vinkel på 15 grader og en radius på 484 mm. Tillig Elite skulle være udemærkede til RP 25 hjul.

Det giver en sporafstand på 46 mm, tættere kan det næsten ikke blive.

 

 

 

Rist Tillig 85323 og 85324.

 Mvh Claus

 

-Især ikke fordi NEM-normen foreskriver et fritrum på 48mm på lige spor og et tillæg på 6-12mm for radius 484mm alt efter hvor lange vogne man kører med. Det sidste kan man se bort fra, da det jo kun er i sporskiftet der er denne radius, men de første 48mm er en god idé at overholde -også hvis man vil kunne gribe om vogne og løfte dem af sporet uden at vælte alt på de tilstødende spor.

De bedste toghilsner 

Cristian

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 965

PB  Blog

 

[/quote] 

-Især ikke fordi NEM-normen foreskriver et fritrum på 48mm på lige spor og et tillæg på 6-12mm for radius 484mm alt efter hvor lange vogne man kører med. Det sidste kan man se bort fra, da det jo kun er i sporskiftet der er denne radius, men de første 48mm er en god idé at overholde -også hvis man vil kunne gribe om vogne og løfte dem af sporet uden at vælte alt på de tilstødende spor.

De bedste toghilsner 

Cristian

 

[/quote]

48 mm er uden plads til master og andre faste genstande mellem sporene.

På skjulte spor er det bedre at give eksta plads end på synlige spor.

Når det er skjult spor er udsendet fuldstændigt ligegyldigt, bare teknikken er i orden.

Man skal huske at ihht Murfys lov §3 går det altid galt der, hvor det er sværest at komme til.

Derfor er ekstra plads til fummelfingrerne særdeles gavnligt, når man skal sætte afsporet materiel på sporet i skyggebanegården igen.

 Vh rep

VH Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 965

PB  Blog

I øvrigt kan man lave flekssporskifter af alm sporskifter.

Man fjerner bare de langsgående stykker mellem svellerne. Så kan man vride og vende dem til det passer.

VH rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.681

PB  Blog  Hjemmeside

Baseret på svarene her i tråden og mine egne eksperimenter, har jeg indtil videre besluttet at holde fast i Peco. Der er ikke noget, der ligger fast endnu, men indtil videre ser mine planer således ud:

Billede

Den store opstillingsbanegård er til DSB, den lille til privatbanen. På den store kan jeg parkere tog, der er op til 2,5 m lange. Det var den, jeg gerne ville have gjort længere, men på den anden side får jeg heller ikke perronspor til mere, så det må vel være, som det er.

I 3D kan det se således ud:

Billede

Billede

Billede

Det er lykkedes at undgå en egentlig helix, men stigningerne er visse steder ret skrappe - max er i øjeblikket omkring 4,25° på den ikke-synlige del. Til gengæld er der 40 cm op til det egentlige anlæg, så jeg kunne også reducere højden lidt for at få mindre stigninger.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 940

PB  Hjemmeside

Hm... Foerst undskyld det sene svar. Det naermer sig jo nekro-posting... Wink

Synes bestemt ikke om at anvende DKWs i skjulte omraader. Murphy kommer helt sikkert loebende efter dig, naar han ser denne laekkerbidsken; Der er rigtig mange hjertestykker og lav-flangede hjul som kan loebe galt i byen!

Paa den anden side savner jeg lidt muligheden for at koere med "overlange" tog, hvis hvert spor begraenses til 2,75m. Det er nu fedt at kunne gemme et 5m langt godstog af vejen Wink
-Saa hvorfor ikke lave dine spor 5,5m lange (uden diagonalen), og saa parkere 2 tog i serie paa hvert spor¿?

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.681

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henrik.

hxmiesa skrev:
Hm... Foerst undskyld det sene svar. Det naermer sig jo nekro-posting... Wink

Ah, så længe du ikke stiller spørgsmål i en fem år gammel tråd og forventer omgående svar. Smile

Citat:
Synes bestemt ikke om at anvende DKWs i skjulte omraader. Murphy kommer helt sikkert loebende efter dig, naar han ser denne laekkerbidsken; Der er rigtig mange hjertestykker og lav-flangede hjul som kan loebe galt i byen!

Er det teori, eller er det noget, folk oplever i praksis på Peco code 75?

Citat:
Saa hvorfor ikke lave dine spor 5,5m lange (uden diagonalen), og saa parkere 2 tog i serie paa hvert spor?

Hvis jeg laver det elektriske rigtigt, er der vel ikke noget til hinder for, at jeg kan have meget lange tog holdende? De vil naturligvis spærre for adgang via diagonalen på de spor, der er nærmest væggen - de vil så eventuelt være henvist til at køre ud for enden i stedet for i midten, men på den måde vil jeg kunne få det bedste af begge muligheder.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 940

PB  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:

Citat:
Synes bestemt ikke om at anvende DKWs i skjulte omraader. Murphy kommer helt sikkert loebende efter dig, naar han ser denne laekkerbidsken; Der er rigtig mange hjertestykker og lav-flangede hjul som kan loebe galt i byen!

Er det teori, eller er det noget, folk oplever i praksis på Peco code 75?

Ja, jeg kan naturligvis kun tale for mig selv, og de Märklin K og M-skinner jeg har proevet med.

Men selv med omhyggeligt lagte K-skinner og de hoeje flanger paa aeldre rullende M-materiel, kan der vaere problemer med DKWs. (Ogsaa de slanke K-skinne typer).
Saa det er blot en "foelge-konklusion" at der maa vaere endu stoerre fare ved finescale -skinner og -hjul. Og muligvis ogsaa en mere blandet vognpark og laengere vognstammer. I et overdaekket omraade...

Naaja, og saa lige omkostningerne (€€€) ved at have saa mange elektrisk kontrollerede DKW´s indbygget.

 

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sporhunden

Indlæg: 56

PB

Jeg vil holde mig til Peco code 75. Jeg startede ud med Fleishmann Profi og fik købt en masse af dem, men alle mine RP25 hjul afsporede fra en kant, så jeg måtte skifte alle Fleishmann skinnerne til Peco code 75. På Peco code 75 kører RP25 hjul uden problmer og det gør mine NEM hjul også. Peco code 75 ser også meget mere realistiske ud sammenlignet med Fleischmann, og med flex er der mulighed for mere individuelle og realistiske forløb af banen, og man slipper for de konstante (og lidt urealistiske) kurver ofte med lille radius. Peco code 75 fås også med beton og bi-bloch sveller. 

__________________

HO bane DK kørsel epoke IV

Peco code 75, Peco electrofrog, Digikeijs elektronik

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.