I forbindelse med støbning af diverse tunneldele, portaler, bergsider m.m.har jeg gjort lidt erfaringer som jeg vil spare andre for.
At lime delene sammen med hvid lim er egentlig ok, men så skal man løfte og flytte med rolige hænder.... det limer kun i overfladen og det er svært at få gips 100% plant. Støbning svinger også og det hænder at overfladen bliver porøs.
limpistol er fint og det hæfter godt. MEN kun hvis limen er varm nok. De billige limpistoler ligger på 45-75W. Bosch PKP 18 ligger på 200W og min erfaring er nu at limen bliver markant varmere og hæfter bedre på gips. Ved samling kan den bedre presses, bedre samlinger opnås.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hvad med acrylfugemasse? Det er beregnet til gipsplader mv
EVT stabiliserte med limpistol på bagsiden
Vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Mine erfaringer med akrylfugemasse fra mine 1:1 byggeprojekter er at det både krymper og slipper på den lange bane. Ofte så skal man fuge efter efter 1-2 år.
Lidt det samme som ved for kold lim. Et afternativ lej overvejede var montagelim. Forde ved limpistol er at man kan gå til og fra, tænde og slukke pistol. Den fleksibilitet har man ikke ved montagelim/fugemasse.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
nimbussen
Tekniker
Indlæg: 174
Hej.
Hvordan med Tec7, de siger det kan lime under vand !!!
http://protex.dk/tec7
Mvh.
Finn
Spor N, tysk epoke 3
Digitalt med DCC hjemme, og i klubben.
Snuser lidt til spor 0
TogSvendsen
Indlæg: 469
Nu ved jeg ikke hvordan du bygger, men jeg bygger i ren gips. Alt mit underlag er gips inkl. klipper osv.
Den mest effektive måde at lime gips med anden gips er: mere gips.
Hvis du f.eks. skal sætte et hjemmestøbt klippestykke, eller tunnelportal, fast på eksisterende gipsunderlag, så lad tingen suge vand til sig - læg det evt. i en skål med vand og lad det ligge et stykke tid. Herefter gør pladsen hvor det skal være våd, og bland noget mere gips. Smør den ny gips ud over pladsen og placer den våde klippe i gipsen. Det holder - og det bliver det ved med.
Du skriver du oplever gipsen blive porøs. Det gør den kun hvis den er blandet forkert. Gipsen skal i øvrigt opbevares tørt og må ikke udsættes for fugt. Det ødelægger den på sigt.
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Når jeg skriver porøs er det overfladen hvis du bruger hvid lim.
Jeg støber egne portaler, tunnelvægge, huse, mure, perronner og en del andre småting.
Banen er bygget på træskelet af x-finer så de fleste setder ingen gipsunderlag. Hvis nogen følger Brima på FB så er det sammme koncept i store moduler hvis jeg skulle få den åndsvage tanke at flytte.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Nu ved jeg ikke hvordan du bygger, men jeg bygger i ren gips. Alt mit underlag er gips inkl. klipper osv.
Først og fremmest, tak for viljen til at gøre os andre klogere.
Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide om dine konstruktioner/landskaber ikke bliver uhyrligt tunge når de opbygges i ren gips eller om du har et eller andet trick til at gøre det lettere?
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Nu ved jeg ikke hvordan du bygger, men jeg bygger i ren gips. Alt mit underlag er gips inkl. klipper osv.
Først og fremmest, tak for viljen til at gøre os andre klogere.
Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide om dine konstruktioner/landskaber ikke bliver uhyrligt tunge når de opbygges i ren gips eller om du har et eller andet trick til at gøre det lettere?
Nu kan jeg ikke svare for "Togsvendsen" men jeg bruger også gips på mit anlæg.
Først laver jeg enten spanter, eller klodser der kan støtte fluenet som hæftes/limes på. Derefter kommer jeg køkkenrulle som pensles med lim/vand blanding.
Efter det er tørt kommes der gips på i den tykkelse som det endelige resultat kræver. Selvfølgelig vejer det da lidt, men jeg skal heller ikke flytte rundt på mit anlæg
og så er det jo ikke mere end 5-10mm gips der lægges på, udover de steder hvor der skal være nogle klipper/skrænter/bjergsider.
Jeg lavede for en del år siden et spor Z landskab på samme måde. Der var et pænt stor bjerg på.Men den dag jeg skrottede det der tænkte jeg faktisk at det var ikke SÅ tungt som jeg egentlig havde troet det ville ende med.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
TogSvendsen
Indlæg: 469
Oh det er jo et rigtig godt spørgsmål. For det indtryk kunne man selvfølgelig godt få.
Svaret er: Nej. Det er utrolig let.
For det første, så er mine konstruktioner ikke massive. Gips er voldsomt holdbart - mere end man måske skulle tro. Jeg arbejder med forskellige teknikker som jeg har lært ved at kigge på videoerne fra Woodland Scenics. Det er lidt samme princip som Søren på Baneforum har brugt i denne tråd: https://baneforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=1155&start=10#p7294
Jeg har prøvet alverdens ting, men efter at have prøvet et par tips af, så må jeg indrømme at den gipsbandage som Woodland laver er virkelig god. Et par lag, som de viser i deres videoer, og det er meget holdbart. Jeg synes faktisk det virker lidt bedre end det shaper sheet i tråden fra Baneforum. Prøv evt. at søg på Woodland Scenics på youtube så finder du mange videoer med deres gips. Der er en time lang video hvor de bygger et anlæg.
Jeg bruger ideen med "puder af avispapir" til at skabe fundamentet. Af og til med spanter af flamingo. Jeg dækker det med gipsbandager på forskudte lag. Når det er tørt er det hårdt som sten (i princippet kan du fjerne avispapiret og flamingoen, hvis du kan komme til det).
Det virker og Woodland gipsen er designet til ikke at veje en skid.
Jeg prøvede også med billigere bandager fra en hobbybutik, og har efterhånden prøvet et par mærker, men det virker altså ikke nær så godt. Hellere betale lidt mere og undgå frustrationerne.
Det bedste ved at bygge på den måde er at landskabet kan skrabes af hvis du får lyst til at bygge om. Vi bliver jo hele tiden bedre til faget. Hvis du vil lave om i konturen, så stikker du en hobbykniv i det og skærer det ærgerlige stykke væk. Herefter skraber du en flade rundt om dit hul og former noget nyt gips, bygger en vej eller gør plads til et hus. Hvad du nu har lyst til. Det er super nemt.
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Tak for det hurtige og vel uddybende svar.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Først og fremmest, tak for viljen til at gøre os andre klogere.
Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide om dine konstruktioner/landskaber ikke bliver uhyrligt tunge når de opbygges i ren gips eller om du har et eller andet trick til at gøre det lettere?
jeg har opfundet min egen måde at lave let landskab i Gips.
På et spantesystem, ( eller tilfædige understøtninger) udspændes klude, som dækkes med min super gips.
Alm. gipspulver puttes i en passende spand eller evt skål med rund bund, der er let at rense. Man tager alm trælim fortyndet med 30-50 % vand, og blander i gipsen indtil den har en passende konsistens, som fordeles på kludene. F.eks. med gummispartel, malerpinde og evt den femgrenede der sidder for enden af armen. Det kan påføres i få mm's tykkelse, og når det tørrer op bliver det en slags komposit, som tåler mindre slag og stadig har lav vægt. Man kan derefter modellere videre med flamingo klodser og gips, alt efter det landskab man ønsker sig, og evt spartle efter.
Dette egner sig især til moduler, pga lav vægt og god stabilitet.
Vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)