Picture

Lassefar2009

Indlæg: 264

PB  Blog

Kommandoposten på Helsingør Station

Næste bygning til HgMJK´s store Helsingør anlæg, er nu under opbygning. Det er, som overskriften siger, Kommandoposten.

 

Skelettet er skåret ud, murstenene er "svinet" og venter på at blive lagt. Taget og vinduerne er ved at være færdigt.

 

Indretningen mangler, men her er Henning H087 Ûbergenerelle Generaldirektø i fuld gang med at skaffe billeder.

 

Dog har vi et billede af sportavlen, som nu er blevet fabrikeret i 1:87. Der er "kun" 2 sporveje med monteret lys.

Imens bygningerne så langsom skyder op, er andre klubmedlemmer i fuld gang med at tegne sporplanen op på de plader hvor Helsingør Station skal ligge, Det er et stort imponerende arbejde.

Billede  Billede Billede

Billede Billede

Sådan her skulle den engang gerne blive.

Billede


vh
Lasse

Like 7 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 264

PB  Blog

Lidt flere billeder.

Billede  Billede

Billede Billede

Der mangler mange detaljer, blandt andet skal hjørnerne på bygningen " svines" til. Tag og vinduer i kommandorummet er kun sat løst på, da indmaden skal sættes fast på gulvet, som ses på sidste billede. Hullerne i gavlene er til ledninger til de tavler der der hænger på gavlene. 

Vh

Lasse

Like 4 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 172

PB  Blog  Hjemmeside

 

Hej  Lassefar.

Her er mange ord heller ikke nødvendig:    Utrolig flot.

"Der mangler mange detaljer, blandt andet skal hjørnerne på bygningen " svines" til. Tag og vinduer i kommandorummet er kun sat løst på, da indmaden skal sættes fast på gulvet, som ses på sidste billede. Hullerne i gavlene er til ledninger til de tavler der der hænger på gavlene. "

Jeg er selv begyndt på en model af Nørrebro station (jeg ved, at her er jeg ikke den eneste, og den kan endda købes som samlesæt).   Den er "godtnok" ikke nem, når/hvis man vil lave indretning i den. Begge langsider og begge "ender" består af tre parallelle vægge.  Der er ikke megen plads mellem hver af siderne/væggene .  Seks forskellige etageadskillelser, og bygningen, der ved første øjekast ser symmetrisk ud, er der langt fra, når mar ser nærmere på tegningerne.

Alt skal være færdigt inden man kan samle, men ofte meget svært at lave delene færdige, før efter det er samlet ! ! !  . . . Og lys ! ! !  Sidst tagbuen ! ! !   Den bliver slem.

Så kommer valget af årstal for bygningens udseende.  Tegninger af bygningen fra opførelsen (1930) - ligger på "nettet" i en meget lille opløsning.  Egne fotos fra nutiden + enkelte ældre ("nettet").  Mange senere ændringer.  Hvad skal man vælge ! ! !   Med al respekt for "7-eleven", så ser jeg hellere et billetkontor/rejsegodseksp. frem for en 7-eleven-forretning.   Grå beton eller grønmalet ???

Nå, --måske bliver jeg ikke den første, der "knækker halsen" på den station.   SmileSad

Erik V.

www.evp.dk.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 264

PB  Blog

Hej Erik. 

Nej, det kan indimellem være svært at få plads til indmaden i de forskellige bygninger, i hvert tilfælde alt det der er i virkeligheden, så der må vi gå på kompromis. Men der er en vis tilfredsstillelse ikke at efterlade tomme rum, hvis der er vinduer man kan se ind af. Dog vil der ikke være indrettet inde i kommandoposten, da vinduerne er meget små og det skal være plads til elektronik til sportavlen, til lys og til de tavler der skal hænge på gavlene.

Jeg vil meget gerne se din Nørrebro station, lægger du noget op her, eller på din hjemmeside? Den er jeg jævnligt inde og hente inspiration fra.

Vh

Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 172

PB  Blog  Hjemmeside

 

Hej  Lassefar.

Det må jeg "se på" - det går næsten altid galt, når jeg forsøger mig med fotos her på "siden".

Der ligger dog allerede nogle fotos fra de indledende byggerier på min "side":  Nørrebro station i model.   Det er de to yderste langsider (i hver side), og tårnene, men der er sket ændringer siden. Bl.a. har jeg lukket elevatorerne i forsiderne af tårnene, fordi jeg har besluttet et tidligere "tidssnit" (mens elevatorerne stadig blev betjent indefra og af rejsegodspersonalet, så dermed er jeg nede i 1970-1990-erne.  (Også "bagindgangen" (mod vest) er "muret til".)  Efterhånden som årstallene for div. ændringer bliver klarlagt, må jeg træffe en beslutning.  

Stationen bør nok være "betonfarvet" og med billetkontor og rejsegodseksp., men så begynder andre problemer at melde sig. (Udfordringer på nu-dansk).  Så var det indre udseende helt anderledes.  Der ligger nogle fine ældre sort/hvid-fotos fra 1985 på "Nettet", som nok bliver bedste bud på indretning.  Stationens mange (indvendige) grønne fliser er sandsynligvis de samme, men nogle af væggene er beklædt med noget teak-beklædning ???   I vore dage er stationens indvendige farve vist creme eller en lys gul/hvid (eller er det lamperne, der giver denne farve ???    Var bemalingen af væggene dengang hvid ???

Ak, ja:  Jo flere spørgsmål, der bliver løst, jo flere opstår ! ! !

Som nævnt:  De yderste sider er påbegyndt, men kan dårligt laves færdige, førend stationens indretning er på plads. Derfor er jeg nu begyndt indefra, og forsøger at lave nogle skjulte, adskillelige samlinger (i lukkede/"usynlige" rum), samlinger som kan holde delene sammen uden brug af lim -- indtil alt er færdigt og kan samles/limes endeligt.

Hilsen,

Erik V.

http://evp.dk/index.php?page=norrebro-station-i-model

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 172

PB  Blog  Hjemmeside

Hej  Lassefar.

Tak for svar.    

Ja, --det kan være svært at få plads til indmaden i de forskellige rum, men ofte endnu sværere at få plads til fingrene i disse rum ! ! !  Smile  

Som jeg skrev sidst: Nu har jeg lagt "langsiderne" væk, og er begyndt indefra i stedet for.    Tre parallelle sidevægge og tilsvarende tre tværvægge i hver ende ! ! !   De bliver svære at tilpasse som en ydre ramme.  Nej, -nu prøver jeg indefra -mere eller mindre færdig-arbejdede lokaler, og så må jeg tilpasse de ydre sider til "indholdet".  Der er ikke plads til så mange tommelfingre  inde i smålokalerne på en gang, når det hele først er limet sammen.

Midtertrappen  fra forhallen til perronerne  Begyndelsen til forhallen - trappen til perronerne.

Tv:   Midtertrappen fra forhallen mod perronerne.   Ovenfor trappen stod indtil 1969+ det lille "bur" for een til to billetkontroller.  Herefter deltes passagerstrømmene til højre (mod Hellerup) og til venstre (mod Vanløse).

Der skal senere monteres rækværker i siderne, -- og et i midten for at holde de to modgående passagerstrømme adskilt - de opadgående afrejsende på højre trappehalvdel, og de ankommende, nedadgåpende på den (venstre) trappehalvdel (set nedefra).

Th:  De karakteristiske "buer" som adgang/udgang for de to "passagerstrømme".  Ved siden af disse ses to "firkantede" adgange til hhv.  et rengøringsrum  og lokaler på næste etage til venstre, og til to telefonbokse til højre.

Længere til højre ses en antydning til endnu en dør.  Dette er tækt som rejsegodspersonalets adgeng til elevatoren for tog mod Hellerup.   Døren er udskåret (mens det endnu kan lade sig gøre) og sat på plads igen med henblik på senere udførelse.  Tilsyneladende (tegning 1930), var der tale om en skydedør, men . . .  ! ! !   En tilsvarende dør/skydedør fandtes i stationens anden side, men først mellem de to næste, yderste langvægge, der ikke ses her.

Flere fotos, med yderligere beskrivelse, lægges på min egen "side"  ( www.evp.dk / "Seneste fotos" ) i løbet af de kommende dage.

Erik V.

www.evp.dk 

PS:  Yderligere indlæg må jeg hellere lægge ind i en særskilt tråd, for ikke at  "distrahere" din tråd.   Smile   Smile   Smile

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 264

PB  Blog

Hej Erik.

Tak for billederne og beskrivelsen. Jeg har været inde på din hjemmeside og kigge. Flot arbejde med Nørrebro Station og god beskrivelse.

Det gælder om at have en rigtig god pincet, når der skal indrettes i de forskellige rum, men jeg synes ikke altid at have ordentlig kontrol og føling med tingende når jeg bruger pincet, her er fingrene bedre. Men som du skriver, så fylder fingrene lidt for meget.

Jeg har fået Signalreglementer fra 1944 lagt på skrivebordet i kommandoposten, sammen med ekstra Bladet og en bog om HHGB (fritidslæsning når personalet er på arbejde) , nu skal der laves en telefon m.m.

Heldigvis er der meget åbent til at kunne placere tingene. Vinduer og tag er endnu ikke placeres og det vil forøvrigt være til at løfte af.

Billeder følger.

 

vh

Lasse

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 264

PB  Blog

Kunne ikke lige finde en sort eller grå telefonledning, så KTAS havde en grøn på lager.

Arkitektlamperne blev lidt store, så der er bestilt nogle nye (det bliver størrelse Z) så mon ikke de passer i størrelsen.

Billede Billede Billede

Ekstra Bladet er klar til at blive læst (side 9 er hevet ud og skal åbenbart hænges op et eller andet sted) og bøgerne er om HHGB og Signalreglement fra 1944.

Der mangler et par reoler og nogle ansatte.

vh

Lasse

Like 5 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 469

PB

Jeg synes, du er en dygtig modelbygger med gode modeller af dejlige bygninger.

Jeg har siden du viste sportavlen - med lys osv, tænkt, at hvis du kan klare dig med et display i fx 28*35mm, så må vi kunne lave en Arduino styret sportavle til dig. Opløsningen er ikke super fin, men har dog 128*160 prikker og i farve. Se fx her: http://el-supply.dk/soeg/?s=arduino&page=2  eller  her: https://store.arduino.cc/product/A000096    Komponenter koster vel omkring 220,-kr (arduino plus display) samt en gammel telefonoplader eller 9V batteri

Du kan se et sådan display i funktion her:  https://youtu.be/r4NbQ46CMiU   , som omtales i denne tråd https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/elektronik/er-der-en-elektronikkyndig-til-stede

 

 

__________________

mvh niels peter

3mo-duler, DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 264

PB  Blog

Hej Niels Peter 

Tak for rosen. 

Jeg har fulgt med i tråden om fartmåleren og synes at det er godt gået at lave sådan et apperat. Desværre er tavlen alt for stor til kommandoposten. Den sportavle som sidder der er 12 mm x 25 mm og den kan ikke være større

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 264

PB  Blog

Hej Niels Peter 

Tak for rosen. 

Jeg har fulgt med i tråden om fartmåleren og synes at det er godt gået at lave sådan et apperat. Desværre er tavlen alt for stor til kommandoposten. Den sportavle som sidder der er 12 mm x 25 mm og den kan ikke være større. Sad(

Til trods for at jeg har fulgt med stort set hver gang der har været en tråd med Arduino, så er det totalt sort snak for mig, jeg forstår​ simpelthen ikke principper i en Arduino. Selvfølgelig kunne jeg, som du skriver, få nogen til at hjælpe, men desværre er displayet for stort. Egentligt skal sportavlen også være en model af den der sad i kommandoposten i '60 erne, med optegnede spor.

Der er indbygget lys til 2 forskellige sporveje i min tavle og jeg ville gerne have dem til at skiftes med at lyse med et vis interval. Jeg har nogle ne555 og har spurgt på Facebook om den kan bruges til dette. Der er kommet nogle links og jeg har prøvet at bygge det på et breadboard, men uden held. 

Måske kan en Arduino bruges? Det kræver dog en meget udførlig vejledning, skåret ud i pap og bøjet i neon. Big smile

Vh lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 469

PB

Ok, størrelsen er kan jeg ikke gøre noget ved - jeg kender ikke mindre displays pt.

Min tanke var, at 'vi' - jeg evt bistået af en anden Person, kunne programmere din sportavle til at vise sportavlen fra Helsingør på displayet, og så skifte mellem forskellige sporveje - enten efter en fastlagt rytme eller når der blev trykket på en knap Smile

Jeg tænker, at du bruger lydsioder i tavlen. Ja, en Arduino kan godt tænde de to - eller flere togveje, og det kan jeg nok godt lave. Kommer du til Køge lørdag, så er jeg på 3modul.dk's stand, hvis du har lyst til en snak. Jeg er der hele lørdagen i Rishøj hallen bortset fra et evt besøg i Køge hallen.

Vejledningen i brug vil omfatte noget lignende: 1) Forbind ledninger fra tavlen til Arduino, 2) tilslut strøm via et lille (mini/micro) USB stik, som du kender fra flere mobiler, eller tilslut et batteri.   Tavlen vil så starte op og køre til du slukker strømmen igen.

__________________

mvh niels peter

3mo-duler, DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 867

PB  Blog

nipe skrev:

Ok, størrelsen er kan jeg ikke gøre noget ved - jeg kender ikke mindre displays pt.

Min tanke var, at 'vi' - jeg evt bistået af en anden Person, kunne programmere din sportavle til at vise sportavlen fra Helsingør på displayet, og så skifte mellem forskellige sporveje - enten efter en fastlagt rytme eller når der blev trykket på en knap Smile

Jeg tænker, at du bruger lydsioder i tavlen. Ja, en Arduino kan godt tænde de to - eller flere togveje, og det kan jeg nok godt lave. Kommer du til Køge lørdag, så er jeg på 3modul.dk's stand, hvis du har lyst til en snak. Jeg er der hele lørdagen i Rishøj hallen bortset fra et evt besøg i Køge hallen.

Vejledningen i brug vil omfatte noget lignende: 1) Forbind ledninger fra tavlen til Arduino, 2) tilslut strøm via et lille (mini/micro) USB stik, som du kender fra flere mobiler, eller tilslut et batteri.   Tavlen vil så starte op og køre til du slukker strømmen igen.

tak for henvisningen til min fotovogn Laughing out loud

Mon ikke Lasse bruger lysledere til den sportavle? Som i min verden er helt rigtig til sådan en komandopost. Den her skærm vil jo være alt for moderne til den tid som jeg fornemmer det skal være i (se bare den gamle grå drejeskive telefon og navnet "Ktas" - dét er alligevel nogle år siden man brugte det... Laughing out loud

Det er i øvigt hamrende flot byggearbejde du viser her Lasse, kæmpe respekt for det!

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 469

PB

f1freakdk skrev:

Mon ikke Lasse bruger lysledere til den sportavle?

Jeg tænker der er en lyskilde for enden af lyslederen

- en kerte?

 

Wink

 

 

 

__________________

mvh niels peter

3mo-duler, DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 867

PB  Blog

nipe skrev:

f1freakdk skrev:

Mon ikke Lasse bruger lysledere til den sportavle?

Jeg tænker der er en lyskilde for enden af lyslederen

- en kerte?

 

Wink

 

 

 

 

Big smile

En tranlampe giver nu nok et bedre billede af en ældre glødelampe som står og svinger lidt i lystyrken....

 

JA OK, 1-0 til dig Wink læste det som at du mente der var lysdioder i hvert hul sportavlen Laughing out loud

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 264

PB  Blog

Hej Niels Peter

Jeg bruger 0,5 mm lysleder, som så er samlet i 2 bundter. De 2 bundter bliver sat ned i to rør, hvor der er en lyskilde..

Det er så meningen at de to lyskilder skal lyse på skift. Min nye tanke er at forbinde et sporskifte på Helsingør anlæget på HgMJK til lyskilderne, således at det er sporskiftet der bestemmer hvilken sporvej der skal lyse.

Det gør det nok lidt nemmere. Men jeg gør plads til begge dele,

Det er nok først søndag jeg kommer til Køge.

Og tak for tilbudet om hjælp.

 

vh

Lasse

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 264

PB  Blog

Hej Steen.

Jo jeg bruger 0,5 mm lysledere, som så er samlet i to bundter.

Jeg er blevet en erfaring rigere da jeg monterede lyslederne i sportavlen. De blev dybbet i en lille klat sekundlim og monteret i hullerne, Tavlen er lavet af 0,5 mm tyk plastcard. Herefter blev en tykkere papplade , med de samme huller, monteret bag på og så gjorde jeg fejlen, Jeg satte nogle klatter sekundlim på lyslederne og pappladen, for at de ikke skulle løsne sig, når jeg skulle bukke dem, Efter et par dage viste det sig så desværre at sekundlimen havde ætset lyslederne, så de knækkede af på bagsiden af pappladen,  Sad(

Så jeg måtte skille det hele ad og bore / trykke lyslederne ud af sportavlen for at montere nogle nye og efterfølgende bruge noget andet lim. Godt det skete nu og ikke efter at det hele var monteret.

Helsingør anlægget skal bygges op efter 1960 sporplanen og bygningerne skal være fra samme periode, derfor den gamle sporplan og KTAS. Telefonledningen som er grøn, vil blive udskiftet med en sort, det er nok lidt for moderne at have en grøn ledning i ´60 erne. 

vh Lasse

Ps. Jeg har fulgt med i din fotovogn, det er rigtigt godt lavet Smile

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.254

PB

Hvis vi er tilbage i 60´erne skal telefonen være sort (og ledningen ligeså) - og være forsynet med vingehjul.

Kommandoposten havde ganske vist også en ktas-telefon, men den blev kun anvendt til eksterne telefonsamtaler. Al telefoni blev foretaget over DSBs eget telefonnet. (som også stod i forbindelse med udlandet .... selv færgerne kunne man ringe til  - kvit og frit)

__________________

Svend

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 264

PB  Blog

Så er kommandoposten færdig. Den er nu hos HsMJK og venter på at at sporområdet til Helsingør station bliver færdigt. 

Billede Billede 

Billede Billede

Billede Billede

 

Der er sat automatik på sportavlen, så to sporveje lyser enkeltvis og samtidig. Det er meningen at automatikken skal erstattes af to sporskifter.

Nedenstående link viser hvordan det ser ud nu.

https://youtu.be/2sA9FkfeclQ

Næste projekter er bilfærgen Kronborg, jernbanefærge Glyngøre ( som startede på H/H overfarten som Helsingborg, den var afløser færge på H/H overfarten omkring 1960) og selvfølgelig Helsingør Station.

Vh

Lasse

 

Like 4 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.