Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

K skinner / c skinner på modulanlæg

Hej Gutter

Jeg er fuldt ud klar over de forskellige skinnetyper c skinnen er i plast og K skinnen med dens problem kontakter.

Jeg kører c skinner på moduler, efter at have fået nogle kedelige overraskelser med elektriske forbindelser i K skinner og lim samt fugt fra limmen som var 1 del lim og 3 del vand og sæbe.Jeg har læst flere artikler gennem den sidste tid bl.a. : http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/landskab-og-bygninger/ballast-k-skinner-lim-typen debatten er ganske intresant,

Jeg vil ikke ud i at det samme fenomen skal gentage sig, Vi har lige haft et problem med et sporskifte som skulle udskiftes og da vi skulle frigøre det gik det ok men skiftet var sært at få frigjort, men i den debat som jeg har gennemlæst kunne "sprit" have hjulpet, da der er anvendt en PH lim. Jeg har så tænkt på en Latex lim (formgummi) som jeg har malet på c skinnen og ligeledes op på den modsatte skinne (dobbeltspor strækning) limen er hvid men når den tørrer op bliver den gennemsigtig, eller sagt på andenvis ikke ses andet en den evt. farve den smøres på, jeg smører op ad C skinnens ballast og lukker dermed revnen som opstår mellem skinne og underlaget, og så vil jeg anvende trælim fortyndet med vand og sæbe efter forholdet 1 : 4 og 1 dråbe sæbe, nu kan det fortyndet lim ikke komme ind under skinnen og sker der uheld ved at et sporstykke skal ændres tager man en dril eller andet stykke værktøj og ligesom klipper det over løsner med et knivsblad latexen (formlimen) og trækker det pågældende stykke af, hvis man har et fast anlæg kunne man smører denne formlim på og undlade at skrue skinnerne fast da formlimmen nemt kan holde skinnen fast, eller man kan undlade halvdelen af skruerne.

Når man køber huse af forskellige slags kan man på samme måde komme denne formlim på selve stedet hvor bygningen skal stå og sker der noget så man er nødtil at gøres det på samme måde som når man vil fjerne en skinne.

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

fjorbak skrev:
limen er hvid men når den tørrer op bliver den gennemsigtig

Sådan behøver det ikke være: Når man laver rollespilsvåben, plejer man at blande farve direkte i den flydende latex.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Hej Lars

Ja det har du fuldstændig ret i, men vores moduler er malet i en farve grøn er mine og grå, her går farven igennem, men da vi faktisk kun anvender limen til at være et beskyttende lag inden vi kommer den vandbaseret trælim på, jeg har selv haft problemer med vand og rust på K skinner derfor nu C skinner, og da vi så stod med et sporskift som skulle udskiftes begyndte vi at tænke hvis der nu sker noget et kritisk sted, hvordan løser vi det problem, derfor denne løsning og det tager 2 min og en skarp kniv så kan man få ballasten af.

Så det var bare en ide

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 306

PB

Hej Fjorbak

Jeg har som regel beklædt mine C-skinner med en smal strimmel maleafdækningstape før der er lagt ekstra sideballast på (bagt farvet strandsand i hvid lim). Dette letter en senere demontering betragteligt.

mvh

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Niels skrev:
Jeg har som regel beklædt mine C-skinner med en smal strimmel maleafdækningstape før der er lagt ekstra sideballast på (bagt farvet strandsand i hvid lim). Dette letter en senere demontering betragteligt.

Din idé med malertapen er god, men: Strandsand indeholder salt. Salt + C-skinner der indeholder jern -> rust !!!
Brug aldrig strandsand på modelbaner (taler af erfaring) - brug hellere siet bakkesand (fra grusgrav), da det ikke indeholder salt. 

Like 3 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 306

PB

Flemming,

Helt korrekt - med mindre man vasker strandsandet grundigt i vandhanevand, med mindst en 2-3 gange skift af vand. Lettere er naturligvis at bruge bakkesand som du skriver eller evt. anvende fuglesand hvor de større partikler (skaller osv.) er siet fra. Fordelen herved er at dette allerede har været opvarmet til 1000 grC. Bruges der bakkesand bør det efter min mening en tur i bage- eller mikroovnen for at sikre at der ikke noget "levende" i. 

mvh

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Umiddelbart skal strandsand/bakkesand vaskes et par gange og bages i ovnen fx. ½ time ved fx. 200 grader, hvilket efter min opfattelse fjerner stort set alle rester af salt og biologiske emner i sandet.

Men emnet ang. sand, (lim)vand og K-/C-skinner er vist nærmest uudtømmeligt, så hæng mig ikke op på at ovenstående opskrift 100% forhindrer rustdannelse på K-/C-skinner.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.