Picture

talbert

Jyllinge

PB

Afstand mellem "Kilometersten"på anlæg i 1:87 (HO)

Hej Alle,

Hvad skal afstanden være mellem "kilometersten" på anlæg i 1:87 (HO).

Er der en nem måde at omregne størrelsesforhold 1:87 om til normal størrelse ?

God Jul og rigtig godt nyt år.

Tim

Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV

Like 0 kan lide

Picture

hoffmann6200

Portør/Tømrer

løjtkirkeby

PB

Jeg ville nu bare dividere 1000 med 87 så får du 11,49m.  men om det ellers gøres på en anden måde ude ved andre kan jeg ikke sige..

Jeg kan så se at jeg på min bane ikke skal bruge mange km sten.

Esben

Like 0 kan lide

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

PB  Blog

talbert skrev:

Hej Alle,

Hvad skal afstanden være mellem "kilometersten" på anlæg i 1:87 (HO).

Er der en nem måde at omregne størrelsesforhold 1:87 om til normal størrelse ?

God Jul og rigtig godt nyt år.

Ja.... Du ganger med 87.... Så har du den normale størrelse (altså 1:1) og hvis der er en kilometer mellem stenene så skal der være 11,5 meter i h0 (ved så ikke om de står med en kilometer i mellem sig...)

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

f1freakdk skrev:
(ved så ikke om de står med en kilometer i mellem sig...)

200 m. - så vidt jeg ved.

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

PB

Argh nu ikke helt Lars Smile

Jævnfør Banernes Bygning og Udstyrelse, så er der 100 meter imellem km-mærkene, som de vistnok ret beset hedder. Når jeg lige får tid her i Julen, vil jeg gerne "kaste en tommestok" på klub-anlægget, og måle hvor langt der er imellem vores km-sten / mærker.

Indtil da God Jul

mvh

R

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

OHJ20 skrev:
Jævnfør Banernes Bygning og Udstyrelse, så er der 100 meter imellem km-mærkene, som de vistnok ret beset hedder.

Øv - så skulle jeg have slået det efter alligevel! At huske faktuelle oplysninger har aldrig været min stærke side...

MVH
Lars

Like 1 kan lide

Picture

talbert

Jyllinge

PB

Hej Alle,

Tusind tak for alle svarene.

Tim

Like 0 kan lide

Picture

Jan-Eddie

PB

Hej. 

I har på en måde ret begge to, hvis vi er i epoke 3 og 4.

I "Banernes bygning og udstyrelse" 1937 står der, at "Ved det nu anvendte System for Afmærkningen anbringes Kilometermærker af Beton. Disse er trekantede med forsænkede Tal på de to Sideflader (fig. 81). Mærkerne males hvide med røde Tal, og anbringes i Ballastkanten for hver 100 m, idet Mærkerne med de lige Tal anbringes på højre og Mærkerne med de ulige Tal paa vestre Side af Banen i Indelingsretningen.

I 1965 står der: Kilometringen, der udgår fra banens endestation, sker for hovedbanernes vedkommende nu altid ved anbringelse umiddelbart uden for planumskanten af de på fig. 79 viste kilometermærker, hvor øverste tal angiver km og det nederste 100 m. Mærkerne anbringes for hver 100 m med de ulige 100 m  afstande på banens venstre side i inddelingsretningen og med de lige 100 m afstande på banens højre side.

Der er i begge bøger omtalt tidligere kilometring der anbragtes for hver hele og halve kilometer, og på en del sidebaner var det i 1965 stadig tilfældet. Disse mærker består af hvidmalede granitsten med indhuggede rødmalede tal. For hver 5- og 10-kilometer anbragtes i stedet for kilometersten større mærker, de såkaldte 5- eller 10-kilometersøjler af støbejern.

Altså er der 200 meter mellem stenene på den samme side af sporet. Mon ikke det er det du tænker på Lars. Når vi i gamle dage sad med stopuret og tog tid på 1 km's kørsel, kunne man jo kun se hveranden sten ud ad det vindue hvor næsen var trykket flad, og 5 sten var lig med 1 km.

Glædelig jul

Jan-Eddie Mathiasen

1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital

Like 0 kan lide

Picture

AndreasM

LKF

PB  Hjemmeside

Og den moderne type der står i dag, står med 200 meters intervaller. (på én eller begge sider af sporet, men generelt altid i lige endetal. eksempelvis 46,8 - 12,4 - 56,2). :)

Like 0 kan lide

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

PB

Hej Talbert

Jeg har idag været ude og måle lidt på vores klub-anlæg, og vi har placeret km - stenene eller - mærkerne, med 90 cm mellemrum. Vi har brugt nogle trekantede plastprofiler, af mærket Raboesch, købt inde hos Tutein og Koch i København, og de kostede vist kun 30,- kr for en meter. Håber at svaret kan bruges .

mvh R

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide

Picture

talbert

Jyllinge

PB

Hej R,

Tusind tak for dit svar og alle andres svar også

Tim

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.