Modelbyggeklubben Frichs er i gang med at lave en 1:100 model af netop Østerport, så jeg vil formode, de har en del materiale. Modellen bliver til på opfordring af PerOlsen, der også har en del, og så har allestedsnærværende Henning Orlowicz naturligvis også meldt sig med en masse materiale.
Det er korrekt, at Østerport er undervejs i H0. Det bliver en meget flot model, hvor bl.a. bindingsværk og mursten graveres og farvetones med laser. Det betyder at murstenene bliver forskellige.
Ovenfor har jeg indsat en scanning af et prøveark. De hvide pletter er afskaldninger af papiret, da det ikke var blevet lakeret inden prøvesamling. Men det giver et meget godt billede af, hvor detaljeret bygningen bliver.
Jeg har vedhæftet den flyer, jeg delte ud ved DMJU i Køgehallerne.
Projektet KAN godt skaleres op til spor 0 - men det er ikke i planerne, og det ville være en meget dyr model. Projektet vil kun blive startet, hvis der er en konkret ordre.
Jeg er kun interesseret i tegninger til Østerport station. Hvem i DMJK, der påtager sig at bygge stationen vides endnu ikke, men det vil bl.a. blive nødvendigt med en tilpasning til de spor, der allerede er lagt.
Jeg er glad for at se hvilken pris I forventer at H0 modellen kommer til at koste. Det gør det nok lidt nemmere for os andre at få penge til de materialer vi skal bruge.
Det lyder som et fedt projekt til jer "begge", og det ser godt ud FRICHS. Nu håber jeg ikke at jeg laver koks i "FRICHS" projektet, men har Østerprot ikke endnu en perron i højre side set mod nord? Altså endnu et spor til fjern- rigionaltog?
jo da - men er først kommet i firserne eller senere
Østerport 1981, foto RGB
mvh
henning h087
gad vide hvordan den ville kunne indpasses som færgestation ( 3-sporet færge ) i et anlægskoncept med Vensysselbanen (Nørresundby - Hjørring - Frederikshavn) som trafikkoncept i perioden 1953 - 61 - og hvor Hjørring skal have inkoporeret Glyngørebanens og Hirtshalsbanens trafikkoncept - tja... - der må regnes og tegnes - kunne være ganske interessant
stationerne behøver ikke at være de originale, men skal kunne klare trafikkonceptet, fx kan gl Skive H godt klare trafikken som Hjørring - Skive H før 1962 er interessant pga rebrousementet - og internationale tog kan jo udvides med det af DSB engang påtænkte - hvor Nordpilen og Kattegat ekspresserne skulle have kursvogne til DB, FS, SNCF mfl - men som aldrig blev realiseret - tja... man må kigge på det - og hvis en sådan bygning skal anskaffes - så skal der spares sammen - nå .. men der er noget papir og tegnearbejde - men interessant
Østerport fik sin ekstra perron i 1990-91. Samtidigt kom den nye betonbygning til. Først i 2002 blev de ekstra regionaltogspor ført under vejen, så kapaciteten kunne udbygges.
Men stationens oprindelige udseende med 5 spor (det midterste blev brugt til godstog) er rigtigt godt til modeljernbane. Østerport havde ogs et meget stort rangerareal - men en forholdvis kompakt godsekspedition. Frihavnen var en naturlig forlængelse af Østerport, så man kan tilføje en færgehavn og masser af gods, hvis pladsen tillader det.
Til Merete: Jeg prøver at få samlet tegningerne.
Til Henning: Min begrænsede plads tillader kun to stationer på hver sin side af et meget bredt vinduesparti. Så landet er foldet lidt sammen. Min sporplan bliver altså Glyngøre-Østerport St. via jernbanebroen over Limfjorden. Jeg har overvejet, om jeg kan få plads til et lille færgeleje ved Østerport (Frihavnen), for så kan jeg tilføje færgeruten Glyngøre-Frihavnen.
Mvh. Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
ja - det blev vist taget ned idet man påbyggede en komandopost deroppe, billedet er fra 1981 og tegningerne af stationen viser stationsbygningen før denne komandopost blev lavet, men er klokketårnet ikke kommet på igen? - mener jeg at have hørt, - men Per kan måske give svaret - mener det står i RGB kompendiet over Østerbro/Østerport
idet forummet her åbenbart ikke vil accepterer filer med Ø eller Ö - er det noget der kunne fixes - om ikke andet bare med ö for ø, ä for æ og ü for y - eller kan der indføres æ ø og å.
har lige omskrevet 37 filer fra Østerbro/Østerport til Österbro/Österport og 125 andre med ø til ö - og orker ikke at omskrive endnu engang til oe
det skriver at filen er illegal - og det er den dælme dulme mig ikke - har selv lavet den
Jeg har fundet tegningerne her på Sporskiftet. Hvis Preben vil printe dem til mig, tror jeg at jeg har hvad jeg skal bruge.
I første omgang skal jeg/vi beslutte hvor meget af stationsbygningen, der skal med på DMJKs anlæg. Derefter skal vi finde ud af, hvornår stationen skal være fra. Skal der være signalpost, tårn eller ingen af delene (fra ca 1900 til 2000 hvor tårnet var fjernet).
Der er andre ting der skal tages stilling til og det er slet ikke sikkert det bliver mig, der skal bygge modellen.
ja - det blev vist taget ned idet man påbyggede en komandopost deroppe, billedet er fra 1981 og tegningerne af stationen viser stationsbygningen før denne komandopost blev lavet, men er klokketårnet ikke kommet på igen? - mener jeg at have hørt, - men Per kan måske give svaret - mener det står i RGB kompendiet over Østerbro/Østerport
Da jeg flere gange dagligt passerer Østerport, kan jeg bekræfte at tårnet er til stede på taget af stationsbygningen :) Det er en del år siden det igen blev monteret, kan desværre ikke huske hvornår.
Jeg har fået nogle fine tegninger i 1:45 fra Henning. De er bare alt for store... Nej, det er stationsbygningen, der er for stor og den passer ikke særlig godt mellem de slinner der allerede er lagt.
Overvejer nu, hvordan bygningen presenterer sig bedst, når den bliver tilpasset anlægget.
Jeg tilpasser ikke tegningen til H0, men til 0, det er derfor jeg har fået den i 1:45.
Tegningen skal tilpasses så den overholder standarderne for klubbens 0-anlæg og så bliver der lidt "Askepot tilpasning" (klip en tå og hug en hæl) for at få bygningen til at passe med de spor, der allerede er lagt.
Allerførst skal vi i klubben beslutte hvor stationen skal ligge, helt precist.
nu var jeg desværre ikke tilstede pga sygdom - men hvad med en relief, tilpasset, evt spejlvendt Helsingør - Den skal jo ligge op mod væggene i hjørnet - og fortil skal der jo helst ikke være noget såledet at man kan komme til tog og vogne på sporene - har ligget og rodet lidt med plantegningerne og tror godt det er ladesiggørligt - kiggernærmerepå det - og får lavet nogle skitser af det.
og så må man se hvad der kan lade sig gøre !!!
men bare et forslag
der er jo ikke mange stationer der "hænger i luften"
men en mulighed er jo også Vordingborg - men også som reliefbygning - og der er det så trappehuset der skal tilpasses - og der er måske lidt flere -
og især hvis den skal være op mod væggen - men skal vel iludere en større station !! - ......
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Merete.
Modelbyggeklubben Frichs er i gang med at lave en 1:100 model af netop Østerport, så jeg vil formode, de har en del materiale. Modellen bliver til på opfordring af PerOlsen, der også har en del, og så har allestedsnærværende Henning Orlowicz naturligvis også meldt sig med en masse materiale.
Du kan prøve at spørge nogle af dem.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej merete
i denne tråd i starten og længere nede er der tegninger af Østerport/Østerbro stationsbygning
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/%C3%B8sterport-ell...
mvh
henning h087
ps : pt har PerOlsen lånt mappen
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det er korrekt, at Østerport er undervejs i H0. Det bliver en meget flot model, hvor bl.a. bindingsværk og mursten graveres og farvetones med laser. Det betyder at murstenene bliver forskellige.
Ovenfor har jeg indsat en scanning af et prøveark. De hvide pletter er afskaldninger af papiret, da det ikke var blevet lakeret inden prøvesamling. Men det giver et meget godt billede af, hvor detaljeret bygningen bliver.
Jeg har vedhæftet den flyer, jeg delte ud ved DMJU i Køgehallerne.
Projektet KAN godt skaleres op til spor 0 - men det er ikke i planerne, og det ville være en meget dyr model. Projektet vil kun blive startet, hvis der er en konkret ordre.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
ded ser da skisme da godt ud
- har man nogen fornemmelse af prisen - en sådan stationsbygning kunne godt tænkes at indgå i mit koncept !! 
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Et forsigtigt og foreløbigt skøn er omkring kr. 6.000,-
Det er mange penge ... men der er tale om en færdigmodel. Og det svarer jo egentligt kun til 2-3 lokomotiver.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Hej Per
Jeg er kun interesseret i tegninger til Østerport station. Hvem i DMJK, der påtager sig at bygge stationen vides endnu ikke, men det vil bl.a. blive nødvendigt med en tilpasning til de spor, der allerede er lagt.
Jeg er glad for at se hvilken pris I forventer at H0 modellen kommer til at koste. Det gør det nok lidt nemmere for os andre at få penge til de materialer vi skal bruge.
Hilsen Merete
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
jeppe
Indlæg: 9
Hej
Det lyder som et fedt projekt til jer "begge", og det ser godt ud FRICHS.
Nu håber jeg ikke at jeg laver koks i "FRICHS" projektet, men har Østerprot ikke endnu en perron i højre side set mod nord? Altså endnu et spor til fjern- rigionaltog?
Mvh. Jeppe
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
jo da - men er først kommet i firserne eller senere
Østerport 1981, foto RGB
mvh
henning h087
gad vide hvordan den ville kunne indpasses som færgestation ( 3-sporet færge ) i et anlægskoncept med Vensysselbanen (Nørresundby - Hjørring - Frederikshavn) som trafikkoncept i perioden 1953 - 61 - og hvor Hjørring skal have inkoporeret Glyngørebanens og Hirtshalsbanens trafikkoncept - tja... - der må regnes og tegnes - kunne være ganske interessant
stationerne behøver ikke at være de originale, men skal kunne klare trafikkonceptet, fx kan gl Skive H godt klare trafikken som Hjørring - Skive H før 1962 er interessant pga rebrousementet - og internationale tog kan jo udvides med det af DSB engang påtænkte - hvor Nordpilen og Kattegat ekspresserne skulle have kursvogne til DB, FS, SNCF mfl - men som aldrig blev realiseret - tja... man må kigge på det - og hvis en sådan bygning skal anskaffes - så skal der spares sammen - nå .. men der er noget papir og tegnearbejde - men interessant
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Østerport fik sin ekstra perron i 1990-91. Samtidigt kom den nye betonbygning til. Først i 2002 blev de ekstra regionaltogspor ført under vejen, så kapaciteten kunne udbygges.
Men stationens oprindelige udseende med 5 spor (det midterste blev brugt til godstog) er rigtigt godt til modeljernbane. Østerport havde ogs et meget stort rangerareal - men en forholdvis kompakt godsekspedition. Frihavnen var en naturlig forlængelse af Østerport, så man kan tilføje en færgehavn og masser af gods, hvis pladsen tillader det.
Til Merete:

Jeg prøver at få samlet tegningerne.
Til Henning:
Min begrænsede plads tillader kun to stationer på hver sin side af et meget bredt vinduesparti. Så landet er foldet lidt sammen. Min sporplan bliver altså Glyngøre-Østerport St. via jernbanebroen over Limfjorden. Jeg har overvejet, om jeg kan få plads til et lille færgeleje ved Østerport (Frihavnen), for så kan jeg tilføje færgeruten Glyngøre-Frihavnen.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
På billedet mangler også klokketårnet...
Bjarne
Bjarne
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
ja - det blev vist taget ned idet man påbyggede en komandopost deroppe, billedet er fra 1981 og tegningerne af stationen viser stationsbygningen før denne komandopost blev lavet, men er klokketårnet ikke kommet på igen? - mener jeg at have hørt, - men Per kan måske give svaret - mener det står i RGB kompendiet over Østerbro/Østerport
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
til Merete
der ligger pdf filer her i tråden til at downloade
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/%C3%B8sterport-ell...
og her ligger de også
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=481.0
vi skal så bare lige snakke med Preben om at få dem printet ud i den rigtige størrelse - vel også lige snakke med Per og Frichsgruppe om måltegninger.
sender lige tiff filerne til Preben - og så ser vi !!
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
sporplaner til Østerbro/Østerport ligger her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=486.0
idet forummet her åbenbart ikke vil accepterer filer med Ø eller Ö
- er det noget der kunne fixes
- om ikke andet bare med ö for ø, ä for æ og ü for y - eller kan der indføres æ ø og å.
har lige omskrevet 37 filer fra Østerbro/Østerport til Österbro/Österport og 125 andre med ø til ö - og orker ikke at omskrive endnu engang til oe
det skriver at filen er illegal
- og det er den dælme dulme mig ikke - har selv lavet den 
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Hej Henning og Per
Jeg har fundet tegningerne her på Sporskiftet. Hvis Preben vil printe dem til mig, tror jeg at jeg har hvad jeg skal bruge.
I første omgang skal jeg/vi beslutte hvor meget af stationsbygningen, der skal med på DMJKs anlæg. Derefter skal vi finde ud af, hvornår stationen skal være fra. Skal der være signalpost, tårn eller ingen af delene (fra ca 1900 til 2000 hvor tårnet var fjernet).
Der er andre ting der skal tages stilling til og det er slet ikke sikkert det bliver mig, der skal bygge modellen.
Mange tak for hjælpen begge to
Merete
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Da jeg flere gange dagligt passerer Østerport, kan jeg bekræfte at tårnet er til stede på taget af stationsbygningen :) Det er en del år siden det igen blev monteret, kan desværre ikke huske hvornår.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Jeg har fået nogle fine tegninger i 1:45 fra Henning. De er bare alt for store... Nej, det er stationsbygningen, der er for stor og den passer ikke særlig godt mellem de slinner der allerede er lagt.
Overvejer nu, hvordan bygningen presenterer sig bedst, når den bliver tilpasset anlægget.
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Ser rigtig fint og fornuftigt ud, glæder mig til at se når du for tegningerne tilpassed til H0.
Mvh Lukas
Mvh Lukas
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Hej Lukas
Jeg tilpasser ikke tegningen til H0, men til 0, det er derfor jeg har fået den i 1:45.
Tegningen skal tilpasses så den overholder standarderne for klubbens 0-anlæg og så bliver der lidt "Askepot tilpasning" (klip en tå og hug en hæl) for at få bygningen til at passe med de spor, der allerede er lagt.
Allerførst skal vi i klubben beslutte hvor stationen skal ligge, helt precist.
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Jeg skal vist ha mig nogle briller
Mvh Lukas
Mvh Lukas
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Hej
På mødet i DMJK blev det vedtaget ikke at bygge Østerport, selv om det er en flot station.
Der er ikke plads til den og den passer ikke ved de spor, der allerede er lagt.
Nu overvejer vi hvilke andre muligheder vi kan finde.
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
nu var jeg desværre ikke tilstede pga sygdom - men hvad med en relief, tilpasset, evt spejlvendt Helsingør - Den skal jo ligge op mod væggene i hjørnet - og fortil skal der jo helst ikke være noget såledet at man kan komme til tog og vogne på sporene - har ligget og rodet lidt med plantegningerne og tror godt det er ladesiggørligt - kiggernærmerepå det - og får lavet nogle skitser af det.
og så må man se hvad der kan lade sig gøre !!!
men bare et forslag
der er jo ikke mange stationer der "hænger i luften"
men en mulighed er jo også Vordingborg - men også som reliefbygning - og der er det så trappehuset der skal tilpasses - og der er måske lidt flere -
og især hvis den skal være op mod væggen - men skal vel iludere en større station !! - ......
mvh
henning h087
ps : har tegningerne til Helsingør
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved