Hej
mente at jeg havde noget Østerport, men har endnu ikke fundet det rette, men fandt dette
det er noget der heder RBG mapper og er registration mm af bygninger
og der har jeg en RBG mappe på Østerport på 100-150 sider med altmuligt i ( burde scannes og lægges ud ) det vil jeg forsøge at finde ud af
har også RBG mapper på Silkeborg, Nivå, Svendborg, Skanderborg og Varde,
men her noget fra Østerport fra Mappen
først sporplaner Østerbro 1897
og her ligger der en samlet af de 3 herforoven
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/%C3%B8sterport-ell...
dernæst en tegning af stationsbygningen
så remiseplaner
foto ( DSB ) Østerport remiser 1920 - vel nok snarere Østerbro ??
der er et eller andet galt i uploadningen af Image picker
hvis jeg bruger tiff billedet - så meddeles at den er illegal
og hvis jpeg - at filnavnet ikke eksisterer
vender tilbage når løsning er fundet
nå. Af en eller anden grund kunne den pludselig ikke lide ø og først scanne i tiff, derefter over til pdf og derefter snapshotte og lægge ned i jpeg
og det siges at det er nemt at bruge PC
det syntes jeg altså ikke hver gang
nå - men det kom da ind
vil også blive lagt på rundremissen i pdf
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Hej Henning
Er der en tegning af DSBs træremise i Varde mappen. Det eksemplar vi har mangler nemlig et par sider.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Flemming
kigger lige efter og vender tilbage
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
Halløj
østerport min bydel station bar en de af flotteste station : remiserne der lå nemlig 2 stk. det kan man ikke rigtig se på foto men bag tårnet ligger der en drejskive til og en lidt mindre 8 spor remise : har et luft foto 1915 hvor man kan se hel anlæget : har desværre i lang tid haft samme samme problem med at oploade foto, så det har jeg opgivet at gøre på forhånd : remiserne brændt ned i 1952 :
Østerport eller Østerbro - that´s the Q.... : eller østbanegården i folkemund hed den længe østbanegården . Navnet østbanegården hang samme med at stationen i gennem 20 år fungerede som lokalstation for kystbanen og spor til færgen til Malmø. det første navn var kysstbanestationen det slog ikke an . så dsb kaldte den skiftevis Kjøbenhavn Ø og så Østerbro som var den officelle indtil S-togen kom i 1934 og man skiftede til Østerport.
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Flemming
desværre har man ikke været så flinke omkring Varde med tegninger, der er diverse, men ikke af remisen, end vist her
men jeg kan godt scanne og lægge på pdf og sende hvad mappen indeholder af ting af Varde ( 54 sider )
men her hvad der var om remisen
og også vedhæftet som pdf
mvh
henning h087
men det foresvæver mig at jeg har set tegning af Varde remise, men hvor, Den er ikke på de filer og tegninger jeg lige har ved hånden, men kigger efter i kælderen og kasser i morge. Men ellers prøver jeg ved mine kontakter
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Henning - og mange andre, for den sags skyld.
TIFF er på mange måder et rigtig godt format, som jeg har brugt i mange, mange år: Men da det kom frem for 30 år siden, fik det - mere eller mindre berettiget - hurtigt et ry for at være meget kompliceret og også for at producere filer, der fyldte alt for meget. Jeg skrev programmer, der kunne bruge TIFF-formatet, dengang, så jeg kender det ret godt: Det var meget kompliceret end de fleste, og der var næsten ingen, der udnyttede muligheden for kompression, selvom den var der.
Af samme grund har "man" besluttet, at TIFF ikke er egnet som web-format, og derfor er der ingen browsere, der kan vise det: Af samme grund regnes det ikke for et "billedformat" af hverken ImagePicker eller Sporskiftet som sådan. Det kunne jeg godt lave om på - men det ville blot give en masse nye frustrationer, da der stadig ikke er nogen browsere, der kan vise det: Og browserne kan jeg altså ikke lige sådan lave om på.
Du må derfor nøjes med at vedhæfte TIFF-filer som attachment i stedet for at vise dem som inline billeder - men det er til gengæld dejligt, når du gør det. Jeg har f.eks. forsøgt at studere Ringsted station, men her på Sporskiftet findes den kun som JPEG, og det er umuligt at se detaljerne. Her ville en TIFF-fil gøre underværker.
Det ville efter min mening være suveræn stil at vise en scanning som JPEG fil i lav opløsning, så folk kan få en forsmag, og så ellers vedhæfte den originale scanning som TIFF fil, så kan folk downloade den, hvis de har lyst - og lade være, hvis de ikke har lyst.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars
og tak for forklaringen, det forklarer også hvorfor jeg har problemer med tiff filer andre steder, jeg foretrækker også tiff og pdf/tiff filler pga at de næsten kan forstørres undelig ( vidste dog ikke om komprimering af tiff filer - !!?? og stadig ikke hvordan fx i photo shop eler andet )
og jo jeg ville gerne lægge dem ( tiff ) som vedhæftet, men som omkring rundremisen - er der en grund eller flere til at jeg ikke gør det, der må folk indtil videre gå på rundremisen eller Emaile til mig
og her er en af grundene
nu er det sådan ( i firserne skulle man lave negativer af dias for at fremstille farvebilleder af dem !!!!! og der var også s/h negativer af disse ZF vogne ( P. Koos )
andre ting var fx at andre folk har fået tegninger af mine uden at jeg vidste det, fandt ud af det i år 2010 og så sent som sidste år.
og ZF historien ( "jeg har lavet" ) prøv at se efter hvornår det blev lagt på nettet og hvornår jeg får en anning om det !!!??????? .... tja
sjovt/tragisk nok har jeg stadig ikke fået dette og andre ting ( bemærk datoen )
og de tilbageværende medlemmer ( 8-10 stk ud af 28 ) i KMK ved også om dette.
og sjovt nok var jeg ekskluderet kort tid efter - og har stadigvæk ikke...............
så .....
mvh
henning h087
og sender en Ringsted i tiff og pdf til dig pr Email
og psps, glemte at fortælle at jeg ikke kan lægge den på KMK-ho87 forum, fordi at før jeg endeligt var ekskuderet var jeg udelukket fra det ( både internt og offentlig forum ) , og det er andre udmeldte medlemmer også - og igen noget sjovt, andre medlemmer der har udmeldt sig, er sjovt nok stadig på forummet, også det interne og har sågar fået indkaldelse til GF, øh.....
og sjovt nok med kmk mk II - de ting der er blevet lavet her på det sidste var også en del af balladen sidste år og forrige år, der kunne bestyrelse dog ikke godkende noget, selvom pengene var der, øh.....
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Brødrene Nøhrgaard
Indlæg: 94
Henning, berig os med din viden, men hold "person-fnidderen" internt. Alt andet er unfair, både for de implicerede, og os andre der læser dine indlæg. Det må selv du og dine aficionados, kunne forstå.
Venlige hilsner
Jan & Tim Nøhrgaard
Viborg Remise 1960 i 1:87
3-skinne drift
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
"Du må derfor nøjes med at vedhæfte TIFF-filer som attachment i stedet for at vise dem som inline billeder - men det er til gengæld dejligt, når du gør det. Jeg har f.eks. forsøgt at studere Ringsted station, men her på Sporskiftet findes den kun som JPEG, og det er umuligt at se detaljerne. Her ville en TIFF-fil gøre underværker.
Det ville efter min mening være suveræn stil at vise en scanning som JPEG fil i lav opløsning, så folk kan få en forsmag, og så ellers vedhæfte den originale scanning som TIFF fil, så kan folk downloade den, hvis de har lyst - og lade være, hvis de ikke har lyst."
facto og grundoplysningsinformation !!
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PerOlsen
Indlæg: 2.070
TIFF kan ganske rigtigt komprimeres med LZW-kompression (Lempel-Ziv & Welch algorithm) og det er rigtigt smart.
LZW er nemlig en non-destruktiv kompression, der bevarer alle data (modsat JPEG). Dermed kan man spare rigtigt meget plads ved at bruge TIFF-LZW.
Her er en MEGET forsimplet forklaring på kompressionsmetoderne:
Et ukomprimeret billede vil have data, der siger: sort, sort, sort, sort, sort, hvid, hvid, sort, grå, hvid, hvid, hvid om de pixels, der er i en billedrække.
Non-destruktiv kompression vil lave det om til: 5xsort, 2xhvid, sort, grå, 3xhvid om samme række pixels. Dvs. ingen information er gået tabt, det er blot beskrevet på en mindre pladskrævende måde.
Destruktiv kompression vil slå nogenlunde ens områder af data sammen: 5xsort 4xgrå, 3xhvid.
Og lad nu være med at give mig kritik for at det ikke er de korrekte kompressionsalgoritmer jeg har anvendt - det er en forsimplet forklaring, som jeg har anvendt mange gange før, for at forklare grafikere, hvad principperne er.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
og tak Per
og da jeg jo ikke er nogen ørn på dette område, ikke engang flyvefisk, har jeg så forstået det ret at når jeg gemmer som tiff-LZW, så komprimeres data automatisk og fylder mindre Kb og Mb, hvorimod at pixetstr er den samme. men kvalitet er stort set den samme, når der åbnes i forhold til originalen. det er især på store sporplaner jeg har lidt åbningsproblemer i tid, og nogen gange fryser PCen, skal dertil siges at jeg kun har 2 GB ram, hvor PCen burde være en 6kærnet med 24 GB ram
har 2 x 233 GB hardiske C og D og 1 terabit ekstern disk J
og bruges således
disk C : programmer og styring og genveje til arbejdsmapper på disk D og ekstern
disk D arbejders der på og gemmes imidlertidigt
og eksterne disk J, der gemmes og back-upes.
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Henning.
Nej - det er ikke forstået rigtigt: Kvaliteten er ikke "stort set" den samme - den er helt og aldeles den samme.
Men med sort/hvide scanninger som en sporplan kan størrelsen komme helt ned på 5% af den ukomprimerede. Uden tab.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
så får vi se
har scannet i 300 dpi og for tiff gemt med LZW
i jpeg : de synlige
tiff og pdf vedhæftet, indeholder også snit og plan tegninger
en dejlig bygning, som godt kunne bruges på modelbanen som hovestadsstation, således at rejsende og turister får et godt indtryk, når de stiger ud af ekspresse fra det sydlige, måske en stor station, men den ligger jo i luften, og derved spare noget plads, synd at den ikke også havde glashaller over sporene.
men flot, det er den - også i 1897, og kan vel bruges nutidigt
nå men tegninger og foto
alle foto og tegninger: RGB registerarkiv
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Henning.
i jpeg : de synlige
tiff og pdf vedhæftet, indeholder også snit og plan tegninger
Perfekt - dine TIFFer virker fint - og nu er de pludseligt ikke så store mere, vel?
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars
og tak for hjælpen
og også dig Per
havde noget kluder med pdf upload, men ser ud til at være lykkedes også
og fik så lært noget mere. og kan så måske tillade mig at scanne ind i større dpi
det prøver vi næste gang
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Østerport er en herlig station.
Og HVIS man kan lide Østerport station, så er der spændende nyt. Jeg har fået overtalt nogle fantastiske gutter fra Modelbyggeklubben Frichs - http://mbkfrichs.dk - til at lave Østerport som model. Altså som en model man kan købe. Den bliver dyr - meget dyr - men det bliver en færdigsamlet model i laserskåret pap.
Hvorfor Østerport?
Fordi den egner sig godt til et modelanlæg. Den svæver jo over sporene og fylder ikke ... og i model bliver den ca. 60 x 100 cm (den vil være skaleret ned til 1:100). Dermed kan hele stationsbygningen faktisk være på et modul (Fremo f.eks.).
Og Østerport Station har 5 spor under sig ... hvilket egner sig godt til en station på en modeljernbane.
Vi håber at modellen kan vises frem på DMJU i Køge, men da ingen af os er i klubber i DMJU-regi, håber vi på at kunne låne et hjørne på en anden stand. Et er sikkert ... det er et kæmpe arbejde og Frichs-gutterne vil aldrig få dækket deres omkostninger til projektet. Så der er intet budget til en stand.
Hvis nogle af jer skulle have et brændende ønske om Østerport i model, så skriv gerne til mig.
Med venlig hilsen
Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
S-Banen
Næstved
Indlæg: 18
Det lyder rigtig spændende med en model af Østerport. Jeg kunne være meget interesseret, men det afhænger selvfølgelig af pris og udførelse.