Picture

Ole Vedel

Indlæg: 951

PB  Blog  Hjemmeside

Heljan Mak, foto dekor prøver

Lidt foto af Heljans kommende Mak i anlægs omgivelser.

 Husk det er dekor prøver, så der kommer flere rettelser på dele og bemaling.

 

Mvh. Ole Vedel

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

Like 5 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 918

PB  Blog

Der er lidt gang i den i grisefolden hva  Laughing out loud

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.274

PB

"Husk det er dekor prøver, så der kommer flere rettelser på dele og bemaling."    

Jeg glæder mig til at lokomotiverne kommer. Godt at høre at I arbejder frem mod at resultatet bliver helt perfekt. Det er en længe ventet lokomotivtype (i model altså), som også kan blive et salgshit i Tyskland. 

Vi spoler lige tiden lidt tilbage:

https://www.sporskiftet.dk/forum/overraskelsen-fra-heljan-hvad-g%C3%A6tt...

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.274

PB

På det tyske forum Drehscheibe er der også kommentarer til modellerne af MaK lokomotiver fra Heljan:


https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,8791031,8791218#msg...

Det er nok en god ide hvis Heljan og deres rådgivere følger med her også.....

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.066

PB

Svend skrev:

På det tyske forum Drehscheibe er der også kommentarer til modellerne af MaK lokomotiver fra Heljan:


https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,8791031,8791218#msg...

Det er nok en god ide hvis Heljan og deres rådgivere følger med her også.....

Jep, mon ikke at det kunne være en god idé - også her bemærkes det, at taget falder i øjnene med det samme.
Taget er virkelig en øjebæ på de ellers så flotte lokomotiver - mon vi kunne håbe på, at Heljan selv retter det, sådan at vi ikke selv skal i gang med at fremstille nyt tag, med deraf følgende risiko for at ødelægge den flotte bemaling ?.
Jeg ville grue for at skulle til at save/file i mit (til den tid) eget eksemplar af HP 13 - som forlængt er blevet bestilt hos den lokale modeltogspusher.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mo 568

Indlæg: 27

PB

Hej Carsten Tagfarven skal gå helt ned til overkanten af sidevinduet i førerrummet. Det er rent optisk at du syntes at taget er forkert. Prøv at sammeligne med billedet af ØSJS M10. Er du så glad for modellen igen? Fortsat god weekend, Thomas Albøg Olsen
BilagStørrelse
Sporskiftet.jpg 2.15 MB
Like 1 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.066

PB

Mo 568 skrev:

Hej Carsten Tagfarven skal gå helt ned til overkanten af sidevinduet i førerrummet. Det er rent optisk at du syntes at taget er forkert. Prøv at sammeligne med billedet af ØSJS M10. Er du så glad for modellen igen? Fortsat god weekend, Thomas Albøg Olsen

Hej Thomas

 

Som nævnt glæder jeg mig rigtig meget til mit eksemplar af HP 13 - og er glad for, at Heljan gerne vil producere materiel til det danske marked.

Min - og flere andres - anke angående taget er netop faconen, og ikke så meget et spørgsmål om hvor grænsen for tagfarven går.

Ved at sammenligne billedet af HP 13 på side 52 i BaneBøgers MM8 med billedet af modellen ovenfor, så kan du se, hvad der hentydes til angående faconen.

Men lad os nu se, om Heljan kan nå at rette det, inden produktionen ruller derudad  Smile

 

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 122

PB

Mht at få ændret tagformen, så er toget vist kørt!

Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Danscale

Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.

Detmold Tyskland

Indlæg: 54

PB  Hjemmeside

Godsbanen skrev:

Mht at få ændret tagformen, så er toget vist kørt!

Smile

Det ville jeg nu også sige. Modellerne er jo ikke mere håndbyggede prototyper, men allerede helt færdige støbninger. At ændre støbeformerne - eller bedre sagt: at lave helt nye støbeformer til førerhuset OG taget er alt for dyrt og kan ikke mere lade sig gøre i det nuværende stadium. Det sidste tidspunkt for formændringer ville da vist have været fremvisningen af CAD-tegningerne.

Jeg glæder mig alligevel til modellerne og håber, at der snart kommer nye, passende Y-togs-varianter. Wink

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 951

PB  Blog  Hjemmeside

Der er forskel på de tegninger der findes af Mak lokomotivet, specielt omkring rundinger og placering af trin og håndbøjler.

Jeg har valgt at ØSJS M10 skal være forbillede for modellen, så foto og opmåling af denne, samt hovedtegninger har været udgangs punktet.

Taget på modellen har en let runding som ligger tæt på M10s, og er som jeg har ønsket det.

2 Billeder taget fra næsten samme vinkel, på M10 og modellen.

Alt efter den vinkel man ser fra, kan det snyde, og som Thomas påpeger er tagfarven ikke ført ud til tagrenden hvilket, påvirker indtrykket.

Hermed et Photoshoppet billed.

Solskærmen er en messingplade som ligger ovenpå førerhus taget, og på disse Dekor prøver er det ikke helt nede på taget

Mvh. Ole Vedel

BilledeBilledeBillede

Like 4 kan lide
Top

Picture

Danscale

Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.

Detmold Tyskland

Indlæg: 54

PB  Hjemmeside

Ole Vedel skrev:

Der er forskel på de tegninger der findes af Mak lokomotivet, specielt omkring rundinger og placering af trin og håndbøjler.

Jeg har valgt at ØSJS M10 skal være forbillede for modellen, så foto og opmåling af denne, samt hovedtegninger har været udgangs punktet.

Taget på modellen har en let runding som ligger tæt på M10s, og er som jeg har ønsket det.

2 Billeder taget fra næsten samme vinkel, på M10 og modellen.

Alt efter den vinkel man ser fra, kan det snyde, og som Thomas påpeger er tagfarven ikke ført ud til tagrenden hvilket, påvirker indtrykket.

Hermed et Photoshoppet billed.

Solskærmen er en messingplade som ligger ovenpå førerhus taget, og på disse Dekor prøver er det ikke helt nede på taget

Mvh. Ole Vedel

BilledeBilledeBillede

Jeg synes det ser meget fint ud og ligner forbilleded i høj grad. Laughing out loud Flot konstruktionsarbejde!!!!!!

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.066

PB

Ole Vedel skrev:

Taget på modellen har en let runding som ligger tæt på M10s, og er som jeg har ønsket det.

OK - jeg må så se frem til at file taget til selv, sådan at det her:

Ole Vedel skrev:

Billede

 

...kommer til at ligne det her lidt bedre:

 

 

Men ikke desto mindre ser jeg meget frem til modellen af netop HP 13  Smile

Det er bare lidt ærgerligt, idet denne lille del ikke handler om et kompromis i form af et tag fra den svenske T21, men derimod er en nyfremstillet del til netop den danske version.
Men der skal vel også være noget til køkkenbordsproducenterne at lave efterfølgende...  ;-) 

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.274

PB

Billede

Billede

Tagformen er også bemærket på det tyske modelbaneforum Drehscheibe:

"Ich hoffe, Heljan überarbeitet die Modelle noch einmal. Das Führerhausdach passt leider überhaupt nicht. Die Form ist zu eckig und die Materialstärke viel zu dick. Im Original handelt es sich bei den Sonnenblenden nur um ein dünnes Blech. Bei Heljan wirkt das Dach mit den Sonnenblenden wie ein nachträglich aufgesetzter Hut."

Den tyske modelbanemand mener således, at taget for for kantet. Men det burde ikke være så vanskeligt at afgøre; der findes jo originaltegninger, som præcist viser tagrundingen (især lige over sideruderne)........

 

__________________

Svend

Like 1 kan lide
Top

Picture

Niels Kroyer

Retired

Australien

Indlæg: 16

PB

Hi Ole

Jeg synes at du har gjort et meget fint og stort arbejde; og tagrundingen ligner meget tegningerne af MaK lokos i MM 8.  Glæder mig til modellerne.

Mvh

Niels

(Down Under)

__________________

Niels

Like 1 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.274

PB

Tagrundingen på Skovbos Jernbane-arkivs tegning i i MM8 afviger så til gengæld lidt fra originaltegningerne.

Sammenlign denne tegning med fotografiet af lokomotivet i 1:1 ovenfor. Tegningen viser udgaven uden "kasketskygge", men tagrundingen er den samme.

Billede

 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 256

PB  Hjemmeside

Den tegning du viser Svend, stammer ikke fra Skovbo Jernbane-arkiv.

 

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.047

PB

Heljan kommer med en MAK i nogle forskellige udgaver.

Formen er lavet, så overdelen bliver som den er.

Der bliver sikkert lavet et passende lavt antal, og jeg vil påstå, at de bliver solgt. 

For det er måske ikke så ringe …………..

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.274

PB

Til Claus Frost: Tegningen jeg viste stammer fra bogen (EK-Verlag) om MaK-diesellokomotiverne og er et udsnit (fotograferet) af originaltegningen.

Ikke et ondt ord om dine tegninger i MM8. De er fremragende, helt perfekte til at vise de enkelte typer, men skal man fremstille en model, bliver man nødt til at anvende originalmaterialet som grundlag.

 
Til Steff: Jeg håber på al mulig succes for Heljan. Det er en model som har været efterspurgt i årevis. Jeg (og et par stykker mere) har bare et ønske om, at den kommer til at ligne forbilledet så meget som muligt. Den svenske pendant, der udkom forår tilbage, kører fantastisk, så det rent tekniske er der ingen grund til at diskutere.  

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 43

PB

Svend skrev:

Til Claus Frost: Tegningen jeg viste stammer fra bogen (EK-Verlag) om MaK-diesellokomotiverne og er et udsnit (fotograferet) af originaltegningen.

Ikke et ondt ord om dine tegninger i MM8. De er fremragende, helt perfekte til at vise de enkelte typer, men skal man fremstille en model, bliver man nødt til at anvende originalmaterialet som grundlag.

 
Til Steff: Jeg håber på al mulig succes for Heljan. Det er en model som har været efterspurgt i årevis. Jeg (og et par stykker mere) har bare et ønske om, at den kommer til at ligne forbilledet så meget som muligt. Den svenske pendant, der udkom forår tilbage, kører fantastisk, så det rent tekniske er der ingen grund til at diskutere.  

Mon ikke tegningen i EK-bogen er en projekttegning. For eksempel er kassen over motoren symmetrisk placeret og dermed forkert i forhold til det forbillede du gerne vil have så nøjagtigt. Projekttegninger i lille størrelse er nok noget af det værste af bruge til modelforlæg. CF's tegninger i MM8 er da meget præcise og jeg gætter på at CF har haft gode originaltegninger til grund for sit arbejde.

Like 3 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.