Så er de danske MY´ere (1158 og 1159) ankommet til B-models i Belgien
Her skal de kvalitetstjekkes og have programmeret dekodere mv.
Herefter bliver lokomotiverne sendt til alle os herhjemme
Her et par hurtige skud af det færdige produkt:
Lokomotiverne kan forudbestilles her:
http://banetilbehør.dk/shop/search-1.html?keyword=my
__________________
Mvh
Johnni Christensen
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa.
Det er da ikke godt, hvor er rilleudstødningen og de batterikaser ?
Håber de laver resarch på de færdige modeller !
Hilsen Erling.
Henrik PS
Indlæg: 77
Jeg talte med dem i forretningen i Belgien sidste år.
De har valgt ikke at sætte rilleudstødning på vognene for at begrænse udvalget at forme.
De mente, at den erfarne modelbygger selv kan lave en rilleudstødning. Jeg hører gerne fra en erfaren modelbygger.
Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik
TogSvendsen
Indlæg: 437
Det er en god prioritering. Det skal nok sælge! Jeg er sikker på, at der er mange erfarne modelbyggere, som vælger at bygge selv. Der jo kun en 3 - 4 andre producenter, som laver korrekte MY'ere, hvor man ikke skal ændre på noget.
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
Jeg talte med dem i forretningen i Belgien sidste år.
De har valgt ikke at sætte rilleudstødning på vognene for at begrænse udvalget at forme.
De mente, at den erfarne modelbygger selv kan lave en rilleudstødning. Jeg hører gerne fra en erfaren modelbygger.
B-models laver en rilleudstødning til lokomotiverne. Det er dog endnu uvist om den er monteret fra fabrikkens side, eller om den skal eftermonteres.
Mvh
Johnni Christensen
Denis Schuster Petersen
Ambulancebehandler
Indlæg: 147
hvad med batterikassen ?
Denis Petersen
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Det ser ud til at være en flot model og jeg skal helt sikkert have én i samlingen. Men der skal vist gang i en pensel og lidt sort maling til viskerne og til håndbøjlerne ved førerrum indstigningen
Er der nogen der ved om frontlyset kan til og frakobles digitalt i hver lok ende ? Jeg tænker så det hvide frontlys ikke skinner ind på bagerste vogn, når lokomovet skubber en stamme med styrevogn.
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
hvad med batterikassen ?
Denis Petersen
Den venter vi stadig svar på, men har anbefalet dem at lave en erstatning.
Mvh
Johnni Christensen
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
Er der nogen der ved om frontlyset kan til og frakobles digitalt i hver lok ende ? Jeg tænker så det hvide frontlys ikke skinner ind på bagerste vogn, når lokomovet skubber en stamme med styrevogn.
Er 99 % sikker på at dette vil kunne lade sig gøre. Deres model af CFL 1800 har mulighed for at tænde og slukke det røde lys uafhængigt af det hvide, så går ud fra at disse får samme mulighed.
Lokomotiverne kommer med mulighed for almindelig lygteføring (3 hvide lygter) i front samt rangerbelysning (2 nederste lygter i begge ender samtidig) hvis alt går efter planen.
Mvh
Johnni Christensen
mr-data
Indlæg: 805
Hvad angår rilleudstødningen, som kunne man have gjort som Hobbytrade gjorde med deres ME: Pga. af forskellige lyddæmpere valgte man at udstyre selve vognkassen med et firkantet hul, selve lyddæmperen var en selvstændig enhed. Det betød godt nok to ekstra støbeforme til produktionsprocessen, men med sådanne relativt små komponenter var det en forholdsvis lille omkostning.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej Johnni
Det virker som et mangelfuldt produkt. Lidt ærgerligt da de jo ellers kunne være et fint alternativ til allerede eksisterende udgaver. Som importør er du vel i din gode ret til at sige nej tak.
Er der planer om en vinrød udgave?
Hilsen Martin
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
Det virker som et mangelfuldt produkt. Lidt ærgerligt da de jo ellers kunne være et fint alternativ til allerede eksisterende udgaver. Som importør er du vel i din gode ret til at sige nej tak.
Er der planer om en vinrød udgave?
Ja, er også lidt ked af disse fejl som forholdsvis let kunne være rettet (nogle af dem).
Selvfølgelig kunne vi sige nej til produktet, men på trods af fejlene er der stadig meget stor interesse for lokomotiverne og der bliver stadig afgivet forudbestillinger efter at billederne er offentliggjort, så vi forventer at lokomotiverne trods alt vil bringe stor glæde rundt omkring. Problemet er nok også lidt den store konkurrence - hvis de nu var ene om at have MY´erne i programmet var de fleste nok lidt mere overbærende (det burde selvfølgelig anspore til endnu bedre modeller fra producenten, men det er en anden sag).
Disse modeller bliver desuden de første af slagsen med røggenerator og det tror jeg også er noget som virker tillokkende på kunderne, ligesom der kommer kabinebelysning - og priserne er selvfølgelig også til den gode side (starter omkring 1200 kr.).
Der er ingen planer om vinrød.
Mvh
Johnni Christensen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Det bliver spændende at se, vordan de klarer sig i forhold til de annoncerede MY 1107 fra Roco. Med en listepris på 139€ for en analog og 214€ for en med lyd med Rocos fremragende køreegenskaber, bliver det svært.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Det bliver spændende at se, vordan de klarer sig i forhold til de annoncerede MY 1107 fra Roco. Med en listepris på 139€ for en analog og 214€ for en med lyd med Rocos fremragende køreegenskaber, bliver det svært.
Er det 1107 som Roco udsender senere på året ? Dvs en MY med røde puffer blanker ? Spændende
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Vedrørende Contex MY´eren, så synes jeg at have set at modellen kom med påmonterede rangerplatforme ?
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
Vedrørende Contex MY´eren, så synes jeg at have set at modellen kom med påmonterede rangerplatforme ?
Rangerplatforme bliver ekstraudstyr i følge B-models. Hvad prisen bliver er endnu ukendt.
Mvh
Johnni Christensen
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Rangerplatforme bliver ekstraudstyr i følge B-models. Hvad prisen bliver er endnu ukendt.
Det lyder godt
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Hej Lasse. I følge det rygter jeg har hørt fra messen i Ålborg, bliver det netop den med de røde pufferplanker. Desværre for mig kommer den kun i toskinneversion.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej Lasse. I følge det rygter jeg har hørt fra messen i Ålborg, bliver det netop den med de røde pufferplanker. Desværre for mig kommer den kun i toskinneversion.
Hilsen Martin
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Hej Lasse. I følge det rygter jeg har hørt fra messen i Ålborg, bliver det netop den med de røde pufferplanker. Desværre for mig kommer den kun i toskinneversion.
Hej Bent,
Den ser heldigvis også ud til at komme i AC version
DÈN glæder jeg mig til at få i samlingen
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Hej Lasse. I følge det rygter jeg har hørt fra messen i Ålborg, bliver det netop den med de røde pufferplanker. Desværre for mig kommer den kun i toskinneversion.
Lige præcis
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 747
Rangerplatforme bliver ekstraudstyr i følge B-models. Hvad prisen bliver er endnu ukendt.
Spændende!! Måske de passer på andre end B-models egne?
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa.
Hvordan er det nu !
Roco modellen af MY har hel forkerte størrelse frontlygte huse og håndbøjler samt vinduer er ikke i orden.
Så måske B models er mere rigtig ?
Hilsen Erling.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hvordan er det nu !
Roco modellen af MY har hel forkerte størrelse frontlygte huse og håndbøjler samt vinduer er ikke i orden.
Så måske B models er mere rigtig ?
Tjoh. Der er vist detaljer at udsætte på alle de MY-udgaver der er i handelen - afhængig af øjnene der ser / ørerne der lytter... (Uden at jeg skal gøre mig til dommer over hvem der fejler hvad kan i flæng nævnes støbegrater på fronten, gal størrelse lygtehus, for små sandkasselåg, larmende motor, forkerte bogie-detaljer, farve,...)
Smag og behag er forskellig, hvorfor "al mad bliver spist og alle kvinder gift".
Jeg tror det bedste man kan gøre er at lukke ned for andres mening om hvilken MY der er "mest korrekt" - og hvis man selv skal investere i ny trækkraft gøre sig et valg, f.eks. baseret på at få nogle forskellige maskiner stillet op ved siden af hinanden hos en forhandler. - Og simpelthen bare vælge den model man selv synes kommer tættest på...
For modeller er de alle - med valg og tillempninger af virkeligheden foretaget af producenten ud fra smag, økonomi, øjemål osv...
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hejsa.
Hvordan er det nu !
Roco modellen af MY har hel forkerte størrelse frontlygte huse og håndbøjler samt vinduer er ikke i orden.
Så måske B models er mere rigtig ?
Hilsen Erling.
Hilsen Martin
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Martin.
Modsiger, jeg konstaterer bare at begge har fejl.
Hilsen Erling.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.740
I går gik jeg til Belgien. Jeg købte MY 1159 på Van Biervliet. Det er en smuk model med specielle lydfunktioner.
Desværre er det nu regnfulde vejr i Holland, og derfor for mørkt til at gøre gode billeder.
Når det er muligt, vil jeg tage billeder. Kristof van Biervliet sagde modellerne vil snart blive sendt til Danmark!
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.740
Lovede billedet:
Lydfunktioner er meget værd!
MY'ere findes snart på: http://banetilbehør.dk/shop/search-1.html?keyword=my
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Lydfunktioner er meget værd!
MY'ere findes snart på: http://banetilbehør.dk/shop/search-1.html?keyword=my
mvh,
Gert
Hej Gert.
Kan du komme det lidt nærmere omkring lyden..?
Er der specielle funktioner..? Er lidt nysgerrig nu...
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.740
Hej Kim,
Her er listen med alle funktioner:
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.740
Forklaring mest specielle funktioner:
F 9: skinner lyd normal
F 10: skinner lyd ekstremt tørt vejr
F 14: annoncering dansk 1
F 15: annoncering svensk
F 17: døde-mands årvågenhed enhed (efter tre gange at advare standse motoren!)
F 18: annoncering dansk 2
F 19: annoncering dansk 3
F 20: jernebane bro
Intensiteten af lyset vil dæmpes noget fordi batterierne har brug for energi på startes motoren.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
MY 1158 og 1159 ventes at ankomme i næste uge
Derudover har B-models offentliggjort to nye danske modeller!
Det er MY 1105 (rød/hvid) og MY 1153 (LJ) som vil komme senere.
Billeder af prototyperne kan ses her: http://www.vanbiervliet.com/B-models/nohab%20%20lollands%20m38.htm (vælg Nohab i toppen for at se de andre modeller).
Mvh
Johnni Christensen
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Flot model - Men de 4 tagventilatorer er altså MEGET store i forhold til virkeligheden....
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 580
MY 1158 og 1159 ventes at ankomme i næste uge
Derudover har B-models offentliggjort to nye danske modeller!
Det er MY 1105 (rød/hvid) og MY 1153 (LJ) som vil komme senere.
Billeder af prototyperne kan ses her: http://www.vanbiervliet.com/B-models/nohab%20%20lollands%20m38.htm (vælg Nohab i toppen for at se de andre modeller).
Hvis farverne på MY1153 bliver som i 1:1 så skal jeg have fingre i den
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Kresten
Indlæg: 1.040
Jeg har fået min 1159. Returnerede den første fordi den kortsluttede når røgmodulet var tændt og jeg enten satte fart på maskinen eller brugte F8=Shift. Altså i begge tilfælde ved forøgelse af omdrejningstallet.
Som led i meget fin service fik jeg straks en ny tilsendt - som jeg netop har afprøvet med samme resultat. Den kortslutter, når røgmodulet er tændt og omdrejningstallet sættes op.
Så pilen peger unægteligt på mig selv - nogen ide til, hvad jeg gør galt ?
VH Kresten
PS: Første hint på ESU Forum (fra Klaus Moppe) var et defekt røgmodul. Men jeg kan vel ikke være uheldig to gange i træk...
Kresten
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.740
Hvor meget væske du har gjort i røgmodulet?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Ole Vedel
Indlæg: 1.157
Jeg har fået min 1159. Returnerede den første fordi den kortsluttede når røgmodulet var tændt og jeg enten satte fart på maskinen eller brugte F8=Shift. Altså i begge tilfælde ved forøgelse af omdrejningstallet.
Som led i meget fin service fik jeg straks en ny tilsendt - som jeg netop har afprøvet med samme resultat. Den kortslutter, når røgmodulet er tændt og omdrejningstallet sættes op.
Så pilen peger unægteligt på mig selv - nogen ide til, hvad jeg gør galt ?
VH Kresten
PS: Første hint på ESU Forum (fra Klaus Moppe) var et defekt røgmodul. Men jeg kan vel ikke være uheldig to gange i træk...
Du overbelaster din booster, eller du har et spændingsfald fra booster til spor. (Tynde ledninger / dårlig forbindelser.)
eventuet dårligt strømoptag på lok pga. Snavs.
Jeg kender intet til B-models men min ESU BR 215 med røg trækker 5-600 mA ved start.
Prøv med et stykke løst stykke spor med ledninger direkte til booster.
Mvh. Ole Vedel
Kresten
Indlæg: 1.040
Tak for kommentarerne - som Ole rigtigt påpeger, var det "noget med strømmen". Da jeg flyttede den væk fra min LokProgrammer og over til min CS Reloaded, hvor jeg skruede op for spændingen på strømforsyningen, gik det fint.
Så LokProgrammer er altså ikke velegnet til at teste de store strømforbrugere - så lærte jeg det!
Tak for hjælpen og God Jul til alle
VH Kresten
Kresten
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
her en lille video af my fra B model på min facebook side
https://www.facebook.com/Blok26-1489116537972523/?ref=tn_tnmn
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
LasseSteen
Indlæg: 1.727
her en lille video af my fra B model på min facebook side
https://www.facebook.com/Blok26-1489116537972523/?ref=tn_tnmn
Flot lyd synes jeg. Jeg glæder mig meget til jeg får mit eksemplar.
Er det bare almindelig ESU røgvæske, som man skal anvende ? Skal det ligesom på ESU lokomotiverne bare hældes i via taget på modellen ?
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Jep lige som på ESU lok olie i gennem taget
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Tak for kommentarerne - som Ole rigtigt påpeger, var det "noget med strømmen". Da jeg flyttede den væk fra min LokProgrammer og over til min CS Reloaded, hvor jeg skruede op for spændingen på strømforsyningen, gik det fint.
Så LokProgrammer er altså ikke velegnet til at teste de store strømforbrugere - så lærte jeg det!
Tak for hjælpen og God Jul til alle
VH Kresten
Niks, du har helt ret... har i den grad givet mig grå hår på hovedet da jeg skulle indbygge en røggenerator i et spor1 lok, og lokprogrammeren konstant lukkede ned... Indtil jeg fik at vide at det kan den ikke trække...FLOT!! troede så ikke at en H0 ville volde den problemer, men det gør den så... alligevel ikke eget strøm den kan trække? - medmindre man tager en alm trafo og føder den igennem den, så kan den trække noget mere - bare stadig ikke en røggenerator...!!!
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
BLK_AARH
it
Indlæg: 128
Kan ikke helt finde ud af om jeg har fejlkøbt, men de fejl der påpeges.
Men skidt, nu er den købt.
Noget helt andet, skulle der være nogen som er i besidelse af en vejledning til røg-delen.
Det nærmeste jeg kommer er en flamsk (er det vel) og en fransk udgave på B-models hjemmeside.
Men synes ikke den er særlig god.
V.h.
Bent L.K.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Mon ikke Gert fra Holland melder sig ind .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.740
Flamsk er ikke et sprog. Det er en variant af det hollandske sprog.
Oversættelse af manualen VanBiervliet:
Systemet består af en beholder med absorption enhed, en ventilator og et varmeelement med temperaturføler.
Absorptionen enhed og varmelegemet er specielt udviklet til denne anvendelse af Vanbiervliet.
Af sikkerhedsmæssige årsager er det strengt forbudt erstattes det af andre elementer.
Når røgen enhed åbner også ugyldiggøre garantien!
To luftindgangskanaler (lodrette) give ventilationsluften og samtidig fungere som et overløb for flydende røg.
Systemet kan enten være mængden af røg, som genererer røgkonfigurationen og derefter, afhængigt af driftsforhold.
Generatoren var udviklet specielt til Budget-Line Nohab diesel modeller af Vanbiervliet (i samarbejde med ESU) og blev testet.
For pålidelig drift:
- Brug kun væske efter råd fra Vanbiervliet.
- Ukendte væsker kan forårsage malingskader, blokering af systemet eller helbredsproblemer.
- Brug røg generatoren kun på et godt ventileret område.
Påfyldning af røg generator:
- Genopfyldning gøres bedst ved hjælp af en sprøjte med markeringer (tilgængelig fra apoteker).
- Efter genpåfyldning rådes kortvarigt at blæse i tankenlåget! Således forhindrer luftbobler i røggassen.
- Ved den første brug eller efter længere tids stilstand anbefales at starte røggeneratoren 1 minut efter påfyldning.
Dette giver enheden en chance for at absorbere væsken.
- Mængden af røgvæsker grænse for maksimalt 0,5 ml. (se markering på sprøjte).
- Hvis du er i tvivl, aldrig tilføje for meget. Bedre for lidt end for meget.
Utvivlsomt ikke perfekt Dansk, men forhåbentlig dette hjælper dog.
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa igen.
Har fået en Heljan / Dansk Hobby MY 1159 op under neglene, men sikke noget den er med normal udstødning, så i gang med at lave rille lyddæmper.
Jeg brugte Evergreen Vinkel 292 / 2.0 mm, lagde disse ovenpå hinanden, sleb toppen af den der blev højest ned så begge blev samme højde.
Tog et gammel hævekor klippede en lille stump til midten, samt fire små ekstra stykker.
Det ene stykke som sagt limet i midten til at dele den op i to, de fire andre to i hver enede limet oven på hinanden.
Sleb de to ender ca 45 grad skrå bagud.
Sleb på overdelen de to forkerte stykker rør ned til karossens overkant og limede rilleudstødningen på malede det hele mat sort.
Sådan gjore jeg i går, tog under en time, så for en øvet no Problem.
Hilsen Erling.