"Husk det er dekor prøver, så der kommer flere rettelser på dele og bemaling."
Jeg glæder mig til at lokomotiverne kommer. Godt at høre at I arbejder frem mod at resultatet bliver helt perfekt. Det er en længe ventet lokomotivtype (i model altså), som også kan blive et salgshit i Tyskland.
Det er nok en god ide hvis Heljan og deres rådgivere følger med her også.....
Jep, mon ikke at det kunne være en god idé - også her bemærkes det, at taget falder i øjnene med det samme. Taget er virkelig en øjebæ på de ellers så flotte lokomotiver - mon vi kunne håbe på, at Heljan selv retter det, sådan at vi ikke selv skal i gang med at fremstille nyt tag, med deraf følgende risiko for at ødelægge den flotte bemaling ?. Jeg ville grue for at skulle til at save/file i mit (til den tid) eget eksemplar af HP 13 - som forlængt er blevet bestilt hos den lokale modeltogspusher.
__________________
Med futlig hilsen Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Hej Carsten Tagfarven skal gå helt ned til overkanten af sidevinduet i førerrummet. Det er rent optisk at du syntes at taget er forkert. Prøv at sammeligne med billedet af ØSJS M10. Er du så glad for modellen igen? Fortsat god weekend, Thomas Albøg Olsen
Hej Carsten Tagfarven skal gå helt ned til overkanten af sidevinduet i førerrummet. Det er rent optisk at du syntes at taget er forkert. Prøv at sammeligne med billedet af ØSJS M10. Er du så glad for modellen igen? Fortsat god weekend, Thomas Albøg Olsen
Hej Thomas
Som nævnt glæder jeg mig rigtig meget til mit eksemplar af HP 13 - og er glad for, at Heljan gerne vil producere materiel til det danske marked.
Min - og flere andres - anke angående taget er netop faconen, og ikke så meget et spørgsmål om hvor grænsen for tagfarven går.
Ved at sammenligne billedet af HP 13 på side 52 i BaneBøgers MM8 med billedet af modellen ovenfor, så kan du se, hvad der hentydes til angående faconen.
Men lad os nu se, om Heljan kan nå at rette det, inden produktionen ruller derudad
__________________
Med futlig hilsen Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Godsbanen skrev:
Mht at få ændret tagformen, så er toget vist kørt!
Det ville jeg nu også sige. Modellerne er jo ikke mere håndbyggede prototyper, men allerede helt færdige støbninger. At ændre støbeformerne - eller bedre sagt: at lave helt nye støbeformer til førerhuset OG taget er alt for dyrt og kan ikke mere lade sig gøre i det nuværende stadium. Det sidste tidspunkt for formændringer ville da vist have været fremvisningen af CAD-tegningerne.
Jeg glæder mig alligevel til modellerne og håber, at der snart kommer nye, passende Y-togs-varianter.
Men ikke desto mindre ser jeg meget frem til modellen af netop HP 13
Det er bare lidt ærgerligt, idet denne lille del ikke handler om et kompromis i form af et tag fra den svenske T21, men derimod er en nyfremstillet del til netop den danske version. Men der skal vel også være noget til køkkenbordsproducenterne at lave efterfølgende... ;-)
__________________
Med futlig hilsen Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Tagformen er også bemærket på det tyske modelbaneforum Drehscheibe:
"Ich hoffe, Heljan überarbeitet die Modelle noch einmal. Das Führerhausdach passt leider überhaupt nicht. Die Form ist zu eckig und die Materialstärke viel zu dick. Im Original handelt es sich bei den Sonnenblenden nur um ein dünnes Blech. Bei Heljan wirkt das Dach mit den Sonnenblenden wie ein nachträglich aufgesetzter Hut."
Den tyske modelbanemand mener således, at taget for for kantet. Men det burde ikke være så vanskeligt at afgøre; der findes jo originaltegninger, som præcist viser tagrundingen (især lige over sideruderne)........
__________________
Svend
1 kan lide
Skrevet af Niels Kroyer Tirsdag d. 15/1/2019 - 4:53
Til Claus Frost: Tegningen jeg viste stammer fra bogen (EK-Verlag) om MaK-diesellokomotiverne og er et udsnit (fotograferet) af originaltegningen.
Ikke et ondt ord om dine tegninger i MM8. De er fremragende, helt perfekte til at vise de enkelte typer, men skal man fremstille en model, bliver man nødt til at anvende originalmaterialet som grundlag.
Til Steff: Jeg håber på al mulig succes for Heljan. Det er en model som har været efterspurgt i årevis. Jeg (og et par stykker mere) har bare et ønske om, at den kommer til at ligne forbilledet så meget som muligt. Den svenske pendant, der udkom forår tilbage, kører fantastisk, så det rent tekniske er der ingen grund til at diskutere.
Til Claus Frost: Tegningen jeg viste stammer fra bogen (EK-Verlag) om MaK-diesellokomotiverne og er et udsnit (fotograferet) af originaltegningen.
Ikke et ondt ord om dine tegninger i MM8. De er fremragende, helt perfekte til at vise de enkelte typer, men skal man fremstille en model, bliver man nødt til at anvende originalmaterialet som grundlag.
Til Steff: Jeg håber på al mulig succes for Heljan. Det er en model som har været efterspurgt i årevis. Jeg (og et par stykker mere) har bare et ønske om, at den kommer til at ligne forbilledet så meget som muligt. Den svenske pendant, der udkom forår tilbage, kører fantastisk, så det rent tekniske er der ingen grund til at diskutere.
Mon ikke tegningen i EK-bogen er en projekttegning. For eksempel er kassen over motoren symmetrisk placeret og dermed forkert i forhold til det forbillede du gerne vil have så nøjagtigt. Projekttegninger i lille størrelse er nok noget af det værste af bruge til modelforlæg. CF's tegninger i MM8 er da meget præcise og jeg gætter på at CF har haft gode originaltegninger til grund for sit arbejde.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Der er lidt gang i den i grisefolden hva
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
"Husk det er dekor prøver, så der kommer flere rettelser på dele og bemaling."
Jeg glæder mig til at lokomotiverne kommer. Godt at høre at I arbejder frem mod at resultatet bliver helt perfekt. Det er en længe ventet lokomotivtype (i model altså), som også kan blive et salgshit i Tyskland.
Vi spoler lige tiden lidt tilbage:
https://www.sporskiftet.dk/forum/overraskelsen-fra-heljan-hvad-g%C3%A6tt...
Svend
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
På det tyske forum Drehscheibe er der også kommentarer til modellerne af MaK lokomotiver fra Heljan:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,8791031,8791218#msg...
Det er nok en god ide hvis Heljan og deres rådgivere følger med her også.....
Svend
cbt
Indlæg: 1.152
På det tyske forum Drehscheibe er der også kommentarer til modellerne af MaK lokomotiver fra Heljan:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,8791031,8791218#msg...
Det er nok en god ide hvis Heljan og deres rådgivere følger med her også.....
Jep, mon ikke at det kunne være en god idé - også her bemærkes det, at taget falder i øjnene med det samme.
Taget er virkelig en øjebæ på de ellers så flotte lokomotiver - mon vi kunne håbe på, at Heljan selv retter det, sådan at vi ikke selv skal i gang med at fremstille nyt tag, med deraf følgende risiko for at ødelægge den flotte bemaling ?.
Jeg ville grue for at skulle til at save/file i mit (til den tid) eget eksemplar af HP 13 - som forlængt er blevet bestilt hos den lokale modeltogspusher.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Mo 568
Indlæg: 59
cbt
Indlæg: 1.152
Hej Thomas
Som nævnt glæder jeg mig rigtig meget til mit eksemplar af HP 13 - og er glad for, at Heljan gerne vil producere materiel til det danske marked.
Min - og flere andres - anke angående taget er netop faconen, og ikke så meget et spørgsmål om hvor grænsen for tagfarven går.
Ved at sammenligne billedet af HP 13 på side 52 i BaneBøgers MM8 med billedet af modellen ovenfor, så kan du se, hvad der hentydes til angående faconen.
Men lad os nu se, om Heljan kan nå at rette det, inden produktionen ruller derudad
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 374
Mht at få ændret tagformen, så er toget vist kørt!
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Mht at få ændret tagformen, så er toget vist kørt!
Det ville jeg nu også sige. Modellerne er jo ikke mere håndbyggede prototyper, men allerede helt færdige støbninger. At ændre støbeformerne - eller bedre sagt: at lave helt nye støbeformer til førerhuset OG taget er alt for dyrt og kan ikke mere lade sig gøre i det nuværende stadium. Det sidste tidspunkt for formændringer ville da vist have været fremvisningen af CAD-tegningerne.
Jeg glæder mig alligevel til modellerne og håber, at der snart kommer nye, passende Y-togs-varianter.
Ole Vedel
Indlæg: 1.157
Der er forskel på de tegninger der findes af Mak lokomotivet, specielt omkring rundinger og placering af trin og håndbøjler.
Jeg har valgt at ØSJS M10 skal være forbillede for modellen, så foto og opmåling af denne, samt hovedtegninger har været udgangs punktet.
Taget på modellen har en let runding som ligger tæt på M10s, og er som jeg har ønsket det.
2 Billeder taget fra næsten samme vinkel, på M10 og modellen.
Alt efter den vinkel man ser fra, kan det snyde, og som Thomas påpeger er tagfarven ikke ført ud til tagrenden hvilket, påvirker indtrykket.
Hermed et Photoshoppet billed.
Solskærmen er en messingplade som ligger ovenpå førerhus taget, og på disse Dekor prøver er det ikke helt nede på taget
Mvh. Ole Vedel
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Der er forskel på de tegninger der findes af Mak lokomotivet, specielt omkring rundinger og placering af trin og håndbøjler.
Jeg har valgt at ØSJS M10 skal være forbillede for modellen, så foto og opmåling af denne, samt hovedtegninger har været udgangs punktet.
Taget på modellen har en let runding som ligger tæt på M10s, og er som jeg har ønsket det.
2 Billeder taget fra næsten samme vinkel, på M10 og modellen.
Alt efter den vinkel man ser fra, kan det snyde, og som Thomas påpeger er tagfarven ikke ført ud til tagrenden hvilket, påvirker indtrykket.
Hermed et Photoshoppet billed.
Solskærmen er en messingplade som ligger ovenpå førerhus taget, og på disse Dekor prøver er det ikke helt nede på taget
Mvh. Ole Vedel
Jeg synes det ser meget fint ud og ligner forbilleded i høj grad. Flot konstruktionsarbejde!!!!!!
cbt
Indlæg: 1.152
Taget på modellen har en let runding som ligger tæt på M10s, og er som jeg har ønsket det.
OK - jeg må så se frem til at file taget til selv, sådan at det her:
...kommer til at ligne det her lidt bedre:
Men ikke desto mindre ser jeg meget frem til modellen af netop HP 13
Det er bare lidt ærgerligt, idet denne lille del ikke handler om et kompromis i form af et tag fra den svenske T21, men derimod er en nyfremstillet del til netop den danske version.
Men der skal vel også være noget til køkkenbordsproducenterne at lave efterfølgende... ;-)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Tagformen er også bemærket på det tyske modelbaneforum Drehscheibe:
"Ich hoffe, Heljan überarbeitet die Modelle noch einmal. Das Führerhausdach passt leider überhaupt nicht. Die Form ist zu eckig und die Materialstärke viel zu dick. Im Original handelt es sich bei den Sonnenblenden nur um ein dünnes Blech. Bei Heljan wirkt das Dach mit den Sonnenblenden wie ein nachträglich aufgesetzter Hut."
Den tyske modelbanemand mener således, at taget for for kantet. Men det burde ikke være så vanskeligt at afgøre; der findes jo originaltegninger, som præcist viser tagrundingen (især lige over sideruderne)........
Svend
Niels Kroyer
Retired
Australia
Indlæg: 16
Hi Ole
Jeg synes at du har gjort et meget fint og stort arbejde; og tagrundingen ligner meget tegningerne af MaK lokos i MM 8. Glæder mig til modellerne.
Mvh
Niels
(Down Under)
Niels
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Tagrundingen på Skovbos Jernbane-arkivs tegning i i MM8 afviger så til gengæld lidt fra originaltegningerne.
Sammenlign denne tegning med fotografiet af lokomotivet i 1:1 ovenfor. Tegningen viser udgaven uden "kasketskygge", men tagrundingen er den samme.
Svend
cfrost
Indlæg: 266
Den tegning du viser Svend, stammer ikke fra Skovbo Jernbane-arkiv.
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Heljan kommer med en MAK i nogle forskellige udgaver.
Formen er lavet, så overdelen bliver som den er.
Der bliver sikkert lavet et passende lavt antal, og jeg vil påstå, at de bliver solgt.
For det er måske ikke så ringe …………..
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Til Claus Frost: Tegningen jeg viste stammer fra bogen (EK-Verlag) om MaK-diesellokomotiverne og er et udsnit (fotograferet) af originaltegningen.
Ikke et ondt ord om dine tegninger i MM8. De er fremragende, helt perfekte til at vise de enkelte typer, men skal man fremstille en model, bliver man nødt til at anvende originalmaterialet som grundlag.
Til Steff: Jeg håber på al mulig succes for Heljan. Det er en model som har været efterspurgt i årevis. Jeg (og et par stykker mere) har bare et ønske om, at den kommer til at ligne forbilledet så meget som muligt. Den svenske pendant, der udkom forår tilbage, kører fantastisk, så det rent tekniske er der ingen grund til at diskutere.
Svend
DA5024
Indlæg: 78
Til Claus Frost: Tegningen jeg viste stammer fra bogen (EK-Verlag) om MaK-diesellokomotiverne og er et udsnit (fotograferet) af originaltegningen.
Ikke et ondt ord om dine tegninger i MM8. De er fremragende, helt perfekte til at vise de enkelte typer, men skal man fremstille en model, bliver man nødt til at anvende originalmaterialet som grundlag.
Til Steff: Jeg håber på al mulig succes for Heljan. Det er en model som har været efterspurgt i årevis. Jeg (og et par stykker mere) har bare et ønske om, at den kommer til at ligne forbilledet så meget som muligt. Den svenske pendant, der udkom forår tilbage, kører fantastisk, så det rent tekniske er der ingen grund til at diskutere.
Mon ikke tegningen i EK-bogen er en projekttegning. For eksempel er kassen over motoren symmetrisk placeret og dermed forkert i forhold til det forbillede du gerne vil have så nøjagtigt. Projekttegninger i lille størrelse er nok noget af det værste af bruge til modelforlæg. CF's tegninger i MM8 er da meget præcise og jeg gætter på at CF har haft gode originaltegninger til grund for sit arbejde.