Jeg r måske en uforbeholden provokatør?
Det skal ikke lade jer til last.
Men, jeg synes at der nogen gange forkommer en lemfeldig tone herinde, mest fordi, det der bliver skrevet ikke bliver læst, som det, det skal opfattes som.
OK!
Denne her tråd var faktisk en hjælp til jer.
Den blev bare opfattet som om jeg ville have frivillig hjælp til at færdiggøre mit anlæg.
Tværdigmod.
Det jeg faktisk fremlagde, var et unikt forslag til at I kunne komme & afprøve teknikker på et eksisternede anlæg uden omkostninger
Det i sig selv, må jo være det bedste der kan forekomme af foreslag fra nogen i denne her verden.
For at det her ikke stikker helt af, bør i nok læse det en gang til. OK?
Så, mit forslag står stadigvæk ved magt.
Jeg vil gerne prøve, med det her forslag, at skabe en uforpligtende tilgang til det håndværksmæssige i hobbyen.Så alle r inviterede, gamle som unge, nørdede som lemfældige & ligeglade glade.
Jeg har ingen grænser.
I kan for lov til at tilsvine lokomotiver for godt befindende.
Af mine egne, jeg ligeglad, de skal tilsvines alligevel, så!
I kan lave natur i hvilken grad i nu vil, for jeg har de 4 årstider som tema.
Som jeg siger: "Go ahead, knock u self out"
Rygtet siges, jeg bager gode pizzaer & der r masser af garffe,te,øl oa oa oa.
Ka i ha en rigtig god Hjul & et Godt Nytår
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
OK! Det lader til at det r en ret overfladisk hobby, modeljernbane, som jeg så kan lege med alene.
Det var da en skøn konklusion du kommer frem til her, bare fordi ingen har lyst til at komme og bygge landskabet på din bane for dig. Når du kommer dig over bitterheden, så kan du evt. tage et kig på listen her, der heldigvis fortæller en helt anden historie om at hobbyen i den grad bliver dyrket socialt
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej Alle!
OK! Det lader til at det r en ret overfladisk hobby, modeljernbane, som jeg så kan lege med alene.
NWRR
Interessant at du, kun lidt over et døgn efter du søger folk til at bygge landskab på dit (åbenbart alt for store anlæg) bliver tøsefornærmet over ingen har svaret...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hr. selvstændig,
bliv du ved dine kukure, og indret de 55 m2 til en hyggestue.
Vi andre modelbaneintuiaster kan så fortsætte vores hobby, og ikke spilde tid med at hjælpe dig.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Kunne være interessant..... Desværre tager egen bane det meste af den sparsomme fritid jeg har, som de fleste i denne hobby er det en udfordring at nye projekter/ideer opstår hurtigere end de forrige bliver afsluttet.
Som jeg opfatter hobby'en er det to grupper, klubmennesket eller privatbyggeren.
Har tidligere forsøgt at starte en gruppe af byggere der mødes en gang om ugen på skift for at inspirere og holde dampen oppe... Det kuldsejlede..... 2 ud af 4 gad ikke bevæge sig, 1 mistede interessen og jeg gad ikke møde op til en gang uforberedt kaffedrikning uden der skete noget.
Så er der DSB og epoker.... Hver mand sin smag....
Du får svært ved at få folk til at flytte sig og møde op.....de skal kunne klare det fra et fastatur med FB..... Held og lykke med projektet uden gensidighed.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Marklin4me
Indlæg: 552
Kunne være interessant..... Desværre tager egen bane det meste af den sparsomme fritid jeg har, som de fleste i denne hobby er det en udfordring at nye projekter/ideer opstår hurtigere end de forrige bliver afsluttet.
Som jeg opfatter hobby'en er det to grupper, klubmennesket eller privatbyggeren.
Har tidligere forsøgt at starte en gruppe af byggere der mødes en gang om ugen på skift for at inspirere og holde dampen oppe... Det kuldsejlede..... 2 ud af 4 gad ikke bevæge sig, 1 mistede interessen og jeg gad ikke møde op til en gang uforberedt kaffedrikning uden der skete noget.
Så er der DSB og epoker.... Hver mand sin smag....
Du får svært ved at få folk til at flytte sig og møde op.....de skal kunne klare det fra et fastatur med FB..... Held og lykke med projektet uden gensidighed.
Hej Jan,
MJK Nordbanen fungerer på den måde. Jeg er den senest tilkomne til denne lille klub. Den har eksisteret på samme grundlag i mange år før min deltagelse. Måden hvorpå medlemmerne falder fra, har desværre være dødsfald.
Klubben bygger på gensidig respekt og en god kultur. Vi er 4 - 5 stykker med hver vores bane. Formålet er selvfølgelig sparring - fælles opbygning på de forskellige baner eller man medbringer selv noget, man vil bygge om den pågældende aften - motor / dekoder skift, lys i vogne o.s.v. Og selvfølgelig prøveopstillinger - bremsemodul, o.s.v. Senest har vi lavet Julebaner til 2 butikker. I november lavede vi prøveopstilling i Valbyhallen
http://marklinfan.dk/med-mjk-nordbanen-paa-hobbymesse-i-valbyhallen/
Vejledning kan findes på Peter side - linke herunder
http://www.digitaltog.dk
Vi mødes hver 2 - 3 uge året rundt. Vi deltager gerne på Hobbymessen i Valbyhallen og DMJU udstillinger, når vi har mulighed for det.
Som nævnt ikke en fælles bane - men hjælp til at bygge egen bane, godt kammeratskab, sparring - Og ja, social snak samt en bid brød.
Så jeg tror - er man de rette personer med den rigtige indstilling, så kan man godt, danne en lille klub.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
MAB
Staten
Indlæg: 548
Halløj og glædelig bagjul
Jamen, er det ønsket om at starte en klub, som der i virkeligheden efterlyses her, eller er det ønsket om udveksling af forskellige teknikker indenfor MJ-relateret byggeri, der ønskes?
At mødes hver 2-3 uge, som bla. nævnes, vil for mig personligt være i overkanten, da jeg ofte arbejder når andre har fri og derfor prioriterer min familie, når jeg har muligheden og ikke vil kunne kontribuerer meget i fx. klub sammenhæng.
Og, så er der jo de forskellige muligheder i hobbyen: epoker, temaer, lande, osv. Dette kan jo hurtigt afklares, ved et uforpligtende møde.
Restaurant Rio Bravo i Stormgade i København serverer stegt flæsk ad libitum, som kan skylles ned med iskold fadøl og transport mulighederne er talrige, da det er tæt på Kbh H samt Metro. Her, vil man så have mulighed for at hilse på andre "sporskiftere" og få sig en ordentlig MJ-snak samt en generel afklaring af verdenssituationen
og se om der evt. er grundlag for mere.
Er der interesse for det?
PS. Jyske MJ' ere er naturligvis velkommen, men nu ved jeg at trådstarter er københavner, derfor valget af restaurant:-)
Hilsen Martin
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Hej Martin
stegt flæsk og fadøl indenfor cykelafstand lokker altid.... Skal bare ha tabt julusulet først
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Klart på strægt flæsk & fadbamser!
Cykelafstand r helt & aldeles fantastisk.
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Superinitiativ med at mødes uformelt over en gang stegt flæsk m.v. og så kan vi se hvad der kan være stemning for.
Jeg tager med.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
fjorbak
Indlæg: 583
Hej gutter
først glædelig jul og vi får helt sikkert et forrygende nytår.
vi har sådanne en samling af modeltogs folk som mødes ude i Søborg vi har her mulighed for at sætte en rundbane op og køre med de nyheder som er fremmest, alt er gratis undtagen Det man drikker og spiser.
Mødet er den anden onsdag i hver måned undtagen i December og Juli alle er velkommen
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Enig, mj-snak, fadøl og stegt i cykelafstand, what's not to like?
Jeg er også på - afhængig af tidspunkt.
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
vi har sådanne en samling af modeltogs folk som mødes ude i Søborg vi har her mulighed for at sætte en rundbane op og køre med de nyheder som er fremmest, alt er gratis undtagen Det man drikker og spiser.
Mødet er den anden onsdag i hver måned undtagen i December og Juli alle er velkommen
Jeg skal lige forstå dig ret - "ude i Søborg" og "sætte en rundbane op og køre med de nyheder som er fremmest" lyder næsten som om at der er en forhandler med i den ordning? - Hvilket da også lyder som en interessant mulighed...
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Halløj!
For ikke at der bliver skabt forvirring, bør i lige læse tråden igennem, for at, beslutte jer for hvilken vej i vil gå.
Stægt flæsk eller Søborg?
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Søborg, rundbane, nyheder !! er ikke lige mig....
Snakke jernbane, teknik, elektronik, spise og drikke og så komme videre med projektet tiltaler mere
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej
Stegt Flæsk (aka skivestegt gris m kartofler & sovs :p ) ad lib, og en 'Kold' Fadbamse eller to, sammen med modeltogssnak, er bestemt ikke af vejen .....
Så OK fra MIG af, -så skal Vi vel bare finde en dato ??
Mvh OHJ 20
Autonom Modeljernbane Ghostrider
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
kan en nittetæller og inkarneret 2-skinnekører være med
(3-skinne kørsel foregår på andres anlæg )
et anlæg i Køge
patinering af modeller og opbygning af landskab samt stegt flæsk og modelbanesnak er jo det samme uanset strømsystem og man kan sagtens bruge ideer fra/til begge systemer
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Muncken
LKF A+B
Indlæg: 78
Er det ikke rundbanen der lokker Henning?
Mvh Torben Munck
Forsøger at gøre det bedre næste gang...
MAB
Staten
Indlæg: 548
Er det ikke rundbanen der lokker Henning?
Hvorfor nedgøre noget andre måske er glade for? Ingen tvinger dig til at deltage. Hverken i tråden eller arrangementet!
Hilsen Martin
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej Muncken
- Så lykkedes det , åbenbart endnu, for hvilken , engang, at afspore det hele debatteen angående modeltog etc. ((Og "Hvad Du evt har imod h087 etc .....(det holder Du & ham så indside -OK !!))
Her kommer NorthWindRR samt andre, med et 'Forsøg' samt en måde at mødes på , uofficcielt , til en gang 'Skive-stegt gris' Ad Lib + Fadbamser / Vand etc ., samt MJ- udveksling af ideer samt hyggeligt 'Pluddern' , og så kører der HELE STRAKS af sporet......
.
Så nu opfordere Jeg, OHJ 20 , NorthernWindRR - samt evt andre , til at finde en dato, hvor VI kan mødes på Rio Bravo, spise Stegt Flæsk, drikke en Øl eller 2, ha' det hyggeligt samt få udvekslet erfaringer, uanset om det er 2- eller 3- skinne, LEGO, Spor N , Spor 0 etc - or what ever, man nu kører, VI er jo ALLE i samme Båd, "Vi Kører Alle Modeltog" , og Vi hygger Os jo med det, på hver sin måde.
Og, Jeg OHJ 20, seer frem til en hyggelig aften
Med venlig Modeljernbane hilsen
OHJ 20
Autonom Modeljernbane Ghostrider
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej alle
Der kommer en udmelding med deadline for tilmelding og et kontakt nr. Alle ervelkommen uanset skala, system eller erfaring:-)
Hilsen Martin
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
når dato kommer - så kan jeg godt melde ud - at jeg kommer -altid rart at mødes med andre "togtosser" og udveksle erfaringer og synspunkter - man kan altid lære noget mere og nyt
den eneste dag jeg ikke kan er d 23januar, idet jeg skal ned på en af sydhavsørene og køre spor 0 samt evt havebane
og lad mig lige bemærke at jeg ike opfatter Muncken bemærkning som nedladende pga smileyen
jeg ved ikke hvem Muncken er, har vist aldrig truffet ham, såvidt jeg husker
men jeg har hørt at han skulle være en ret så habil modelbygger - og han har så sin mening og måde at betragte modeljernbane på - ligesom vi alle andre har vores egen måde at betragte den på - og hvor vi alle har ret uanset system, baneforvaltning/land eller hvad vi nu gerne vil med vores modeltog
men måske mere hen imod denne tanke om mit Vendsysselsbaneprojekt som jeg luftede på rundremisen på et tidspunkt
men her ser vi et eksempel på en rundbane ( nr 2 og 3 skitse ) der sådan set er princip endestation til endestation - især når man nu ikke har plads til de endestationer - man nu engang gerne ville have såfremt der var plads
og som jeg skrev
det er som sådan ikke de eksakte stationer fra Vendsyssel jeg vil bruge - men mere trafikken (oprangeringerne/maskinløb/vognløb osv) jeg godt kan lide. ( altså oprangeringerne/trafikken og arbejdet på stationerne osv i 1953, 1956 og 1960
så anlægget vil blive en slags Aalborg/Frederikshavn som funktionstation( kun spor) (grundet pladsbehovet/mulighed - men vil så gå mere efter at lave Hjørring og Brønderslev, Glyngøre og tilnærmet Hirtshals - prøver at lave en grovskitse af idegrundlaget - der skal foresten også være en skjult station mellem Hjørring og Ab/Fh stationen - de skjulte stationer bruges som strækningsforlængelse, idet jeg også vil køre i rigtig tid ( rangering tager jo næsten lige så lang tid i model som i virkeligheden ) og så kommer togene til at holde på de skjulte stationer i den tid det bliver nødvendigt så tiden passer på stationer og samtidigt kunne komme og afgå i den rigtige rækkefølge ( dvs at der kan overhales/krydses )efter TKPLerne
så på den måde kan man i 1953 plan nøjes med maskiner 2 x E, 2 R, 2 K, 2 P, 3 T, 1 D og 2 eller 4 MO klare maskinløbene
i virkeligheden skal der bruges 7 E, 7 R, 3 K, 4 P, 3 T, 2 D og 25 MO + 1 MP i maskinløbene, da maskiner jo kommer helt fra Aarhus og også sydligere fra, men pga afslutning i Ab på anlægget kan man klare det med de øverste
det bør nok være sådan linieføringen skal være - eller vil jeg jo vende vognene ved at lave endestation
dvs at man kører
Ab(Fh) - Bl - Hj - Fh(Ab) for så at omrangerer, vende/omløbe maskine hvis damp/motor og kører Fh(Ab) - Hj - Bl - Ab(Ab) - så vil vogne altid vende rigtigt
på et eller andet tidspunkt når jeg kommer mere ajour med rundremisen - vil jeg tage anlægget op med mere forklaring, planer mm
der er så den 3 skitse hvor Glyngøre og Hirtshals også er blevet inkoporeret i "funktionsstationen" - dvs kun 2 synlige tilnærmede stationer, Hjørring og Brønderslev ( evt de markerede mulige ) og så en stor synlig station ( funktionsstation der udgør Aalborg, Frederikshavn, Hirtshals og Glyngøre - altså kun spor og ingen dekoration, nok skjult med en ikke så høj dækplade foran - således at man se hvad man foretager sig og komme til - den mindre dækplade - fordi man måske skal have noget strækning forbi foran den
PRINCIPSKITSE
Durup bliver så skiftet ud med Jerup på Glyngørebanen, idet de fleste krydsninger foregår der eller på Roslev - samt at der er læssespor til godstrafikken
Hjørring / Skive hedder sådan pga Vendsysselsbane og Glyngørebanen, men der vil blive skelnet mest til Hjørring spormæssigt, selvom Skive før 1962 godt kan klare trafikmængden - Fx Kan Sønderborg før ombygning også klare Frederikshavns trafikmængde
Valget af strækninger er af en eller anden grund - som jeg ikke kan forklare - blevet til Vendsysselsbanen, Hirtshalstbanen og Glyngørebanen, men nok mest trafikgrundlaget og årstal er valgt 1953, 1956 og 1960 og efter Tjenestekøreplaner og oprangeringsplaner i virkeligheden, men alt ialt vil det kun være få synlige strækninger samt Hjørring og Brønderslev - men det er som skrevet trafikgrundlaget og oprangering der har min største interesse og så må man vælge ( med mindre en vinder i eurodollasjackpost og kan købe Helsingør remise og bygge et anlæg der - selvfølgelig med et rigtigt lokomotiv uden foran - helst køreklart og med ERMTS indbygget - så kunne man måske
men det betinger jo at man spiller
) - lidt problemer der der dog - Hjørring, - den skal jo også optage Hirtshalsbanen og den er god nok - værre er det med Glyngørebanen - den snupper jeg jo og flytter op hvor Hjørring - Hørby har ligget - hvad Salling/Morsingboerne siger til det - ved jeg ikke - men de kan jo klage yil FN, Haag, EUplapreanstalten eller Slotsholmens legehus - det sker der nok absolut intet ved - men såndt er ded, være er det jo nok at få lagt 7 internatonale ekspresstog, Englænderen og Søndrejyden ind i køreplanen - men der kan jeg jo så omstille banen til at være Fredericia - Padborg og lege at Hjørring er Vojens eller Kolding hvis Englænderen skal være med - ded med fantasien - samt at jeg kan køre med hvad jeg vil og ønsker samt samtidigt at køre punkt til punkt samt rundt og rundt - altså mange muligheder - alt efter lyst.
og så er der lige banens Generaldirektør´s personlige tog med denne som trækkraft - muligvis med en ME også i vinrød + stafferinger som ekstra maskine og en vinrød Ckm + Ag imellem ( kan Daisy - kan Generaldirektøren også - da han også er finansminister )
strøm til maskinen sker igennem skinnerne ( pantografer er pynt) samtidigt slipper man så vel for at diverse sporoverløbere lidt efter lidt - når det kildre ret kraftigt under fodsålerne "
- så kan de lære ded - kan de - dog anbeales åbne vinduer - for eller - puhapuha
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Undskyld, men dette har ikke meget med stribet flæsk at gøre ....
Har Du tænkt på at skifte Glyngøre ud med Løkken, for så har Du en anden rute fra Hjørring ---->>Aalborg ?
Eller er det en færge, der trækker ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Undskyld, men dette har ikke meget med stribet flæsk at gøre ....
Har Du tænkt på at skifte Glyngøre ud med Løkken, for så har Du en anden rute fra Hjørring ---->>Aalborg ?
Eller er det en færge, der trækker ?
næ - men tilstrækkeligt med fadbamser eller endnu bedre rom og cola ( i visse næsten Nordsjællandske og Sønderjydske kredse benævnt som roco) i forholdet 1 : 1 - altså 1 flaske mørk captain Morgan og 1 cola - kunne nok hjælpe i den tankeretning.
- og så er det godt med noget fed og lækkert mad først

ang Løkken/Glyngøre - desværre - så mister jeg Glyngørebanen
Færger - jo da, har en Morsø - og planlagt anskaffelse af Storebælt (udenlandske og danske personvognsoverførsel), Prinsesse Benedikte(Lyntog Sønderjyden og Englænderen) og Asa Thor (40 godsvogne) - hvis nu pladsmulighed ! og færgeforbindelse til det sydlige Danmark - så ryger Aalborg og Nørresundby bliver færgehavn og Frederikshavn til Sønderborg - jaaaaaaaaaaaaaa - men så bliver konceptet en punkt til punkt bane
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved