I Bramdrupdam hørte jeg at Märklin skulle komme med en ny type drev / er der andre, der hørt om det
__________________
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Har fra Ken Rosa fået flg. link
http://www.maerklin.de/de/produkte/detailsh0.html?page=3&perpage=10&level1=27&level2=37&art_nr=75491&era=0&gaugechoice=2&groupchoice=4&subgroupchoice=0&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fprodukte%2Fspur_h0%2Fzubehoer.html
Så der er noget om sagen, hvad mon det bringer ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg kan se på märklins side at drevet har fået et nyt nummer, men drevet på billedet er flere år gammelt. Og teksten synes jeg heller ikke afslører noget nyt.
Så det bliver spændende at se hvad forskellen er.
Jeg så gerne at der (også) kom nye sporskifte varianter, men det er en helt anden diskution.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
gejo
Indlæg: 680
Så vidt jeg er orienteret består nyheden i at kontakterne, der afbryder strømmen til spolerne i yderstilingerne, nu er beskyttet mod de spidsspændinger, der opstår når en strøm sluttes til en spole. Spændinger, der forårsager en vis belægning på kontaktfladerne, og dermed kan forårsage, at relæet ikke skifter som ønsket.
hilsen
Gert
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Så vidt jeg er orienteret består nyheden i at kontakterne, der afbryder strømmen til spolerne i yderstilingerne, nu er beskyttet mod de spidsspændinger, der opstår når en strøm sluttes til en spole. Spændinger, der forårsager en vis belægning på kontaktfladerne, og dermed kan forårsage, at relæet ikke skifter som ønsket.
Ved Du om det også medfører, at muligheden for bruge drevet til indikation i sportavler også forsvinder, for det var en "gratis" effekt ved den gamle type
Er også diskuteret / beskrevet i et gammelt indlæg
http://www.sporskiftet.dk/forum/sportavle-med-lysdioder-flyttet-fra-et-andet-indl%C3%A6g
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
gejo
Indlæg: 680
Så vidt jeg er orienteret, skulle ændringen ikke have nogen indflydelse på tilbagemeldingsmuligheden.
Hilsen
Gert
bqg
Indlæg: 1.102
Så vidt jeg er orienteret består nyheden i at kontakterne, der afbryder strømmen til spolerne i yderstilingerne, nu er beskyttet mod de spidsspændinger, der opstår når en strøm sluttes til en spole. Spændinger, der forårsager en vis belægning på kontaktfladerne, og dermed kan forårsage, at relæet ikke skifter som ønsket.
Ved Du om det også medfører, at muligheden for bruge drevet til indikation i sportavler også forsvinder, for det var en "gratis" effekt ved den gamle type
Er også diskuteret / beskrevet i et gammelt indlæg
http://www.sporskiftet.dk/forum/sportavle-med-lysdioder-flyttet-fra-et-andet-indl%C3%A6g
Hej Steff
Nu tror jeg ikke så meget det er belægninger der er problemet, som det faktum at når kontakten bryder opstår der en lysbue der svejser eller brænder kontakterne.
Jo højere spænding og belastning, der skal afbrydes, jo større moment skal der være i kontakten. En hurtig afbrydelse sikrer mindre gnistdannelse og dermed mindre forbrænding af kontakterne.
En kontakt til DC har større moment end en til AC ved samme strømstyrke. I ældre husinstallationer kan man stadig finde nogle af de gamle brune runde afbrydere til lyset, der er man ikke i tvivl om når afbryderen skifter.
Det kunne jo være at det kun var det der var ændret.
Märklin skriver jo at tilbagemelding er muligt til deres stelpult 72710. Det er som jeg har forstået det endekontakterne der bruges.
Så på det punkt tror jeg ikke der bliver problemer.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Jeg vil bruge en (on) off (on) kontakt, så det bliver et strømstød og så skulle drevet helst skifte, og når det så er gået i hvilestilling og skitet er sket, så vil jeg brug forbindelsen til dioderne i sportavlerne, og så er "belastningen" også væk
Dioderne viser også skiftet er sket
Og så bliver det en AC trafo. der leverer strømmen
Alt det er en fordel med de ellers grimme drev, som jeg har opgivet at gemme / livet er for kort til det .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).