Jeg har flyttet mit spørgsmål fra et andet indlæg, hvor jeg ikke burde have skrevet det.
Jeg skal snart til at tænke på min sportavle .....
Mine sporskifter skal drives med "analog" vekselstrøm, og der arbejdes med Märklin drev ( 7549 ).
Kan der ikke arbejdes med 2 vejs vippekontakt og så udnytte, at drevet i yderstillingerne i trækker mere på magneten, og på den måde så også bruge kontakten til at styre lyset i sportavlen, så man se hvordan sporskiftet står ?
[u]Skrevet af f1freak.dkDen funktion er der jo allerede i 7549 drevet - du monterer bare lysdioder direkte på ledningerne fra drevet og til en fælles pol (husk formodstande) så skifter lyset også selvom du manuelt skifter sporet på drevet. Meget nemt og simpelt[/u]
_________________
Er min løsning ikke bedre, da kontakterne er i sportavlen lige ved siden af hvor lysdioderene skal lyse ...............
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
du har jo ledningerne fra drevet ude ved dine kontakter- der sætter du jo bare lysdioderne også
så vil du kunne se drevets stilling - også når du skifter det manuelt på selve drevet. Det er samme funktion der udnyttes i märklins egne pulte med lysdioder i.
Hvis du lader en kontakt styre lyset har du ikke nogen garanti for at drevet også har skiftet. Det har du med den metode som jeg beskriver. Og som vist også vises i vejledningen til drevet.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Se her hvordan det gøres:
http://www.jornebanen.dk/default.asp?page=Teknik/sporskifte/sporskifte.htm
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Rigtig fin forklaring, passende kort, men rummer alligevel det hele på en forståelig måde.
Bjarne
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
perfekt - jeg havde nemlig ikke lige et diagram her på tlf
man kan Jo også snildt bruge trykknapper - som kun aktiveres når de er trykket ind. Da kontaktsættet jo er i drevet vil dioderne lyse konstant afh af stillingen på drevet.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Hvorfor en dobbeltvirkende vippekontakt ikke kan bruges, kan jeg ikke forstå
Et skub til kontakten - drevet skifter og når det når sin position, så slår det fra / lyset tændes og forbliver tændt indtil man vipper den anden vej
Så er det rigtig at drevet kan blive ved med "klage sig", hvis det ikke kommer i yderposition og slår fra, men så skal det udskiftes eller ....
Vippekontakten sidder i sportavlen lige ved siden af dioden, hvor den skal lyse.
Er det ikke det letteste ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
det er jo som sådan ikke vigtig hvad du bruger til at styre dit drev med - der er jo nærmest frit slag. Det vigtige er jo om du lader kontakten styre lyset (= falsk tilbagemelding) eller lader drevet styre lyset (= korrekt tilbagemelding på drevet)
Der er jo ikke noget ekstra arbejde da du alligevel skal have ledningerne ud til kontakten (uanset hvilken type du vælger) derfra kobler du jo så en lysdiode på for hver side (rød/grøn) jfr det diagram der vises.
Det er muligt jeg misforstår - men hvorfor VIL du have det er [u]kontakten der styrer lyset[/u] - når nu drevet kan gøre det uden at skulle trække flere ledninger af den grund??
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Jeg har svært ved at forstå, at efter at drevet er skiftet ( via ledning fra kontakt til drev ) og strømmen er blevet afbrudt, da drevet selv "slår" fra, at der kan være strøm til holde en diode lysende, og så når sporskiftet skal skifte at lyset går ud igen og et nyt bliver tændt
Som jeg læser det, skrives der om en kontakt, der kun giver en impuls, der skal skifte drevet og samtidig skal holde strøm til en diode
Har også kigget på Jørnet tegning, men det kan jeg ikke forstå - der er en kontakt, som giver en impuls til drevet, og så er "jord", der kommer "baglæns" fra drevet til holde lys i dioden indtil næste skift
Det er noget vrøvl jeg skriver, men jeg kan ikke lige finde bedre ord ...
På min gamle bane arbejde jeg med en impuls, men så skulle jeg lave alle sporvejene, da jeg ikke havde en diode, der viste, hvordan et sporskifte stod
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Nej kontakten skal ikke holde strøm til en diode... DREVET har et kontaktsæt, som giver lyset til dioden.
Når du skifter fra for eks. ligeud til drej sker der følgende (simpelt forklaret) Du aktiverer din kontakt som sende strøm til drevet via den ene ledning (A) drevet skifter nu og via kontaktsættet stiller den om til at ledning B er klar til at modtage strøm næste gang du skifter på din kontakt. Via den ledning får dioden strøm så den lyser (rød) selve drevet trækker ikke strøm i mens.
Så det er faktisk ikke noget vrøvl du skriver - for det er sådan set strømmen der går baglæns til dioden.
Prøv at tage et drev og tilslut to pærer som vist (bruger du pærer til for eks husbelysning i din prøveopstilling behøver du ikke bruge formodstande og kan derfor koble dem direkte til) det er faktisk så simpelt som det overhovedet kan være - det vil du også sige når du har prøvet det
som skrevet tidligere er det sådan set ligemeget hvilken kontakt du bruger. Jeg foretrækker personligt de små farvede trykknapper, og så med rødt lys for afvigende og grøn for ligeud - men det er jo en smagssag.
Tidligere (ved ikke om det er sådan endnu) så skulle man på andre fabrikaters drev trække ledninger til at syre drevet og fra drevet igen trække ledninger til lys - det gav dobbelt op i ledningsforbrug. Så Märklins er meget meget simple at lave tilbagemelding på.
Dit eget eksempel med sporvejene er jo godt - du ville have samme problem med det hvis det er kontakten der styrer dit lys - du har jo ikke en garanti for at drevet også er skiftet. og så er du jo lige vidt! det er muligt at drevet så skal skiftes - men ved at have tilbagemeldingen fra drevet så opdager du det INDEN to tog kører lige i mod hinanden på samme spor
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Det er fordi, at når drevet selv har slået fra, bliver den anden spole slået til, så den er klar til at modtage strøm for at blive skiftet.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Grunden til at du skal benytte en 3-step vippe-kontakt (on)-off-(on) frem for en almindelig 2-step vippekontakt (on-on) er at den sidste ikke vil afspejle sporskiftets stilling. Du fraskriver dig mulighed for at skifte sporet manuelt.
Med en (on)-off-(on) vil du altid kunne se sporskiftets stilling på sportavlen, også selv om du skifter det manuelt.
Du kan selvfølgelig også bruge to ringe-tryk, men det fylder mere og du skal lave 2 huller i stedet for ét.
Iøvrigt benytter jeg også tilbagemeldingen til tog-styringen, så et tog stoppes automatisk hvis f.eks. et sporskifte er stillet til et skinnestykke som er optaget.
Det er en anden historie.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Jeg bør vel kvittere for at have forstået - og fået det til at virke
Hvor er det simpelt, så tak for det
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
mymn
Indlæg: 39
Jeg er fuldstændig grøn som en lysdiode udi elektronikkens verden, men efter at have læst denne tråd og Jørgens fortrinlige vejledning har jeg mod på at give mig i kast med tilbagemelding og er begyndt at finde stumperne på nettet. I Jørgens vejledning står der, at "man bør sætte en 100nF (nano farad) kondensator mellem + og - på udgangen af strømforsyningen". Så er det lige, at jeg står af!
En søgning på kondensatorer på diverse elektronik webshops giver mange forskellige typer, så derfor er mine spørgsmål: Hvilken helt eksakt kondensator er der tale om, og hvordan skal den monteres? På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
mymn
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Til dette brug er det helt lige meget, hvad det er for en. Der er kun et krav: Den skal kunne klare min. 25 volt. Så ud fra det kan du sagtens tage den billigste.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
mymn
Indlæg: 39
Tak til Bo Holmqvist for hurtigt svar. Men går jeg f.eks. ind på www.elfaelektronik.dk, så findes der flere typer: keramikkondensatorer, foliekondensatorer, elektrolytkondensatorer, effektkondensatorer, trimmekondensatorer, støjdæmpningskondensatorer! Og så er det, at jeg står som et vis bibelsk person ved et vist hav
Venlig hilsen
mymn
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Det er faktisk, som du allerede har fået at vide: Det er lige meget, hvilken af typerne, du vælger: En kondensator er en kondensator. Der er - som du har observeret - mange forskellige typer, og de adskiller sig på en række punkter såsom fysisk størrelse, hastighed og pris. Men, som det allerede er sagt: Til dit formål er det ligegyldigt, du skal bare vælge den billigste, den vil være god nok.
Det kan vi så nok godt snævre lidt ind: Du skal bruge en kondensator på 100 nF, hvilket i denne verden er en mellemstørrelse. Keramiske kondensatorer laves normalt ikke så store - de hører til i pF området, som er 1.000 gange mindre end nF. Elektrolytkondensatorer er til gengæld normalt meget større, de hører til i μF området, som er en faktor 1.000 større end nF. I mellemlejet med nF vil det typisk være en polyester- eller foliekondensator, du har brug for - jeg tog lige et kig hos Elfa, hvis du går ind i gruppen for foliekondensatorer, er de fleste ganske rigtigt af polyester typen. I størrelsen 100 nF er der 43 af vælge imellem, de mindste kan tåle 63 V, så det er langt over de 25 V, du har brug for. Find den billigste, køb den.
Eller brug en lille smule mere: Den første, der dukker op hos Elfa, er en folietype til 83 øre: Den har metaliserede ender, og benene ligner noget, der er limet løst udenpå. Den type kan godt være lidt farlig, hvis man er uerfaren med en loddekolbe, for får den for meget varme, falder benene af. Elfa har også nogle røde modeller, hvor benene er støbt ind i et plastichus - f.eks. en til en formue af 1,43 kr. - den er meget nemmere at lodde.
Jeg ville vælge den sidste - men det er dine penge, så du vælger selv.
MVH
Lars
mymn
Indlæg: 39
Tak til Lars Skjærlund for et uddybende svar. Hvordan skal kondensatoren placeres på strømforsyningen? Skal den loddes på? Kan man evt. sætte den på uden at skulle lodde?
Mvh
mymn
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
I princippet kan du godt - i så fald skal du finde en, hvor benene er lange nok til, at de evt. kan klemmes fast i en klemrække eller lign. Det bliver imidlertid svært med en 100 nF polyesterkondensator - jeg kan ikke mindes at have set nogen, der har ben, der er lange nok.
MVH
Lars
mymn
Indlæg: 39
Jamen, så må jeg jo så også se at lære at håndtere en loddekolbe
Jeg har forsøgt at lokalisere den røde model, du omtaler, og skal lige sikre mig, at du mener produktnummer 65-226-84. Og så er der lige monteringen: skal der loddes én på hver af de to ledninger, der går i strømforsyningen, eller kun på den ene (og i givet fald da hvilken?).
Mvh
mymn
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Jep, det er den.
Ja, en på hver ledning - kondensatoren skal kortslutte støj i ledningerne, så du får en mere ren jævnspænding.
MVH
Lars
mymn
Indlæg: 39
Tusind tak, Lars, for svarene på alle mine spørgsmål. Nu har jeg en liste over de stumper, der skal bruges, og så er det jo bare med at komme i gang!
Mvh og god weekend
mymn
mymn
Indlæg: 39
Så har jeg fået indkøbt de forskellige dele, der skal bruges, og har lavet en prøveopstilling blot med vippeomskifter og sporskifte, men det virker ikke. Problemet er kondensatorerne, hvor jeg i første omgang ikke har loddet, men blot viklet kobberet rundt om benene - det burde vel også være nok til en test? Fjerner jeg kondensatorerne, så virker det. Jeg bruger en Märklin transformator 6002. Hvad er årsagen? På forhånd tak for et svar.
Mvh.
mymn