Hej,
Sidder og arbejder med en sporplan hvor der indgår en 'færdiglavet' skyggebanegård.
Den er kombineret med vendesløjfe.
Hvordan skal man kunne se, styre og parkere sine tog dernede når man intet kan se? - Det hele er jo gemt væk i niveau -1 hvor man intet kan se. Man kan dog stikke hovedet ind under det hel og se sporene, men er hensigten?
Eller har jeg misset en pointe!
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Man kan jo kombinere det med en sporbesatmelder, fx denne: http://moppe.dk/besat.html - Det har jeg gjort. Jeg har så delt hvert spor op i 4 blokke, så jeg samtidig får en indikation af, hvor langt toget er nået, så jeg ved, hvornår jeg skal stoppe det.
Du kan også sætte et kamera op, så du kan se, hvilke spor, der er optagede. Der er mange måde at gøre det på
Med venlig hilsen
Skott
mr-data
Indlæg: 805
Som Skott skriver er der mange muligheder, det er reelt kun din pengepung som sætter en grænse.
Mest simpelt er en sporbesatmelder som viser om der holder et tog på sporet eller ej. Afhængigt af om du kører 2-skinne eller 3-skinne kan dette udføres på forskellig vis.
Mere avanceret, og dyrere, involverer komponenter som kan identificere hvilket tog som holder på hvilket spor. Afhængigt af hvilket digitalformat du bruger (hvis du altså kører digitalt), ved DCC hedder systemet RailCom og findes hos flere producenter. Kører du Maerklin, og dermed deres Motorola-format, kan deres MFX formentlig bruges. Mere universelt er den tyske producent Uhlenbrock's "LISSY", som involverer en kompatibel dekoder, en IR-diode på lokomotiv/togsæt og en IR-modtager mellem svellerne på sporet.
Alle ovenstående muligheder åbner desuden op for at du kan lave automatisk styring af skyggebanegården; med det rette setup finder systemet selv et ledigt spor, leder toget derhen og standser toget.
Hvis du ikke kører digitalt, eller blot ønsker en billigere og mere primitiv løsning, hedder løsningen kamera-overvågning. Forskellige steder kan man køre forholdsvis små kameraer som kan kobles til en skærm, og så kan du få et overblik over din skyggebanegård på den måde.
Min foretrukne løsning, når jeg engang skal have bygget et fast anlæg, er helt klart at lade styringen af skyggebanegården og togene dernede foregå automatisk, eventuelt med mulighed for at skifte til manuel styring efter lyst og behov.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Thrane
Indlæg: 995
Hej
Foreløbig mange tak for jeres svar. Jeg tænkte godt, at der var frit slag på området, og ikke nogen decideret kommandovej og én måde at gøre det på.
Jeg vil lege videre..
God jul!
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Nogle der kan huske, hvad den melder hedder, som kan aflæse loko dekoderens adresse, og evt vise det i et lille display. Mener det er Paco, som har lavet noget byg-selv ....?
Med gode bagjul hilsner Steen..
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
mr-data
Indlæg: 805
Nogle der kan huske, hvad den melder hedder, som kan aflæse loko dekoderens adresse, og evt vise det i et lille display. Mener det er Paco, som har lavet noget byg-selv ....?
Med gode bagjul hilsner Steen..
Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om to systemer som tilbyder den mulighed, begge fra samme producent: LISSY og MARCO, begge produceres af Uhlenbrock og understøttes naturligvis af deres udstyr (diverse varianter af IB).
Forskellen er, dybest set, at LISSY anvender infarød kommunikation og er HELT proprietært (altså lukket for andre producenter), mens MARCO baserer sig på RailCom og kommunikerer via sporet, og kompatible dekodere findes fra flere producenter.
Med begge disse systemer tilbyder man i IB'en at vise placering og adresse/navn for et givent tog. Der kan desuden tilkøbes en løsning med et display som kan placeres hvor det ønskes, og som kan vise togets adresse/navn.
Det ekstra display (flere kan også bruges) placeres et passende sted, f.eks. på en sportavle hvor displayets placering svarer til tilbagemelderens (og dermed togets) placering.
OBS: Jeg er IKKE på nogen måde tilknyttet eller betalt af Uhlenbrock; det er blot den løsning som jeg umiddelbart kender til.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Hej,
Sidder og arbejder med en sporplan hvor der indgår en 'færdiglavet' skyggebanegård.
Den er kombineret med vendesløjfe.
Hvordan skal man kunne se, styre og parkere sine tog dernede når man intet kan se? - Det hele er jo gemt væk i niveau -1 hvor man intet kan se. Man kan dog stikke hovedet ind under det hel og se sporene, men er hensigten?
Eller har jeg misset en pointe!
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Tjekkede lige, hos Paco kan du bygge selv for en flad skilling. Dekoderen i loko skal dog understøtte dette, men det er vist standart... Lav en isoleret strækning, sæt denne i mellem, og du ved altid hvad dit loko hedder, når det er i strækningen..
http://usuaris.tinet.cat/fmco/home_sp.htm
Mvh Steen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
mr-data
Indlæg: 805
Jeg ville i al fald undgå vendesløjfe på en skyggebanegård. At have et spor med mulig modkørende trafik uden for synsvidde er næsten at bede om problemer. Så i min verden bør der være separate ind og udkørselsspor, så er man da sikker på at to tog ikke mødes på den brutale måde.
Det er jeg nu ikke fuldstændig enig med dig i. Jovist, der er en chance for kollision på denne måde, men det kan undgåes forholdsvis enkelt:
1. Sporet til/fra skyggebanegården overvåges af en sporbesættelsesmelder, som kan være meget primitiv; den skal "bare" registrere hvorvidt sporet er besat. Denne bør dække hele strækningen fra det synlige område til det første sporskifte som splitter området op i opstillingspor og og sporet til/fra vendesløjfen (afhængigt af hvad vej man lader toget køre).
2. Udkørselsessporet/sporene udrustes med et stykke elektronik som kan beordre toget til at standse såfremt sporet til/fra over "overfladen" er besat, eller blot lade toget køre forbi hvis det er besat. Dette stykke elektronik kan være mere eller mindre avanceret; for såvel DCC som MM findes der standardsignaler som får et hvilket som helst tog på en isoleret strækning til at standse, uafhængigt af togets adresse. Ellers kan der ved DCC anvendes dennes underprotokol RailCom som sender signal specifikt til toget med den adresse som er registreret på sporet.. Personligt synes jeg dog at denne løsning er unødvendigt dyr og kompliceret, med mindre at indkørslen foregår til første ledige spor, og at togene skal afgå i en bestemt rækkefølge.
Lidt mere info omkring RailCom: Det er en tilføjelse til DCC-formatet som tillader en dekoder i et tog at sende signaler (såsom adresse, status for funktioner, osv.) tilbage via sporet. Der er altså tale om en "Bi-Direktional kommunikation", og oprindelig brugte man da også denne betegnelse, oftest forkortet til BiDi.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 270
Tjekkede lige, hos Paco kan du bygge selv for en flad skilling. Dekoderen i loko skal dog understøtte dette, men det er vist standart... Lav en isoleret strækning, sæt denne i mellem, og du ved altid hvad dit loko hedder, når det er i strækningen..
http://usuaris.tinet.cat/fmco/home_sp.htm
Mvh Steen
Hvad er det man skal finde for enden af det link?
Det jeg finder er en oversigtsside og der er flere spændende ting, men jeg kan ikke umiddelbart finde noget der matcher det du beskriver.
Er der et navn på modulet -eller et mere præcist link?
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
Hvad er det man skal finde for enden af det link?
Det jeg finder er en oversigtsside og der er flere spændende ting, men jeg kan ikke umiddelbart finde noget der matcher det du beskriver.
Er der et navn på modulet -eller et mere præcist link?
Brug denne i stedet (med mindre du foretrækker spansk):
http://usuaris.tinet.cat/fmco/home_en.htm
Tryk på mappeikonet ud for DCC midt på siden og så RailCom i menuen der folder sig ud. Dimsen kalder han "RailComDisplay"
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
"RailComDisplay"
Jeg kan godt lide det, at man får læst lok'ets temperatur ud - Det kan godt redde en overophedet dekoder!
Med venlig hilsen
Skott
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
...... Nogen, der har bygget Een sådan...? Eller har planer derom. Overvejer at bestille en dernede, men vil da gerne lade andre komme med på en samlebestilling for at få rabat og spare porto..
Mvh Steen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..