Så kom endeligt Märklin MY,den brune, den sort/røde lade vente på sig. Fik min idag, den kører fantastisk lydløst i forhold til tidliger MY'er, super flot er den, jeg kan ikke sige noget negativt om den.
Mvh Kurt
Idag købte jeg så. den rød/sorte, prøv-kørte den ca. en time, kører fint, og lyden er bedrer end i den brune, en smuk lokomotiv. Kan anbefales.
Mvh Kurt
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Hej Kurt,
Så kom endeligt Märklin MY,den brune, den sort/røde lade vente på sig. Fik min idag, den kører fantastisk lydløst i forhold til tidliger MY'er, super flot er den, jeg kan ikke sige noget negativt om den.
Det lyder jo rigtig godt. Har du også Heljan eller Roco MY'ere - og kunne du evt lokkes til at lægge et sammenlignende foto op? - Er nemlig meget spændt på at se de små detalje-forskelle....
Mvh Peter W
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Alex
Projektleder
Indlæg: 195
Hej, jeg er også blevet den lykkelige indehaver af Märklins nye My'er. og jeg er indtil videre også glad for min. Jeg har iøvrigt også investeret i den nye udgave af N Maskinen, som jeg oså er tilfreds med,
Mvh Alex
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Jeg fik min lige før jul, men netop på grund af julen har der ikke været tid til at køre med den.
Men, når der nu er andre der også har den... Ser det også ud som om der er overføringsmærker der er blevet malet over, på jeres? Prøv at se lige over de nederste lanterner, som her på min:
gejo
Indlæg: 677
Hej Mikael
Mit eksemplar har også samme fejlretning, men lyset skal falde meget bestemt, før at det er synligt. Jeg har også taget foto af min MY's front, uden at rettelsen er blevet synlig på billedet.
Jeg er i øvrigt meget tilfreds med modellen både teknisk og udseendemæssigt.
Hilsen
Gert
cbt
Indlæg: 1.160
Hej Mikael
Mit eksemplar har også samme fejlretning, men lyset skal falde meget bestemt, før at det er synligt. Jeg har også taget foto af min MY's front, uden at rettelsen er blevet synlig på billedet.
Jeg er i øvrigt meget tilfreds med modellen både teknisk og udseendemæssigt.
Hilsen
Gert
Trods den lille kosmetiske fejl, så er Märklin's MY superflot - støbeteknisk er den meget bedre end Heljan's og NMJ's MY'ere, og optisk også meget mere korrekt end Roco's MY med dens 3 lige store/små lanterner og vognkassens lidt for lille højde som gør, at Roco MY'en ser noget "sammentrykket" ud, både set forfra og fra siden (Roco's MZ'ere lider af samme skavank).
Jeg glæder mig til at kunne få fingrene i Trix-versionen til 2-skinne drift. Som altid ved Märklin/Trix har jeg på forhånd fuld tillid til den tekniske kvalitet - Märklin/Trix laver yderst sjældent noget, der ikke er 100% i orden, driftsmæssigt set.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
cfrost
Indlæg: 268
Hold da op.......
hvor er det vingehjul dog grimt, og stribernes afslutning er helt forkert. Super ærgeligt. Men så sparer jeg de penge når Trix-versionen dukker op.
tak for kikket
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Ligner en flot model.... Og uden tvivl velkørende, da det er en Märklin...
Om den er pengene værd i forhold til Roco´s, er vel smag og behag.. (Har ikke set NMJ´s, Heljans´s falder ikke i min smag..)
De løftekroge der sidder på taget, syntes jeg dog ikke at kunne genkende fra virkeligheden..?
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Mit eksemplar har også samme fejlretning, men lyset skal falde meget bestemt, før at det er synligt.
Helt rigtigt. Det var et rent tilfælde at jeg fangede det på billedet med hjælp fra en blitz. Ellers havde jeg aldrig opdaget noget.
Og uanset hvad, så er den nye model en klar forbedring frem for de gamle kaffekværne Märklin hidtil har tilbudt. Bare synd at jeg ikke har en mfx central, så jeg kan få fat i de sidste funktioner såsom førerrumsbelysning.
Ottojensenhotter
Indlæg: 65
Er overdelen ud af metal, og kan man udskifte skørtet med en sneplov ?
Thomas Jespersen
Indlæg: 418
Vingehjulet ligner det første der sad på MY 1101. Det samme sidder på Rocos MY 1116. Det er alt for fladt.
Umiddelbart en flot model,selvom vinduet i dørene virker for stort. Det skal fugte med førerrumsvinduet i bunden.
Det værste syntes jeg bare er hvorfor har den fået sølvfarvet tag? Det er der ingen MY´ere der har kørt rundt med i virkeligheden. Det samme var problemet med 1101,1103 og 1134 fra Märklin.
Thomas
gejo
Indlæg: 677
Jeg vil tro, at skørtet kan udskiftes med en sneplov. Den rød/sorte udgave vil få sneplov, og skørtet er skruet på, så det vil være naturligt, hvis sneploven kan erstatte skørtet.
Sneploven vil i givet fald kunne købes som resservedel.
Hilsen
Gert
mr-data
Indlæg: 805
Umiddelbart en ganske flot model, og tilmed i korrekt længde (tidligere modeller fra Märklin har efter sigende været for korte).
Dog synes jeg, at det ser ud til at nogle få detaljer kan "stjæle billedet lidt". Især tagets farve og hvad der ligner løfteøjer på taget; det ligner ikke noget jeg har set på nogen billeder af danske MYere, det må stamme fra en "slægtning" som deler samme form.
En anden detalje gælder også taget, helt specifikt udstødningen: Denne model har runde udstødninger hvad der for så vidt er korrekt for de fleste maskiner, men 1116 havde som forsøg rilleudstødning og fra nr 1145 var denne type udstødning standard på nye maskiner. Det er lidt synd at man ikke har taget hensyn hertil, navnlig når modellen af NSB Di3 624 har den særlige "kasse" på taget som kendetegner de norske maskiner. Her kunne man have ladet sig inspirere af Hobbytrades ME, som netop pga detaljer omkring udstødningen fik en udskæring i taget så selve udstødningen var en løs detalje; en praktisk og fin løsning.
En sidste detalje er lygterne, hvor jeg især tænker på de slutlygter som visse maskiner fik monteret. Det ser ikke ud til at man på nogen måde har taget hensyn til dette, end ikke som en løsdel til selvmontering ligesom Heljan gjorde i deres første oplag af MY og MX.
Er der i øvrigt monteret NEM-skakt til koblinger? Det er ikke til at se på billederne, og jeg synes ikke det er nævnt i kataloget.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
cfrost
Indlæg: 268
Det vingehjul 1101 havde indtil designlakering, var dælme flot prøv at se billederne, det har Märklin ikke gjort
Det vingehjul 1101 havde inden den blev sat i stand i år, var jo som dette..... grimt, fladt og meget ukorrekt.
Havde Heljan leveret en MY med dette udseende, så havde der i denne tråd allerede været over 100 harmdirrende indlæg
Sjovt som tingene er forskellige - godt nytår til alle
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Ærgeligt med disse småfejl - jeg håber at i den rød-sorte i det mindste får DSB typografi nogenlunde rigtig...
Løftekrogene er klart for kraftige - men de ser ud til at være tilstedet på forbilledet - se bla.
http://www.jernbanesider.dk/GM/MY1112.JPG
http://www.taxafinn.dk/MY1101-march2007-1.JPG
Med hensyn til MY'erne er der vist kun en enkelt der indtil videre er nærmest perfekt - og det er NMJ's DYRE messingmodel fra for ~10 år siden...
Ellers er det da vist et spørgsmål om den enkeltes smag omkring hvilken der kommer tættest på? For hverken Heljan's, Roco's, NMJ's nye, eller Märklins nye er "fejlfri"... (Og kan man tillade sig at dømme ud fra de billeder der hidtil er kommet af B-models version bliver den det heller ikke... )
Jeg håber som sagt på at den rød-sort er bedre - og tager i det vinrøde tilfælde nok min vinrøde 1148 med Roco med ned til forhandleren og sammenligner for at se om der skal være generel udskiftning her hos mig...
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
mr-data
Indlæg: 805
Hvad er det for en rund klap på siden af 1101 i 1:1 under det ene "koøje"? Det ligner ikke noget jeg har set på andre maskiner. Dækker det over et stik til den elektriske motorvarmer som nogen af dem har ?
Hvad angår NMJs ekstremt dyre model af litra MY, så var og er det nok den flotteste H0-model af et dansk lokomotiv jeg endnu har set. Men jeg kan huske at den også fik kritik af forskellige detaljer, en af disse var det lille gitter til tyfonen som ved ikke var monteret da de var nye, og andre tilsvarende detaljer.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Ærgeligt med disse småfejl - jeg håber at i den rød-sorte i det mindste får DSB typografi nogenlunde rigtig...
Løftekrogene er klart for kraftige - men de ser ud til at være tilstedet på forbilledet - se bla.
http://www.jernbanesider.dk/GM/MY1112.JPG
http://www.taxafinn.dk/MY1101-march2007-1.JPG
Med hensyn til MY'erne er der vist kun en enkelt der indtil videre er nærmest perfekt - og det er NMJ's DYRE messingmodel fra for ~10 år siden...
Ellers er det da vist et spørgsmål om den enkeltes smag omkring hvilken der kommer tættest på? For hverken Heljan's, Roco's, NMJ's nye, eller Märklins nye er "fejlfri"... (Og kan man tillade sig at dømme ud fra de billeder der hidtil er kommet af B-models version bliver den det heller ikke... )
Jeg håber som sagt på at den rød-sort er bedre - og tager i det vinrøde tilfælde nok min vinrøde 1148 med Roco med ned til forhandleren og sammenligner for at se om der skal være generel udskiftning her hos mig...
Peter
Det er godt nok sjældent at producenterne får ros på disse sider helt ufortjent.
Godt nytår!
Hilsen Martin
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 397
En anden detalje gælder også taget, helt specifikt udstødningen: Denne model har runde udstødninger hvad der for så vidt er korrekt for de fleste maskiner, men 1116 havde som forsøg rilleudstødning og fra nr 1145 var denne type udstødning standard på nye maskiner.
Billedet viser MY 1140 som ikke havde rilleudstødningi virkeligheden - så den må være god nok fra Märklins side.
En sidste detalje er lygterne, hvor jeg især tænker på de slutlygter som visse maskiner fik monteret. Det ser ikke ud til at man på nogen måde har taget hensyn til dette, end ikke som en løsdel til selvmontering ligesom Heljan gjorde i deres første oplag af MY og MX.
MY 1140 havde ikke monteret slutlygter i virkeligheden.
Mvh
Johnni Christensen
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
Tak for kigget!
Bortset fra de små kosmetiske fejl ved vingehjulet og stribernes forkerte afslutning, så glæder jeg mig til at se et foto af modellen, hvor den meget store kosmetiske fejl med udskæringen i skørtet og bøjlekoblingen er rettet med et udskifteligt skørt uden udskæring. Har modellen ikke den option, så man kan nøjes med at have kobling i maskinens ene ende, kunne Märklin/Trix for min skyld godt have undladt at lave modellen i korrekt længde. Det er udskæringen og koblingen, der mest spolerer helhedsindtrykket, når maskinen er forspændt et tog, ikke så meget længden.
Med venlig hilsen og godt nytår
Morten
Med venlig hilsen
Morten
gejo
Indlæg: 677
Hej Morten
Det skal du ikke forvente, at Märklin leverer.
Hilsen
Gert
mr-data
Indlæg: 805
En anden detalje gælder også taget, helt specifikt udstødningen: Denne model har runde udstødninger hvad der for så vidt er korrekt for de fleste maskiner, men 1116 havde som forsøg rilleudstødning og fra nr 1145 var denne type udstødning standard på nye maskiner.
Billedet viser MY 1140 som ikke havde rilleudstødningi virkeligheden - så den må være god nok fra Märklins side.
Ja det er jeg klar over, jeg mente bare at selvom antallet af maskiner kun var 15 ud af 59 (når 1116 og 1145 - 1159) som havde rilleudstødning, så kunne man godt have valgt en maskine med den type. Eller i det mindste have gjort det muligt.
En sidste detalje er lygterne, hvor jeg især tænker på de slutlygter som visse maskiner fik monteret. Det ser ikke ud til at man på nogen måde har taget hensyn til dette, end ikke som en løsdel til selvmontering ligesom Heljan gjorde i deres første oplag af MY og MX.
MY 1140 havde ikke monteret slutlygter i virkeligheden.
Nej godt ikke, men det ville have været flot i det mindste at åbne for den mulighed.
Jeg håber på, at Märklin senere vil lave en variant af litra MY med rilleudstødning og evt slutlygter, sidstnævnte eventuelt til eftermontering. Det ville være rigtig dejligt, og jeg mener da også at en del af de MYere som i dag kører i Tyskland er udstyret med rilleudstødning og at det samme gælder for dem købt af de danske privatbaner og de svenske private selskaber. Det åbner op for en del varianter hvor forskellen mellem individerne er bemaling.
Men i øvrigt giver den viste udgave da også mulighed for flerevarianter. Dels som numre i hhv vinrød og rød/sort, dels bemalinger såsom 1105 "Hasse" (røde ender og dør, hvide sider), 1108 "Den flyvende hollænder" (gul/sort) og ikke mindst 1126 "Nikita" (graffiti bemaling).
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mr-data
Indlæg: 805
Glemte lige at nævne en kommentar omkring Märklins gamle MY, som en af Banens anmeldere betegnede som en "guldhøne" som har givet rigtig mange æg gennem årene.
Dette kan jeg kun give vedkommende ret i, fordi på trods af dens ukorrekte detaljer (som er ganske få), så har den takket være forbilledets næsten identiske (hvad angår vognkassens overordnede design) slægtninge i andre lande og hos mange operatører, kunne sælges i mange forskellige bemalinger og numre.
Den gamle model nåede vistnok at være på markedet i 50 - 60 år i utallige varianter, og det er da vist få modeller som har kunnet klare en sådan bedrift. De ændringer som i årenes løb er sket, var vist mekaniske forbedringer (5--polet motor i stedet for 3-polet) og den slags.
Jeg håber, at den nye mere korrekte model kan få samme succes og holdbarhed, på trods af dens konkurrenter. Ydermere håber jeg også, at man vil producere en model med rilleudstødning, som på trods af det lille antal med denne type dog også kan sælges i flere forskellige varianter; og når en lille producent som Heljan har produceret begge varianter (+ modeller til Norge) så kan de større (og mere pengestærke) producenter vel også gøre det. Laver Rock i øvrigt ikke også begge udgaver?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Glemte lige at nævne en kommentar omkring Märklins gamle MY, som en af Banens anmeldere betegnede som en "guldhøne" som har givet rigtig mange æg gennem årene.
Dette kan jeg kun give vedkommende ret i, fordi på trods af dens ukorrekte detaljer (som er ganske få), så har den takket være forbilledets næsten identiske (hvad angår vognkassens overordnede design) slægtninge i andre lande og hos mange operatører, kunne sælges i mange forskellige bemalinger og numre.
Den gamle model nåede vistnok at være på markedet i 50 - 60 år i utallige varianter, og det er da vist få modeller som har kunnet klare en sådan bedrift. De ændringer som i årenes løb er sket, var vist mekaniske forbedringer (5--polet motor i stedet for 3-polet) og den slags.
Jeg håber, at den nye mere korrekte model kan få samme succes og holdbarhed, på trods af dens konkurrenter. Ydermere håber jeg også, at man vil producere en model med rilleudstødning, som på trods af det lille antal med denne type dog også kan sælges i flere forskellige varianter; og når en lille producent som Heljan har produceret begge varianter (+ modeller til Norge) så kan de større (og mere pengestærke) producenter vel også gøre det. Laver Rock i øvrigt ikke også begge udgaver?
Jeg tror så ikke, at den nye bliver populært, lige så længe (50 år) der vil komme nye MJ'er til som ikke har oplevet MY i drift i Damnark, og derfor ikke har samme forhold til den som vi gamle har, om føje år er det nok kun de som har interesse i museumstog der køber MY. Lidt som jeg idag har det med div. damplok, jeg syntes de er super flotte, men kan ikke huske dem i drift.
mr-data
Indlæg: 805
Glemte lige at nævne en kommentar omkring Märklins gamle MY, som en af Banens anmeldere betegnede som en "guldhøne" som har givet rigtig mange æg gennem årene.
Dette kan jeg kun give vedkommende ret i, fordi på trods af dens ukorrekte detaljer (som er ganske få), så har den takket være forbilledets næsten identiske (hvad angår vognkassens overordnede design) slægtninge i andre lande og hos mange operatører, kunne sælges i mange forskellige bemalinger og numre.
Den gamle model nåede vistnok at være på markedet i 50 - 60 år i utallige varianter, og det er da vist få modeller som har kunnet klare en sådan bedrift. De ændringer som i årenes løb er sket, var vist mekaniske forbedringer (5--polet motor i stedet for 3-polet) og den slags.
Jeg håber, at den nye mere korrekte model kan få samme succes og holdbarhed, på trods af dens konkurrenter. Ydermere håber jeg også, at man vil producere en model med rilleudstødning, som på trods af det lille antal med denne type dog også kan sælges i flere forskellige varianter; og når en lille producent som Heljan har produceret begge varianter (+ modeller til Norge) så kan de større (og mere pengestærke) producenter vel også gøre det. Laver Rock i øvrigt ikke også begge udgaver?
Jeg tror så ikke, at den nye bliver populært, lige så længe (50 år) der vil komme nye MJ'er til som ikke har oplevet MY i drift i Damnark, og derfor ikke har samme forhold til den som vi gamle har, om føje år er det nok kun de som har interesse i museumstog der køber MY. Lidt som jeg idag har det med div. damplok, jeg syntes de er super flotte, men kan ikke huske dem i drift.
Det kan du måske nok ret i, men der er jo en tendens til at især epoke III til stadig er populær. Og det på trods af at stadig færre kan huske den epoke, og kun har oplevet det via veterantog og/eller videoer; hvilket dog på ingen måde svarer til at have oplevet det i drift.
Min teori hvad det angår er heltbanal, nemlig at i epoke III, kørte der både damp og diesel og vogne i forskellige bemalinger; hvilket til dels fortsatte i epoke IV (dog undtaget dampen). Men nu i epoke V og VI er det blevet noget mere kedeligt, især fordi at de eneste godstog som kører er de internationale transit godstog.
Jeg kan især huske sidste halvdel af 90erne og tiden herefter, og det er blevet stadig mere kedeligt at være jernbane-entutiast. Så det er især perioden fra ca 1965 til 2005 som har min interesse. Men jeg håber at den nærmeste fremtid bliver mere spændende, især med f.eks. Femern-projektet, tog fonden.dk og mere udlicitering og evt internationale hurtigtog f.eks. København - Berlin/Hamborg.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Ottojensenhotter
Indlæg: 65
Der kørte nogle My'er i gammel bemaling i starten af 80'erne, jeg kan huske der var en del i 1982-1983 og de var meget slidte, deres vingehjul var meget slidt af og de så hærgede ud og var matte i lakken, det så sjovt ud når der f.eks var spændt 2 meget slidte snavsede maskiner foran en flot ny rød intercity stamme, som skulle trække dem helt til korsør.
Ottojensenhotter
Indlæg: 65
Der kørte nogle My'er i gammel bemaling i starten af 80'erne, jeg kan huske der var en del i 1982-1983 og de var meget slidte, deres vingehjul var meget slidt af og de så hærgede ud og var matte i lakken, det så sjovt ud når der f.eks var spændt 2 meget slidte snavsede maskiner foran en flot ny rød intercity stamme, som skulle trække dem helt til korsør.
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
Hvad er det for en rund klap på siden af 1101 i 1:1 under det ene "koøje"? Det ligner ikke noget jeg har set på andre maskiner. Dækker det over et stik til den elektriske motorvarmer som nogen af dem har ?
Bag denne klap gemte påfyldningsstudsen til kedelvand sig, og alle MY lokomotiver har/havde denne klap - idet de jo alle havde dampkedel til dampvarme.
Klappen blev, sammen med vandtanken og varmekedlen, fjernet på nogle enkelte MY af de 'høje' numre, de fik sidst i 70'erne skiftet dampvarmekedlen ud med en særdeles larmende dieselgenerator til brug for elektrisk tog opvarmning.
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
Hej hvordan er trækkraften på den nye i forhold til den gamle model ? mvh Lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Frank F
Vamdrup
Indlæg: 569
Hej Kurt
Er det mon muligt at få dig til at indlægge et par billeder af den indvendige del af den nye MY.
I Følge Marklin Produkt-databasen er Marklin 39670 og 39674 udstyret med den nye Center-Motor.
Det kunne være interresant at se hvordan Marklin har indbygget den nye Motor, da den skulle have
træk til Begge boogier via Kardan-træk, som skulle sikre en jævnt og stabilt træk på MY'erne.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej Kurt
Er det mon muligt at få dig til at indlægge et par billeder af den indvendige del af den nye MY.
I Følge Marklin Produkt-databasen er Marklin 39670 og 39674 udstyret med den nye Center-Motor.
Det kunne være interresant at se hvordan Marklin har indbygget den nye Motor, da den skulle have
træk til Begge boogier via Kardan-træk, som skulle sikre en jævnt og stabilt træk på MY'erne.
Skal se hvad jeg kan gøre, det med billeder er ikke min stærke side, så er der andre her på Sporskiftet der vil, må I meget gerne gøre det.
Mvh Kurt
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Jeg skal gerne gøre det, men det kan først blive senere i aften.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Frank, mon ikke det er lave cirka på samme måde som alle andre lokomotiver med centermotor og kardantræk? Og ikke mindst på samme måde som flere nyere märklin lokomotiver med centermotor og kardantræk, eksempelvis som denne http://www.maerklin.de/service/produktservice/pdfmac.php?brand=1&artikelnummer=37013
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Frank F
Vamdrup
Indlæg: 569
Hej Bent
Det er det højst sandsynligt efter samme koncept, men det kunne alligevel være interresant at se nogle billeder af Center-Motoren,
hvis nogen har lyst til at tage et par billeder af den indvendige del af MY'en og lægge disse op på Sporskiftet.
Det er trods alt første gang Center-Motoren indbygges i MY'erne, samt første gang vi ser Marklin udkomme med et Dansk Lokomotiv i 39xxx-Serien.
Tak til Michael for have lysten til at tage et par billeder og lægge disse op på Sporskiftet, det bliver interessant at se billederne.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Så har jeg taget lidt billeder, men glæd jer ikke for tidligt. Selve motoren er pakket godt ind i en stor metalblok, som man skal splitte maskinen ret meget ad for at komme ind til. Det gør jeg vældig nødigt. Så det må blot blive til disse billeder:
Førerrum:
Og så ser det ud til at lysprintene er forberedt for forskellige lygter (måske en chance for slutlygter på en fremtidig model?)
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Hvordan vedligeholder man så drev osv ?
Men fint interiør der kan males for at få finere detaljer
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
cbt
Indlæg: 1.160
Tak til Mikael for billederne.
Det ser godt og solidt ud - og sikke et flot interiør, der er i førerrummene.
Når Märklin/Trix laver noget, så er det bare gennemført og i orden!. Flot-flot!.
Hvordan vedligeholder man så drev osv ?
Lagde du mon mærke til skruerne, der kan ses på billederne ?.
Man tager med høire Haands Tommel- og Pegefinger ét styks Skruetrækker, og saa fremdeles...
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Der er normalt en god brugsanvisning med.
Og det er da til at forstå, at det ikke er mange, der vil begynde med at skille sit nye lokomotiv.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Der er normalt en god brugsanvisning med.
Og det er da til at forstå, at det ikke er mange, der vil begynde med at skille sit nye lokomotiv.
Hvis du/ i piller for meget i jeres nye lokomotiv og der sener bliver problemer med den, vil Märklin ikke dække den på garantiet. De kan sagtens se hvis den har været skilt ad.
cbt
Indlæg: 1.160
Der er normalt en god brugsanvisning med.
Og det er da til at forstå, at det ikke er mange, der vil begynde med at skille sit nye lokomotiv.
Det skulle vel heller ikke være nødvendigt, når det drejer sig om Märklin/Trix ?. Det er mekanik, der funker!.
Mekanikken får sandsynligvis først behov for en dråbe olie længe efter at garantien engang er udløbet.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Det skulle vel heller ikke være nødvendigt, når det drejer sig om Märklin/Trix ?. Det er mekanik, der funker!.
Mekanikken får sandsynligvis først behov for en dråbe olie længe efter at garantien engang er udløbet.
- Med hensyn til mekanik der funker så er jeg enig - det må være forventningen med Göppingen som produktionssted, men se dog lige min bemærkning om undervognen nedenfor...
Jeg har været en tur hos MJ-forhandler i dag og taget et kig på maskinen ved siden af Roco's epoke-IV MY 1148.
Jeg synes at maskinens geometri overordnet er meget flot - til gengæld skæmmes den af et noget "fersk" ydre: Vingehjulet er meget gult (og "vandret" som andre har påpeget) - og "fartstriberne" er blevet hvide fremfor cremefarvede hvilket de så vidt jeg ved var i virkeligheden? Jeg ved ikke om det så er mit skarpe blik eller det bare er fordi jeg nu kender til fejlen takket være denne tråd - men det ser meget mærkeligt ud med den overmalede "fartstribe" inden under den anden...
Løftekrogene er nok lidt vel store - men ville have været svære at lave robuste med mindre godstykkelse end der er valgt.
Der er "gods i den" - som forventeligt med et Märklin produkt, forventeligt med metal-overdelen, men den ser overraskende kina-agtig ud hvis man vender den om: Der er ret åbent op til tandhjulene - jeg vil sige at den næsten ligner en Heljan-maskine nedenunder...?!
Selv har jeg besluttet at jeg ikke skal have den vinrøde i denne omgang - hvis den skulle være brugbar for mig måtte den nok forbi Asmark eller lignende for en grundig tilsmudsning... Og måske ville der endda ryge et andet vingehjul på også. Jeg synes dog som sagt at geometrien ser lovende ud, så jeg satser lidt på at den rød-sorte er noget for mig...
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
cbt
Indlæg: 1.160
Selv har jeg besluttet at jeg ikke skal have den vinrøde i denne omgang - hvis den skulle være brugbar for mig måtte den nok forbi Asmark eller lignende for en grundig tilsmudsning... Og måske ville der endda ryge et andet vingehjul på også. Jeg synes dog som sagt at geometrien ser lovende ud, så jeg satser lidt på at den rød-sorte er noget for mig...
Hej Peter
Jeg lurepasser også i denne omgang og venter spændt på den rød/hvide udgave til 2-skinne drift - den passer bedre til min foretrukne epoke (og system).
Et åbent tandhjulstræk nedenud giver til gengæld adgang til at smøre mekanikken (hertil kan Faller's syntetiske olie med teflon varmt anbefales) - men giver desværre også mulighed for, at skidt kan samles op under køreturen.
Af samme årsag bliver mine spor ikke ballasteret med sand/grus (når jeg engang skal igang med sporlægning), men med knust kattegrus - hvis et stykke heraf skulle forvilde sig op i mekanikken, så knuses det, frem for at tandhjulene går i stykker.
Märklin's nye flotte MY er måske også af samme grund knapt så velegnet til "Teppichbahn"-drift rundt om juletræet som den gamle MY var - selvom den også kunne kløjs i det til sidst, efter at have "spist" et halvt ryatæppe
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Der er ret åbent op til tandhjulene - jeg vil sige at den næsten ligner en Heljan-maskine nedenunder...?!
Ifølge vejledningen, så skal den have en lille klat smørefedt på hver af de åbne tandhjul efter 40 timers kørsel. Desuden lidt olie ved akslerne efter behov (intet interval angivet).
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Ifølge vejledningen, så skal den have en lille klat smørefedt på hver af de åbne tandhjul efter 40 timers kørsel. Desuden lidt olie ved akslerne efter behov (intet interval angivet).
OK - den nåede jeg ikke at kigge i... Og vel egentlig også et rimeligt valg når maskinen er så lukket indvendig.
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Hej Carsten,
Jeg lurepasser også i denne omgang og venter spændt på den rød/hvide udgave til 2-skinne drift - den passer bedre til min foretrukne epoke (og system).
- Så deler vi epoke, men ikke system. - Men det vidste jeg vist egentlig godt, har jeg ikke engang købt en blå-beige 3-skinne Roco BR 220 af dig?
Et åbent tandhjulstræk nedenud giver til gengæld adgang til at smøre mekanikken (hertil kan Faller's syntetiske olie med teflon varmt anbefales) - men giver desværre også mulighed for, at skidt kan samles op under køreturen.
Af samme årsag bliver mine spor ikke ballasteret med sand/grus (når jeg engang skal igang med sporlægning), men med knust kattegrus - hvis et stykke heraf skulle forvilde sig op i mekanikken, så knuses det, frem for at tandhjulene går i stykker.
God pointe - den havde jeg ikke tænkt over... Jeg har lige købt "småsten" i IKEA med henblik på at bruge dem som skrærver - der skal da nok efterstøvsuges ret kraftigt...
Märklin's nye flotte MY er måske også af samme grund knapt så velegnet til "Teppichbahn"-drift rundt om juletræet som den gamle MY var - selvom den også kunne kløjs i det til sidst, efter at have "spist" et halvt ryatæppe
Det er jo det. Men mon ikke den stadig er den bedst egnede af de "nyere" maskiner til den slags drift - tæt fulgt af Roco og derpå Heljan tror jeg... I hvert fald er den nye NMJ maskine (som heller ikke er fejlfri - men flot) alt for let og plastik-agtig til at overveje på en teppichbahn. Er der i øvrigt nogen der ved hvem der har hjulpet NMJ med at producere maskinen?
Mvh,
Peter W
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Vingehjulet er meget gult (og "vandret" som andre har påpeget)
Hmm. Nå. Så lige et fint MY-billede ovre på jernbanen.dk's historiske forum... Der er da godt nok også et "vandret" eller "flat" vingehjul på MY 1110 i denne tråd...
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
cfrost
Indlæg: 268
Hej Peter
det er et manipuleret billede af 1101 i første museumsudgave
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Hej Claus,
det er et manipuleret billede af 1101 i første museumsudgave
Æv - den er jo kendt for at være "forkert"
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa.
Printet det er nok ikke til en fremtidig model men til SNCB 54, den AFB byggede SNCB "MYér" som har ekstra røde og hvide lygter.
Men håbet er der da at de bygger den med underhængte sluttere.
Hilsen Erling.
volvo
Indlæg: 245
Hvordan med lyden? Har Märklin lykkedes med at få en ordentlig MY-sound incl flöjte denne gang?
Jeg köbte Skagenbanens/Nordjyske Jernbaners Märklin MY for nylig og blev alvorlig skuffet over den dårlige lyd fra modellen. Har også en Roco-MY med en ESU dekoder i som er programmeret med ESU`s seneste MY-sound og da kan vi snakke autentiskt lyd...hold da op. Lukker man öjnene kan man tro at man står ved siden af en rigtig MYer. Har Märklin en lige så god eller måske bedre lyd skal jeg köbe et eksemplar med det snareste. Er der nogen som ved hvem som er levenrandör af Märklins lyddekodere i dag?
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hvordan med lyden? Har Märklin lykkedes med at få en ordentlig MY-sound incl flöjte denne gang?
Jeg köbte Skagenbanens/Nordjyske Jernbaners Märklin MY for nylig og blev alvorlig skuffet over den dårlige lyd fra modellen. Har også en Roco-MY med en ESU dekoder i som er programmeret med ESU`s seneste MY-sound og da kan vi snakke autentiskt lyd...hold da op. Lukker man öjnene kan man tro at man står ved siden af en rigtig MYer. Har Märklin en lige så god eller måske bedre lyd skal jeg köbe et eksemplar med det snareste. Er der nogen som ved hvem som er levenrandör af Märklins lyddekodere i dag?
Hej.
Jeg syntes lyden er lidt flad, kunne måske nok havde været beder, men det afhænger jo af ørerne der hør, nogen vil måske nok syntes den er ok. Den kan gå an, vil jeg sige.
Mvh Kurt
cbt
Indlæg: 1.160
Hej.
Jeg syntes lyden er lidt flad, kunne måske nok havde været beder, men det afhænger jo af ørerne der hør, nogen vil måske nok syntes den er ok. Den kan gå an, vil jeg sige.
Mvh Kurt
Der kunne måske egentlig også godt have været plads til en lidt større højttaler, såfremt printet havde været rykket lidt til den ene side, hvor der alligevel er tomrum - så kunne der måske have været en højttaler af oval/aflang model, i stedet for en rund.
Problemet med lyden er også tit, at der ikke er "bund" nok i lyden fra de små højttalere, og at de derfor ofte er presset til det yderste for at gengive baslyde, med deraf følgende mulighed for forvrængning. Lyden fra mine Roco MA-lyntog kan til tider være noget skinger - men det hjælper at skrue lidt ned for lyden.
Såfremt lyden i Märklin's nye MY eventuelt ikke lever op til den flotte model iøvrigt, så kan MY-lyden fra Danske-Loksounds anbefales - den eventuelt prøvelyttes her for sammenligning.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.