Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.174

PB  Blog  Hjemmeside

Er der sket noget med Hobbytrade?

Da' alle sammen.

Er der sket noget med Hobbytrade?

Jeg var inde på deres hjemmeside for et par uger siden, og har siden da haft et faneblad åbent i min browser. Dengang virkede det, men nu omstiller hobbytrade.dk til dwahobby.dk. En Google søgning finder heller ikke rigtigt domænet hobbytrade.dk mere (jeg fandt et dødt link, der omdirigerede til forsiden på DWA Hobby).

F2010s hjemmeside findes stadigvæk - men den er ikke opdateret de sidste tre år.

Er der sket noget?

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 396

PB

Hobbytrades facebook side linker også til dwahobby.dk, så den må være god nok... eller?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Danscale

Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.

Detmold Germany

Indlæg: 108

PB  Hjemmeside

Hmm, det håber jeg da ikke at der er sket noget alvorligt. Det annoncerede samarbejde i Roco-nyhedskataloget taler jo egentligt et andet sprog?? Jeg håber at alt er i orden hos og med Hobbytrade!!! Nogle gange er det jo sådan at bare hjemmesiden opdateres - det tager jo ofte lidt længere inden man får oprettet en ny side... Sådan havde det fx. været da Hobbykæden fik sit nye webshop-system. Så kan jeg også huske at der ret hurtigt kom nogle spørgsmål om der måske var sket noget med dem. Og så tog det kun nogle dage inden den fantastisk flotte nye hjemmeside var stillet online. Så lad os bare håbe, at alt er i orden.

Mange hilsner

Alex

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.663

PB  Blog  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:

Er der sket noget?

Nej, der er ikke sket andet end (gen)oprettelse af DWA til Hobbytrades specialproduktioner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.174

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Flemming.

F.Ormstrup skrev:
Nej, der er ikke sket andet end (gen)oprettelse af DWA til Hobbytrades specialproduktioner.

Jeg ved godt, at DWA er genopstået.

Men der er vel ikke lighedstegn mellem Hobbytrade og DWA?

Hvor er f.eks. Hobbytrades bygninger, eller omtale af den (forhåbentligt) kommende ML? De var på Hobbytrades hjemmeside, nu er de ikke længere at finde nogen steder.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 608

PB

Hej !

Hvis du lægger mærke til det, så er det nu muligt at købe direkte på hjemmesiden, så man slipper for at gå til en forhandler  Wink

Men genrelt synes jeg at de danske producenter der er (Hobbytrade, McK & Heljan) ikke bruger specielt meget tid på at opdatere deres hjemmesider - lidt ærgerligt, men i den sidste ende, så er det vigtigere at de kommer med et fornuftigt produkt, selvom man er håbløs nysgerrig for hvad der kommer m.v. Det skal jo heller ikke være tomme opdateringer.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 450

PB

F.Ormstrup skrev:

Nej, der er ikke sket andet end (gen)oprettelse af DWA til Hobbytrades specialproduktioner.

Derfra og så til at nedlægge hjemmesiden og stille videre til DWA er der vel et stykke? Det er lang tid siden jeg sidst har kunne forstå hvad der var op og ned i Hobbytrade.

Samarbejdet med Roco er dog velkomment. Dejlige produkter.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.174

PB  Blog  Hjemmeside

TogSvendsen skrev:
Derfra og så til at nedlægge hjemmesiden og stille videre til DWA er der vel et stykke?

Lige præcist.

Det er netop det, der får mig til at undres.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.174

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Martin.

Øh, ja - jeg forstår ikke, hvad du forsøger at hentyde til?

Som andre har gjort opmærksom på, var det meningen, at DWA skulle stå for Hobbytrades specialproduktioner - og det er jo vældig fint; men hvad med de almindelige produkter, der netop ikke er specialproduktioner?

Det var vel ikke meningen, at DWA skulle erstatte Hobbytrade?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 266

PB  Blog  Hjemmeside

Go´ eftermiddag til alle

Starten til denne tråd fik mig til at gå lidt mere i dybden med, hvad der er op og ned og det undrer mig faktisk ikke mere, at der er spørgsmål vedr. Hobby Trades gøren og virken. Det er nemlig ganske interessant læsning i de offentligt tilgængelige dokumenter og giver sikkert de ønskede svar, nogle måske med vilje fortier eller har fortiet eller bare "køber alt" uden at stille spørgsmålstegn. 

De blanke facts ud fra disse dokumenter viser en lang række af konkurser, næsten en konkurskæde startende Hobby Trade Aps, over Hobby Trade Scandinavia ApS, Ebert & Ebert Aps og nu afsluttende med F2010 her i marts 2018. Dog skal siges, at Hobby Trade Scandinavia Aps ikke gik konkurs, men man undlod bare at indsende regnskab, hvorefter selskabet blev opløst på det offentliges regning (os alle!)

Alle disse informationer om konkurser er tilgængelige ved at gå ind og søge på navn og cvr.dk. Og ved hver konkurs er der udefrakommende personer, selskaber og banker – både i Tyskland som herhjemme - der har tabt endog ret store summer, en bank et næsten 2 cifret millionbeløb og sidst F2010 med ca. en million. Sidstnævnte var ejeren af F2010, der prøvede at redde Hobby Trade efter sidste konkurs og som vi kan takke for litra F. Det er også slut nu.

Ved det seneste konkursbo er aktiverne, herunder stort set samtlige værktøjer ude i Kina, solgt til anden side. Det er bl.a. forme til fremstilling af modeller mv.

Derfor kunne det tænkes, at det før annoncerede samarbejde med ROCO om bl.a. dobbeltdækkervognene er røget ind i problemer, idet de påtænkte værktøjer jo er solgt til anden side.

De økonomiske problemer er sikkert også årsag til at de tyske partnere har eller er ved at trække sig som også er sket ved tidligere lejligheder.

Anvendelsen af navnet DWA ser altså ud til at være en konsekvens af at det er svært at afgøre hvem der ejer navnet Hobby Trade og har intet med særproduktioner at gøre. DWA har altså INTET at gøre med det gamle firma DWA andet end brugen og goodwill af navnet!!  

Sluttelig kan det undre mig meget, at man her på siden ikke har interesseret sig for det skete gennem tiderne, taget ting for pålydende og ikke sat spørgsmålstegn gang på gang på gang. Eller også er man ligeglade så længe man kan få sit modeltog og være ligeglad med andres økonomiske tab!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

 

 

 

__________________

Steff

Like 6 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 450

PB

Steffen Dresler skrev:

Sluttelig kan det undre mig meget, at man her på siden ikke har interesseret sig for det skete gennem tiderne, taget ting for pålydende og ikke sat spørgsmålstegn gang på gang på gang. Eller også er man ligeglade så længe man kan få sit modeltog og være ligeglad med andres økonomiske tab!

Jeg synes nu nok, at der har været ind til flere der har stillet spørgsmålstegn ved Hobbytrades mange konkurser. Hver gang er det skudt i sænk af andre for hvem sandheden er ilde hørt. Det er jo nærmest forbudt at komme med kritik af en "dansk" producent.

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Lars Skjærlund skrev:

Da' Martin.

Øh, ja - jeg forstår ikke, hvad du forsøger at hentyde til?

Som andre har gjort opmærksom på, var det meningen, at DWA skulle stå for Hobbytrades specialproduktioner - og det er jo vældig fint; men hvad med de almindelige produkter, der netop ikke er specialproduktioner?

Det var vel ikke meningen, at DWA skulle erstatte Hobbytrade?

Jeg forsøger ikke at hentyde til noget som helst, men konstaterer blot, at du er en mand med en endog meget skarp pen og, at du samtidig besidder et noget markant holdningsskred, her over fem år efter. Det vækker til gengæld undren... 

God weekend Wink

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

TogSvendsen skrev:

Steffen Dresler skrev:

Sluttelig kan det undre mig meget, at man her på siden ikke har interesseret sig for det skete gennem tiderne, taget ting for pålydende og ikke sat spørgsmålstegn gang på gang på gang. Eller også er man ligeglade så længe man kan få sit modeltog og være ligeglad med andres økonomiske tab!

Jeg synes nu nok, at der har været ind til flere der har stillet spørgsmålstegn ved Hobbytrades mange konkurser. Hver gang er det skudt i sænk af andre for hvem sandheden er ilde hørt. Det er jo nærmest forbudt at komme med kritik af en "dansk" producent.

  

 

Som ganske almindelige forbrugere (som de fleste af os vel egentlig er) mener jeg nu ikke det påkrævet, at man sætter sig ind i div. virksomheders drifts-økonomi etc.... 

 

Jeg leger med modeltog (Ja, jeg skrev leger....) hvad der foregår i kulisserne, har jeg ingen intentioner om at sætte mig ind i   Smile

 

Men det er selvfølgelig altid beklageligt, hvis en producent forsvinder - Men opstår de igen under andet navn, køber jeg gladeligt deres produkter, hvis det er noget der falder i min smag   Smile

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Jeg sidder også med tanken om hvorvidt Hobby Trades konkurser er relevante for den helt almindelige forbruger ( ca. 99 % af brugerne på Sporskiftet, vil jeg mene)

Helt almindelige mennesker, der hygger sig med modelbaner! Hvorfor pokker skulle de kære sig om samarbejdspartneres milliontab osv. osv.

Jo, det er blevet vendt her, med store skænderier til følge - og meningsudvekslinger, der ikke altid har været lige saglige, eller underbygget, for den sags skyld.

Det eneste jeg kan huske klart og tydeligt er hylekoret af forhandlere, der skreg op om “konkursrytteri” Disse forhandlere har i øvrigt stadig Hobby Trades nyeste produkter på hylderne. Mærkeligt nok! Og så læser de faktisk også med her...

 

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Danscale

Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.

Detmold Germany

Indlæg: 108

PB  Hjemmeside

Måske skulle vi alle sammen lade være med at spilde tid og kræfter med alt for mange spekulationer og formodninger, men bare vente hvad der sker. Jeg kan kun sige, at Hobbytrade har produkter af en meget høj kvalitet som jeg altid har været meget tilfreds med og som jeg rigtigt godt kan lide - og som jeg personligt gerne vil købe flere af, også i fremtiden.

Og hvis man køber produkterne af en producent, så hjælper man producenten jo faktiskt med at undgå en konkurs. Wink

Så lad os bare være tålmodige, vente og krydse fingrene for, at alt går vel - for alle, der er involveret.

Like 1 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 274

PB  Blog

   Hej jeg syntes det som forbruger er meget relevant om man får leveret sine varer især hvis man har investeret et større beløb, desuden er det også relevant for mig om jeg støtter et firma som overholder love og regler og som ikke slipper af med en gæld ved at andre overtager den, at der bliver stillet spørgsmål til producenters forskellige formåen er helt naturligt i et frit land så længe det foregår på en sober måde, at man interesserer sig for for firmaers økonomi og fortsatte mulighed for at levere nogle produkter man syntes om mener jeg også er relevant. Jeg ønsker kun det bedste for alle der bidrager positivt til vores hobby. Smile

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvordan man kan køre videre med en navn/varemærke der er gået konkurs ?

 

tak til sporskiftet som giver mulighed for at vende og diskutere mange forskellige emner.

vh Andersen

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 266

PB  Blog  Hjemmeside

Go´formiddag

Nu var indholdet af mit først skrevne ikke en opfordring til at være moralsk, men primært at forklare, hvorfor der nok var problemer med at overholde det lovede og levering af nogle modeller fra Hobby Trade/DWA i fremtiden. Dette var p.g.a. konkursen med F2010 (begæret af SKAT) samt det senere tab af næsten alle værktøjer ude i Kina. Og sidstnævnte kunne jo være formene til de DD-vognene, der skal samarbejdes om med ROCO.

Dernæst at undres over, at der blandt læserne her på siden er et par stykker, der altid lige ved hvad der sker og hvornår med Hobby Trade/DWA og hvor validiteten af de skrevne udsagn måske mangler en del i sandhedsværdi. Det kunne jo være at man skrev det der ønskedes og uden at sætte spørgsmålstegn ved dettes indhold og sandhedsværdi. Men nok om det.

Hvis et firma – Hobby Trade/DWA eller andre - ønsker at orientere, så lad dog dem gøre det selv! De står så inde for deres version og ikke nogen tilfældige læsere! Og ønsker et firma – ligegyldigt hvilket - ikke at svare på en FORNUFTIG henvendelse, peger det jo så bare tilbage på dem selv i alle tilfælde!

MEN, nogle bemærkninger til mit nyligt skrevne her på siden fik mig så til at se lidt dybere i de offentlige dokumenter, afskrifter mv. Så hvis der endeligt skal tales om et moralsk aspekt, så er jeg i dette tilfælde ikke personligt ligeglad. MEN jeg kan da samtidig godt give en læser ABSOLUT RET I, at man NORMALT som forbruger ikke bør tænke på hvor og hvordan en ting produceres også selvom man leger (køber man så ikke de samme vare som hvis man ikke leger? Smile ). Det går man jo automatisk ud fra sker ordentligt og lovligt, ikke sandt? For man støtter da ikke det modsatte?

Men i dette tilfælde ved jeg nu ved læse offentligt tilgængelige papirer og andet, at der er en lang række af misligholdelser af økonomiske aftaler og jeg skal så hér tydeliggøre det skrevne i de officielle dokumenter, der fik mig til at studse:

·         Lade Hobby Trade ApS gå konkurs og derved undgå at betale ESU,

·         Lade Ebert & Ebert gå konkurs med en imponerende gæld på 13.000.000,- kr., heraf ca. 10.000.000,- kr. til en bank,

·         Samme år bliver Hobby Trade Scandinavia ApS tvangsopløst af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, fordi der ikke var indsendt regnskab og

·         Sidst i marts 2018 blev F 2010 ApS begæret konkurs af SKAT, der havde et tilgodehavende på ca. 525.000,- kr. (og med et personligt tab på 1 mill. til ejeren).

Så med et lille skævt smil, jeps, du betaler for din hobby bare ikke direkte hos forhandleren!!

Sluttelig. Efter et besøg i Erritsø til åbenthus i anledning af flytning af ”Vejlesen” samt Hobby Trades/Dwa´s lager, blev det oplyst, at der på lageret i Erritsø ligger ca. 600 nyfremstillede MZ IV samt en del undervogne til MZ I og II, hvor karosserne har ligget på lager i mange år. Da Hobby Trade efter konkurserne således ikke kan eje eller indgå lejemål, er lejemålene indgået af Anka Model ApS, som er ejet af en tysk forbindelse.

Jeg går derfor ud fra, da der ikke er anført andet, at værktøjer til DSB litra ML samt trævognene, er ejet af den tidligere ejer af Hobby Trade og derfor ikke er/var omfattet af F2010 konkursbegæringen.

Det betyder vel, at der stadig kan sælges MZ´ere, trævogne og litra ML, men under hvilket navn ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler.

NB: Køber og køre ikke H0 og har derfor ingen interesse personligt i ovenstående ud over det moralske

 

 

 

__________________

Steff

Like 4 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.005

PB  Blog

Man kan læse tallene som man vil.

Det tyder på en tendens, men ud fra resultaterne fra de offentlige tilgængelige opslag, kan man ikke alene uddrage til, hvad der i virkeligheden er sket.

Man kan altid være forarget over, at virksomheder lukkes med skatte- og anden gæld.

Jeg har prøvet det og det giver stadig personlige problemer i forhold til banker mv, selvom jeg gjorde alt, hvad jeg kunne og skulle, og kurrators konklution var, at jeg havde gjort, hvad jeg kunne for at undgå konkursen, f.eks ved at putte personlig penge ind i virksomheden til det sidste.

Skat var mere end 2 år om at reagere fra det begyndt at knibe med at betale skat og Erhvervs og selskabsstyrelsen reagerede slet ikke, da virksomheden stod uden direktør i over 6 mdr. Selve mødet i retten var en farce, da ingen af de offentlige instanser havde styr på virkeligheden.

Mit personlige tab var over  700.000, fortrinsvis løn, pensin og personlige indskud, men ingen leverandører led tab, og hvis skat havde gjort, som de skulle i tide, havde samfundet heller lidt tab.

Det var 2 dage før Skat forærede 10 millarder til en svindler, for lige at sætte tingene i perspektiv.

Man bør også huske, at selvom et selskab utilsigtet, eller tilsigtet er gået konkurs, kan der godt forinden være tjent mange penge og betalt store skatter, inden det gik skævt.

Det er ikke nødvendigvis ejernes skyld, at det går galt!

Det store antal konkurser i DK skyldes delvis, at det er for let at opstarte en virksomhed, og at de fleste er underfinansieret fra starten og mangler rådgivning og rettidigt offentlig kontrol.

Som det er skruet sammen i dagens DK, kan man på ½ time oprette en virksomhed via officielle internetsider, uden at man blive kontrolleret ret meget yderligere, uden at fremvise eller i det hele taget have en gennemtænkt forretningsplan eller besidde faglige kompertancer til at drive en virksomhed af nogen art, eller bare have en uddannelse inden for det fagområde, man vil drive forretnng i. Der burde nok strammes op på hvem og hvordan man kan få lov til at oprette en virksomhed. Det kunne forhindre mange konkurser i nyoprettede virksomheder, og personlige nederlag for iværksætterne.

Tilbage til Modeltog.

I hobbytrades tilfælde var det nok underfinansiering fra starten, og mange lærepenge mht at handle med Kina, der var skyld i resultatet.

Ildsjælenes intentioner fejlede ikke noget!

Om man skulle have gået tilbage til en en fuser, er en helt anden sag, og man kan dårligt fortænke nogen i at prøve at redde stumperne af den drøm, der gik galt.

Og jeg kan stadig huske begejstringen for alle de nye danske modeller, der kom på markedet den gang!

Man kan derfor også uddrage den lære, at hvis man vil tjene en lille formue på modeltog i DK, er det en god ide at starte med en rigtig stor formue.

Derfor kære kunder; Tænk på at den evige jagt på det billigste modeltog, ikke nødvendigvis gavner jeres hobby, og det kan være som at tisse i bukserne for  at holde varmen, kun at købe billigt.

 

vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion (PHD)

Like 1 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 81

PB

Det er vel Rocos opgave at informere om produkter der produceres i Rocos navn og er opført i deres katalog. Jeg tvivler på at man i CVR-registret kan se detaljerede oplysninger om aktivernes distribution på ejerskab mv.

Hvis man lægger alles tab sammen i de sidste 20 år ved produktion af dansk modeltog, får man et billede af i hvor høj grad hobbyen har været genstand for frivillig risikovillig kapital og ufrivillige bidrag, herunder ufrivillige bidrag fra det for eksempel offentlige i form af ikke afregnet skat/moms.

Måske moralsk modeljernbane er det nye sort.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.174

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg føler trang til at sige, at det på ingen måde var min hensigt at starte en debat om konkurser og forretningsmetoder.

Jeg havde bare behov for at finde et foto af Hobbytrades blokpost på deres hjemmeside - og så var den væk; derfor spurgte jeg til den.

Men jeg kan se, at det svar ligesom er forsvundet i debatten...

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

Hej Lars

Kan det her bruges ?? : 

http://www.f2010.dk/da/hmb-14737

Scroll ned til : 

HMB dansk signalpost type 1935 i H0 HMB Stellwerk 1935 H0

mvh

OHJ20

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

CCT

Pensionist

Indlæg: 36

PB  Hjemmeside

Rep Neslein skrev:

Derfor kære kunder; Tænk på at den evige jagt på det billigste modeltog, ikke nødvendigvis gavner jeres hobby, og det kan være som at tisse i bukserne for  at holde varmen, kun at købe billigt.

vh Rep

Per har virkelig en pointe her. 

Da jeg for 4-5 år siden, startede på denne hobby, hørte jeg diverse forhandlere beklage manglende indtjening og om hvor svært det var for producenterne at få et rimeligt dækningsbidrag ud af deres anstrengelser med at producere rullende materiel. Og ikke nok med det, en del forbrugere brokkede sig over priserne og samt rakkede diverse produkter ned på forums

For mit vedkommende har jeg over for mine leverandører givet udtrykt for at de skal tage den pris der er nødvendig for at drive en forretning, det samme for producenterne. Lad os tage McKs ny udkomne Q-maskine, (ikke for at prale, men jeg har købt 2 stk., fordi det er et fabelagtigt produkt, set med mine øjne) den kan man erhverve for omkring kr. 3.600,00 med lyd – Hvis den havde kostet 4.600,00 ville jeg også have købt dem - forhandler og producent ville dermed få en større likviditet og dermed enticement til at servicere og producere.

 

Nu vil der være nogle personer der mener jeg er et fjols, på grund af ovennævnte, det er fint med mig. Det jeg ønsker er, at jeg fremover kan købe kvalitets produkter til en fair pris for producent, forhandler og forbruger.

 //Bjørk

__________________

DCC - peco code 75 traincontroller gold / Uhlenbrock IB COM / My favorite train product: McK / My website: http://www.1730.dk

Like 2 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.626

PB

Det uheldige ved producenter der går konkurs, eller på annen måde forsvinder fra markedet er reservedlessituationen. Vad gør man nu om 3-4 år vis man har brug for en reservedel? 

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 415

PB

Det problem har vi allerede, uanset om de er gået konkurs eller ej. Prøv bare at skaffe reservedele til en Mck ME. Min forhandler har faktisk syltet et helt lokomotiv for at kunne levere reservedele. Märklin leverer heller ikke reservedele længere som de gjorde i gamle dage.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 121

PB

[/quote]

Steffen Dresler skrev:

Ved det seneste konkursbo er aktiverne, herunder stort set samtlige værktøjer ude i Kina, solgt til anden side. Det er bl.a. forme til fremstilling af modeller mv.

Derfor kunne det tænkes, at det før annoncerede samarbejde med ROCO om bl.a. dobbeltdækkervognene er røget ind i problemer, idet de påtænkte værktøjer jo er solgt til anden side.

Til hvilen side, om jeg må være så fri at spørge? Jeg spørger blandt andet fordi, der er noget, jeg ikke får til at stemme.

HobbyTrade i sin nuværende inkarnation går åbenbart konkurs i marts i år. Det lærer jeg først ud fra denne tråd. Jeg har dog lidt svært ved at tro, at det samme gælder for Roco. At de først har hørt om det for nylig. Men alligevel dukkede der et 2018/19 nyhedskatalog op i butikkerne her for 14 dage siden. Med en annoncering af et samarbejde med HobbyTrade. Nuvel, det kan være, at katalogerne gik i trykken for måneder siden, men alligevel.

Det jeg vil frem til er: det vil være mere logisk, hvis det er Roco, som har købt formene til HobbyTrades doppelstock vogne. At de i kataloget så skriver 'i samarbejde med HobbyTrade' kunne skyldes en uafklaret situation på det tidspunkt, hvor kataloget gik i trykken, og at det ser bedre ud på tryk end '.. vi har overtaget nogle forme fra en mindre producent, der er gået konkurs'. 

Der er intet konkret i ovenstående; det er rene spekulationer fra min side for at få nogle informationer til at hænge sammen. 

Mvh Toftegaard

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 266

PB  Blog  Hjemmeside

Kære Toftegaard

 

Jeg kan ikke svare, ved det ikke.

Men jeg synes det ville være ganske naturligt hvis Hobby Trade/DWA, selv udsender en meddelelse om hvad der er sket efter SKATs begæring om konkurs af F 2010 i marts måned og efter det har været i behandling af kurator i september måned. Det skylder man vel sine kunder og forhandlere i almindelig respekt, ikke sandt? Og hvad bringer fremtiden?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

 

NB: Når nogen henviser til en hjemmeside vedr. produkter som her laserskårede huse, prøv at se hvornår siden sidst er opdateret (står nederst) og hvad der er sket i mellemtiden. Det giver måske igen svar på nogle spørgsmål!!!

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.925

PB

14. januar 2015 er alligevel lidt tid siden...

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.005

PB  Blog

 

[/quote]

Til hvilen side, om jeg må være så fri at spørge? Jeg spørger blandt andet fordi, der er noget, jeg ikke får til at stemme.

HobbyTrade i sin nuværende inkarnation går åbenbart konkurs i marts i år. Det lærer jeg først ud fra denne tråd. Jeg har dog lidt svært ved at tro, at det samme gælder for Roco. At de først har hørt om det for nylig. Men alligevel dukkede der et 2018/19 nyhedskatalog op i butikkerne her for 14 dage siden. Med en annoncering af et samarbejde med HobbyTrade. Nuvel, det kan være, at katalogerne gik i trykken for måneder siden, men alligevel.

Det jeg vil frem til er: det vil være mere logisk, hvis det er Roco, som har købt formene til HobbyTrades doppelstock vogne. At de i kataloget så skriver 'i samarbejde med HobbyTrade' kunne skyldes en uafklaret situation på det tidspunkt, hvor kataloget gik i trykken, og at det ser bedre ud på tryk end '.. vi har overtaget nogle forme fra en mindre producent, der er gået konkurs'. 

Der er intet konkret i ovenstående; det er rene spekulationer fra min side for at få nogle informationer til at hænge sammen. 

Mvh Toftegaard

 

[/quote]

I samarbejde kan betyde;  at HT har eller vil producere en ordre eksklusivt til ROCO som kundeopgave, ligesom de eksklusivet har produceret ølvogne på IB-vogne til Märkling ad flere omgange.

Det er helt normalt inden for andre brancher, at man får udnyttet sine forme, ved at fremstille for en konkollega. ofte er der en eller anden variation på produkterne, men grundlæggende er det samme konstruktion. Det er en winwin, da begge sparer omkostninger ved produktionen

Jeg tvivler ihtf stærkt på, at de omtalte forme er solgt til konkurrenter.

Man skal ikke lade sig nare af, at der er indstøbt f. eks Märklin eller Roco logo i en vognbund.

Det er et internationalt krav at en producent mærker sit navn på produktet.

Da vognene er eksklusivt produceret, er det den rigtige måde at gøre det på, da det samtidigt fritager formejeren for produktansvar over for forbrugeren, selvom han naturligvis bærer ansvaret over for kunden/kollegaen.

Formen kan ændres tilbage om nødvendigt.

Derfor kan formene stadig godt tilhøre  Bdr.  Pedersen under en eller anden konstruktion, eller en helt 3. vi ikke kender til.

Det er ikke unormalt at virksomheder, eller deres ejere, har selvstændige selskaber, der ejer produktionsmidlerne, for at sikre disse mod at disse kommer andre i hænde i tilfælde af konkurs.

Selve produktionen kan også ligge i et andet selskab, man selv ejer på en eller anden måde.

Således er man sikret rettigheder og forme, hvis det skulle gå galt. Det kræver dog, at der faktureres indbyrdes mellem selskaberne, hvilket giver en masser ekstra administration.

Vh rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion (PHD)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.005

PB  Blog

Det er ikke normalt, at virksomheder, der går helt eller delvis konkurs udbreder sig om de faktiske forhold, selvom man har gjort, hvad man kan for at mindske skaderne.

Folk misfortolker fakta på helt deres egen måde, og så er det faktisk bedre at tie stille.

Ved en konkurs har man også ret og pligt til ikke at udtale sig, da det evt kan skade realiseringen af boet.

Min virksomhedsomdannelse for snart 2 år siden, har (næsten) ingen fattet essensen af, selvom jeg har skrevet lige præcis, hvordan det hænger sammen mht ejerskab af rettigheder og varer mv.

Selv min konkullegaer, som ellers nok burde kunne læse indenad, har formået at misopfatte de faktiske forhold, og nu hvor jeg har opsagt kommissionsaftalen med CMThobby, tror folk guddøde mig, at jeg har købt mine varer tilbage, selvom varerne hele tiden har være min ejendom - deraf kommission Smile

Bevares der er også nogengange ting, man ikke kan skrive, da involverede parter ellers bliver nødt til at agere i forhold til det man oplyser, og det kan give uhensigtsmæssigheder for begge parter.

Vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion (PHD)

Like 0 kan lide
Top

Picture

CH

Indlæg: 69

PB

En ret interessant tråd.

Man kan jo diskutere det moralske i at et firma gang på gang går konkurs, med deraf følgende tab for diverse. Jeg ved at der er forhandlere der af den grund, ikke mere handler med produkterne. Og som det er nævnt, så må der være tjent penge mens det gik godt.

Det ændre dog ikke ved det faktum at der gennem de seneste år er kommet en stribe vogne, men også lokomotiver, som virkelig har fyldt nogen huller ud i rækkerne.

Trist med F2010, men tvivler på der vil blive forsøgt mere, hvis tabet er på 1 mio kr. Men DO, FE og FC er da kommet ud i forskellige udgaver. Tror også det bliver tvivlsomt med ML.

Moralen må derfor være, at man må købe modellerne når de er der. Ellers bliver de udsolgte, og det er ikke sikkert de bliver produceret mere. Den der med at vente til priserne går ned, går ikke mere. For modellerne i dag, er fremstillet i mere begrænsede oplag. MCK melder jo direkte ud hvor mange stk der bliver produceret af hvert nr. 

MCK bliver i hvert fald ikke handlet til nedsatte priser, alligevel bliver modellerne virkelig solgt, som det ser ud til at være sket med bl.a. Q-maskinen. Og jo flere der køber modellerne jo bedre.

Vi er en del der gerne vil betale prisen, hvis det fører med sig at der fortsat kommer modeller.

Mvh

Claus

 

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Som jeg læser mig frem, så vedrører dette følgende domainer: DWA.DK,F2010.DK og Hobbytrade.dk. De er alle nævnt hvor status desværre er "under konkurs". 

 

Billede

 

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 112

PB

CH skrev:

En ret interessant tråd.

Ja, det tänker jag också.

Citat:

Det ændre dog ikke ved det faktum at der gennem de seneste år er kommet en stribe vogne, men også lokomotiver, som virkelig har fyldt nogen huller ud i rækkerne.

Trist med F2010, men tvivler på der vil blive forsøgt mere, hvis tabet er på 1 mio kr. Men DO, FE og FC er da kommet ud i forskellige udgaver. Tror også det bliver tvivlsomt med ML.

Jag tror att det er for tidigt att döma, om der er Problemer med MLen. Personligt tänker jag, att det är ett gott tecken, att i de förra tre veckor på några sidår på nätet har skett en förändring, fordi  nu findes der priser för ML-vonge, som fanns inte i det förflutna. På nätet finns desutom foto fra Kjellerupmässan som viser MLen och MZs ny modeller, också i färgsättningar som har inte varat producerat och dermed måste vara ny, t. ex. DB-versionen. Det er kanske inte altid lätt att genomse, hur et företag arbetar efter en insolvenz, men det verkar klar, at det går vidare i det här fallet. Jag tänker at det vore helt tokigt at visa modeller et halvt år efter insolvenzen, om de inte skulle komma.

Just my 2 cent/öre/pfennige...

Hälsningar,

Gerhard.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 121

PB

Dagens opdatering fra McK (http://mck-h0.dk/nyheder/) bringer nyt om hvor alle Hobby Trade-værktøjerne, herunder dem til DSB dobbeltdækkerpersonvogne, er havnet. Men jeg kan fortsat ikke regne ud, hvordan det skal ende for Roco. Men det kan være, at de falder ind under den nævnte 'OEM-produktion for et antal udenlandske producenter' med brug af de oprindelige værktøjer til dobbeltdækkerne.

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.174

PB  Blog  Hjemmeside

Toftegaard skrev:
Dagens opdatering fra McK (http://mck-h0.dk/nyheder/) bringer nyt om hvor alle Hobby Trade-værktøjerne, herunder dem til DSB dobbeltdækkerpersonvogne, er havnet.

Det passer meget godt med det, jeg har hørt på mere eller mindre rygteplan de seneste måneder.

Men det besvarer ikke alle spørgsmålene i denne tråd: Hobbytrade/F2010 - hvad vi nu skal kalde dem - har ikke længere deres gamle aktiver, herunder støbeforme mm. Men findes Hobbytrade stadig? Hvem ejer navnet Hobbytrade, har det nogen aktiviteter, og er der alligevel nye projekter på vej, måske i ly af en anden virksomhed?

Kommer ML alligevel?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.663

PB  Blog  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:

a) Hobbytrade/F2010 - hvad vi nu skal kalde dem - har ikke længere deres gamle aktiver, herunder støbeforme mm.
b) Men findes Hobbytrade stadig? 
c) er der alligevel nye projekter på vej, 
d) Kommer ML alligevel?


add a) F2010 findes ikke mere.
add b) Ja !!! selvfølgelig !!!
add c) Ja, mere flg. før jul. DWA Hobby har flere privat/privatbane vogne på vej. - jeg melder ud når der er noget - der ikke kun er rygter - på vej.
add d) Den er flot, kører godt og kommer når den kommer ?! Jeg fik desværre ikke filmet/fotograferet den i fredags ! 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 415

PB

Hvad med værktøjerne til D-maskinen? Der var lidt snak i sin tid om et nyt oplag, eventuelt en DII. Måske det kommer nu?

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.