Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

McK 2018

Endelig nyheder fra McK:

Fra McK hjemmeside: Det er efterhånden et stykke tid siden der er lagt nyheder på hjemmesiden, men det er ikke ensbetydende med der ikke er sket noget, og her følger en kort status:

I øjeblikket ankommer der jævnligt nye Q-maskiner.
Alle DC- og DC sound-udgaver ankommet, bortset fra Q 350 (McK 2106).
Alle AC- og AC sound-udgaver, samt de manglende DC-udgaver, afsendes ifølge planen med fly fra Kina omkring 12. august.
Der er nu lagt fotos af Q-maskinerne på hjemmesiden, her er endnu et billede, hvor maskine 51 og maskine 52 på Gb holder en pause fra rangerarbejdet på ”bjerget”.

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/to.jpg

Når den sidste Q-maskine er produceret, begynder produktionen af MX-lokomotiverne. Vi forventer at have de første eksemplarer hjemme omkring 1. oktober.
Ønsker man røde ”gummivogne” som påhæng til MX´erne, er det ved at være absolut sidste udkald, der står kun ganske få eksemplarer tilbage her, og kun af nogle enkelte af udgaverne.
Signalerne på hjemmesiden er opdateret dags dato, så man har mulighed for at se hvilke vogne der fortsat er på lager her.

Projektet med de ”langbenede” ølvogne af litra ZA og ZB forløber også planmæssigt.
Vognene forventes afskibet fra Kina i oktober, med forventet ankomst til Danmark i første halvdel af december.

Nye karosserier med tilhørende indretninger til MRD 4201 (McK 1201) er udleveret til forhandlerne primo juni.

 

Nye projekter?
Vi arbejder ihærdigt på projekterne 033, 036 og 037, men hvad der gemmer sig bag de numre, må tiden vise.
Der er også nye AC-vogne undervejs, de ca. 400 vogne der blev lavet i første omgang var alt for få.
Der kommer bl.a. to vogne uden gule striber, samt et par nye numre af vognene med gul stribe og gråt tag.
An-vognen, samt de nye udgaver af Bn-vognene, bl.a. ”børnevognen”, blev sat i bero af hensyn til andre projekter.
Men projekterne lever fortsat, og vil blive lagt i planen når der er et passende hul til dem.
Mange har spurgt på lysprint til eksisterende personvogne.
Status er, at vi er i gang med at finde en ny leverandør, og vi har en potentiel kandidat i kikkerten. Lykkes det, overvejer vi at prøve konceptet på nogle af de nye AC-vogne, men mere herom senere.


mvh,
Gert (fra Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 2 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Jeg skal selvfølgelig have en Q maskine til AC, når de ankommer.

Omkring MX’erne har jeg set en forhandler skrive, at de ikke vil kunne køre på radius 1 kurver (36 cm). Der står ikke noget om det på hjemmesiden. Er der nogen, der ved mere om det?

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 583

PB

Gå længere ned i McK's nyheder til 6.juli 2017, der står følgende:

 MX-lokomotiverne kommer ikke til at kunne køre på kurver med radius 36, og sådan bliver det fremover med alt materiel herfra, dog ikke materiel der allerede er offentliggjort.

 

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

“Det er svært at forsvare, at kurver der reelt hører hjemme i legetøjsafdelingen, skal have afgørende indflydelse på hvor korrekt vi kan lave modellerne, derfor tager vi fremover ikke hensyn til R1. Det begrænser naturligvis det antal MX der kan sælges til AC-markedet, og det er derfor endnu ikke besluttet om der produceres en AC-udgave af lokomotivet. I givet fald, bliver det kun i et meget begrænset antal.”   

Ja det var da en klar udmelding. Og lidt pudsigt hvordan man betoner, hvor korrekt man bestræber sig på at lave modellerne, når en ting som tagudhænget på Litra Q falder i øjnene på modeljernbanefolket.

Like 2 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Godsbanen skrev:

Og lidt pudsigt hvordan man betoner, hvor korrekt man bestræber sig på at lave modellerne, når en ting som tagudhænget på Litra Q falder i øjnene på modeljernbanefolket.

Det viser jo blot at alt er relativt til øjet der ser. McK synes R1 er i legetøjsafdelingen, samtidig med at de accepterer synlige fejl på deres, i egne øjne, perfekte modeller. Ja, ja, måske skal de skrue lidt ned for selvfedheden...

Det er fint nok at undlade R1, hvis der er ting på modellen som forhindrer brugen. Jeg havde dog foretrukket at de meldte det ud uden gloser som "legetøjsafdeling" og "legetøjstog". Jeg synes ikke det klæder en producent at skrive på den måde. McK er jo efterhånden kendte for deres akavede måde at formulere sig på. Det er da en ærgerlig sky at have hængende over sig.

Like 2 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

McK skriver lidt om beslutningen vedr. R1 under nyheder fra 12/07-2017 http://mck-h0.dk/nyheder/ som man måske lige skal læse igennem også  Wink

 

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=10444

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Når jeg kigger på Rocos sortiment, er deres R2 radius 358mm! Så den med R1/R2 skal tages med et gran salt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

De var kommet længe blot ved f.eks. at skrive min. 400 mm i stedet noget radius Rx ......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Det står jo McK frit for at afskrive sig AC markedet; det har de forhåbentlig regnet på.

I mellemtiden kan man så spekulere over, hvor mange modeltro banegårde der findes, som kan retfærdiggøre indkøb af en Q maskine?

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Godsbanen skrev:

“Det er svært at forsvare, at kurver der reelt hører hjemme i legetøjsafdelingen, skal have afgørende indflydelse på hvor korrekt vi kan lave modellerne, derfor tager vi fremover ikke hensyn til R1.

Den kommentar med "legetøjsafdelingen" stikker mig altid godt og grundigt i øjet, når jeg har 4 x ME lokomotiver der ikke er leveret med hæfteringe og hvor jeg ikke kan anvende Fleischmann eller Roco kortkoblinger fordi de støder mod plovene . . . .  samt 3 x Bn/Bns vognstammer, hvor jeg selv har måtte udskifte alle koblingsarme før de kunne køre optimalt Stare

Like 5 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Dagens nyheder igen! 

Fra hjemmesiden:

De første farveprøver af ZA- og ZB-vognene er nu kommet.
Herunder links til et par billeder af D.D.S.F.-vognen (McK 3403), og en af Carlsberg-vognene (McK 3404).
Der gøres udtrykkeligt opmærksom på, at der er tale om prototyper, både for så vidt angår selve vognene (værktøjerne), farverne og trykket.

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/028_5.jpg

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/023_10.jpg

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/024_10.jpg

 

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

Gert skrev:
Dagens nyheder igen!

Fra hjemmesiden:

De første farveprøver af ZA- og ZB-vognene er nu kommet.
Herunder links til et par billeder af D.D.S.F.-vognen (McK 3403), og en af Carlsberg-vognene (McK 3404).
Der gøres udtrykkeligt opmærksom på, at der er tale om prototyper, både for så vidt angår selve vognene (værktøjerne), farverne og trykket.

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/028_5.jpg

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/023_10.jpg

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/024_10.jpg

Ingen kritik, for der bliver jo fortsat rettet: Gærvognen mangler den røde staffering på vognsiden ved hjørver og nedadtil - det ser mærkeligt ud som det er nu. Det er svært at afgøre ud fra et billede, men det virker som om DDSF er for småt og spacieringen er forkert på prøven.

Dette billede er med sikkerhed dateret: 

Prøven er vist med senere påskrift, og dér er den røde linjering tyndere i hjørnerne, men den er der. De hvide bremsemærker på hjørnerne skal være fuldstændig kvadratiske og er 10x10 cm i virkeligheden. Billedet på "jernbanen.dk" fra 1949 (CvK) er fejldateret.

Det er nok en nyere udgave af ølvognen man bruger som udgangspunkt, for disse vogne havde ikke samme dørbredde. Det ser ud som om at dørene er bredere på modellen end på virkelighedens gærvogn og hvis det er tilfældet er der brugt en tegning til de senere udgaver af ølvognene. Det er selvfølgelig et kompromis, men det kan godt ses på de tidlige bemalingsvarianter (dem med smal dør kørte også i lang tid og man kunne have valgt en af disse) - det er et valg og det er sikkert helt bevidst at man har taget udgangspunkt i den version man har udset sig.

I 1946 var døråbningen (bredde) 1480 mm (17,0 mm i 1:87)

I 1950 er den vokset til 1600 mm (18,4 mm i 1:87)

i 1956 var den 1700 mm på de vogne man byggede med 5600 mm akselafstand (19,5 mm i 1:87)

Det er selvfølgelig ligegyldigt men den samlede forskel fra 1946/49 til 1956 er på 2,5 mm og det er egentlig ganske meget på en model. Det husker man selvfølgelig at oplyse, når man skriver "exact". Det skal nok blive godt, trods kompromisser.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Dagens nyheder igen!

Fra hjemmesiden:

I sidste uge kom de sidste udgaver af Q-maskinerne på lager, og alle bestilte lokomotiver er nu udleveret til forhandlerne.

Der er ligeledes kommet en hel kasse med reservedele, hvis uheldet skulle være ude.

En Q-maskine består i øvrigt af næsten 500 forskellige dele.

 

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/IMG_0500-002.jpg

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Gert skrev:

 

Vi arbejder ihærdigt på projekterne 033, 036 og 037, men hvad der gemmer sig bag de numre, må tiden vise.




Jeg håber, at et af disse tal vil være ordrenummeret til IC3 togsæt!   Smile

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Gert skrev:



Jeg håber, at et af disse tal vil være ordrenummeret til IC3 togsæt!   Smile

mvh,
Gert

Ja, det så jeg også gerne . . . men endnu mere IR 4 togsættene i de forskellige bemalinger.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Jeg har lige fået mit første MR togsæt fra MCK (Via design med rød dørmarkering)

H o l d   d a   h e l t   o p  . . . en imponerende flot og meget velkørende model.

Selvom jeg aldrig har set det store lys i MFX, så er jeg faktisk rigtig glad for at MCK har besluttet at levere AC modellerne inkl. MFX dekoder, så man pr. automatik får alle de fine funktioner indlæst :)

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

LasseSteen skrev:

Gert skrev:


Jeg håber, at et af disse tal vil være ordrenummeret til IC3 togsæt!   Smile

Ja, det så jeg også gerne . . . men endnu mere IR 4 togsættene i de forskellige bemalinger.

Begge dele ville klart være interessant!  Smile Men jeg ville heller ikke have noget imod et prototype lyntog... (Selvom jeg faktisk har overdelene til et byggesæt liggende... Wink )

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

Så er vi enige!

  • 033 = IC5 (prototype lyntog)
  • 036 = IR4
  • 037 = IC3

Mvh Toftegaard

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Toftegaard skrev:

Så er vi enige!

  • 033 = IC5 (prototype lyntog)
  • 036 = IR4
  • 037 = IC3

Mvh Toftegaard
 




Er dette et gæt? Eller er du sikker? Det ville være fantastiske nyheder!

mvh,
Gert

 

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

Gert skrev:

Er dette et gæt? Eller er du sikker? Det ville være fantastiske nyheder!

mvh,
Gert

Nej, det er selvfølgelig skæg og ballade. Men en meget seriøs ønskeliste fra min side til de tre produkter, jeg helst ser McK kaste sig over. Mvh.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Toftegaard skrev:

Gert skrev:

Er dette et gæt? Eller er du sikker? Det ville være fantastiske nyheder!

Nej, det er selvfølgelig skæg og ballade. Men en meget seriøs ønskeliste fra min side til de tre produkter, jeg helst ser McK kaste sig over. Mvh.

Ditto. :) Men man kan jo heller ikke helt afvise at de herrer McK evt. har fået smag for at sælge epoke-III materiel...  Wink Det er i hvert fald mit indtryk at Q-maskinen er rigtig fin - og tilsvarende populær. 

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Nu vi er ved McKs nummersystem. Jeg været igennem materiellisterne og sammensat nedenstående liste.

Har vi nogen indikationer for hvad der skal være i de tomme pladser? I Mcks nyhedsopdatering fra 4. august 2018 omtales der en An-vogn og en Bn-x. mit gæt er at An har nummerserie 22 eller 23. Bn-x tror jeg ender i Bn serien (17)

01    ME
02    Hbis
03    Hios-v
04    Gs Serie 2
05    Gs Serie 3
06    G/Gs Serie 1
07    Bg
08    Ag
09    Bgc
10    ABg/Bv
11    BDg
12    MR
13    Ardelt
14    Frichs (Ardelt)
15    Gbs
16    Hs/His/Hims
17    Bn
18    Bns/ABns
19    I/Hs
20    Lps
21    Q
22   
23   
24    Carlsberg
25    Tuborg
26    Cc/Bgh
27    EA/Dh
28    MX
29    Lgns/Lgs
30   
31    AC
32   
33   
34    ZA/ZB
35   
36
37

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Horsecreek skrev:

Nu vi er ved McKs nummersystem. Jeg været igennem materiellisterne og sammensat nedenstående liste.

Har vi nogen indikationer for hvad der skal være i de tomme pladser? I Mcks nyhedsopdatering fra 4. august 2018 omtales der en An-vogn og en Bn-x. mit gæt er at An har nummerserie 22 eller 23. Bn-x tror jeg ender i Bn serien (17)

01    ME
02    Hbis
03    Hios-v
04    Gs Serie 2
05    Gs Serie 3
06    G/Gs Serie 1
07    Bg
08    Ag
09    Bgc
10    ABg/Bv
11    BDg
12    MR
13    Ardelt
14    Frichs (Ardelt)
15    Gbs
16    Hs/His/Hims
17    Bn
18    Bns/ABns
19    I/Hs
20    Lps
21    Q
22   
23   
24    Carlsberg
25    Tuborg
26    Cc/Bgh
27    EA/Dh
28    MX
29    Lgns/Lgs
30   
31    AC
32   
33   
34    ZA/ZB
35   
36
37

Der måtte da også gerne fyldes et Frichs Marcipanbrød og Frichs "Rulleskøjte" ind på de tomme pladser, plus PF-vogn i både DSB- og privatbaneudgave, samt Scandia-tankvogne i forskellige bemalinger. 

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Danscale

Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.

Detmold Germany

Indlæg: 108

PB  Hjemmeside

Marcipanbrød og privatbanevogne samt mange MXer som privatbaneudgave og en Arriva-MR/MRD ville teoretiskt være helt fantastiskt. Men det bliver nok ikke til noget, fordi McK jo helt udelukkende producerer DSB-materiale.

Måske kan det komme som samarbejde med nogle forhandlere/andre firmaer? Det ville selvfølgeligt være en mulighed, som de smukke OHJ-vogne, som DEKAS fik lavet i samarbejde/på basis af McK-modellerne.


En IC3 vil være MEGET fint. Og nok ikke helt usandsynlig. Men vi vil se. I hvert fald er det smukke modeller, som McK laver. Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Fra hjemmesiden: Alle fire udgaver af McK 1202 (Rød MR 4025-MRD 4225), er udleveret til forhandlerne i dag.

mvh,
Gert

 

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Gert skrev:

Fra hjemmesiden: Alle fire udgaver af McK 1202 (Rød MR 4025-MRD 4225), er udleveret til forhandlerne i dag.

mvh,
Gert

 

ENDELIG . . . glæder mig til at få min med lyd :D

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Ja, og MZ IV skulle være på tegnebrættet. Så kan man håbe at det måske kommer et nyt oplag af MZ I  i nær fremtid også :-) 

 

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 583

PB

MAB skrev:

Ja, og MZ IV skulle være på tegnebrættet. Så kan man håbe at det måske kommer et nyt oplag af MZ I  i nær fremtid også :-) 

 

Helst ikke et nyt oplag med en redisignet version - også af MZ II & III

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 1 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 496

PB

fkm skrev:

MAB skrev:

Ja, og MZ IV skulle være på tegnebrættet. Så kan man håbe at det måske kommer et nyt oplag af MZ I  i nær fremtid også :-) 

 

Helst ikke et nyt oplag med en redisignet version - også af MZ II & III

  ønsk og i skal få 

http://mck-h0.dk/kategori/test-overkategori/dsb-mz-iv/

Christian

 

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Danscale skrev:

Marcipanbrød og privatbanevogne samt mange MXer som privatbaneudgave og en Arriva-MR/MRD ville teoretiskt være helt fantastiskt. Men det bliver nok ikke til noget, fordi McK jo helt udelukkende producerer DSB-materiale.

Ser man det - nåmmen, så må en DSB MK og/eller en Frichs-Köf vel være på sin plads, når McK engang er færdig med at (gen-)udgive deres udgaver af modeller, der allerede er blevet udgivet store mængder af, af indtil flere fabrikanter.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

fkm skrev:

MAB skrev:

Ja, og MZ IV skulle være på tegnebrættet. Så kan man håbe at det måske kommer et nyt oplag af MZ I  i nær fremtid også :-) 

 

Helst ikke et nyt oplag med en redisignet version - også af MZ II & III

Redesign...?

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

DSB1989

Frederiksberg

Indlæg: 43

PB

Den bedste nyhed i denne tråd er også den første: Et livstegn fra McK efter en lang periode med tavshed, der fik en til at frygte, at kilden til fantastiske modeller af DSB epoke IV var ved at tørre ud.

Med rygterne om den dårlige stemning mellem McK og Hobbytrade i baghovedet er timingen så i øvrigt påfaldende, når McK annoncerer en MZ IV i metal, bedst som Hobbytrade endelig er ved at være klar med et nyt oplag af deres MZ IV. Som det mest brutalt udseende lokomotiv hos DSB siden dampen fortjener MZ IV dog helt sikkert at blive udført i metal.

Selv har jeg især to ønsker til McK: Den engelske sovevogn og nye IC-vogne. Det var et syvmileskridt fremad, da Heljan lavede IC-vognene for 15 års tid siden, og det ville være det samme, hvis man en dag kunne få IC-vogne med gummivulste, flerfarvet interiør mv. (og gerne farvede indervægge - da Bn lider lidt under de røde indervægge, når man ser ind ad de store fine vinduer).

A, B, Bk og WLABr, tak! Wink

Like 3 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Nej, epoke IV - kilden ser ud til at leve i bedste velgående og heldigvis for det Smile Dårlig stemning? Jeg tror det kaldes konkurrence!

 

 

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Apropos Hobby Trade MZ IV - var udmeldingen ikke at de nye oplag skulle være havnet i butikkerne i juni?

Om nogle er det firma ringe til at ajourføre medier og nyhedsopdateringer. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Perfekt timing fra McK! Nu venter jeg på deres model af MZ IV. Beklager Hobbytrade...

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Gert skrev:

Perfekt timing fra McK! Nu venter jeg på deres model af MZ IV. Beklager Hobbytrade...

mvh,
Gert

Ja, sådan har jeg det også . . .  det er jeg lidt ked af at indrømme, da jeg altid har været meget glad for Hobbytrades modeller.
Men jeg er helt sikker på, at MCKs MZ IV vil være et niveau over Hobbytrades på flere områder. (Bare de nu kommer med hæfteringe på flere aksler/hjul . . . på begge hjul)

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

LasseSteen skrev:

Ja, sådan har jeg det også . . .  det er jeg lidt ked af at indrømme, da jeg altid har været meget glad for Hobbytrades modeller.
Men jeg er helt sikker på, at MCKs MZ IV vil være et niveau over Hobbytrades på flere områder. (Bare de nu kommer med hæfteringe på flere aksler/hjul . . . på begge hjul)

 

Det bliver svært at slå Hobbytrades model. Fås både i AC og DC
McKs Q-maskine har heldigvis ikke hæfteringe, så det er der forhåbentlig heller ikke på deres MZ

Hobbytrades MZ fotograferet i dag hos Felderbanen. baneservice og DB desværre i en vitrine. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

I en vitrine. Så endnu ikke til salg?

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

F.Ormstrup skrev:
Det bliver svært at slå Hobbytrades model. Fås både i AC og DC

Modellen af MZ IV er yderst vellykket, altså den fra Hobbytrade. Erfaringen viser at man skal se den færdige model inden man skal juble (gælder alle fabrikater).

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

DA5024 skrev:

F.Ormstrup skrev:
Det bliver svært at slå Hobbytrades model. Fås både i AC og DC

Modellen af MZ IV er yderst vellykket, altså den fra Hobbytrade. Erfaringen viser at man skal se den færdige model inden man skal juble (gælder alle fabrikater).

Ja da...??????

 

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

F.Ormstrup skrev:

Det bliver svært at slå Hobbytrades model. Fås både i AC og DC

Ja, det er en flot maskine. Jeg har selv flere af de MZ IV modeller, som Hobbytrade tidligere har udgivet. Som jeg ser det på billederne, så er det vist samme model/design der er blevet genanvendt (Dog kan jeg forstå, at der nu er metal tandhjul i maskinerne, hvilket er virkelig godt)

Men jeg savner dog efterhånden lidt flere detaljer på selve maskinen. Desuden er jeg lidt ked af trinene under hver dør. De knækker af for et godt ord på alle Hobbytrade MZ IV maskinerne  Sad

Jeg glæder mig til at se MCK´s version, men det ændrer ikke ved at jeg stadig er glad for mine Hobbytrade MZ IV maskiner  Smile

F.Ormstrup skrev:

McKs Q-maskine har heldigvis ikke hæfteringe, så det er der forhåbentlig heller ikke på deres MZ

OK, her forstår jeg ikke hvad du mener ? 

Hæfteringe er da på langt de fleste lokomotiver et absolut must, hvis du vil have ordentlig trækevne på f.eks godstogsstammer i 3 meters længde eller mere ?
Her trækker Hobbytrade´s MZ IV maskiner virkelig flot, men de har også to aksler med hæfteringe på hver side af akslen. Uden dem ville det da give store problemer ?

Et eksempel på dette er desværre ME´erne fra MCK. Først efter at have fået påmonteret hjul med hæfteringe, så trækker de nu  n o g e n l u n d e  på mit anlæg, men desværre stadig et stykke fra optimalt. Stare

SÅ jeg kryder alle fingre og tæer for at MZ IV´erne kommer med hæfteringe. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Med risiko for at blive udråbt som "nittetæller": Sidder DB kiksen ikke en lille anelse for højt på siden af lokomotivet ?
Jeg synes heller ikke der plejer at være så meget luft mellem litreringen og DB kiksen ? 

Men flot ser den godt nok ud  Smile
. . . . og så tror jeg faktisk ikke MCK udsender DB Cargo/DB Schenker varianten

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

 

Hvorfor bliver det svært at overgå Hobbytrades udgave?

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

LasseSteen skrev:

Med risiko for at blive udråbt som "nittetæller": Sidder DB kiksen ikke en lille anelse for højt på siden af lokomotivet ?
Jeg synes heller ikke der plejer at være så meget luft mellem litreringen og DB kiksen ? 

Det ser meget rigtigt ud.

Se billede her: http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=205&lokid=2977

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

LasseSteen skrev:

F.Ormstrup skrev:

McKs Q-maskine har heldigvis ikke hæfteringe, så det er der forhåbentlig heller ikke på deres MZ

OK, her forstår jeg ikke hvad du mener ? 

Hæfteringe er da på langt de fleste lokomotiver et absolut must, hvis du vil have ordentlig trækevne på f.eks godstogsstammer i 3 meters længde eller mere ?
Her trækker Hobbytrade´s MZ IV maskiner virkelig flot, men de har også to aksler med hæfteringe på hver side af akslen. Uden dem ville det da give store problemer ? 

Q - maskinen trækker 3,2 kg vogne på en flad strækning. På en kraftig stigning (18‰) trækker den over 20 toakslede godsvogne. Så hvorfor hæfteringe !?

Video med Q maskine.

Hæfteringe har deres berettigelse på lokomotiver med slæbesko. På DC maskiner ødelægger de bare strømoptag og kørsel i kurver.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 583

PB

Hæfteringe er et kildent spørgsmål.

Jeg har ikke selv noget anlæg, men kører i Næstved Modeljernbaneklub med mit materiel. Det er et 2 skinne anlæg.

På mine Roco MA, MZ samt MY er akslerne med hæfteringe udskiftet med nogen uden, og der er ikke nogen problemer med stigninger.

Mine McK ME (3 stk., 1510, 1515 & 1528) kører upåklageligt, også med Hobbytrades DD-vogne.

Mine Hobbytrade MZ'ere kører uden problemer og jeg mener at der i 1425 var monteret aksler uden hæfteringe, men der lå 2 aksler med, med hæfteringe (god service)

Mine McK MZ 1417, 1438 og 1445 kører uden hæfteringe, men den serie har desværre aldrig været de bedste i drivlinien. Motorer er skiftet, men overvejer at sende dem forbi Fyns Modeltog til optimering.

Mine MZ IV fra Hobbytrade kører upåklageligt og har gjort det fra dag i. 1448 skulle dog lige have slebet lidt af det nederste af ploven (problem set på andre fabrikater også).

Med det som McK skriver om deres MZ IV kan de kun blive en meget bedre udgave end Hobbytrades, da jeg på deres side ser teksten: Genoptryk. http://hobbytrade.dk/?page_id=529 

Som en god service vil jeg mene at alle lokomotiver burde leveres med 2 ekstra aksler med/uden hæfteringe, så alle kunne blive stillet tilfreds.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

BT skrev:

LasseSteen skrev:

Med risiko for at blive udråbt som "nittetæller": Sidder DB kiksen ikke en lille anelse for højt på siden af lokomotivet ?
Jeg synes heller ikke der plejer at være så meget luft mellem litreringen og DB kiksen ? 

Det ser meget rigtigt ud.

Se billede her: http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=205&lokid=2977

Jo, det ser da fint ud Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

F.Ormstrup skrev:

Q - maskinen trækker 3,2 kg vogne på en flad strækning. På en kraftig stigning (18‰) trækker den over 20 toakslede godsvogne. Så hvorfor hæfteringe !?

Video med Q maskine.

Hæfteringe har deres berettigelse på lokomotiver med slæbesko. På DC maskiner ødelægger de bare strømoptag og kørsel i kurver.

Det et virkelig flot trækkraft af Q maskinen  . . . fin fin video Smile

Nu kører jeg så også AC, hvor der altid er træk på færre hjul/aksler pga plads til slæbesko. Så der er behovet for hæfteringe nok også større. Jeg har måtte sætte hjul med hæfteringe på alle mine Heljan MX samt MCK ME, da de stort set ingen trækkraft havde uden hæfteringe ved selv meget små stigninger. Når det så er sagt, så har jeg aldrig set et AC lokomotiv uden hæfteringe, på nær fra Heljan og MCK. DC skal jeg ikke kunne sige, men jeg mener da at Roco også har hæfteringe på deres DC loks ?

De godstogsstammer som jeg kører med består oftest udelukkende af relativ tunge metalvogne fra f.eks A.C.M.E., Roco, Märklin, Rocky Rail, PIKO Expert m.v. . . og dertil kommer så containers, trailers m.v, der selvfølgelig også vejer noget. Sådan en stamme på 3 meter og nogle gange længere, det kræver altså hæfteringe, hvis der er blot en lille stigning Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

fkm skrev:

Hæfteringe er et kildent spørgsmål.

Ja, det vil det nok altid være. Der er ihvertfald stor forskel på om man kører AC eller DC.
Behovet er nok altid større på AC modeller, da man som regel altid vil have træk på færre hjul/aksler pga plads til slæbeskoen.

fkm skrev:

Mine McK ME (3 stk., 1510, 1515 & 1528) kører upåklageligt, også med Hobbytrades DD-vogne.

Der har DC modellen også træk på alle 6 x aksler. Det tror jeg gør en stor forskel. AC modellen har kun træk på 4 x askler.

fkm skrev:
 

jeg mener at der i 1425 var monteret aksler uden hæfteringe, men der lå 2 aksler med, med hæfteringe (god service)

Det er dæleme god service. Det ville være dejligt hvis producenterne alle tilbød samme løsning/service.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

Nogen der har flere billeder af Hobby Trades nye MZ IV varianter???

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.