Picture

Gert

Veenendaal Nederlandene

Indlæg: 2.447

PB

McK 2018

Endelig nyheder fra McK:

Fra McK hjemmeside: Det er efterhånden et stykke tid siden der er lagt nyheder på hjemmesiden, men det er ikke ensbetydende med der ikke er sket noget, og her følger en kort status:

I øjeblikket ankommer der jævnligt nye Q-maskiner.
Alle DC- og DC sound-udgaver ankommet, bortset fra Q 350 (McK 2106).
Alle AC- og AC sound-udgaver, samt de manglende DC-udgaver, afsendes ifølge planen med fly fra Kina omkring 12. august.
Der er nu lagt fotos af Q-maskinerne på hjemmesiden, her er endnu et billede, hvor maskine 51 og maskine 52 på Gb holder en pause fra rangerarbejdet på ”bjerget”.

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/to.jpg

Når den sidste Q-maskine er produceret, begynder produktionen af MX-lokomotiverne. Vi forventer at have de første eksemplarer hjemme omkring 1. oktober.
Ønsker man røde ”gummivogne” som påhæng til MX´erne, er det ved at være absolut sidste udkald, der står kun ganske få eksemplarer tilbage her, og kun af nogle enkelte af udgaverne.
Signalerne på hjemmesiden er opdateret dags dato, så man har mulighed for at se hvilke vogne der fortsat er på lager her.

Projektet med de ”langbenede” ølvogne af litra ZA og ZB forløber også planmæssigt.
Vognene forventes afskibet fra Kina i oktober, med forventet ankomst til Danmark i første halvdel af december.

Nye karosserier med tilhørende indretninger til MRD 4201 (McK 1201) er udleveret til forhandlerne primo juni.

 

Nye projekter?
Vi arbejder ihærdigt på projekterne 033, 036 og 037, men hvad der gemmer sig bag de numre, må tiden vise.
Der er også nye AC-vogne undervejs, de ca. 400 vogne der blev lavet i første omgang var alt for få.
Der kommer bl.a. to vogne uden gule striber, samt et par nye numre af vognene med gul stribe og gråt tag.
An-vognen, samt de nye udgaver af Bn-vognene, bl.a. ”børnevognen”, blev sat i bero af hensyn til andre projekter.
Men projekterne lever fortsat, og vil blive lagt i planen når der er et passende hul til dem.
Mange har spurgt på lysprint til eksisterende personvogne.
Status er, at vi er i gang med at finde en ny leverandør, og vi har en potentiel kandidat i kikkerten. Lykkes det, overvejer vi at prøve konceptet på nogle af de nye AC-vogne, men mere herom senere.


mvh,
Gert (fra Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 1 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 44

PB

Jeg skal selvfølgelig have en Q maskine til AC, når de ankommer.

Omkring MX’erne har jeg set en forhandler skrive, at de ikke vil kunne køre på radius 1 kurver (36 cm). Der står ikke noget om det på hjemmesiden. Er der nogen, der ved mere om det?

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 346

PB

Gå længere ned i McK's nyheder til 6.juli 2017, der står følgende:

 MX-lokomotiverne kommer ikke til at kunne køre på kurver med radius 36, og sådan bliver det fremover med alt materiel herfra, dog ikke materiel der allerede er offentliggjort.

 

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 44

PB

“Det er svært at forsvare, at kurver der reelt hører hjemme i legetøjsafdelingen, skal have afgørende indflydelse på hvor korrekt vi kan lave modellerne, derfor tager vi fremover ikke hensyn til R1. Det begrænser naturligvis det antal MX der kan sælges til AC-markedet, og det er derfor endnu ikke besluttet om der produceres en AC-udgave af lokomotivet. I givet fald, bliver det kun i et meget begrænset antal.”   

Ja det var da en klar udmelding. Og lidt pudsigt hvordan man betoner, hvor korrekt man bestræber sig på at lave modellerne, når en ting som tagudhænget på Litra Q falder i øjnene på modeljernbanefolket.

Like 2 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 200

PB

Godsbanen skrev:

Og lidt pudsigt hvordan man betoner, hvor korrekt man bestræber sig på at lave modellerne, når en ting som tagudhænget på Litra Q falder i øjnene på modeljernbanefolket.

Det viser jo blot at alt er relativt til øjet der ser. McK synes R1 er i legetøjsafdelingen, samtidig med at de accepterer synlige fejl på deres, i egne øjne, perfekte modeller. Ja, ja, måske skal de skrue lidt ned for selvfedheden...

Det er fint nok at undlade R1, hvis der er ting på modellen som forhindrer brugen. Jeg havde dog foretrukket at de meldte det ud uden gloser som "legetøjsafdeling" og "legetøjstog". Jeg synes ikke det klæder en producent at skrive på den måde. McK er jo efterhånden kendte for deres akavede måde at formulere sig på. Det er da en ærgerlig sky at have hængende over sig.

Like 2 kan lide
Top

Picture

birkla

Automekaniker, chauffør ved SOS Dansk Autohjælp

Nakskov

Indlæg: 199

PB  Hjemmeside

McK skriver lidt om beslutningen vedr. R1 under nyheder fra 12/07-2017 http://mck-h0.dk/nyheder/ som man måske lige skal læse igennem også  Wink

 

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 485

PB

http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=10444

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 44

PB

Når jeg kigger på Rocos sortiment, er deres R2 radius 358mm! Så den med R1/R2 skal tages med et gran salt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 1.978

PB

De var kommet længe blot ved f.eks. at skrive min. 400 mm i stedet noget radius Rx ......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 58

PB

Det står jo McK frit for at afskrive sig AC markedet; det har de forhåbentlig regnet på.

I mellemtiden kan man så spekulere over, hvor mange modeltro banegårde der findes, som kan retfærdiggøre indkøb af en Q maskine?

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 960

PB

Godsbanen skrev:

“Det er svært at forsvare, at kurver der reelt hører hjemme i legetøjsafdelingen, skal have afgørende indflydelse på hvor korrekt vi kan lave modellerne, derfor tager vi fremover ikke hensyn til R1.

Den kommentar med "legetøjsafdelingen" stikker mig altid godt og grundigt i øjet, når jeg har 4 x ME lokomotiver der ikke er leveret med hæfteringe og hvor jeg ikke kan anvende Fleischmann eller Roco kortkoblinger fordi de støder mod plovene . . . .  samt 3 x Bn/Bns vognstammer, hvor jeg selv har måtte udskifte alle koblingsarme før de kunne køre optimalt Stare

Like 4 kan lide
Top

Picture

Gert

Veenendaal Nederlandene

Indlæg: 2.447

PB

Dagens nyheder igen! 

Fra hjemmesiden:

De første farveprøver af ZA- og ZB-vognene er nu kommet.
Herunder links til et par billeder af D.D.S.F.-vognen (McK 3403), og en af Carlsberg-vognene (McK 3404).
Der gøres udtrykkeligt opmærksom på, at der er tale om prototyper, både for så vidt angår selve vognene (værktøjerne), farverne og trykket.

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/028_5.jpg

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/023_10.jpg

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/024_10.jpg

 

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 15

PB

Gert skrev:
Dagens nyheder igen!

Fra hjemmesiden:

De første farveprøver af ZA- og ZB-vognene er nu kommet.
Herunder links til et par billeder af D.D.S.F.-vognen (McK 3403), og en af Carlsberg-vognene (McK 3404).
Der gøres udtrykkeligt opmærksom på, at der er tale om prototyper, både for så vidt angår selve vognene (værktøjerne), farverne og trykket.

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/028_5.jpg

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/023_10.jpg

http://mck-h0.dk/wp-content/uploads/2018/08/024_10.jpg

Ingen kritik, for der bliver jo fortsat rettet: Gærvognen mangler den røde staffering på vognsiden ved hjørver og nedadtil - det ser mærkeligt ud som det er nu. Det er svært at afgøre ud fra et billede, men det virker som om DDSF er for småt og spacieringen er forkert på prøven.

Dette billede er med sikkerhed dateret: 

Prøven er vist med senere påskrift, og dér er den røde linjering tyndere i hjørnerne, men den er der. De hvide bremsemærker på hjørnerne skal være fuldstændig kvadratiske og er 10x10 cm i virkeligheden. Billedet på "jernbanen.dk" fra 1949 (CvK) er fejldateret.

Det er nok en nyere udgave af ølvognen man bruger som udgangspunkt, for disse vogne havde ikke samme dørbredde. Det ser ud som om at dørene er bredere på modellen end på virkelighedens gærvogn og hvis det er tilfældet er der brugt en tegning til de senere udgaver af ølvognene. Det er selvfølgelig et kompromis, men det kan godt ses på de tidlige bemalingsvarianter (dem med smal dør kørte også i lang tid og man kunne have valgt en af disse) - det er et valg og det er sikkert helt bevidst at man har taget udgangspunkt i den version man har udset sig.

I 1946 var døråbningen (bredde) 1480 mm (17,0 mm i 1:87)

I 1950 er den vokset til 1600 mm (18,4 mm i 1:87)

i 1956 var den 1700 mm på de vogne man byggede med 5600 mm akselafstand (19,5 mm i 1:87)

Det er selvfølgelig ligegyldigt men den samlede forskel fra 1946/49 til 1956 er på 2,5 mm og det er egentlig ganske meget på en model. Det husker man selvfølgelig at oplyse, når man skriver "exact". Det skal nok blive godt, trods kompromisser.

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.