Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Epoke/tema

Ærede lidelsesfæller Wink

Hvilken epoke kører I? Hvilket tema? Benytter nogle af jer køreår ? Eller f.eks. jeres fødselsår?

Måske ønsket om en bestemt oprangering, en bestemt køreplan, et helt bestemt stykke materiel, barndomsminder eller noget helt andet.

Jeg ved en lignende tråd er oprettet på et andet stort forum om emnet, men jeg prøver nu alligevel her. Fortæl, fortæl, det er altid spændende at læse om hvad folk inspireres af.

Med ønsket om et godt nytår Smile

 

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hejsa

Støver lige ovenstående indlæg af. Håber på lidt inspiration Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

AndreasM

LKF

Indlæg: 79

PB  Hjemmeside

2. halvår 2002, Bernina Bahn hos RhB(Schweizisk smalspor), i H0(m). Meget specifikt, da jeg synes det er en del af sporten at afgrænse temaet Smile

Det ville da iøvrigt være god stil at starte sådan et oplæg med at du selv svarede på dine spørgsmål Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

AndreasM skrev:

2. halvår 2002, Bernina Bahn hos RhB(Schweizisk smalspor), i H0(m). Meget specifikt, da jeg synes det er en del af sporten at afgrænse temaet Smile

Det ville da iøvrigt være god stil at starte sådan et oplæg med at du selv svarede på dine spørgsmål Wink

Ups... Du har da fuldstændig ret Andreas  Smile

1. Distrikt (København) som det vistnok hedder. Ca. 1962-63. Overvejer at rykke et par år frem til 1965 for derved, at kunne bruge diesel trækkraft ved stort set alt, uden at det er forkert set med historiske briller Glasses Som jeg har forstået det ...  Big smile

Jeg prøver, ligesom du også at være meget specifik i temaet, men jeg må nok træne noget mere Shock Derfor min nysgerrighed Smile

 

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

 

Lille syd, nærmere betegnet trafikken omkring Gadstrup station, i årene 1983 - 1990.... En lille station, hvor trafikken faktisk var temmelig farverig, men stadig mulig at genskabe, indenfor rimelighedens grænser... 

Årstallet, fordi det materiel bare falder godt i min smag... En herlig blanding af sort, rødt, brunt.... Og lidt gult og hvidt fra Østbanen.... Smile

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Fedt Smile

Tak

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

e.horshauge

tømrer

Indlæg: 7

PB

nordlige ende af det der engang gerne skulle blive til Fjordager by. Her er godsbanegård, og landbrug.Her fra en enden vinkel.Her fra en enden vinkel. 

hej.

Jeg har valgt epoke 3, op til år 1972. 

Jeg er født (1958), og opvokset på landet, dengang familie-landbruget var fremtrædende her. 

Temaet er en østjysk købstad, med fjord og havn,  DLG grovvareforsyning, med sidespor og udskibning af korn. Kullager, kajplads for udskibning af forarbejdet træ til export, fra lokalt savværk. MF Massey Ferguson traktorforhandling.

Nord for fjorden to bøndergårde, ca. 2m2 kvote 32 i forhold til fjorden der er kvote 0.

Mod vest et savværk, med fladere landskab, kvote 22.

Mod syd ligger selve købstaden, med hovedstationen. stationen ligger i  kvote 22, selve byen skråner mod havnen.

Den overordnede inspiration, har været at genskabe de omgivelser jeg husker fra min barndom. Med det det liv landet affødte, i forhold til arbejdspladser, på det lokale andelsmejeri, smeden, kroen, gårdene, trælasten, og en købstad med en aktiv havn.

Den færdige bane vil være ca. 22 m2. Indtil nu  har jeg lavet 3,5 m2. 

Da de første 3,5m2 har taget ca. 2 år, ser jeg frem til mange år endnu med modeltog. En hobby der medfører mange facetter, af de faktiske historiske  forhold.

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

 

Egentlig et meget godt emne at tage op, tak for det. For mit eget vedkommende er det et spørgsmål om at genskabe nogle af de kendetegn jeg erindrer fra barndommens (og ungdommens) ferierejser i alperne. Særligt SBB tog fandt jeg ret imponerende, og da vi nu taler om perioden 1975-1995 så bliver epoke 4 et naturligt valg. Altså noget med tidsånden og indtryk man husker.

Konsekvensen af dette har jeg dog bevidst valgt ikke at tage fuldt ud, der skal være plads til at jeg kan køre med præcis det jeg vil, så meget forskelligt kan godt finde vej til min bane, men det kommer sjovt nok tilbage i æskerne. Så rammerne er vide, men kan godt forestille mig at når næste bane skal bygges, at der så bliver skåret noget mere til. Tankerne gør jeg allerede.....

I det sidste års tid er jeg begyndt at læse mere om mit område, altså mere dybde, en udvikling mange nok kan genkende

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 1 kan lide
Top

Picture

e.horshauge

tømrer

Indlæg: 7

PB

 

Hej igen

I må bære over med billedstørrelsen, og kvaliteten af et billede taget med en mobiltelefon. Teksten kom også til at stå for neden.

Dette er første gang, jeg skriver og indsætter billeder.

Næste gang må jeg prøve at gøre det bedre.

Med Venlig Hilsen

E.Horshauge

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hejsa! Smile

Jeg kører Dansk - primært DSB men også lidt privatbane - på 3skinne. 

Min ca-periode hedder vel nok "epoke-IV" lidt blødt defineret, ca. 1975-1989. (En fin blanding af vinrødt og rød-sort - og der har også sneget sig et enkelt IC3 tog med... Smile )

Jeg er mest orienteret imod øst-danmark da jeg er vokset op her, men er ikke mere øst-vest krakilsk end at der har sneget sig et par DB BR220 ind. (Og der kunne også godt blive hægtet en DB silberling bag på en MO...) Smile

Vogne skal have UIC / "computer" litrering - med individuelle numre - og skal have et realistisk forbillede i Danmark. Patinering er jeg ikke nået til, men tænker i de baner...

Jeg er ikke nået til at bygge min bane endnu, men loftsrummet er under klargøring. Jeg går op i at tilbehøret også ser nogenlunde korrekt ud - så jeg har f.eks. bygget mig en del Falck biler, Postbiler, lidt DSB Gods og en HT bus - og er på vej med R98 skraldebil og ølbiler...

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

AndreasM

LKF

Indlæg: 79

PB  Hjemmeside

MAB skrev:

Jeg prøver, ligesom du også at være meget specifik i temaet, men jeg må nok træne noget mere Shock Derfor min nysgerrighed Smile

Det vil vel næsten altid blive en form for kompromi, selv med min relativt snævre tidsperiode på et halvt år, så løber jeg ind i at jeg har to vogne, der begge har kørt i dette halvår, men som jeg definitivt kan sige aldrig har kørt samtidig. Det lever jeg med, men med min viden om dem, så ville jeg aldrig sætte dem ind i samme tog. Det afhænger jo selvfølgelig også af hvor gode kilder man har adgang til, for rent faktisk at være i stand til at sige om et stykke materiel opfylder ens "krav" Smile

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Jeg kan se at jeg ligger rimelig langt fra resten af jer rent tidsmæssigt, da mit primære fokus er på tiden før og efter første verdenskrig, men også epoke 3. Jeg har tre tidsperioder jeg ønsker at køre i:

  • 1912 - KPEV i Sønderjylland, specifikt Kreises Hadersleben.
  • 1920 - DSB og Haderslev Amts Jernbaner kort efter genforeningen.
  • 1950 - DSB i Sønderjylland.

Det er planen at jeg, når pladsen tillader det, vil bygge en af strækningerne på Haderslev Amts Jernbaner, men i normalspor og ikke meterspor. Materiellet bliver også anderledes, dog i et vist omfang for perioden 1920 omlitreret til HAJ; så der bliver en del freelancing, men baseret på en jernbane der har eksisteret.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 145

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg kører dansk 60'er sidebaneromantik ;o)

Kom for en del år siden til at læse Mogens Duus' bog "Perle" om Haderslevbanen, og så var jeg solgt.
Banen gennem byen fra hoved stationen "Haderslev Vest" via "By Stationen" til havnen var perfekt som inspiration til min lille modelbane, for her kunne den meget korte afstand mellem stationerne jo nemt forsvares. Så i 2007 blev "Knarbjergbanen" inviet. I starten var der kun banen gennem byen, men i dag er der tilføjet lidt strækning og en mellemstation på landet.

Knarbjerg er bestemt ikke en kopi af Haderslev og er heller ikke tænkt sådan. Men det at have noget konkret at lægge mig op ad under planlægningen af anlægget og trafikmønsteret har for mig været en stor hjælp og gjort det meget nemmere at komme fra ide til køreklart anlæg.

Det med at lægge sig fast i tid har til gengæld været lidt sværere. Som så mange andre, vil jeg gerne køre med meget mere forskelligt materiel, end jeg har plads til.
Løsningen fandt jeg på den nu nedlagte "Jappebanen" i Fjelland. Her kunne årstallet justeres ved at skifte et par bygninger ud og sætte noget andet materiel i drift.
På Knarbjergbanen skifter materiellet i løbet af et kalenderår. I starten af året køres der primært med damp, der er ingen UIC litreringer, og Q-vogne og vogne med bremsehus ses ofte. Hen over året ændre vognene karakter løbende. UIC litreringen bliver almindelig og damplokomotiverne erstattes af Diesel så jeg på den måde bevæger mig fra ca 1960 og frem til omkring 1970.
Jeg er dog ikke på nogen måde fanatisk med epoken og går ikke op i om maskiner og vogne nu også har kørt i det sønderjyske på præcis det tidpunkt. For mig er det trods alt bare en leg med elektrisk tog og, det er legen med toget og samværet med venner, der er det vigtigeste ;o)

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 1 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Jeg kører dansk epoke 3 dejlige sommerdage i 1963 - 1968, og temaet er 'Den skæve bane', Thorsø Station (hvor der på mirakuløs vis stadig er en privatbane tilsluttet. AHTJ blev ellers nedlagt 5 - 9 år før).

Der skeles meget til materiel og køreplaner på DSB sidebanen Smile Men ikke fanatisk, sådan da - der vil ikke komme til, at køre S-maskiner på banen f.eks. mens en K-maskine, hvis der nogensinde bliver råd til en sådan, godt kunne dukke op Smile

Fra den synlige station Thorsø, går banen til 2 skjulte banegårde : Langå og Silkeborg. Disse er også vigtige for sporplan kørsel.

 

 

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

Hej Martin.

Mit kommende H0 anlæg vil være DSB sidebane og præget af tiden EFTER damplokomotiverne og FØR den faste forbindelse over storebælt, jeg overvejer at 'sluttidspunktet' måske skal være FØR IC3, det må vel være omkring epoke: IIIc til IVc.

Jeg er klart en 'køreplansmand' og det element er vigtigere for mig end at ramme en eller anden tidsramme helt perfekt, men hvad, - det er jo et frit land og en ualmindelig dejlig fri hobby.

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Her er det dansk epoke III perioden 1956-1966. Det var her der var meget blandet materiel af meget forskellig karakter, både damp og diesel. Vil ikke have MZ med og jeg tror det er en god ide at begrænse sin periode, da man ellers kan købe sig helt fattig i det kæmpe udbud af materiel der er. I epoke III var togene også kortere og vognene ikke så lange. Skal man dyrke epoke IV og frem stiller det krav om at man skal kunne køre med meget lange vognstammer, og den plads har jeg ikke i mit rum.

Udgangspunket bliver en DSB enkeltsporet hovedbane med en havneby (endestation) med en jernbanefærge (Svea) og forskellig industri (heriblandt et meget stort slagteri), videre til en mellemstation med noget godstrafik og til slut ned på en opstilling. Vil køre køreplan og har meget fokus på korrekt oprangerede togstammer. Dette kan heldigvis lade sig gøre i dag pga. udbuddet af materiel. Korrekte og korrekte oprangeringer, der bliver naturligvis ikke plads til 8-10 bogievogne i et tog i et rum på 14 kvm, ligesom internationale tog som har min store interesse, naturligvis heller ikke bliver af den størrelse.   

Anlægget er under bygning, og det har taget noget længere tid end jeg har regnet med, fordi bestemte faktorer har spillet ind.   

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 1 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.151

PB  Hjemmeside

MAB skrev:

Hvilken epoke kører I? Hvilket tema? Benytter nogle af jer køreår ? Eller f.eks. jeres fødselsår?

Moderne dansk som grundlag ... moderne skal forstås i bred forstand ... jeg skal kunne huske materiellet i drift ... d.v.s. perioden fra ca. 1973 og frem. Derudover er jeg glad for tyske togsæt som TEE og ICE samt oprangeringer som DB E 03 med TEE farvede vogne ... alt i alt bliver det boget blandet Smile

Landskabet (bliver en gang) dansk inspireret med en høj Hedeland skibakke i den ene ende (vinter) og resten af anlægget i "normal sommer".

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Hvad angår epoke så er det for mit vedkommende IV og V, ca 1975 - 1995.

Temaet, indtil videre kun for materiel, så er det Lollandsbanen og DSB regionale og internationale tog på sydsjælland og Lolland-Falster. Så det vil i praksis sige Y-tog, DSB materiel i rød-sort bemaling, og en blanding af forskellige vogne fra såvel DSB, LJ, og diverse udenlandske statsbaner.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ventrikel

Næstved

Indlæg: 155

PB

Jeg har danske vogne og lokomotiver fra 1915 frem til idag og både DSB samt 6-7 privatbaner. Anlægget er først ved at blive opbygget som en hovedstrækning med ialt 3 sidebaner med mulighed for kørsel til og fra 2 større stationer på hovedstrækningen.

Efterhånden som det bliver færdigt vil der blive kørt i tidsperioder af ca 10 år fra 1920 frem til idag.

Anlægget bliver med huse - men mest efter midttysk forbillede omend Holme Olstrup station og omkringliggende danske bondegåde og et par færgelejer med danske skibe har sneget sig ind. 

Har opdaget at der ligger en guldgrube af oplysninger og foto omkring rigtig mange danske vogne på jernbanen.dk Har således efterhånden fået opbygget min egen oversigt over vogne med præcise oplysninger om hvornår pågældende vogn rent faktisk har haft sin tid i pågældende udseende. Lidt sjovt som mange af vogenen har skiftet udseende og litrering gennem både 30 og 50 år. Smile

 

__________________

Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Koerer tysk epoke III/IV. Jeg er igang med en gradvis "indsnaevring" af epoke, til sen epoke III. Ogsaa rullende materiel fra Schweitz og Danmark findes paa min bane, men over  90% er tysk.
Da modeljernbane-hobbyen for alvor slog igennem for mig, i begyndelsen af 80´erne, ville jeg da ogsaa gerne have koert dansk, men det viste sig hurtigt at vaere stort set umuligt. Jeg havde ingen idé om hvor jeg skulle faa fat i rullende materiel (ingen internet). Ingen penge til eksotiske smaa-serier/haandlavede modeller, og ingen evner til at bygge det selv. Saa efter at have slaaet fast at jeg ville vaere begraenset til MY og Limas MZ og MR, stod det ikke maal med mine droemme om storslaaet anlagt layout. (er jo 3-skinne bruger)
Selvom der idag er en overflod af dansk materiel, ville det vaere for stor en udgift at udrangere alt hvad jeg har. -Og jeg kan faktisk godt lide det rullende tyske materiel. Efter saa mange ar med det, og saa megen viden akkumuleret (naaja; alt er relativt...) har jeg slet ikke lyst til at opgive det!

Mit layout straekker sig fra de schweitziske alper, op til de fladere nordtyskland, saa der er bestemt ikke tale om at begraense emnet, selvom jeg er fuldstaendig enig med hvad en anden bruger skriver ovenfor, om begraensingens kunst!
Men... For ca. 15 aar siden var modeljernbanehobbien noget af det stoerste og vigtigste i mit liv, og mit igangvaerende layout er en "livsdroem", og SKAL da varere stort og omfattende. Selv huset vi bor i nu, blev koebt specielt med henblik paa modeljernbane i kaelderen.  (72m2 diafano, selvom ikke hele kaelderen er blevet til modeljernbanerum.) Efter et besoeg i de tidlige MiWuLa i 2002 (el. deromkring, kun det oprindelige "Knuffenberg" var i drift) stod det klart hvilke temaer mit eget droemme-anlaeg skulle have.
-Skal hertil dog lige naevnes, at efterfoelgende stiftelse af famile og lande-skift har aendret mine prioriteter i livet...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

e.horshauge skrev:

 

Hej igen

I må bære over med billedstørrelsen, og kvaliteten af et billede taget med en mobiltelefon. Teksten kom også til at stå for neden.

Dette er første gang, jeg skriver og indsætter billeder.

Næste gang må jeg prøve at gøre det bedre.

Med Venlig Hilsen

E.Horshauge

Mobiltelefon eller ej. Du skal da have tak for kigget og din beretning Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Skovsør skrev:

Jeg kører dansk 60'er sidebaneromantik ;o)

Kom for en del år siden til at læse Mogens Duus' bog "Perle" om Haderslevbanen, og så var jeg solgt.
Banen gennem byen fra hoved stationen "Haderslev Vest" via "By Stationen" til havnen var perfekt som inspiration til min lille modelbane, for her kunne den meget korte afstand mellem stationerne jo nemt forsvares. Så i 2007 blev "Knarbjergbanen" inviet. I starten var der kun banen gennem byen, men i dag er der tilføjet lidt strækning og en mellemstation på landet.

Knarbjerg er bestemt ikke en kopi af Haderslev og er heller ikke tænkt sådan. Men det at have noget konkret at lægge mig op ad under planlægningen af anlægget og trafikmønsteret har for mig været en stor hjælp og gjort det meget nemmere at komme fra ide til køreklart anlæg.

Det med at lægge sig fast i tid har til gengæld været lidt sværere. Som så mange andre, vil jeg gerne køre med meget mere forskelligt materiel, end jeg har plads til.
Løsningen fandt jeg på den nu nedlagte "Jappebanen" i Fjelland. Her kunne årstallet justeres ved at skifte et par bygninger ud og sætte noget andet materiel i drift.
På Knarbjergbanen skifter materiellet i løbet af et kalenderår. I starten af året køres der primært med damp, der er ingen UIC litreringer, og Q-vogne og vogne med bremsehus ses ofte. Hen over året ændre vognene karakter løbende. UIC litreringen bliver almindelig og damplokomotiverne erstattes af Diesel så jeg på den måde bevæger mig fra ca 1960 og frem til omkring 1970.
Jeg er dog ikke på nogen måde fanatisk med epoken og går ikke op i om maskiner og vogne nu også har kørt i det sønderjyske på præcis det tidpunkt. For mig er det trods alt bare en leg med elektrisk tog og, det er legen med toget og samværet med venner, der er det vigtigeste ;o)

Hej

Det lyder da egentlig opfindsomt. Skal det forstås sådan at du bevæger dig gennem sidste halvdel af epoke 3? Det bør vel også være muligt set i forhold til feks signaler, bygninger omkringliggende veje, bilpark osv. da disse vel er nogenlunde uændret i perioden.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

gemiko skrev:

Hej Martin.

Mit kommende H0 anlæg vil være DSB sidebane og præget af tiden EFTER damplokomotiverne og FØR den faste forbindelse over storebælt, jeg overvejer at 'sluttidspunktet' måske skal være FØR IC3, det må vel være omkring epoke: IIIc til IVc.

Jeg er klart en 'køreplansmand' og det element er vigtigere for mig end at ramme en eller anden tidsramme helt perfekt, men hvad, - det er jo et frit land og en ualmindelig dejlig fri hobby.

Hej

Køreplanskørsel kender jeg ikke så meget til. Men er vel noget med at køre en bestemt oprangering på er bestemt tidspunkt fra A til B. Er det ikke også det man kalder timesaver? Glasses

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

pejft skrev:

MAB skrev:

Hvilken epoke kører I? Hvilket tema? Benytter nogle af jer køreår ? Eller f.eks. jeres fødselsår?

Moderne dansk som grundlag ... moderne skal forstås i bred forstand ... jeg skal kunne huske materiellet i drift ... d.v.s. perioden fra ca. 1973 og frem. Derudover er jeg glad for tyske togsæt som TEE og ICE samt oprangeringer som DB E 03 med TEE farvede vogne ... alt i alt bliver det boget blandet Smile

Landskabet (bliver en gang) dansk inspireret med en høj Hedeland skibakke i den ene ende (vinter) og resten af anlægget i "normal sommer".

Et sommer/vinter anlæg? Det vil jeg da lige overveje til "eget brug"  Wink  Man må jo nok sige at flest anlæg er "grønne" og "hvide" anlæg ikke ses så tit. Her kan man så kombinere begge dele. God ide.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Skovsøekspressen skrev:

Her er det dansk epoke III perioden 1956-1966. Det var her der var meget blandet materiel af meget forskellig karakter, både damp og diesel. Vil ikke have MZ med og jeg tror det er en god ide at begrænse sin periode, da man ellers kan købe sig helt fattig i det kæmpe udbud af materiel der er. I epoke III var togene også kortere og vognene ikke så lange. Skal man dyrke epoke IV og frem stiller det krav om at man skal kunne køre med meget lange vognstammer, og den plads har jeg ikke i mit rum.

Udgangspunket bliver en DSB enkeltsporet hovedbane med en havneby (endestation) med en jernbanefærge (Svea) og forskellig industri (heriblandt et meget stort slagteri), videre til en mellemstation med noget godstrafik og til slut ned på en opstilling. Vil køre køreplan og har meget fokus på korrekt oprangerede togstammer. Dette kan heldigvis lade sig gøre i dag pga. udbuddet af materiel. Korrekte og korrekte oprangeringer, der bliver naturligvis ikke plads til 8-10 bogievogne i et tog i et rum på 14 kvm, ligesom internationale tog som har min store interesse, naturligvis heller ikke bliver af den størrelse.   

Anlægget er under bygning, og det har taget noget længere tid end jeg har regnet med, fordi bestemte faktorer har spillet ind.   

Mvh

Claus

Hej Claus

Tak for din beretning. 14 kvm legeplads. Du er heldig Smile Jeg har læst om folk der har bygget på samme bane i 10-12 år og de er stadig ikke færdige. Men bliver man mon nogensinde færdig, når man først går i gang? Wink God arbejdslyst.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hejsa

Tak for de forskellige beretninger. Sjovt at læse lidt om hvad folk pusler med. Overvejede dansk, hvilket vel også er forventeligt her i 2015, hvor udbuddet af DK materiel bare vokser og vokser. 

God weekend

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

AndreasM

LKF

Indlæg: 79

PB  Hjemmeside

MAB skrev:

Et sommer/vinter anlæg? Det vil jeg da lige overveje til "eget brug"  Wink  Man må jo nok sige at flest anlæg er "grønne" og "hvide" anlæg ikke ses så tit. Her kan man så kombinere begge dele. God ide.

Bare for at tilføje en enkelt "skævert" mere til din statistik, så bygger jeg "rødt" landskab (midt efterår) Smile Forår giver også en del spændende muligheder landskabsmæssigt, men sommer vinder af en eller grund næsten altid på de flestes baner.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

AndreasM skrev:

MAB skrev:

Et sommer/vinter anlæg? Det vil jeg da lige overveje til "eget brug"  Wink  Man må jo nok sige at flest anlæg er "grønne" og "hvide" anlæg ikke ses så tit. Her kan man så kombinere begge dele. God ide.

Bare for at tilføje en enkelt "skævert" mere til din statistik, så bygger jeg "rødt" landskab (midt efterår) Smile Forår giver også en del spændende muligheder landskabsmæssigt, men sommer vinder af en eller grund næsten altid på de flestes baner.

 

 

Hej

Alle regnbuens farver, hvorfor ikke ? Spøg til side Tongue Vivaldi har jo komponeret de 4 årstider, hvilket jo kan gøres efter i model. Og her er efterår da en mulighed. Har man plads nok så kan alle fire årstider jo gengives på anlægget samtidig. Der er måske klubanlæg, der er konstrueret sådan?

God weekend

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

MAB skrev:

gemiko skrev:

Hej Martin.

Mit kommende H0 anlæg vil være DSB sidebane og præget af tiden EFTER damplokomotiverne og FØR den faste forbindelse over storebælt, jeg overvejer at 'sluttidspunktet' måske skal være FØR IC3, det må vel være omkring epoke: IIIc til IVc.

Jeg er klart en 'køreplansmand' og det element er vigtigere for mig end at ramme en eller anden tidsramme helt perfekt, men hvad, - det er jo et frit land og en ualmindelig dejlig fri hobby.

Hej

Køreplanskørsel kender jeg ikke så meget til. Men er vel noget med at køre en bestemt oprangering på er bestemt tidspunkt fra A til B. Er det ikke også det man kalder timesaver? Glasses

Hhhmm, noget med hurtigtgående ur, vognkort, fragtsedler, omløbsplaner, grafiske køreplaner, tjenstekøreplaner, arbejdsplaner - og en masse andet, man kan gøre det MEGET omstændigt eller utroligt simpelt, men det er sjovt og giver 'banen' en mening........... Tongue

Iøvrigt en fin tråd. Cool

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

Like 3 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 268

PB

e.horshauge skrev:
 

Nord for fjorden to bøndergårde, ca. 2m2 kvote 32 i forhold til fjorden der er kvote 0.

Det ser rigtigt godt ud det du indtil nu har fået lavet.

Jeg kan især godt lide at der er "tog lige til døren" i form af en biltransportvogn på marken foran gården ;).

 

Selv har jeg fokus på Nordbanen/GDS 1955-1965-sommer. DSB-materiel er der en del af, men stort set alt GDS -materiel skal selvbygges/ombygges.

Der skal være gennemkørende badetog til lokalbanen med togdeling i Kagerup -deraf årstiden.

Udfordringen er at få plads til det hele i et ca 8m2 stort (lille) lokale. Det klarer jeg med at lave 3 etager. Opstilling, storby-Hillerød, Kagerup-(Gilleleje)-Helsinge-(Tisvildeleje). Forbundet med en helix.

De bedste landskabelige hilsner

Cristian

 

 

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tommy Ø

Indlæg: 184

PB  Blog  Hjemmeside

Fin tråd og vil da også bidrage. Smile

Epoke: En blandet landhandel dog mest tysk. Har ikke lyst til at begrænse mig til noget bestemt, men køre med de tog og stammer jeg synes er flotte. Er til lange stammer, og er så heldig at have 25 kvadrat meter til det kan lade sig gøre at køre med dem. Har valgt at lave en stor 7 meter , 7 sporet gennemgående station uden forbillede. Men med mulighed for person tog med 8 vogene. Da godstogene ikke skal holde på stationen kan der køres med 4 m lange stammer. (Er har især meget glad for mit dobbelt traktion af damplok med 24 kulvogne efter.) 

I hver ende er der så en skjult banegård, så det aldrig er det samme tog der kommer tilbage. Den store banegård vil i til hver side på modsatte væg have et BW (Damp depot/drejseskive) til alle damp maskiner. På den anden side bliver der skydebro til alle disel/El maskiner.

Har gjodt plads til at der kan bygges en del landskab/bygninger, da den del er noget af det bedste ved hobbyen. Være kreativ og lave noget der ser flot ud når togene langsamt triller forbi. Smile

MVH Tommy

Billede  

__________________

Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet  

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 145

PB  Blog  Hjemmeside

MAB skrev:

Hej

Det lyder da egentlig opfindsomt. Skal det forstås sådan at du bevæger dig gennem sidste halvdel af epoke 3? Det bør vel også være muligt set i forhold til feks signaler, bygninger omkringliggende veje, bilpark osv. da disse vel er nogenlunde uændret i perioden.



Det med sidste halvdel af epoke 3 passer vist meget godt men, som sagt er jeg ikke fanatisk. F.eks er indkørselssignalerne på mellemstationen dagslyssignaler fra Togcenter og, de er så hvidt jeg husker en model, som man først begyndte at sætte op omkring 1980 - men de er flotte Smile
Bilparken udvikler sig faktisk en hel del i perioden, og det er derfor også element, som kan bruges til at illustrere hvilket ca årstal, der køres i den enkelte køreaften.

På knarbjerg køres der også efter køreplan og, som Gerner nævner, kan det gøres enkelt og simpelt eller meget kompliceret. Jeg har lagt køreplan og fragtopgaver ind i en fast cyklus, der passer ca med det antal køreaftner der afholdes i løbet af et kalenderår sådan at, køreplanen er den samme, men fragtsedler og vognkort gør, at togsammensætningen varierer og for godstogene vil rangeropgaven aldrig være den samme.
Køreplanen og fragtopgaverne er for mig med til at give banen liv og, det er efter min mening sjovere at køre et tog, som har et formål og løser nogle opgaver undervejs. Og så kan man på den måde skabe leg til flere. På Knarbjergbanen skal vi helst være 4 til en køreaften og i de første 6 år inden mellemstationen kom til, var der kun lidt over 10 meter fra den ene ende af anlægget til den anden inklusiv opstillingsbanegår og havneområde.

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 2 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Tommy Ø skrev:

Fin tråd og vil da også bidrage. Smile

Epoke: En blandet landhandel dog mest tysk. Har ikke lyst til at begrænse mig til noget bestemt, men køre med de tog og stammer jeg synes er flotte. Er til lange stammer, og er så heldig at have 25 kvadrat meter til det kan lade sig gøre at køre med dem. Har valgt at lave en stor 7 meter , 7 sporet gennemgående station uden forbillede. Men med mulighed for person tog med 8 vogene. Da godstogene ikke skal holde på stationen kan der køres med 4 m lange stammer. (Er har især meget glad for mit dobbelt traktion af damplok med 24 kulvogne efter.) 

I hver ende er der så en skjult banegård, så det aldrig er det samme tog der kommer tilbage. Den store banegård vil i til hver side på modsatte væg have et BW (Damp depot/drejseskive) til alle damp maskiner. På den anden side bliver der skydebro til alle disel/El maskiner.

Har gjodt plads til at der kan bygges en del landskab/bygninger, da den del er noget af det bedste ved hobbyen. Være kreativ og lave noget der ser flot ud når togene langsamt triller forbi. Smile

MVH Tommy

Billede  

Hej Tommy

Tak for kigget Smile Udover det rullende materiel synes jeg også at bygninger/huse er spændende, og håber at jeg med tiden kan forbedre mit modelbyggeri, så jeg kan bygge nogle af de gamle klassiske bygninger her fra Københavns området, hvor jeg befinder mig, helt fra grunden. Og så er al det "udenom" selve banen og togene, jo med til binde det hele sammen, det synes jeg i hvertfald.

Din flotte himmel i baggrunden, er den hjemmelavet eller ...?

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Skovsør skrev:

MAB skrev:

Hej

Det lyder da egentlig opfindsomt. Skal det forstås sådan at du bevæger dig gennem sidste halvdel af epoke 3? Det bør vel også være muligt set i forhold til feks signaler, bygninger omkringliggende veje, bilpark osv. da disse vel er nogenlunde uændret i perioden.



Det med sidste halvdel af epoke 3 passer vist meget godt men, som sagt er jeg ikke fanatisk. F.eks er indkørselssignalerne på mellemstationen dagslyssignaler fra Togcenter og, de er så hvidt jeg husker en model, som man først begyndte at sætte op omkring 1980 - men de er flotte Smile
Bilparken udvikler sig faktisk en hel del i perioden, og det er derfor også element, som kan bruges til at illustrere hvilket ca årstal, der køres i den enkelte køreaften.

På knarbjerg køres der også efter køreplan og, som Gerner nævner, kan det gøres enkelt og simpelt eller meget kompliceret. Jeg har lagt køreplan og fragtopgaver ind i en fast cyklus, der passer ca med det antal køreaftner der afholdes i løbet af et kalenderår sådan at, køreplanen er den samme, men fragtsedler og vognkort gør, at togsammensætningen varierer og for godstogene vil rangeropgaven aldrig være den samme.
Køreplanen og fragtopgaverne er for mig med til at give banen liv og, det er efter min mening sjovere at køre et tog, som har et formål og løser nogle opgaver undervejs. Og så kan man på den måde skabe leg til flere. På Knarbjergbanen skal vi helst være 4 til en køreaften og i de første 6 år inden mellemstationen kom til, var der kun lidt over 10 meter fra den ene ende af anlægget til den anden inklusiv opstillingsbanegår og havneområde.

Hej Skovsør

Det lyder rigtig spændende det I laver, og som flere også skriver, så er det også en god ide at finde en mening eller ide med banen. Noget andet jeg også synes skinner igennem flere steder er, at kompromisser er helt ok. 

Togcenter Gentofte er jo netop kendt for deres signaler, så 10 år fra eller til gør vel næppe det store, lige i den situation Wink Noget jeg fik at vide, da jeg for en del år siden genoptog hobbyen var, at det var meget vigtigt at det var 100% korrekt, det der blev præsenteret på ens bane. Det kan der være noget om, men alt med måde. Det synes jeg helt klart er positivt Big smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 145

PB  Blog  Hjemmeside

MAB skrev:

Hej Skovsør

Det lyder rigtig spændende det I laver, og som flere også skriver, så er det også en god ide at finde en mening eller ide med banen. Noget andet jeg også synes skinner igennem flere steder er, at kompromisser er helt ok. 

Togcenter Gentofte er jo netop kendt for deres signaler, så 10 år fra eller til gør vel næppe det store, lige i den situation Wink Noget jeg fik at vide, da jeg for en del år siden genoptog hobbyen var, at det var meget vigtigt at det var 100% korrekt, det der blev præsenteret på ens bane. Det kan der være noget om, men alt med måde. Det synes jeg helt klart er positivt Big smile


Hej Martin

Kompromisser er ikke alene OK, de er naturlige og nødvendige for, at vi kan få togene ud at rulle Smile Bare tænk på kurveradier og afstande mellem stationerne.
Hvor korrekt man tilstræber at få tingene afhænger jo nok af temperement. Jeg synes det er vigtigt at finde ud af, hvad det er ved hobbbyen, man selv synes er sjovt og giver mening, og så dyrke dét, men samtidig respektere at, andre måske finder glæde ved at dyrke hobbyen på en anden måde.

God påske Smile

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.