Picture

DMJU

Indlæg: 65

PB  Hjemmeside

DMJU NEWS nr. 28. Juni 2017

Så er DMJU NEWS nr. 28 på hjemmesiden.
http://dmju.dk/?page_id=19

 

Indhold:
Formanden har ordet.
Køge 2017.
Generalforsamlingen.
Das Goldene Gleis.
Stillingsannonce.
Man bliver aldrig for gammel.
N-modul V træf.
Golden Spikes nye anlæg.
Næste DMJU udstilling.
Bagsiden!

Like 1 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

 

Hej.

"DMJU nøws"

En sådan "side" bør / skal hedde  "DMJU nyt  /  DMJU-nyt  eller  DMJU nyheder  /  DMJU-nyheder" (uden eller med - / bindestreg).  

Jeg tror de fleste udmærket vil forstå det, selvom det "bare" bliver skrevet på dansk.  

Synd for den ellers udmærkede "side".

 

Erik V.

www.evp.dk

Like 4 kan lide
Top

Picture

Krølle

Indlæg: 75

PB

Der er meget i det danske sprog der dør ud med den generation som er over 80 i dag.

Hører man en skoleklasse gå forbi på gaden, er der flere engelske ord med i deres samtale, også ord som vi har udemærkede danske ord for.

Arbejder man på kontor, er der en del arbejdspladser, hvor man taler lige så meget engelsk som dansk. Jeg arbejdede for eksempel i en virksomhed fra 1996 til 1998, hvor vi skulle skrive på engelsk, fordi det vi skrev ofte skulle videresendes til datterselskaber i udlandet.

Et ord som news har for længst fået plads i det danske sprog. TV2-News, breaking news, News.dk. Når en lille by i det vestjyske laver en internetside med lokale nyheder, kalder man den for Tistrupnews.dk. Når man laver en internetside med børn som målgruppe, kalder man den for kidsnews.dk. På aeldresagen.dk kan man dog stadig tilmelde sig et nyhedsbrev.

Hvad er så DMJU's målgruppe. Er der medlemmer over 80 år. Eller forsøger DMJU at signalere, at man er "med på noderne" overfor det unge publikum (under 60).

__________________

H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.

Like 4 kan lide
Top

Picture

okhansen

Indlæg: 225

PB

Erik V. Pedersen skrev:

 

En sådan "side" bør / skal hedde  "DMJU nyt  /  DMJU-nyt  eller  DMJU nyheder  /  DMJU-nyheder" (uden eller med - / bindestreg).  

Erik V.



Det går nok Erik. Tiderne ændrer sig, og det gør sproget også. Vi har jo allerede en nyhedskanal med over 10 år på bagen, som hedder noget med News, så det er for mig at se et OK sprogbrug. Det er mere indholdet der tæller for mig, og det læser jeg med fornøjelse. Hatten af for dem der gider bruge så meget fritid på vores hobby.

Mvh. Ole

__________________

H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal 

Like 1 kan lide
Top

Picture

faller

Indlæg: 6

PB

Åhhh nej ikke igen.

Hvorfor bruge så meget energi på et lille ord, i stedet for at debattere indholdet?

Er det relevant indhold, er det interessant at læse.

Vi brokker os hele tiden over at der ikke kommer unge mennesker til hobbyen og her forsøger DMJU så åbenbart at følge med tiden og kommunikere i et moderne sprog, og straks kommer senior gruppen og brokker sig over at man ikke gør som vi altid har gjort. Prøv nu at se på indhold frem for et enkelt ord. Wink

PS.  Så har jeg intet imod Erik, jeg læser med jævne mellemrum på hans fantastiske hjemmeside  Laughing out loud

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

 ----^   "gåseøjne" Wink

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Husk lige at DMJUs nyhedsbrev - tidligere DMJU nyt (nåede vel årgang 30+) - skiftede navn for et par år siden. Navnet DMJU News endte med at vinde, nok fordi alle oldingene (mig inkluderet) foretrak et typisk Dansk navn. p.s. desværre tror jeg ikke, at navnet på publikationen ændrer noget i forhold til yngre aldersklasser. 

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Læste igår på DR text at ordet hygge nu er officielt optaget som ord i UK. Og news? Fx TV2News! Verden står jo ikke stille... Wink

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

 

Hej.

Det er da heller ikke forbigået min opmærksomhed, at ordet bruges mange andre steder, især TV 2 NEWS (eller "Nøws" som det hedder her i familien), sammen med mange andre "modeord" som f. eks. "sale",  "down to the bottom" og alle de andre tilsvarende småsætninger, der benyttes utroligt mange steder, til trods for, at der findes lige så gode danske ord for det samme.

------------

Nå, --- herligt.   Så fik vi da -i det mindste- slået fast, at det er et godt blad med et godt indhold.

Jamen, -- så er det da bare trist, at dette gode indhold skal "sælges" til ungdommen gennem et sådant udenlandsk "mode-ord":  News ! ! !

Erik V.

www.evp.dk

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Finn Lekbo

Selvstændig

Indlæg: 117

PB

Smile Lad os nu istedet rose Jan Ole og hans tro svende, for det store arbejde de laver med div,  udstillinger, hjemmesider og meget andet frivilligt arbejde i DMJU, uden deres arbejde var der ikke kommet så mange tilgængelige oplysninger omkring div. klubbers tiltag og arrangementer etc. 

Hatten af for dem.                                                                                   

__________________

Bedste Futhilsen

Like 4 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

 

JA, --Smile Lad os bare rose Jan Ole og hans tro svende, for det store arbejde de laver med div,  udstillinger, hjemmesider og meget andet frivilligt arbejde i DMJU, uden deres arbejde var der ikke kommet så mange tilgængelige oplysninger omkring div. klubbers tiltag og arrangementer etc. 

Hatten af for dem.            

(Ovenstående = svaret fra i går, men let omskrevet ).    Det er jo bare slet ikke det, det drejer sig om - det er stadig kun navnet "DMJU  NEWS".   Tænk det skrevet fuldt ud:

DANSK  MODEL  JERNBANE  UNION  NEWS   --    Dansk i de ene ende og engelsk i den anden ! ! !  

OK, ---glem det - jeg nærmer mig jo de 80, og er vel dermed ikke længere helt tilregnelig.

Erik V.

www.evp.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Erik V. Pedersen skrev:

 DANSK  MODEL  JERNBANE  UNION  NEWS   --    Dansk i de ene ende og engelsk i den anden ! ! !  

På dansk burde det hedde: Dansk Modeljernbaneunion News da vi normalt laver sammensatte ord i dansk skriftsprog når det er muligt!!

News kendt på dansk fra 1994 jfr. Den Danske Ordbog. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

MAB skrev:

Læste igår på DR text at ordet hygge nu er officielt optaget som ord i UK. Og news? Fx TV2News! Verden står jo ikke stille... Wink

Jep - og et lille klip fra Oxford English Dictionary : 

Billede

 

Kan i alle "hygge" Wink

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Det burde måske hedde "Nyt fra DMJU".

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Nu hedder det jo det, det hedder. Hvis man vil ændre noget må man melde sig under fanerne, lade sig vælge ind eller hvordan det nu foregår - på det punkt er jeg uoplyst! 

Og så er det frivilligt arbejde. Respekter det og kom videre!

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

MAB skrev:

Nu hedder det jo det, det hedder. Hvis man vil ændre noget må man melde sig under fanerne, lade sig vælge ind eller hvordan det nu foregår - på det punkt er jeg uoplyst! 

Og så er det frivilligt arbejde. Respekter det og kom videre!

Hvad et navn har med frivilligt arbejde at gøre er mig noget uklar. Så hvorfor denne oplysning?

På den anden side kan vi jo ikke alle være en del af denne bestyrelse blot fordi man har nogle visioner. Derfor man lufter sine tanker her, hvor togfolket mødes i/til en god dialog. Wink

Og ja, i øjeblikket har det det navn det har, men det er vel ikke nødvendigvis det rette navn. Jeg har ikke set at der har været afstemning om hvad det skulle hedde! 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Himmerlandsbanerne skrev:

Jeg har ikke set at der har været afstemning om hvad det skulle hedde! 

Har der været! og DMJU News vandt!

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Himmerlandsbanerne skrev:

MAB skrev:

Nu hedder det jo det, det hedder. Hvis man vil ændre noget må man melde sig under fanerne, lade sig vælge ind eller hvordan det nu foregår - på det punkt er jeg uoplyst! 

Og så er det frivilligt arbejde. Respekter det og kom videre!

Hvad et navn har med frivilligt arbejde at gøre er mig noget uklar. Så hvorfor denne oplysning?

På den anden side kan vi jo ikke alle være en del af denne bestyrelse blot fordi man har nogle visioner. Derfor man lufter sine tanker her, hvor togfolket mødes i/til en god dialog. Wink

Og ja, i øjeblikket har det det navn det har, men det er vel ikke nødvendigvis det rette navn. Jeg har ikke set at der har været afstemning om hvad det skulle hedde! 

Nu skal en bestyrelse jo heller ikke lægge ALT ud til afstemning....?

Det er vel en af grundende til at der vælges en bestyrelse, Så de kan tage de beslutninger der skal tages - uden at skulle stemme/spørge om det hver gang et nyt tiltag skal søsættes...

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

F.Ormstrup skrev:

Himmerlandsbanerne skrev:

Jeg har ikke set at der har været afstemning om hvad det skulle hedde! 

Har der været! og DMJU News vandt!

 

Må så erkende at jeg har overset denne afstemning. Sad

 

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Lifes go on Smile

(Også noget på nydansk)

Jeg synes, at Unionen er inde i en rigtig god og dynamisk udvikling. 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hejsa,

Sidder og tænker lidt over denne dialog. Livet omkring os ændre sig, det samme gør sproget. Jeg lærer flere nye ord af mine børn 17 og 22 år. Sproget i større danske virksomheder er nu engelsk, da der er kollegaer i flere lande. Betyder det at vi ikke skal værne om det danske sprog ? NEJ, selvfølgelig skal vi det. Men vi må også acceptere at der over tid kommer tilføjelse og ændringer. Ændringerne kommer overalt i samfundet..

Min bil er ikke en model der er skabt i  i perioden 1960 - 2010. Ej heller er en del af mine tog - også her sker der en nyudvikling. Den digitale udvikling har jo også haft sit indtog. Da far var barn eksisterede ordet "Dekoder" ikke o.s.v.

En stor tak til den fremgang vi oplever i DMJU. Nogle venner jeg har, som ikke er medlem af en forening, læser også DMJU News og synes det er god læsning med godt input. Vi ser flere nye klubber melde sig under fanerne , så det er jo gode tegn. Sidst men ikke mindst - indholdet på DMJU NEWS er på dansk Smile

Til ildsjælene i DMJU's bestyrelse "keep up the good Work" Smile  Et stort tak herfra.

God weekend til alle.

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 2 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

MAB skrev:

Nu hedder det jo det, det hedder. Hvis man vil ændre noget må man melde sig under fanerne, lade sig vælge ind eller hvordan det nu foregår - på det punkt er jeg uoplyst! 

Og så er det frivilligt arbejde. Respekter det og kom videre!

Hvad et navn har med frivilligt arbejde at gøre er mig noget uklar. Så hvorfor denne oplysning?

På den anden side kan vi jo ikke alle være en del af denne bestyrelse blot fordi man har nogle visioner. Derfor man lufter sine tanker her, hvor togfolket mødes i/til en god dialog. Wink

Og ja, i øjeblikket har det det navn det har, men det er vel ikke nødvendigvis det rette navn. Jeg har ikke set at der har været afstemning om hvad det skulle hedde! 

Jo, Ivan det hænger sammen - og det ved du også godt Wink Nu kender jeg ikke din MJ - baggrund, men hvis du vil være med til at præge unionens arbejde så må du selv komme på banen.

Ha' en rigtig god lørdag Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

 

Der er efterhånden skrevet meget om dette,   nyt / news,  en del relevant, men sandelig også meget, der INTET har med sagen at gøre.   Dette har intet med bestyrelsens daglige arbejde at gøre, - det er der allerede givet udtryk for, og bør holdes helt udenfor.

Hører man dagens radio og/eller tv er der utrolig mange udsendelser, hvor det danske sprog "krydres" med småsætninger / småudtryk der nøjagtig lige så godt kunne siges på dansk.   Sådan er det bare, og det må jeg -som næsten 80-årig- affinde mig med (henvendelser til DR / TV2 -omend andre emner-  har vist mig, at her er henvendelse unødvendige - der er truffet de beslutninger, der skal træffes, og de er rigtige ! ! !).

Derfor behøver vi vel ikke indenfor vor modeljernbane-interesse at falde for samme forfladigelse af vort eget gamle sprog (der kommer hver dag nye ord ind i sproget, ord for noget vi ikke har danske ord for i forvejen (radio / tv / it og meget andet).  Her er jeg da åben for disse nye ord, når vi nu ikke har fantasi / lyst til at finde på et dansk ord, eller det i øvrigt er praktisk i den daglige ordveksling / handel med udlandet), men jeg ser ingen grund til  -hellerikke leflen for ungdommen-  at kalde et dansk skrift noget med NEWS i navnet.

Det skal lige bemærkes, at jeg i en mail til DMJU allerede d. 11. august 2015 (sammen med besvarelse af et par spørgsmål fra DMJU) gav udtryk for mit synspunkt om navnet, men også for min tilfredshed med nyhedsbrevene og arbejdet bagved.

Af  nyhedsbrev nr. 18, november 2014, fremgår det, at der HAR været afholdt konkurrence om navnet, --en konkurrence hvori der kun deltog 2 klubber-- så interessen har jo ikke været stor. Smile

Erik V.

www.evp.dk

 

 

 

 

 

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.