Vil Brexit få konsekvenser for Heljan?
Den danske krone er også pludselig blevet 15% dyrere...
Det forekommer mig, at dermed påvirker Heljans konkurrencemæssig ulempe.
Eller er det ikke så slemt?
mvh,
Gert (fra Holland)
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Vil Brexit få konsekvenser for Heljan?
Den danske krone er også pludselig blevet 15% dyrere...
Det forekommer mig, at dermed påvirker Heljans konkurrencemæssig ulempe.
Eller er det ikke så slemt?
mvh,
Gert (fra Holland)
Det er alt for tideligt at sige noget klart om det.
Personligt tror jeg det generelt bliver dyrt for englænderne.
mvh. Ole Vedel
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Det må vel betyde at Heljans ting bliver 15% billigere i Danmark !!!
Heljan udvikler i England og får lavet deres ting i Kina.
Brexits betydning for dem er nok svært at sige noget om.
De vil pt. tjene mindre på deres største marked - UK.
Men hvordan det så udvikler sig er der nok ingen der kan vide !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Det må vel betyde at Heljans ting bliver 15% billigere i Danmark !!!
Heljan udvikler i England og får lavet deres ting i Kina.
Brexits betydning for dem er nok svært at sige noget om.
De vil pt. tjene mindre på deres største marked - UK.
Men hvordan det så udvikler sig er der nok ingen der kan vide !
Heljans "ting" bliver udviklet i Danmark, og korrekt produceret i Kina.
mvh. Ole Vedel
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Så jeg spekulerer på, om fokus på det britiske marked var så klog?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Man kan jo krydse fingre for at det danske marked vil blive tilgodeset fortsat, ud fra devicen "lidt men godt" ligesom med Y-togene og senest CC-vognene ;)
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
TogSvendsen
Indlæg: 469
Ingen kunne have forudset at Englænderne ville træffe den beslutning. Så at kloge på hvorvidt det var en god idé at satse på markedet for mange år siden, det giver ikke helt mening. Der er rigtig mange englændere som elsker Heljans produkter. Måske kommer det af at Heljan producerer engelske modeller med samme høje standard som vi kender det fra kontinentet. Mange i England er vandt til Hornby, som godt kan virke meget skrammel-agtigt, hvis man kommer fra Danmark og er vandt til LS Models, ACME, Märklin, Roco osv. En McK ME i England ville være fuldstændig uset kvalitet.
Jeg håbede til det sidste, at de ville stemme for at blive. Men ak, de har valgt. Nu falder tingene fra hinanden, de var advaret fra mange sider. Jeg føler dog med de stakkels "næsten 50%" der ikke ønskede dette udfald.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Jeg føler dog med de stakkels "næsten 50%" der ikke ønskede dette udfald.
Jeg også.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Det var klogt. Heljan har lavet en masse penge på et marked der hungrer efter gode modeller, havde de ikke gjordt det, havde de ikke tjent de penge! Alt for mange engelske tåber brugte EU afstemningen til at protestere mod deres politikere der anbefalede at blive i EU. De rengnede med at flertallet stemte for at blive i EU, men de blev fanget i deres egne protester og ligger nu som de selv har redt.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
MAB
Staten
Indlæg: 548
Ingen kunne have forudset at Englænderne ville træffe den beslutning. Så at kloge på hvorvidt det var en god idé at satse på markedet for mange år siden, det giver ikke helt mening. Der er rigtig mange englændere som elsker Heljans produkter. Måske kommer det af at Heljan producerer engelske modeller med samme høje standard som vi kender det fra kontinentet. Mange i England er vandt til Hornby, som godt kan virke meget skrammel-agtigt, hvis man kommer fra Danmark og er vandt til LS Models, ACME, Märklin, Roco osv. En McK ME i England ville være fuldstændig uset kvalitet.
Jeg håbede til det sidste, at de ville stemme for at blive. Men ak, de har valgt. Nu falder tingene fra hinanden, de var advaret fra mange sider. Jeg føler dog med de stakkels "næsten 50%" der ikke ønskede dette udfald.
Ingen ved hvad der reelt vil ske. Jeg glæder mig, som mange andre, til bla. CC vognene og det bør man fokusere på
Hilsen Martin
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Når man producerer i Kina afregner man i amerikanske dollars, her kan vi tale om en valuta som flyder så det basker, det påvirker ikke kun England, men også os på kontinentet. England har blot fået et ekstra udsving.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
nemli en større tysk producen have for et årstid siden et Kurstab på 2,5 millioner på 1 år og har nu taget produktionen tilbage til Tyskland
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
hej Gert
hvis Brexit betyder at Storbritannien kommer helt ud af det indre marked, vil det betyde told og afgifer på al im- og export.
Hvor høje disse omkostninger bliver, kan vi kun gisne om
Min lille bix importerer en del halvfabrikata fra UK og kommer der væsentlige omkostninger på disse, må jeg hæve priserne eller se, om jeg kan flytte produktionen til et EU land.
Tja Hvad der er bedst for UK må de selv finde ud af, men jeg tror at et det bliver dyrt for dem. Men det er jo et ret stort land med en forholdsvis stærk økonomi.
UK har en del Kemisk industri blandt andet plastmaterialer, som vi behøver i den europæiske industri.
Det kan betyde at fabrikkerne vil flytte produktionen til østlige EU lande, hvor lønninger og lovgivning er gunstige
Men der er så mange hvis'er og måske'er. Alt er pt kun gætværk
Det kommer ikke alene an på Britterne, men i høj grad også hvad det øvrige EU vil gå med til. Og indtil videre vil de ikke ret meget
PT er pundet faldet 10% , hvilket i første omgang giver mig ( Og Hejlan??? det kommer an på afregnings valuttaen) en god gevinst, så længe det holder, men som sagt - der er på sigt så mange usikre parametre, at det pt er umuligt at svare fornuftigt på dit spørgsmål
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Umiddelbart så burde de 10% told forsvinde, på varer importeret frra ikke EU lande, medmindre UK bibeholder den toldafgift, som EU kræver, at EU medlemslande tager for varer der kommer fra ikke EU lande.
Så Heljan med flere, kan måske komme til at sælge billigere eller tjene mere på deres varer, ved at UK ikke er med i EU. Dog kommer det helt an på hvad UKs politikere vedtager, når de først har kommet sig over granatchokket.
Som det er i dag, så gør vi handel med 129 lande meget besværligt, da vi heller fokusere på handel med 27 lande. Men det må vi jo ikke mene, er negativt.
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
De kan jo goere ligesom Danmark gjorde med Schengen og Marstricht (eller hvad det nu hed...);
Stemme om det samme igen om et lille aars tid, og se om de kan stemme "rigtigt" anden gang...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Jørgen Rasmussen
Hvad mener du?
Der er ikke told på handel mellem EU lande så længe de er medlemmer af det fri marked i EU.
Derimod er der en stor risiko for at der kommer told og toldbehandlingsafgifter på im- og export til og fra storbritanien, hvis Storbritanien forlader det fri marked.
Dermed vil varererne stige i pris begge veje.
vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
MAB
Staten
Indlæg: 548
Det var klogt. Heljan har lavet en masse penge på et marked der hungrer efter gode modeller, havde de ikke gjordt det, havde de ikke tjent de penge! Alt for mange engelske tåber brugte EU afstemningen til at protestere mod deres politikere der anbefalede at blive i EU. De rengnede med at flertallet stemte for at blive i EU, men de blev fanget i deres egne protester og ligger nu som de selv har redt.
Penge de har tjent! Ok? Hvorfra har du dine oplysninger?!
At kalde englændere for tåber er meget "friskt". Var vi danskere også tåber da vi sagde nej til euroen?
Egentlig en spøjs debat
Jeg tror ærlig talt ikke det vil betyde noget særligt for MJ-Danmark at England sagde farvel og tak.
Hilsen Martin
TogSvendsen
Indlæg: 469
Jeg tror du skal forstå hvad Bent skriver. Han skriver at det er tåbeligt at bruge en afstemning om et bestemt emne til at udtrykke sin mening om noget andet. Specielt fordi man derved potentielt havner i en situation man egentlig slet ikke ønsker. Hvilket efterfølgende er gået op for rigtig mange borgere. Jeg kan kun tilslutte mig, at det er da tåbeligt.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Jeg tror du skal forstå hvad Bent skriver. Han skriver at det er tåbeligt at bruge en afstemning om et bestemt emne til at udtrykke sin mening om noget andet. Specielt fordi man derved potentielt havner i en situation man egentlig slet ikke ønsker. Hvilket efterfølgende er gået op for rigtig mange borgere. Jeg kan kun tilslutte mig, at det er da tåbeligt.
Dog ved jeg en ting og det er, at denne tråd ikke længere handler om modeljernbaner
Hilsen Martin
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Næh men nu laver Heljan jo ikke ret mange modeltog i Danmark. De bliver støbt og samlet i Kina. Ligesom De fleste andre modeltogsproducenter også gør.
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Som I skriver, bliver der produceret i Kina ( = $ ) og solgt i UK ( = £ ), så det skal nok blive "godt" med de nuværende kurser !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Tak TogSvendsen. Du har lige netop fattet pointen. En ikke ubetydelig del af englænderne ville ikke ud af EU, men stemte for et exit for at "straffe" deres politikere.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
R det her ikke meget langt fra modeljernbane? Who gives a shit? & mon ikke en moderator skulle stoppe det her show?
O
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Tak TogSvendsen. Du har lige netop fattet pointen. En ikke ubetydelig del af englænderne ville ikke ud af EU, men stemte for et exit for at "straffe" deres politikere.
Det er vi på dansk kalder politikerlede. Det samme vil sansynligvis ske i Danmark, hvis vi fik en sådan afstemning. Men hvad har det med Heljan og modeljernbane at gøre?
Jeg er klar over at pundet er under pres og samhandlen vil blive påvirket. Men hvordan? Du ved måske noget politikerne ikke ved?! For de ved det nemlig ikke
Hilsen Martin
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej
Gert stiller er relevant spørgsmål
Jeg forsøger upolitisk og sagligt at svare og korrigere misopfatteser om kring EU og det indre marked fra andre deltager
Det kan da der vel ikke være noget galt i???
Jeg har da set betydeligt mere usaglige debatter der omhandler modeltog her på forummet
Men jeg er enig i at selve den grundlæggende politiske debat og hvorvidt nogen er tossede "haha nogen er klogere end andre " ikke er særligt relevant for Gerts spørgsmål
WHO gives a shit? spørger du!
jeg gør i allerhøjeste grad!!!
til gengæld er jeg ret ligeglad med digitalt udstyrs betjening og Mærklin specifikke problemer
men så lader je bare være med at læse indlægget
så enkelt kan det gøres
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
God aften alle sammen!
Jeg synes personligt, at det her er en af de mest interessante diskussioner som jeg har læst herinde i en lang tid. Og jeg synes, spørgsmålet ER relevant - for vi kan kun forvente flere danske modeller fra Heljan, hvis det går rigtigt godt på andre markeder.
Det er klart, at handelen med England bliver mere kompliceret hvis de ikke længere er EU-medlem. Det er en af de største fordele af EU med alle sine fejl og skavanker, at den grænseoverskridende handel er langt nemmere pga det afgiftsfrie salg inden for Fællesskabet osv. - dvs. det bliver mere kompliceret for Heljan, men det kan de nok klare - de sælger jo også til Norge, USA osv. - så tror jeg nok, at det ikke er problemet. Og tilstandet med forskellige valutaer bliver jo den samme fordi Danmark og England som bekendt altid havde forskellige valutaer.
Om Heljans salg i England forbliver i fremtiden så godt som det var i forvejen, er afhængig af landets økonomi. Og hvordan den udvikler sig i fremtiden, det ved ingen til det nuværende tidspunkt.
For mig er det ret klart at vi alle sammen vil blive "tåbere" af hele sagen. - fordi hele aktionen var en rigtig dum idé og ikke tilstrækkelig gennemtænkt af de engelske politikere - og åbenbart er der ingen der vil tage ansvar nu da barnet er faldet i brønden.
Men min personlig tolkning af "tåberne" i den ovenstående indlæg er, at det nok primært er dem, der har stemt mod EU-medlemskabet, som føler sig bedraget, som ikke havde den økonomiske succes, som de gerne ville have og som giver Fælleskabet skylden for deres personlige uheld og ulemper. Det er til en vis grad forståelig og absolut menneskelig, men personlig tror jeg, at det var en stor fejl fra politikerne at give folket magt i sådan en høj grad uden at tænke over konsekvenserne eller at have i det mindste en fornuftig plan.
Venlig hilsen
Alexander
Lars
Indlæg: 538
. vi kan kun forvente flere danske modeller fra Heljan, hvis det går rigtigt godt på andre markeder.
Er det ikke omvendt? Heljan har jo meldt ud, at de ikke vil lave flere danske modellerr, men satse på (bl.a.) det engelske marked. Det må vel betyde, at hvis det går rigtig godt der, kommer der IKKE danske modeller.
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
God aften Lars,
det kan man nu selvfølgeligt ikke helt sikkert sige i forvejen. Men vi ved nu alle sammen, at det mildt sagt er vanskelig at tjene penge på det lille danske marked. Men der skal jo nødvendigvis komme penge ind på den ene eller anden måde for at kunne investere den i sådan en produktion. Hvis man på det ene område tjener rigtig mange penge, kan man bruge dem for en mere riskant investition på et andet område. Hvis man derimod ikke har pengene tilovers, vil man næppe investere dem i mere risikofyldte foretagender.
Det er i det mindste min personlig vurdering fra en økonomis synsvinkel.
Mange hilsner
Alex
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Jeg synes personligt, at det her er en af de mest interessante diskussioner som jeg har læst herinde i en lang tid.
Hej Alexander,
Tak for komplimenten.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Det var så lidt, Gert.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Det kan jo Det kan jo være det danske modeltogsmarked bliver meget mere til aktraktivt hvis det engelske marked begynder at svigte
når virkeligheden ændrer sig må man tilpasse sin forretningsstrategi
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Tak TogSvendsen. Du har lige netop fattet pointen. En ikke ubetydelig del af englænderne ville ikke ud af EU, men stemte for et exit for at "straffe" deres politikere.
Det er vi på dansk kalder politikerlede. Det samme vil sansynligvis ske i Danmark, hvis vi fik en sådan afstemning. Men hvad har det med Heljan og modeljernbane at gøre?
Jeg er klar over at pundet er under pres og samhandlen vil blive påvirket. Men hvordan? Du ved måske noget politikerne ikke ved?! For de ved det nemlig ikke
Det ved de da ganske udmærket. Det er da derfor både Boris Johnson og Nigel Farage begge er gået af.
Thomas
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Det kan jo Det kan jo være det danske bliver meget mere til aktivt hvis det engelske marked begynder at svigte
når virkeligheden ændrer sig må man tilpasse sin forretningsstrategi
vh rep
Eller på den måde. Det er nok også en en tænkelig variante.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det har ikke så meget med Heljan at gøre, men Brixit må betyde "amerikanske" tilstande i fremtiden ved køb til modeljernbanen i England. Dvs. man risikerer at få en lille hilsen fra Told og Skat også. Der er det altså noget nemmere indenfor EU.
Og ja det er ret tankevækkende at de største politiske modstandere af Britisk EU-medlemskab, bagefter ikke vil stå ved ansvaret. Det er medvirkende til det kaos der hersker i øjebilkket. Og tilstandende er et tegn på at politikerne har fjernet sig for meget fra den almindelige brites hverdag.
Men håbet er da herfra også at det danske marked måske bliver endnu mere attraktivt at producere til, så vi kan få den AC-vogn og den H-maskine også!
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Hans Peter
Økonom - selvstændig
Indlæg: 23
Jeg synes som andre at det er en interesant debat hvad betyding Brexit har for modelbane verdenen. Det er vel et emne der passer ganske godt til rubrikken "Generelt", og som andre har nævnt er ingen tvunget til at læse disse indlæg. Min egen tilgangsvinkel er at jeg er en dansk økonom der har boet i London i knapt 25 år. Udfaldet af afstemningen var ikke det result jeg havde ønsket men sådan gik det altså.
Gerts oprindelige spørgsmål var om Brexit har gjort det britiske marked mindre interesant for Heljan. Det er selvfølgeligt et spørgsmål som Heljan må gøre op med sig selv men egentligt tror jeg ikke det ændrer så meget på forholdene. Da Heljan ligesom deres hoved konkurrenter, f.eks. Hornby, får deres produkter fremstillet i Kina betyder kursfaldet på pundet vel stort det samme for alle producenter. De højere omkostninger (målt i pund) vil formetlig over tid blive overvæltet på forbrugerne i form af højere priser. Det har måske en vis indflydelse på det total salg af modelbane materiel men jeg kan ikke se at det gør Heljan mindre konkurrence dygtig på det britiske marked.
For modelbane folket i Danmark betyder Brexit på kortere sigt bedre mulighed for at købe modelbane artikler i Storbritanien, især for de små dimser der er produceret herovre. Min fornemmelse er at der nemt kan gå et par år før Storbritanien formelt forlader EU så indtil da er der ingen told på indførsel af varer herovre fra. Hvad der sker derefter er der mange bud på men ingen vished.
Jeg tilslutter mig gerne ønsket om en AC/Ah-vogn fra Heljan snarest muligt. Jeg skal mindst have to stk også selvom prisen (målt i pund) for mig er steget med 10-15% i løbet af de sidste par uger.
Venlig hilsen
Hans Peter
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej Hans Peter
Efter 25 år i London ved du udmærket at dette EU valg handlede om at stoppe den frie bevægelighed for arbejdskraft udefra. Specielt Østeuropa! Det er blevet sagt igen og igen.
Du ved sikkert også at man nu vil gøre alverden for at lave forskellige former for samhandelsaftaler, det er sagt fra forskellige sider.
Hilsen Martin
CMT Togshoppen DK
Indlæg: 57
Jeg synes som andre at det er en interesant debat hvad betyding Brexit har for modelbane verdenen. Det er vel et emne der passer ganske godt til rubrikken "Generelt", og som andre har nævnt er ingen tvunget til at læse disse indlæg. Min egen tilgangsvinkel er at jeg er en dansk økonom der har boet i London i knapt 25 år. Udfaldet af afstemningen var ikke det result jeg havde ønsket men sådan gik det altså.
Gerts oprindelige spørgsmål var om Brexit har gjort det britiske marked mindre interesant for Heljan. Det er selvfølgeligt et spørgsmål som Heljan må gøre op med sig selv men egentligt tror jeg ikke det ændrer så meget på forholdene. Da Heljan ligesom deres hoved konkurrenter, f.eks. Hornby, får deres produkter fremstillet i Kina betyder kursfaldet på pundet vel stort det samme for alle producenter. De højere omkostninger (målt i pund) vil formetlig over tid blive overvæltet på forbrugerne i form af højere priser. Det har måske en vis indflydelse på det total salg af modelbane materiel men jeg kan ikke se at det gør Heljan mindre konkurrence dygtig på det britiske marked.
For modelbane folket i Danmark betyder Brexit på kortere sigt bedre mulighed for at købe modelbane artikler i Storbritanien, især for de små dimser der er produceret herovre. Min fornemmelse er at der nemt kan gå et par år før Storbritanien formelt forlader EU så indtil da er der ingen told på indførsel af varer herovre fra. Hvad der sker derefter er der mange bud på men ingen vished.
Jeg tilslutter mig gerne ønsket om en AC/Ah-vogn fra Heljan snarest muligt. Jeg skal mindst have to stk også selvom prisen (målt i pund) for mig er steget med 10-15% i løbet af de sidste par uger.
Venlig hilsen
Hans Peter
Det er fuldstændigt korrekt, hvad du skriver om påvirkning på Heljan m.fl. Prisudviklingen i forhold til danske kroner betyder kun noget for Heljans regnskab i Danmark, men er tilnærmelsesvis uden betydning, når der ses på afsætning i det engelske marked. Hvis der overhovedet skal ses på pundets bevægelse overfor danske kroner, så er vi blot tilbage i krydskurser, som vi også havde for få år siden.
Den store betydning er dollar overfor pund og euro og her er dolleren styrket gennem de sidste 1½ år og svækker modeltogsproducenter, der producerer i Kina og afsætter i EU incl. England.
Fortsætter disse nuværende valutakrydsniveauer kunne det tænkes, at Heljans produktion med fornuft kunne flyttes til England og derved modvirke effekten af pundets bevægelse. Og endelig så antager alle at pundet er svækket på længere sigt - hvem siger at det skal forblive i et lavere niveau. Når/hvis England bryder med EU vil det få en mere selvstændig profil og i højere grad agerer individuelt - ikke utænkeligt, at England vil kunne drage nytte heraf og vækste bedre end EU-markedet. Og indtil da vil den lavere pundkurs kun hjælpe Englands økonomi med en styrket eksportmuligheder. Og så holder vi alt andet lige, ellers kan vi bruge resten af uge på at drøfte engelsk økonomi.
Og ellers kan vi da blot håbe at en dansk virksomhed som Heljan fortsat må have en god vind på det engelske marked og lader lidt dryppe på det danske marked.
CMT Togshoppen Denmark
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Indtil videre holder EU på en iværksættelse af Lissabon traktatens bestemmelser om at forlade EU. Hvis det er tilfældet så får briterne ikke umiddelbart nogen frihandelsaftale og dermed ser det sort ud for britisk økonomi. Der er selvfølgelig den mulighed at de kan konkurrere på billig beskatning i lighed med Irland og Schweiz, men så kan EU jo netop indsætte nogle heftige begræsninger på samhandlen.
På lang sigt tror jeg at det vil gå ned ad bakke for britisk økonomi.
Deres varer bliver sikkert biligere, men det kan vel egentlig være lige meget. Hvem har holdt et produkt i hånde, der stod made in Great Britain på og tænkt nøøøj den er jeg glad for... Bortset lige fra PECO spor.
Langt mere spændende bliver det selvfølgelig hvad der sker med Nordirland og Skotland.
Thomas