Kære mj-ere
Årsskrift 2021 med en masse herlige tekster om danske jernbaner i virkelighed og model, bl.a. noget om privatbanernes PFR-vogne, forbillederne for DEKAS's ZA-ølvogne, design af danske mj-anlæg, materiel fra Magle Mølle, materiel fra Stålvalseværket, Vordingborg station m/tegning af stationen, redningskøretøjer fra de tidligste CF-år, signalføring på trækkraften. rapport fra Danske MJ-klubber, 2. del, dansk materiel udgivet af ROCO 1995-2020...og meget, meget mere...
ja, det bliver desværre ikke til noget
Det skyldes desværre manglende interesse fra forhandlere, producenter og annoncører. Kun KYSTBANEN og DEKAS har lovet at støtte os – og det er alt for få. Desuden køber læserne efterhånden – meget forståeligt grundet PostNord - vore udgivelser hos forhandlerne, og det tjener vi desværre ikke så meget på.
Så årsskrift 2021 er hermed – kort og godt – droppet!
Vi arbejder på femte bind i serien om DSBs rullende materiel, denne gang godsvognene i årene 1965-ca. 2002..
Det bliver en komplet beskrivelse af alle aktuelle vogne, krydret med fotos og skala-tegninger af vore bedste tegnere, fx Per Topp Nielsen, Allan Hansen, Henning Orlowics m.fl.
Bogen skulle udkomme i sommeren 2022 – men desværre hænger denne udgivelse også i en tynd tråd grundet ringe interesse, og ikke mindst fordi det trykte medie efterhånden er blevet erstattet af de digitale fora. Sådan er udviklingen, og det må vi rette ind efter. Skal vi udgive bogen, kræver det flere tilkendegivelser fra læsere, forhandlere m.fl.
Vi vil indtil videre sige tak til alle, der har støttet os og holdt vort tidsskrift og andre publikationer. Det har været en fornøjelse af skrive for jer. Vi håber at kunne udgive DSB Godsvogne 1965-2002, men det er - som allerede skrevet - lidt usikkert.
Skulle det blive aktuelt, så skal vi nok lade jer det vide. OK?
Med gode hilsener
fra
LOKOMOTIVETs redaktion
Torben Andersen og Steffen Dresler.
Attachment | Størrelse |
---|---|
Årsskrift 2021.pdf | 121.32 kB |
ct
Indlæg: 206
Er der en der kan hjælpe med kontaktinformation på Steffen eller Torben fra Lokomotivet?
Det er umuligt at opstøve kontaktinformation på forlaget lokomotivet på nettet.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 612
Du kan skrive til Torben på lokomotivet@lokomotivet.dk
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Gert Frikke
Indlæg: 2.324
Måske er problemet manglende salgsarbejde. Jeg erindrer ikke at have set nogen form for omtale af udgivelsen.
Jeg plejer at købe disse årsskrifter - både til mig selv og klubben.
Måske skal det have en chance til.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Måske er problemet manglende salgsarbejde. Jeg erindrer ikke at have set nogen form for omtale af udgivelsen
Jeg samler ikke på Lokomotivets årsskrifter, så den vil jeg ikke savne. Bogen om godsvognene vil passe lige ned i min epoke, så bare se og få den udgivet. NU.
Jeg synes generelt, at såvel modeljernbane som veterantog kan oppe deres salgsarbejde en del. "I weekenden er der [arrangement]. Kom og deltag!" Tusind tak. men jeg lægger mine weekendplaner mere end 3 dage i forvejen.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Michael BJ
Indlæg: 277
Åh nej - nu havde jeg lige glædet mig til årsskriftet og var begyndet at undre mig over hvorfor der ikke snart kom noget ud om bestilling Lokomotivet er efter mmin mening det eneste rigtigt seriøse tidsskrift om danske jernbaner i model og virkelighed. Det er i hvert fald det eneste jeg synes er værd at ofre penge på.
Jeg kan ikke forstå hvorfor det bliver konkluderet, at der ikke er nok interesse - jeg kan ikke huske, at det har været annonceret overhovedet. Har jeg overset noget?
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Torndahl
Indlæg: 104
Nej, det må undre, at der ikke er mere interesse for årsskriftet. Det kunne også undre, at Lokomotivet ikke har reklameret mere for sin lovede udgivelse. Forklaringen er, gætter jeg på, at reklameindtægterne er så svindende, at årsskriftet ville blive for dyrt uden disse. Jeg går ud fra, at redaktionen har foretaget en rundringning til både forhandlere og producenter om støtte ? Der har støtten været for begrænset, hvilket må undre meget og også ærgre os, at disse "spillere" ikke vil være med. Det er skidt for det skrevne medie, der henvender sig til os. Er der krise i branchen, så der ikke er råd til at støtte en lille del af sit eget fundament ? Tja, det er ikke til vide, men ærgerligt er det, at det er umuligt at skaffe opbakning til en god udgivelse, der er til stor underholdning og motivation for os, der holder af hobbyen ! Jeg synes, det er skidt.
Mvh
LTL
LT
DCC, DSB og DB 1945-64.
TogSvendsen
Indlæg: 455
Man kunne jo også udgive bladet uden reklamer og sætte prisen derefter. Så må det jo vise sig, hvor interesserede folk er. Bøger indeholder jo heller ikke reklamer.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.640
Thorndahl, vorfor skulle butikker og producenter (og derigennem jeg) betale for en udgivelse jeg ikke er interesseret i at betale til? De bøger jeg har om jernbaner er uden reklamer, så det er mig (og de andre købere der interesserer sig for emnet), der har betaler for udgivelsen.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 270
Kære alle
Jeg vil lige tillade mig at uddybe lidt og dermed muligvis give svar på, hvorfor det nu er lukketid for Tidsskriftet LOKOMOTIVET. For det ER altså besluttet at lukke selve Tidsskriftet LOKOMOTIVET, men ikke forlaget Tog på Tryk.
Kostprisen er nu så stor, at uden reklamer, faste abonnenter og mange forhandlere løber det slet ikke rundt overhovedet. Det er underskud. Det er jo IKKE, har aldrig været og vil ikke være et filantropisk projekt, hvor Torben og jeg med rund hånd hælder penge i kassen ved hver udgivelse. Det skal løbe rundt og der er gennem årene IKKE tjent en krone, der ikke er anvendt til udgivelserne og udgifterne hermed eller forlagets formål, at støtte MJ- og jernbaneinteressen.
Da bladet var på sit største blev overskuddet givet som gaver til MJ-klubber og museer/foreninger/klubber og vi taler hér om over hundrede af tusind kroner gennem årene. Det vil sige at LOKOMOTIVET har støttet en del MJ-klubber med opstarts penge, penge til projekter samt museer og foreninger med beløb til f.eks. restaurering af gammelt jernbanemateriel eller indkøb af samme. Hvem der blev støttet er ligegyldigt, de var glade og taknemmelige og DET var meningen. Samtidig hermed har vi ligeledes haft den filosofi, at man ALTID skulle have midler til at betale alle tilbage hvad de havde tilgode, hvis noget uventet skulle ske. Det være sig trykkeri, abonnenter, forhandlere mv. Og det er stadig gældende.
Tiderne har ændret sig, abonnenterne er faldet fra, mest naturlige årsager (alder) og de mange tidligere MJ-butikker er lukket. De fleste biblioteker skulle også spare og er nu ikke eksisterende kunder mere. Og læsning af tidsskriftet på biblioteket var jo ikke ligefrem en indbringende forretning for bladet, vel?
Bemærkningen om ikke at ville betale til annoncer i et blad, for det er der jo heller ikke i en bog, er fuldstændig grebet ud af luften og har ingen gang på jorden! Manglende indsigt i realiteternes verden. Man skal jo lige huske på, at annoncerne var med til at udgive et blad, der omhandler de varer som solgtes i MJ butikker og som køberne – læserne her på siderne – fik informationer om, nyheder, tests og andre bemærkninger om, bl.a. den tekniske kvalitet eller modelkorrekthed.
Sidst men nok ikke mindst, har PostNord med deres priser gjort det umuligt at sende til abonnenter, da man betaler næsten kostprisen for bladet i porto! Og prisen for et nummer var jo ikke ligefrem billig til sidst, vel?
Og med hensyn til bogudgivelser fra andre forlag – dem der bliver refereret til uden annoncer - er langt de fleste fondsstøttede på den ene eller anden måde. Det er DYRT at udgive tidsskrifter eller bøger og uden denne støtte, ingen jernbanebøger!!
Bladets opgaver er stille og roligt overtaget af internetsider som denne samt nok ikke mindst i de diverse fora på de sociale medier. Det er jo en udvikling der er kommet naturligt, hvad enten man ønskede den eller ikke.
Det er en epoke der er slut med LOKOMOTIVET og jeg vil være så fræk at sige, at uden LOKOMOTIVET, havde MJ-hobbyen indledningsvis ikke fået det opsving og de mange danske modeller det har nu. For hvor skulle modeller og historien om disse fortælles samt at der nu var udkommet bøger med MJ- eller historisk jernbaneinteresse? Der var ikke andre steder at gå hen!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Ansvarshavende Redaktør
NB: Og så er redaktionen blevet ældre, over 29½ de seneste par år ikke at forglemme!!
Steff
CH
Indlæg: 69
Bladet Banen må heller ikke glemmes i den udvikling, der er sket indenfor dansk modeltog.
Mvh
Claus
cbt
Indlæg: 1.163
Jeg ser meget frem til bogen om godsvognene i årene 1965 - ca. 2002, for dermed bevæger Lokomotivet sig ind i "min" epoke.
Jeg har været "med på toget" omtrent fra Lokomotivets start og har i den periode kunnet se, særligt i de seneste par år, hvordan markedet har ændret sig.
Aktuelt virker der som om, at der er et generationsskifte i gang, hvor interessen for de tidlige epoker, fra epoke 1 frem til og med epoke 3, er dalene, mens interessen for epoke 4 (og fremad) er stærkt på vej opad. Lokomotivet har epokemæssigt dækket bredt - dog med hovedvægten på epoke 3. Jeg savner bladet meget, for selvom hobbyen (især) også dyrkes online nu om dage, så er det altså noget helt særligt med et fysisk tidsskrift - især når det som i Lokomotivets tilfælde - er med indhold, som ikke bliver uaktuelt og uinteressant efter blot 3 måneder, men nærmest har karakter af et opslagsværk, som har varig brugsværdi.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Torndahl
Indlæg: 104
Kære Steffen
Tusind tak for et meget fyldestgørende indlæg om Lokomotivets situation. Den hjælper bestemt til at forstå redaktionens vilkår. Som jeg skrev tidligere, er det meget ærgerligt, at Lokomotivet ikke udkommer længere, men "Hvor længe var Adam i Paradis" ?. Din beskrivelse af Lokomotivets betydning for vores hobby er en underdrivelse ! Bladet har haft en afgørende betydning for udviklingen af vores hobby her i landet. Den indsats, og det betyder jo jer to - dig og Torben Andersen - skal I have en meget varm tak for ! Og denne tak gælder ikke blot udgivelsen af Lokomotivet, men så sandelig også alle jeres mange andre udgivelser, der også har inspireret os og lært os noget - ikke mindst. De har altid haft høj klasse. Jeg håber, at du/I stadig har "et par skud i kanonen"?
Med mange taknemmelige hilsner
LT
LT
DCC, DSB og DB 1945-64.
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 754
Kære Steffen
Tak for dit grundige svar!
Jo, bladet var ikke billigt til sidst, men pengene værd! Og årsskriftet var en god ide. Jeg var klar til at betale - igen
I har truffet en beslutning, og det skal vi respektere. Til gengæld kan I forhåbentlig læse den megen ros der gemmer sig i disse opslag - og tilsvarende andre steder. I har altid leveret et flot stykke arbejde.
Selvom den kommende godsvognsbog hænger i en tynd tråd, så vil jeg gentage mit håb om at den bliver til noget. Jeg mangler den!!
Det har i den grad undret mig de senere år at leveringen skulle blive så dyr og problemfyldt. Jeg formoder I har været alle andre muligheder igennem.
Jeg kan få en pakke med modeltogsindkøb sendt for 39 kr, men jeres udgift til at sende et årsskrift var større. Det var jo egentlig heller ikke fair for jer.
Tak for de mange gode år med både bladet og årsskrifter!
Fik jeg nævnt at jeg inderligt håber på at bogen trods alt bliver til noget....
Mvh
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.672
Det, der nu sker for bladet Lokomotivet, er vel ikke så forskellig for mange andre brancher, hvor tilbudene er så overvældende i denne digitale tidsalder !
Vores JP var der i søndags med 29 helsidder i 1. sektion med annoncer og kun 27 med tekst, og det betaler vi mindst 5000,- for, medens vores postkasse ville sprænges med gratis annoncer, hvis vi ikke havde en begrænsning.
Tag f.eks. biografer, der taber til diverse netmedier.
Og hvad forretningerne, der sælger modeltog.
Selv det hæderkronede Sporskift har også en del mindre trafik, der er tabt til FB.
Vi forbrugere er troløse .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
CH
Indlæg: 69
Facebook er nok den største konkurrent til Lokomotivet, Sporskiftet og de andre fora, det er herinde tingene sker.
Enhver større modeljernbaneforretning har sin egen Facebookside med masser af følgere. Følger selv ivrigt med 3-4 steder. Og det er forklaringen på de manglende annoncekr. i de trykte medier.
Og fx bliver der stort set dagligt vist fotos fra folks hjemmeanlæg, meget meget sjældent det sker i et fora.
Nyheder indenfor området bliver fortalt med det samme på Facebook, og dermed mister især de trykte medier en del. Her kan fora´erne dog også være med.
Hvis Lokomotivet var udkommet med et årsskrift igen, så havde jeg også været køber, har også fulgt med fra starten. Det er jo et rent modeljernbaneleksikon må man sige. Dette afspejler sig så bare slet slet ikke i brugtpriserne på bladet, der bare er raslet ned. Og det kan man jo så takke de digitale medier, især Facebook for igen. En udvikling der er kommet for blive, hvad enten man kan lide det eller ej.
Mvh
Claus
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.184
Kære Steffen og Torben,
Mange tak for de mange, mange år med det fantastiske blad Lokomotivet, som jeg har i samtlige numre. I modsætning til alle de andre udgivelser er de læst igen og igen, og har været med på sommerferier m.m., netop fordi de har givet inspiration, baggrund m.m.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
DSB1989
Frederiksberg
Indlæg: 43
Jeg vil også tilslutte mig koret af teknemmelige læsere. Jeg var barn i Lokomotivets storhedstid, men jeg husker det ene blad, min far havde købt til mig, som var et særnummer om modelsporet og med reportage fra blandt andre salig Anna-Christina von Bauditz' anlæg. Jeg læste det igen og igen, for jeg var mest vant til Märklin-kataloger, og Lokomotivet var derfor et lille kig ind i en ny verden med fokus på dansk materiel og muligheder for selvbyg.
Efter at jeg har fundet toginteressen frem igen som voksen, har jeg skimmet mange af de gamle numre igennem på nettet, til dels fordi nogle af artiklerne stadig har relevans og til dels af nostalgiske grunde. Alene annoncerne vidner jo om en tid, hvor hvert postnummer i Storkøbenhavn havde en lille butik for os tognørder.
Hvis jeg kort skal give mit besyv med om den aktuelle situation, må jeg sige, at en stor del af udgifterne ser ud til at vedrøre tryk og forsendelse, og for mig vil en pdf være omtrent lige så god som et trykt magasin. Dertil kommer, at jeg er ret fokuseret på slutningen af 80'erne, og de øvrige artikler går jeg derfor noget lettere henover.
I min verden konkurrerer Facebook og lignende ikke for alvor med Lokomotivet, for selv om indlæggene i de forskellige fora kan være interessante nok, finder man jo så godt som aldrig den kvalitet og grundighed, der gennemsyrer artiklerne fra Lokomotivet og skaber det store overblik. Jeg synes derfor også, at det er trist, at Lokomotivet ikke udkommer mere. Hvis jeg skulle lukke øjnene og ønske et øjeblik, ville jeg derfor se for mig, at artikler af samme kvalitet blev lagt ind som pdf for eksempel her på Sporskiftet, og det ville jeg også gerne støtte økonomisk.
Ovenstående ønske skal dog på ingen måde tolkes som et krav om, at kræfterne bag Lokomotivet skal fortsætte, hvis de ikke selv ønsker det. I har rent fagligt ydet et enormt bidrag allerede, og oven i købet uddelt overskuddet fra salget af bladet til MJ-klubber og andre gode formål. Det er intet mindre end forbilledligt, og derfor har jeg nu kun tilbage at sige TAK!