Picture

ladvogn

Indlæg: 59

PB  Blog

Tilbagemelding fra MTB Mp1 drev

På min lille bane har jeg valgt at styringen af sporskifterne er analog. 7 af sporskifterne er Fleischmann med tilhørende drev. Fra disse skal der være tilbagemelding “system Jørnebanen” hvor en aflang LED lyser i den valgte køreretning. Skift af sporskiftets stilling foregår med Fleichsmanns grønne pulte. Sporskifterne er installeret på banen og de virker. Tilbagemeldingen er afprøvet i forsøgsopstilling men endnu ikke installeret. Installationen er dog forberedt til LED indikering

Et sporskifte er Peco og her har jeg valgt et MTB Mp1 drev efter at have læst rosende omtale. I drevet er indbygget et kontaktsæt til f.eks. Styring af hjertestykkets polarisering eller tilbagemelding. Jeg ville gerne anvende kontaktsættet til polarisering og så meldte spørgsmålet sig hvordan så med tilbagemeldingen? Jeg kunne ikke regne ud om tilbagemeldingen kunne virke sammen med polariseringen, men sporskiftemotorens endekontakter kunne vel anvendes til dette, ligesom i Fleischmann drevene. Så fulgte lidt søgen på nettet, et par forgæves forsøgsopstillinger osv. Pludselig var den der:

 

Billede

 

Billede

 

Når knappen for den modsatte stilling trykkes ned, slukker den LED der har indikeret den hidtidige stilling. Når motoren når den nye stilling, tænder LED for den nye stilling. 
Knappen for omstilling skal holdes nede mens sporskiftemotoren kører ellers stopper motoren der hvor den er nået til. Man har til gengæld en sikker indikering for hvornår knappen kan slippes, nemlig når den “nye“ LED tænder.

Sporskifte og LED er tilsluttet hvid og sort på Fleichsmann transformatoren, altså 14VAC som passer til Fleischmann drevene. Da pultene står koblet sammen i en lang række var det lettest at Mp1 også kører på 14VAC hvilket det er beregnet til.
I og med at LED er sluttet til drevenes endekontakter lyser de også på 14VAC. De burde dermed flimre men det ses ikke i virkeligheden. Flimret er dog synligt på en lille video jeg har optaget af ovenstående opstilling.
Praktiske forsøg med modstanden til LED har resulteret i en 100 kilo-ohms modstand da de ellers lyser alt for kraftigt. LED er 2x5 mm klar hvid, flad på oversiden. Jeg har slebet oversiden på et fint stykke smergel for at få den ønskede lysvirkning.
Der er også en lille diode i kredsløbet til LED, så det ikke er LED der skal “sorterer” strømretningen.

Diagrammet viser opstillingen. Det er muligt at symbolet for dioden og LED er tegnet i den “forkerte retning”, men med oplysningen om den sorte indikering på dioden og hvilket ben der er det lange på LED går det vel.

Billede

Systemet må også kunne anvendes på jævnstrøm og så kan dioden vel udelades.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 951

PB  Blog

ladvogn skrev:

På min lille bane har jeg valgt at styringen af sporskifterne er analog. 7 af sporskifterne er Fleischmann med tilhørende drev. Fra disse skal der være tilbagemelding “system Jørnebanen” hvor en aflang LED lyser i den valgte køreretning. Skift af sporskiftets stilling foregår med Fleichsmanns grønne pulte. Sporskifterne er installeret på banen og de virker. Tilbagemeldingen er afprøvet i forsøgsopstilling men endnu ikke installeret. Installationen er dog forberedt til LED indikering

Et sporskifte er Peco og her har jeg valgt et MTB Mp1 drev efter at have læst rosende omtale. I drevet er indbygget et kontaktsæt til f.eks. Styring af hjertestykkets polarisering eller tilbagemelding. Jeg ville gerne anvende kontaktsættet til polarisering og så meldte spørgsmålet sig hvordan så med tilbagemeldingen? Jeg kunne ikke regne ud om tilbagemeldingen kunne virke sammen med polariseringen, men sporskiftemotorens endekontakter kunne vel anvendes til dette, ligesom i Fleischmann drevene. Så fulgte lidt søgen på nettet, et par forgæves forsøgsopstillinger osv. Pludselig var den der:

 

Billede

 

Billede

 

Når knappen for den modsatte stilling trykkes ned, slukker den LED der har indikeret den hidtidige stilling. Når motoren når den nye stilling, tænder LED for den nye stilling. 
Knappen for omstilling skal holdes nede mens sporskiftemotoren kører ellers stopper motoren der hvor den er nået til. Man har til gengæld en sikker indikering for hvornår knappen kan slippes, nemlig når den “nye“ LED tænder.

Sporskifte og LED er tilsluttet hvid og sort på Fleichsmann transformatoren, altså 14VAC som passer til Fleischmann drevene. Da pultene står koblet sammen i en lang række var det lettest at Mp1 også kører på 14VAC hvilket det er beregnet til.
I og med at LED er sluttet til drevenes endekontakter lyser de også på 14VAC. De burde dermed flimre men det ses ikke i virkeligheden. Flimret er dog synligt på en lille video jeg har optaget af ovenstående opstilling.
Praktiske forsøg med modstanden til LED har resulteret i en 100 kilo-ohms modstand da de ellers lyser alt for kraftigt. LED er 2x5 mm klar hvid, flad på oversiden. Jeg har slebet oversiden på et fint stykke smergel for at få den ønskede lysvirkning.
Der er også en lille diode i kredsløbet til LED, så det ikke er LED der skal “sorterer” strømretningen.

Diagrammet viser opstillingen. Det er muligt at symbolet for dioden og LED er tegnet i den “forkerte retning”, men med oplysningen om den sorte indikering på dioden og hvilket ben der er det lange på LED går det vel.

Billede

Systemet må også kunne anvendes på jævnstrøm og så kan dioden vel udelades.

 

Der kan købes et sæt med switche som kan sættes på og så har du det ekstra kontaktsæt til tilbagemelding.

 

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

ladvogn

Indlæg: 59

PB  Blog

Jeg spurgte efter det ekstra sæt switche hvor jeg købte drevet. Det kendte han ikke noget til. Derfor denne løsning.
Drevet fåes også i en dyrere udgave med ekstra switches, Mp5, men det var ikke på lager. Mvh Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 436

PB  Blog

Den ekstra diode kan udelades og modtand blot over 2.2KOhm. Ved 100KOhm undre det mig at du overhovede får lys igennem

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

ladvogn

Indlæg: 59

PB  Blog

Jeg har prøvet med forskellige modstande, startende med 2,2KOhm. Men ved 2,2 KOhm lyser dioden så kraftigt at det gør ondt i øjnene at kigge på den. Med 100KOhm og mat slebet overflade får jeg den ønskede effekt.

For at bruge et citat: de skal jo bare indikere sporskiftets stilling, ikke lyse rummet op.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 436

PB  Blog

ladvogn skrev:

De skal jo bare indikere sporskiftets stilling, ikke lyse rummet op.

Måske på tide jeg får kontrolleret og jeg har grå eller sort stær  Big smile :bigsmile: Big smile

 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.