Hej på Sporskiftet. Jeg er ny her og søger viden/erfaring ang. sporskifte drev.
Har en bane bygget med Märklin K skinner, som jeg desværre i uvidenhed har "ødelagt" med limvand på ballast, med dårlig elektrisk forbindelse til følge. Jeg har besluttet mig for at ændre banen til C skinner og gøre det hele digitalt, men er i syv sind med hensyn til hvilke sporskifte drev jeg skal benytte. Alle mine gamle elektriske K skinne sporskifter virker den dag i dag upåklageligt, selv om de er købt ca. 1980. Alle de K skinne spor - og kryds skifter jeg købte ca. 2010 virker ikke mere. Det samme problem ønsker jeg ikke skal gentage sig på min nye bane. På Youtube har jeg set filmklip hvor folk sidder og lodder en lille ledning på de drev man bruger i dag, for at få dem til at virke igen når de er brændt af, akkurat som mine drev fra 2010 også er. Er Märklin ikke kommet videre mht. stabiliteten på deres drev?
Så mit spørgsmål er hvilke drev jeg skal vælge, for at min nye bane bliver pålidelig mht. sporskifte drev. Märklin´s drev?, Viessmann`s drev?, eller skal det være "underjordiske" drev som kan skiftes, uden at man skal genopbygge landskab bagefter. Håber på at nogle har erfaring og/eller viden, som de vil dele med mig.
Torben Valeur
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej på Sporskiftet. Jeg er ny her og søger viden/erfaring ang. sporskifte drev.
Har en bane bygget med Märklin K skinner, som jeg desværre i uvidenhed har "ødelagt" med limvand på ballast, med dårlig elektrisk forbindelse til følge. Jeg har besluttet mig for at ændre banen til C skinner og gøre det hele digitalt, men er i syv sind med hensyn til hvilke sporskifte drev jeg skal benytte. Alle mine gamle elektriske K skinne sporskifter virker den dag i dag upåklageligt, selv om de er købt ca. 1980. Alle de K skinne spor - og kryds skifter jeg købte ca. 2010 virker ikke mere. Det samme problem ønsker jeg ikke skal gentage sig på min nye bane. På Youtube har jeg set filmklip hvor folk sidder og lodder en lille ledning på de drev man bruger i dag, for at få dem til at virke igen når de er brændt af, akkurat som mine drev fra 2010 også er. Er Märklin ikke kommet videre mht. stabiliteten på deres drev?
Så mit spørgsmål er hvilke drev jeg skal vælge, for at min nye bane bliver pålidelig mht. sporskifte drev. Märklin´s drev?, Viessmann`s drev?, eller skal det være "underjordiske" drev som kan skiftes, uden at man skal genopbygge landskab bagefter. Håber på at nogle har erfaring og/eller viden, som de vil dele med mig.
Torben Valeur
Efter at have haft sammeproblem, fandt jeg MTB drev. De er kommet i et par andre udgaver nu siden jeg skrev det her: https://www.sporskiftet.dk/blogs/f1freakdk/udskiftning-af-drev-og-f%C3%A5-motivation-igen Men virkemåden og formodentlig også driftsikkerheden er den samme. De virker også selvom banen har stået urørt de sidste 4-5 måneder. Det er ret fedt må jeg sige.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.710
MTB drevene kan anbefales, men der søges til C skinner .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
MTB drevene kan anbefales, men der søges til C skinner .....
Som de jo selvfølgelig også kan bruges til... de skal dog som med så mange andre skinnesystemer tilpasses.
Lasse skriver for eks at han bruger dem på Cskinner - så det er kun at være lidt kreativ eller bruge google. Netop nu hvor eksisterende skinner skal ombyttes med C skinner er det jo oplagt at tænke dem med ind i monteringen.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
TogSvendsen
Indlæg: 469
Så mit spørgsmål er hvilke drev jeg skal vælge, for at min nye bane bliver pålidelig mht. sporskifte drev. Märklin´s drev?, Viessmann`s drev?, eller skal det være "underjordiske" drev som kan skiftes, uden at man skal genopbygge landskab bagefter. Håber på at nogle har erfaring og/eller viden, som de vil dele med mig.
Jf. indlæg på Baneforum så har Märklins drev været stabile siden 2015. Så du går ikke galt i byen med dem. Du skal heller ikke sidde og lodde om i dem.
Personligt kan jeg ikke anbefale at forsøge at lave underjordiske drev med c skinnerne. Alt kan selvfølgelig lade sig gøre, men sporskifterne er ikke bygget til underjordiske drev, så jeg tror du hurtigt bliver træt af at modificere...
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Så mit spørgsmål er hvilke drev jeg skal vælge, for at min nye bane bliver pålidelig mht. sporskifte drev. Märklin´s drev?, Viessmann`s drev?
Torben Valeur
Hej Torben
Jeg er selv ret glad for Viessmanns. Det langsomme skifte ser godt
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Torben Valeur
Tidligere chauffør, nu folkepensionist.
Lundby
Indlæg: 8
Tak for alle info ang. mit spørgsmål om sporskifte drev. Jeg vil nu "gå i tænkeboks" før jeg finder det endelige valg. Jeg har også været inde på baneforum.dk, hvor en Søren er ret meget inde i Märklins produkter. Jeg læste bl. a., at Märklins drev produceret efter maj 2015 skulle være stabile og dermed være i orden.
Tak for Jeres feed back!
Torben