Picture

Torben Valeur

Tidligere chauffør, nu folkepensionist.

Lundby

Indlæg: 4

PB

Sporskifte drev til Märklin C skinner.

Hej på Sporskiftet. Jeg er ny her og søger viden/erfaring ang. sporskifte drev.

Har en bane bygget med Märklin K skinner, som jeg desværre i uvidenhed har "ødelagt" med limvand på ballast, med dårlig elektrisk forbindelse til følge. Jeg har besluttet mig for at ændre banen til C skinner og gøre det hele digitalt, men er i syv sind med hensyn til hvilke sporskifte drev jeg skal benytte. Alle mine gamle elektriske K skinne sporskifter virker den dag i dag upåklageligt, selv om de er købt ca. 1980. Alle de K skinne spor - og kryds skifter jeg købte ca. 2010 virker ikke mere. Det samme problem ønsker jeg ikke skal gentage sig på min nye bane. På Youtube har jeg set filmklip hvor folk sidder og lodder en lille ledning på de drev man bruger i dag, for at få dem til at virke igen når de er brændt af, akkurat som mine drev fra 2010 også er. Er Märklin ikke kommet videre mht. stabiliteten på deres drev?

Så mit spørgsmål er hvilke drev jeg skal vælge, for at min nye bane bliver pålidelig mht. sporskifte drev. Märklin´s drev?, Viessmann`s drev?, eller skal det være "underjordiske" drev som kan skiftes, uden at man skal genopbygge landskab bagefter. Håber på at nogle har erfaring og/eller viden, som de vil dele med mig.

Torben Valeur

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 927

PB  Blog

Torben Valeur skrev:

Hej på Sporskiftet. Jeg er ny her og søger viden/erfaring ang. sporskifte drev.

Har en bane bygget med Märklin K skinner, som jeg desværre i uvidenhed har "ødelagt" med limvand på ballast, med dårlig elektrisk forbindelse til følge. Jeg har besluttet mig for at ændre banen til C skinner og gøre det hele digitalt, men er i syv sind med hensyn til hvilke sporskifte drev jeg skal benytte. Alle mine gamle elektriske K skinne sporskifter virker den dag i dag upåklageligt, selv om de er købt ca. 1980. Alle de K skinne spor - og kryds skifter jeg købte ca. 2010 virker ikke mere. Det samme problem ønsker jeg ikke skal gentage sig på min nye bane. På Youtube har jeg set filmklip hvor folk sidder og lodder en lille ledning på de drev man bruger i dag, for at få dem til at virke igen når de er brændt af, akkurat som mine drev fra 2010 også er. Er Märklin ikke kommet videre mht. stabiliteten på deres drev?

Så mit spørgsmål er hvilke drev jeg skal vælge, for at min nye bane bliver pålidelig mht. sporskifte drev. Märklin´s drev?, Viessmann`s drev?, eller skal det være "underjordiske" drev som kan skiftes, uden at man skal genopbygge landskab bagefter. Håber på at nogle har erfaring og/eller viden, som de vil dele med mig.

Torben Valeur

Efter at have haft sammeproblem, fandt jeg MTB drev. De er kommet i et par andre udgaver nu siden jeg skrev det her: https://www.sporskiftet.dk/blogs/f1freakdk/udskiftning-af-drev-og-f%C3%A5-motivation-igen Men virkemåden og formodentlig også driftsikkerheden er den samme. De virker også selvom banen har stået urørt de sidste 4-5 måneder. Det er ret fedt må jeg sige.

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.050

PB

MTB drevene kan anbefales, men der søges til C skinner .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 927

PB  Blog

bygger01 skrev:

MTB drevene kan anbefales, men der søges til C skinner .....

Som de jo selvfølgelig også kan bruges til... de skal dog som med så mange andre skinnesystemer tilpasses.

Lasse skriver for eks at han bruger dem på Cskinner - så det er kun at være lidt kreativ eller bruge google. Netop nu hvor eksisterende skinner skal ombyttes med C skinner er det jo oplagt at tænke dem med ind i monteringen.

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 255

PB

Torben Valeur skrev:

Så mit spørgsmål er hvilke drev jeg skal vælge, for at min nye bane bliver pålidelig mht. sporskifte drev. Märklin´s drev?, Viessmann`s drev?, eller skal det være "underjordiske" drev som kan skiftes, uden at man skal genopbygge landskab bagefter. Håber på at nogle har erfaring og/eller viden, som de vil dele med mig.

Jf. indlæg på Baneforum  så har Märklins drev været stabile siden 2015. Så du går ikke galt i byen med dem. Du skal heller ikke sidde og lodde om i dem.

Personligt kan jeg ikke anbefale at forsøge at lave underjordiske drev med c skinnerne. Alt kan selvfølgelig lade sig gøre, men sporskifterne er ikke bygget til underjordiske drev, så jeg tror du hurtigt bliver træt af at modificere...

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder

Lystrup

Indlæg: 665

PB

Torben Valeur skrev:

Så mit spørgsmål er hvilke drev jeg skal vælge, for at min nye bane bliver pålidelig mht. sporskifte drev. Märklin´s drev?, Viessmann`s drev?

Torben Valeur

Hej Torben

Jeg er selv ret glad for Viessmanns. Det langsomme skifte ser godt

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler både penge og plads til et anlæg...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Valeur

Tidligere chauffør, nu folkepensionist.

Lundby

Indlæg: 4

PB

Tak for alle info ang. mit spørgsmål om sporskifte drev. Jeg vil nu "gå i tænkeboks" før jeg finder det endelige valg. Jeg har også været inde på baneforum.dk, hvor en Søren er ret meget inde i Märklins produkter. Jeg læste bl. a., at Märklins drev produceret efter maj 2015 skulle være stabile og dermed være i orden.

Tak for Jeres feed back!

Torben  Smile  

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.