Hej Alle,
Har lidt problemer med at finde ud af hvordan dette skal forbindes, har prøvet at kigge i Viessmann manualer og bog.
Jeg har flere Viessmann 4515 spærresignal og et Viessmann 4500/4501/4502 monteret foran hinanden op et stationsområde. Hvordan skal disse forbindes til Viessmann 5211 dekoder ?
Skal Viessmann 4515 og Viessmann 4500/4501/4502 køre hver for sig og hvis de skal det, hvordan gøres det så ?
Skal der gøres noget specielt med isolering af Märklin C-skinner og forbindelser til Märklin C-Skinner.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.073
Hej Alle,
Har lidt problemer med at finde ud af hvordan dette skal forbindes, har prøvet at kigge i Viessmann manualer og bog.
Jeg har et Viessmann 4515 spæresignal og et Viessmann 4500/4501/4502 monteret foran hinanden op et stationsområde. Hvordan skal disse forbindes til Viessmann 5211 dekoder ?
Skal Viessmann 4515 og Viessmann 4500/4501/4502 køre hver for sig, og hvis de skal det hvordan gøres det så ?
Skal der gøres noget specielt med isoloering og forbindelse af Märklin C-Skinner.
Det er nu ikke så vanskeligt, 5211 har 4 udgange (markeret med 1, 2, 3 og 4 for hver udgang) ved hver udgang er der tre stik, det midterste er til gul ledning på signalerne, og rt og gn står rot (rød) og grün (grøn) så der skal du have de to blå ledninger fra signalerne ind i, gerne så det passer med stillingen på signalet, gør det ikke må du lige bytte rundt på stikkene. De røde fra signalet skal til midterleder. Således at den ene er i det isolerede afsnit ved signalet, og den anden så at sige "henter strømmen" fra et andet sted, eller direkte fra din central. gul og brun fra signalet er til lys i signalet.
- de to stik med rt og bn står for rot/rød og braun/brun - dvs forbindelse til skinner eller direkte fra din digitalpult.stikket "E" skal også forbindes til "rød"
Forudsat at adressen på decoderen er sat rigtigt så skulle dit signal nu bevæge sig.
Jeg mener ikke at et rangersignal og et hovedsignal skal vise det samme, så de to signaler skal bare have hver sin udgang og kan så styres uafhængigt af hinanden. Ønsker du at de skal skifte samtidig tilslutter du dem bare samme udgang.
Har ikke selv C-skinner,men jeg mener at der findes en lille rød dims som isolerer midterlederen, dem skal du bruge til det isolerede sporafsnit ( i hver ende selvfølgelig)
Håber det bringer dig lidt videre...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Her er lidt mere på tysk:
http://www.mein-modell.de/artikel/original/signale/sperrsignale.html
http://railsignalling.org/signalwiki/index.php/Signale
Epoken og signaltyperne har lidt betydning.
Bjarne
trainmad
Indlæg: 160
Hej Alle,
Har lidt problemer med at finde ud af hvordan dette skal forbindes, har prøvet at kigge i Viessmann manualer og bog.
Jeg har flere Viessmann 4515 spærresignal og et Viessmann 4500/4501/4502 monteret foran hinanden op et stationsområde. Hvordan skal disse forbindes til Viessmann 5211 dekoder ?
Skal Viessmann 4515 og Viessmann 4500/4501/4502 køre hver for sig og hvis de skal det, hvordan gøres det så ?
Skal der gøres noget specielt med isolering af Märklin C-skinner og forbindelser til Märklin C-Skinner.
Halløj..
Dit ? er jo lige til mit højreben...
4500, 4501 og 4515 bruger KUN een udgang på 5211, 4502 SKAL bruge 2!!
Når du placerer 4500/4501/4502 bagved et 4515 SKAL 4515 gå på grøn når hovedsignalet går på grøn, og på rødt igen sammen, hvis det skal være HELT korrekt..
Hvis du IKKE bruger pc til styring af dit tog, kan du med fordel vælge IKKE at gøre det helt korrekt og lade spærresig. 'have sit helt eget liv', og kun skifte når der skal passeres ifm rangering.
Sammenfattet således:
4500/4501 til 5211, nr.1 og 2, 4515 til 5211 nr. 3 og 4.
fra signalerne har du 2 blå ledninger: en mrk. rød og en mrk. grøn, disse skal til hhv rt (rød eller gn (grøn) den gule skal til den midterste (mrk med nummeret på udgangen.
4502 til 5211 nr. 1 og blåledning mrk gul, til nr 2 gn (grøn). 4515 til 5211 nr. 3.
Når du trykker på den grønne knap til 4502 er det kun den ene vinge der går på grøn, når du trykker på den næste grønne knap (2) skifter begge vinger og signalet viser gøn/gul. når du trykker på den røde knap skifter begge (eller kun den ene) vinger til rød.
Isolering af c-skinnen foregår ved at afbryde forbindelsen mellem de 2 skinners midterleder.
Man kan købe märklins 74030 og bruge 2 stk i HVER ende af afbrydelsen. ELLER forsigtigt skubbe den dims der rager ud, nedefter i skinnen, hvorefter den er til at brække af. (den kan ALDRIG monteres igen..)
Håber at dette forklarer dit ?, ellers skriv videre og jeg skal se hvad jeg så kan forklare..
Ha' en god togdag..
TrainMad..
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Tak for alle svar, så er jeg kommet videre.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV