Goddag
Jeg benytter Märklin 3-leder C-spor og ønsker tilbagemelding om der er fri indkørsel til min skjulte banegård, inden jeg kører ind ( ) Mine øvrige tilbagemeldinger er på 'normal' Märklin vis ved isolering af den ene skinne og forbindelse til den anden via hjulakslerne
Indkørslen er vist på billede 1. Jeg vil gerne have tilbagemelding om der er frit gennem sporskifterne, inden jeg indstiller togvej og derefter tillader indkørsel til fx spor 2.
Jeg kan ikke benytte 'normal' tilbagemelding, da C-skifternes skinner er forbundet bla via hjertestykket. Måling af strømforbrug ikke nok - der kan være vogne uden strømforbrug på vej ind i spor 3.
Er der en smart måde jeg ikke lige ser? - eller skal jeg fx til at isolere C-skifterne eller have magnet på sidste vogn, som så melder via et reedrelæ?
Jeg har samme udfordring ved udkørsel - se billede 2
mvh Niels Peter
mvh niels peter
DK-2720
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 249
Hej Niels
Nu skriver du ikke hvor langt dit korteste tog vil være, men hvis det er langt nok kunne du måske overveje at lave hele sporskifteområdet for indkørsel, som en samlet blok med 2 tilbagemeldinger pr spor?
For din indkørsel vil det være på sporstykket lige før første sporskifte og så på hvert af de gule sporstykker. Begge tilbagemeldingspunkter kobles til samme tilbagemeldings-signal. Således ved du altid om du har noget holdende i selve sporskifteområdet.
Og det samme for din udkørsels-side.
Ellers kan Jørnebanens forslag til tilbagemelding for optaget spor altid bruges, også i selve sporskifteområdet:
http://www.kamstrupvej.dk/tog/default.asp
Men den kender du måske allerede
Mvh
Kristian
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 93
Hej Niels Peter
jeg kan genkende dit problem fra min egen skyggebanegård. Jeg har valgt at løse "problemet" ved at hvert spor er inddelt i 3 zoner. Den midterste zone er der hvor "skygge-toget" holder. Denne miderste zone viser så om sporet er optaget. Den sidste skinne før sporskiftet (i begge ender af midter zonen) er også lavet til at melde frit/optaget. Melder begge fri er alt ok - på den måde ved jeg at hele togstammen holder inden på skyggesporet - uden "overløb" eller "hængeparti".
Ulempen er så at et skygge spor tager 3 kanaler på en S88 - men intet kommer af intet!
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
nipe
Vanløse
Indlæg: 473
Hej Kristian og Loftsnissen, tak for jeres response. Jeg skylder nok at give lidt mere information, så her kommer hele sporplanen
Jeg kører ind fra venstre til opstillingsspor (Spor 1 til 5 opppefra) og ud til højre gennem sløjfen.
Derudover er der 3 små opstillingsspor.
Opstillingssporene får 3 zoner Orange/Blå/Rød, som styres via et bremse modul (Brake on DC).
Orange er adskillelse af kørestrøm fra DC, og Rød er sikkerhedszone uden kørestrøm når der bremses i den Blå del.
Orange/Blå/Rød har een tilbagemelding om fri/besat, dvs een for spor 1, een for spor 2 osv.
Mit problem er vide om der fx står en tabt vogn i sporskifterne, inden jeg skifter spor.
En 'almindelig' tilbagemelding som jørnebanens duer ikke i C-sporskiftet.
Jørns virker ved at et hjulsæt kortslutter de isolerede skinne stykke til den anden skinne - så løber strømmen fra punktkontakt gennem lysdiode ud i det isolerede spor, herfra gennemhjulakslen til den normale '0' skinne.
I C-sporskiftet er skinnerne kortsluttet via hjertestykker, så jeg må vist vælge mellem
- enten IKKE at få tilbagemelding om fri/besat fra sporskiftet
- eller isolere hjertestykket
mvh Niels Peter
mvh niels peter
DK-2720
nipe
Vanløse
Indlæg: 473
Er der mon nogen i dette forum, som kender denne løsning: http://electronics.mdodd.com/loc3.html
baseret på en laser diode?
Jeg har ikke løst til løsgående laserdiodelys i min banegård, så kender I evt lignende med mindre potente komponenter?
mvh niels peter
DK-2720
Niels
Ingeniør
Indlæg: 290
Hej Niels Peter,
Jeg har gode erfaringer med den samme løsning som LoftsNissen beskriver. Dog har jeg lavet min skyggebanegård med en rent manuel styring via vippekontakter i en lille sportavle. Det er simpelt, men fungerer ganske fint.
Læs evt. mere her, ca. midt i artiklen:
http://www.niels-modeltog.dk/index.php?option=com_content&view=article&i...
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
je
Egå
Indlæg: 126
Er der mon nogen i dette forum, som kender denne løsning: http://electronics.mdodd.com/loc3.html
baseret på en laser diode?
Jeg har ikke løst til løsgående laserdiodelys i min banegård, så kender I evt lignende med mindre potente komponenter?
Hvad så med at bruge infrarødt lys (IR-dioder og IR-fototransistorer)?
Udfordringer med lys (IR eller laser) er jo at finde en højde, som alle vogne så kan detekteres med, men det burde være til at løse.
/Jan
nipe
Vanløse
Indlæg: 473
Hej Niels - jeg kender din gode side, der giver megen inspiration. Jeg ender pt med samme løsning som du og loftnissen.
Hej Jan - ja, det må blive en jagt på en IR løsning senere.
Tak for alle gode tilbagemeldinger. Min konklusion her og nu er, at lave besatmelding fraopstillingssporene. Så må jeg senere se, om der er reelt behov for besatmelding fra sporskifterne.
mvh niels peter
DK-2720