Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 950

PB  Blog

hjælp til skyggebanegård i K skinner

Hejsa...

Nu står jeg her, har ikke mere hår på hovedet :Sp og har brugt en del timer på det, både praktiske forsøg og tegnet på gammeldags facon på papir...

Jeg kan sagtens lave skyggebanegården så den virker med lokomotiver først. Mit problem er at jeg også har nogle styrevognstog og her kommer balladen så Puzzled

Jeg bruger alm kontaktskinne (2299 markeret med pink på tegningen) til den normale skyggebanegård. Men så vil styrevognene lande på den forkerte side af sporskiftet og derved blokere for andre tog pga. slæbeskoen. Så var min tanke at montere en magnet under styrevognene og så lade et reedrelæ styre en isoleret del af sporet som ligger før det "normale" isolerede stykke. Således ville togene holde inden for de rammer der nu er.

Men men det virker kun halvt. for jeg kan ikke sende strøm ind på det spor hvor det andet tog skal køre fra (lige nu tester jeg kun på den 2 sporede del af skyggebanegården) så står relæet (et ældre skifte relæ/UFS med spoler og 3 kontaktsæt (7245)) bare og får strøm konstant |( 

Det skal jo gerne være sådan at når et lokomotiv kommer forrest, så skal det først stoppe ved det næste isolerede afsnit (det gule), dvs. der skal være strøm på det længere første isolerede stykke (det orange) Mens når det er en styrevogn der kommer forrest så skal både det orange og det gule gøres strømløse, i samme spor som toget kører ind på. Men som nævnt give strøm til det spor ved siden af så toget derfra kører…

Er der nogle her der har prøvet det samme – og har løst problemet UDEN en memory, uden andre former for elektroniske enheder som styrer det. Det MÅ være muligt at gøre det helt analogt – men hvordan…

På forhånd mange tak for hjælp

Billede

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.737

PB

Hej,

Her er min løsning på problemet. Jeg ville arbejde med reed-kontakter under styrevognene, der ved begyndelsen af hvert spor trigger et bistabilt relæ. Altså styrevognstog lig med ja = orange strømområde lægges dødt. Når så lokomotivet når dette område stopper toget.

Et normalt lokomotivtrukket tog har ikke nogen magnet og kører derefter igennem til det gule strømfri område før udkørselssignalet.

De enkelte tog kan afsendes enkeltvis og sætter automatisk udkørselssignalerne på rødt, når de forlader stationen.

Billede

Der er altså ikke tale om en fuldautomatisk skyggebanegård med eksempelvis "first in first out" eller lignende. Det kan man selvfølgelig også bygge ind, men det kræver så endnu flere ledninger, relæer og kontaktskinner og er normalt ikke særlig relevant på anlæg, hvor der køres efter køreplan.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 950

PB  Blog

hej Lars...

 

Tak for dit svar, men jeg er ikke sikker på det løser mit problem, helt. For jeg har jo netop tog hvor der ikke er styrevogne, men både godstog og alm passagertog med lokomotiv forrest, som jeg havde tænkt mig at en alm kontaktskinne skulle udløses af slæbeskoen på dem, og så styrevognene med magneter skal bruge reedrør - men når jeg sætter det op så trigger det relæet konstant (her som nævnt den gamle 7245 model) det vil bistabile relæer jo ikke ændre på og så vil de jo bare ikke skifte når der kommer impuls andet sted fra?

Har helt holdt mig fra banen i dag for at undgå at uskyldige fodgængere uden foran for tunge lokomotiver i hovedet Laughing out loud men går nok ind om lidt og pusler lidt med og med friske øjne, kan være det hjælper... Wink

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.048

PB  Blog

Litra P's løsning ser fin ud, men duer ikke til multitraktionsenheder, hvor der er motor/slæbesko i begge ender (f.eks. lyntog el.lign.).

Jeg ville foreslå at isolere et lille stykke af den ene skinnestreng i slutningen af sporet. Når et tog kommer skabes kontakt mellem skinnestrengene. Det udløser et relæ, der fjerner strømmen fra hele sporet. På den måde vil det være ligegyldigt hvor mange slæbesko og motorer der er - og det er ligegyldigt hvor motorenheden befinder sig. Det eneste man skal sikre sig er, at alle togstammer skal kunne holde sig indenfor sporenes længde.

Jeg har eksperimenteret med vippekontakterne, der udløses af slæbesko. De er fine nok - men når en togstamme har to (eller flere) slæbesko, bliver det pludseligt meget svært at holde styr på, hvad der skal ske.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 950

PB  Blog

Hej Per...

Godt bud som jeg i et kort øjeblik tænkte "Yes der er løsningen..." indtil jeg kom til at tænke på at jeg jo her kan riskikere at et hjul placerer sig direkte over det isolerede skinnestykke og så er der jo konstant strøm på? Mine spor er så lange at der kan holde et tog med lokomotiv og 6 lange pass. vogne, med lidt sikkerhedsplads i begge ender naturligvis. Så skal jeg lave det så skal jeg placere den i slutningen af sporet, dvs toget vil holde umiddelbart efter og så er risikoen for at et hjulpar bliver stående der jo...

Det er præcis det prolem du ridser op jeg har - og derfor har jeg placeret dem i starten af mit spor, således er det ligemeget hvor mange slæbesko der passerer henover kontakten, for det isolerede stykke ligger jo i slutningen af sporet. derfor kom tanken om reedrelæ... hvad fan... gjorde man før digitale løsninger kom på banen - so to speak Wink

hmmm den nemme løsninge er jo ligetil - at køre det hele manuelt... men - hmmm jaeee tjoeee...

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

f1freakdk skrev:
Godt bud som jeg i et kort øjeblik tænkte "Yes der er løsningen..." indtil jeg kom til at tænke på at jeg jo her kan riskikere at et hjul placerer sig direkte over det isolerede skinnestykke og så er der jo konstant strøm på?

Umiddelbart vil Pers ide virke. Bare husk at alle aksler skal være uisolerede ;) Selvom der skulle stå et hjul midt i isoleringen, har relæet sørget for at  hele sporet er strømløst, så toget bliver holdene.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.737

PB

f1freakdk skrev:

hej Lars...

 

Tak for dit svar, men jeg er ikke sikker på det løser mit problem, helt. For jeg har jo netop tog hvor der ikke er styrevogne, men både godstog og alm passagertog med lokomotiv forrest, som jeg havde tænkt mig at en alm kontaktskinne skulle udløses af slæbeskoen på dem, og så styrevognene med magneter skal bruge reedrør - men når jeg sætter det op så trigger det relæet konstant (her som nævnt den gamle 7245 model) det vil bistabile relæer jo ikke ændre på og så vil de jo bare ikke skifte når der kommer impuls andet sted fra?

Jo det løser dit problem, for hvis du kigger efter så kan du ikke finde et sted, hvor et almindelig tog kan stoppe over en kontaktskinne, det være sig af typen, der fungerer ved hjælp af slæbeskoen eller den anden type med den afbrudte masseforbindelse. Et almindelig MA lyntog (ikke dobbeltraktion) optager jo netop strømmen fra den slæbesko køreretningen bestemmer, så her vil min løsning også kunne bruges.

Rigtig er det, som Per Olsen skriver, at løsningen ikke duer til dobbeltraktion, det være eksempelvis sammenkoblede lyntog eller lokomotiver i dobbeltraktion. Jeg tvivler på, at det er muligt at lave en løsning, der klarer dette problem, hvis man kun tænker på de "klassiske" Märklin løsninger.

Pers løsning er derfor den enkleste, men kræver som sagt, at du har uisolerede hjul på dit materiel - eller i hvert fald på alt, hvad der kan komme til at køre forrest i et tog. Relæet skal først sættes tilbage i sin udgangsposition, når hele toget igen har forladt sporet. Eller hvordan vil du Per designe løsningen helt præcist?

Med venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 950

PB  Blog

PerOlsen skrev:

Litra P's løsning ser fin ud, men duer ikke til multitraktionsenheder, hvor der er motor/slæbesko i begge ender (f.eks. lyntog el.lign.).

Jeg ville foreslå at isolere et lille stykke af den ene skinnestreng i slutningen af sporet. Når et tog kommer skabes kontakt mellem skinnestrengene. Det udløser et relæ, der fjerner strømmen fra hele sporet. På den måde vil det være ligegyldigt hvor mange slæbesko og motorer der er - og det er ligegyldigt hvor motorenheden befinder sig. Det eneste man skal sikre sig er, at alle togstammer skal kunne holde sig indenfor sporenes længde.

Jeg har eksperimenteret med vippekontakterne, der udløses af slæbesko. De er fine nok - men når en togstamme har to (eller flere) slæbesko, bliver det pludseligt meget svært at holde styr på, hvad der skal ske.

Mvh. Per

Jeg kommer ikke til at køre multitraktion - kun som nævnt, lokomotivtrukne og skubbede (styrevogn) tog. I dit forslag så mener jeg jo stadig at jeg kan riskiere at et hjulpar holder over kontaktstedet - og derved "låser" releæt ved at give konstant strøm på det, derved kan jeg ikke give strøm på det afsnit igen, før end hjulparet er væk - eller er der noget jeg ikke forstår her?

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 950

PB  Blog

Litra P skrev:

Jo det løser dit problem, for hvis du kigger efter så kan du ikke finde et sted, hvor et almindelig tog kan stoppe over en kontaktskinne, det være sig af typen, der fungerer ved hjælp af slæbeskoen eller den anden type med den afbrudte masseforbindelse. Et almindelig MA lyntog (ikke dobbeltraktion) optager jo netop strømmen fra den slæbesko køreretningen bestemmer, så her vil min løsning også kunne bruges.

Rigtig er det, som Per Olsen skriver, at løsningen ikke duer til dobbeltraktion, det være eksempelvis sammenkoblede lyntog eller lokomotiver i dobbeltraktion. Jeg tvivler på, at det er muligt at lave en løsning, der klarer dette problem, hvis man kun tænker på de "klassiske" Märklin løsninger.

Pers løsning er derfor den enkleste, men kræver som sagt, at du har uisolerede hjul på dit materiel - eller i hvert fald på alt, hvad der kan komme til at køre forrest i et tog. Relæet skal først sættes tilbage i sin udgangsposition, når hele toget igen har forladt sporet. Eller hvordan vil du Per designe løsningen helt præcist?

Med venlig hilsen

Lars

Hvis jeg tolker din tegning korrekt, så skal jeg have magneter under alle lokomotiver og  mine styrevogne (absolut overkommeligt!!) MEN så vil et lokomotiv med magnet jo også fjerne strømmen fra det orange sporafsnit og derved vil det jo netop holde der, med en hale af vogne efter sig ude på sporet hvor der kommer andre tog.

Mht til det fremhævede... Det er jeg også nysgerrig efter at høre Wink

Jeg er MEGET taknemmelig for den tid i bruger på det her!! holder mig lidt væk fra banen, går så ind igen og mener at have fundet løsningen, afprøver så med at skubbe tog lidt frem og tilbage - og går så ud igen fordi jeg liiiige havde overset en detalje som gør at det ikke virker... dog endnu mere frustreret end før .Big smile

Det der piner mig mest er at jeg på en bane for mange år siden havde lavet en automatisk styring men jeg har intet fra den gang, hverken planer, skitser eller billeder og slet ikke noget i hukommelsen... tænker dog at jeg dengang brugte en 6043 memory og en S88, har i al fald haft de enheder og hvis ikke til det, hvad fa.... skulle jeg så have haft dem for Puzzled

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 950

PB  Blog

Litra P skrev:

Hej,

Her er min løsning på problemet. Jeg ville arbejde med reed-kontakter under styrevognene, der ved begyndelsen af hvert spor trigger et bistabilt relæ. Altså styrevognstog lig med ja = orange strømområde lægges dødt. Når så lokomotivet når dette område stopper toget.

Et normalt lokomotivtrukket tog har ikke nogen magnet og kører derefter igennem til det gule strømfri område før udkørselssignalet.

De enkelte tog kan afsendes enkeltvis og sætter automatisk udkørselssignalerne på rødt, når de forlader stationen.

Billede

Der er altså ikke tale om en fuldautomatisk skyggebanegård med eksempelvis "first in first out" eller lignende. Det kan man selvfølgelig også bygge ind, men det kræver så endnu flere ledninger, relæer og kontaktskinner og er normalt ikke særlig relevant på anlæg, hvor der køres efter køreplan.

Venlig hilsen

Lars

 

Hov hov hov... så fik jeg jo lige læst OG forstået din tegning 8)  og ser nu at det jo kunne virke... men jeg kører ikke efter køreplan, og havde netop i tankerne noget "first in first out" halløj. er det for meget forlangt at bede dig om at tegne det ind også - for det her ligner jo den løsning jeg skal gå efter. Medmindre Pers er simplere og kan det samme Wink

Jeg havde ikke lige luret den med at lade de gule spor blive gjort strømløse uden for selve skyggebanegården... derfor jeg ikke (i mit hoved) kunne få det til at virke!  

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6

Min bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.048

PB  Blog

Hej

Det er nødvendigt at have endnu et kontaktspor (isoleret stump skinne) så langt fra skyggebanegårdens udkørsel, at hele togstammen har forladt sporet FØR kontakten, der skal afbryde sporet bliver aktiv igen. Det kan alt sammen laves med relæer.

Et alternativ til isolerede skinnestykker kan være fotoceller (de er også ligeglade med slæbesko og ender på togstammen), men udfordringen er præcis den samme.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej

PerOlsen skrev:
Det er nødvendigt at have endnu et kontaktspor (isoleret stump skinne) så langt fra skyggebanegårdens udkørsel, at hele togstammen har forladt sporet FØR kontakten, der skal afbryde sporet bliver aktiv igen.

Hvorfor vil du afbryde sporet, når skyggebanegården forlades. Så skal du hen og tænde for sporet igen, når næste tog kører ind.

Hvis du stiller sporskifter til indkørsel til spor 2, når der er ankommet tog i spor 1, skal næste tog jo ind i spor 2, der så stiller til spor 3 osv., men der er måske en ting, som jeg har overset.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.048

PB  Blog

Hej igen

Jeg har lavet en lille illustration af forløbet.

Billede

 

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.