Hej alle brugere.
Hjælp mig med at blive klog på flertogsstyring. . Jeg vil så enormt gerne have 8 rullende maskiner på mit kommende landskab.
Jeg har helliget mig M- skinnen og er fuldt ud bevidst om konsekvenserne. Dem afbøder jeg ved regelmæssig vedligehold og reparation og med en brønd af tålmodighed.
Der findes et system fra märklin. DELTA. Er der nogen herinde der har erfaring med det og i så fald, kunne man låne lidt viden?
Jeg er nysgerrig efter at vide om det kan bruges med M- skinner og med lokomotiver med slæbesko? Jeg er ikke så begavet anlagt hvad angår strøm, ampere, modstand og alt det der. Men jeg kan rode med loddekolbe og andre praktiske ting og er temmelig bekendt med bananstik - helvede.
I tidernesmorgen købte jeg en sammenkoblingsskinne. Mellem C og M- spor. Hvis disse spor kan sammensættes via en skinne, er de da ens i opbygning og hvilke muligheder giver det? Og kan mine gamle vingesignaler og belysning bruges i forbindelse med C- spor?
Mvh jimmi
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.072
Hej alle brugere.
Hjælp mig med at blive klog på flertogsstyring. . Jeg vil så enormt gerne have 8 rullende maskiner på mit kommende landskab.
Jeg har helliget mig M- skinnen og er fuldt ud bevidst om konsekvenserne. Dem afbøder jeg ved regelmæssig vedligehold og reparation og med en brønd af tålmodighed.
Der findes et system fra märklin. DELTA. Er der nogen herinde der har erfaring med det og i så fald, kunne man låne lidt viden?
Jeg er nysgerrig efter at vide om det kan bruges med M- skinner og med lokomotiver med slæbesko? Jeg er ikke så begavet anlagt hvad angår strøm, ampere, modstand og alt det der. Men jeg kan rode med loddekolbe og andre praktiske ting og er temmelig bekendt med bananstik - helvede.
I tidernesmorgen købte jeg en sammenkoblingsskinne. Mellem C og M- spor. Hvis disse spor kan sammensættes via en skinne, er de da ens i opbygning og hvilke muligheder giver det? Og kan mine gamle vingesignaler og belysning bruges i forbindelse med C- spor?
Mvh jimmi
DELTA er et ældre koncept fra Märklin. Selve boksen eller senere håndcontrolleren kunne styre 4 lokomotiver (dog kunne man få en særlig controller til styring af et femte lokomotiv, men den var vist låst på en adresse?). Den eneste måde det kunne styre flere lokomotiver var adskilte strømkredse med hver sin boks og lokomotiver indstillet til de respektive adresser. Der var nemlig kun få brugbare adresser i DELTA systemet.
Du kan sagtens bruge M skinner til delta, rigtigt mange af deres startsæt var med delta og M skinner - så det fungerer fint. Og slæbeskoen er nødvendig når du bruger M, C eller K skinner, der får lokomotivet strøm (den ene "pol") via slæbeskoen/midterlederen (rød ledning), og den anden "pol" via begge skinnerne. (oftest kaldet stel (brun ledning)) M og C skinnerne er ikke helt ens i opbygningen. M skinnen har en solid "laske" som forbinder midterlederen mellem de enkelte skinner, hvor C skinnen har en anden opbygning - derfor der findes en overgangsskinne fra M til C (og ja også fra M til K eller fra C til K for fuldstændighedens skyld). De gamle signaler havde en metalplade under neden som clipsede signalet fast til M skinnen og fik stel den vej igennem. Dejligt nemt og robust til kørsel på gulvet i drengeværelset ) Det kan du ikke udnytte her da C skinnerne er i plast. Men ved at fobinde stel på signalet til brun på trafo får du samme effekt. Rød skal så stadig kobles til midterleder via de specielle kabelsko der passer til C skinnen. Det er på ingen måder besværligt - bare ikke helt så nemt som på M skinnen
Hvis du gerne vil billigt i gang med at kunne køre 8 loks, så er en Mobile Station II nok det bedste bud, de kan vist fås for ca 500,- kr og kan styre 10 (11 med lokkort i) lokomotiver og også dine skiftespor/signaler hvis du har decoder til dem. Ellers kan man nok få en 6021 digitalpult og en trafo til lidt mere end prisen for mobilestation. Med en 6021 kan du frit vælge mellem 80 adresser - og synes jeg personligt, hurtigere skift mellem de enkelte lokomotiver. Når lokomotivets tocifrede adresse er tastet ind kører du med det. På mobilestation skal du bladre igennem listen (der er det godt der kun er 10 loks at vælge imellem :) ) På en nyere deltaboks er der mulighed for at tænde og slukke lyset i lokomotiverne, med den funktion. i de gamle blå udgaver lyser lyset kun når lokomotivet kører. Med 6021 har du du udover tænd/sluk funktion også 4 andre funktioner (telex, evt lyd osv). Med mobilestation har du tilgang til 8 funktioner og at den selv fanger lokomotiverne når de sættes på skinnerne.
Personligt ville jeg slet ikke overveje DELTA - det var vist kun udviklet for at lokke folk ad bagvejen over til digital systemet, men på en billigere og mere simpel måde, som var godt til drengeværelsets gulvbane - nemt og inuitvt.
Håber det gav lidt viden til at komme videre.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Marklin4me
Indlæg: 552
Hej Jimmi
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig de svar Steen har givet dig. Jeg kører også blandet skinne med M og C skinner, anvender også nogle af de gamle signaler på den måde som Steen har beskrevet. Jeg vil anbefale dig at kigge på Http://www.digitaltog.dk og går under fanebladet øverst i venstre side - Grundlæggende. Du kan også hente inspiration her på siden under wiki : Http://www.sporskiftet.dk/wiki/forside
Her kigger du under (digital styring) Her vil du kunne se de forskellige muligheder Märklin tilbyder.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
gejo
Indlæg: 673
Jeg er langt hen ad vejen enig med Steen, dog vil jeg anbefale en Mobilstation 2 frem for 6021. 6021 er en fin pult, men forældet.
Med Mobilstation 2 kan du også køre med Mfx fordele samt have 10 (11) aktive lokomotiver, dvs. med let skift mellem disse. Du har imidlertid også adgang til hele Märklin lokomotivbibliotek, og de maskiner, som du selv har oprettet, blot ikke det samme enkle skift som mellem de 10 aktive. Med 6021 har du reelt kun adgang til et aktivt lokomotiv, idet du altid skal indtaste adressen på det lokomotiv, du ønkser at betjene. Mobilstation 2 giver dig også adgang til langt flere ekstrafunktioner end 6021.
De bedste hilsner Gert
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.072
Jeg er langt hen ad vejen enig med Steen, dog vil jeg anbefale en Mobilstation 2 frem for 6021. 6021 er en fin pult, men forældet.
Med Mobilstation 2 kan du også køre med Mfx fordele samt have 10 (11) aktive lokomotiver, dvs. med let skift mellem disse. Du har imidlertid også adgang til hele Märklin lokomotivbibliotek, og de maskiner, som du selv har oprettet, blot ikke det samme enkle skift som mellem de 10 aktive. Med 6021 har du reelt kun adgang til et aktivt lokomotiv, idet du altid skal indtaste adressen på det lokomotiv, du ønkser at betjene. Mobilstation 2 giver dig også adgang til langt flere ekstrafunktioner end 6021.
De bedste hilsner Gert
Personligt synes jeg det er nemmere at taste to cifre frem for at bladre igennem listen i MS II - men det er jo smag og behag. Du har også kun adgang til et aktivt lok på MS af gangen. Så i min verden er der ikke forskel der: Vi er helt enige om at 6021 er forældet, men den fungerer stadig fint her på min bane . Desuden synes jeg det er bøvlet at skite mellem loks og magnetartikler på MS - men det sidste kræver jo et keyboard til 6021 som så fordyrer projektet. Mens det er indbygget i en MS.
Med MS kan man dog nemt tilslutte en ekstra til styreboksen og dervd kan man køre to personer med adgang til alle lokomotiver på banen (stadig maks 10 (+ dem på lokomotivkort))
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.611
40 lokomotiver, heraf 10 på hurtigvalg + 1 i kortlæseren.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner