Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Viessmann 4560 sporskiftedrev til Märklin K sporskifter, vha K83

 

Kan man erstatte Märklin K-sporskiftedrev med Viesmann 4560 sporskiftedrev (med dekoder)?

Jeg har Uhlenbrock Intellibox som digitalcentral, og styrer sporskifter vha Märklin K83 dekodere.

 

Rent mekanisk synes det for mig at se at være muligt at erstatte Märklin drevet med Viessmanns , men hvordan kan jeg styre Viessmann

drevet vha K83 dekoderen, som jeg fortsat ønsker at styre sporskifterne med?

I Viesmann vejledningens sider 25-27 er beskrevet hvordan Viesmann dekoder installationen generelt skal laves, men uden at det

omtales, hvordan man fortsat styrer sporskifterne via K83. Det er måske slet ikke muligt? Eller kan man lave installationen

udenom 4560 dekoderen, og i så fald: hvordan?

 

Venlig hilsen

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

disavelo skrev:

 

Kan man erstatte Märklin K-sporskiftedrev med Viesmann 4560 sporskiftedrev (med dekoder)?

Jeg har Uhlenbrock Intellibox som digitalcentral, og styrer sporskifter vha Märklin K83 dekodere.

 

Rent mekanisk synes det for mig at se at være muligt at erstatte Märklin drevet med Viessmanns , men hvordan kan jeg styre Viessmann

drevet vha K83 dekoderen, som jeg fortsat ønsker at styre sporskifterne med?

I Viesmann vejledningens sider 25-27 er beskrevet hvordan Viesmann dekoder installationen generelt skal laves, men uden at det

omtales, hvordan man fortsat styrer sporskifterne via K83. Det er måske slet ikke muligt? Eller kan man lave installationen

udenom 4560 dekoderen, og i så fald: hvordan?

 

Venlig hilsen

Søren

Det nemmeste er da at droppe K83 decoderen, da der jo sidder en decoder i Viessmann drevet, så giver du jo  bare viessmann drevet de respektive adresser, så vil du ikke kunne mærke forskel. Men K skift/K drev har jo en anden måde at gribe fat i hinanden på. End den der sidder på viessmann drevet -  bar du er OBS på det.

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Hej Steen

Tak for svar. K83 programmeres jo med fortløbende adresser vha dekoderens museklaver. Lad os tage et eksempel: et sporskiftedrev, jeg vil udskifte, har adresse 2 via K83. jeg giver så iht Viessmann vejledningen Viessmann dekoderen adressen 2. Det der forvirrer mig er, om det influerer på at jeg måske også har et lokomotiv med adressen 2. 

Er der et problem, eller ser jeg spøgelser?  Eller er der et helt andet alternativ til Märklin K sporskiftedrev, som så stadig kan skiftes vha K83?

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

disavelo skrev:

Hej Steen

Tak for svar. K83 programmeres jo med fortløbende adresser vha dekoderens museklaver. Lad os tage et eksempel: et sporskiftedrev, jeg vil udskifte, har adresse 2 via K83. jeg giver så iht Viessmann vejledningen Viessmann dekoderen adressen 2. Det der forvirrer mig er, om det influerer på at jeg måske også har et lokomotiv med adressen 2. 

Er der et problem, eller ser jeg spøgelser?  Eller er der et helt andet alternativ til Märklin K sporskiftedrev, som så stadig kan skiftes vha K83?

Venlige hilsner

Søren

Du ser spøgelser Laughing out loud

Lokomotivadresser og magnetartikel adresser er to forskellige ting. Så både decodere og styrepult kan se forskel.

Du kan sagtens lade din K83 sidde hvis den styrer andre ting du ikke skal skifte drev på, og så bare undgå at bruge udgang nr "2" (som i dit eksempel) Og så give det nye adressen "2" så skifter det helt som sædvanligt, mens der ikke er tilsluttet noget til din K83 på den udgang, så er der heller ikke noget der skifter. Men skal du skifte drev i alle de skift der er tilsluttet dine decodere - så kan du jo bare bruge decoderen et andet sted og give den en ny adresse.

Der er mig bekendt ikke noget direkte alternativ til K skift/drev - hvis Viessmann laver samme drev som det du spurgte til, men uden decoder - så kan du jo bruge det. Så bibeholder du dine decodere, og betaler ikke for en ny hver gang du skal købe et drev.

Personligt bruger jeg dem jeg beskriver her: https://www.sporskiftet.dk/blogs/f1freakdk/udskiftning-af-drev-og-f%C3%A5-motivation-igen De kører langsomt, er hamrende nemme at montere (vel at mærke under anlægspladen) og så kører de hver gang. Selv efter et halvt års stilstand - MEN de skal bruge K84 decodere!!

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Hej Steen

Mange tak for svar, og spændende Link. Så har jeg noget at arbejde videre ud fra.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.