I instruktionen til min første dekoder af ovennævnte type står ved tilslutningen af sporskifterne, at ledningerne skal "afisoleres og drilles, men ikke fortinnes"! Hvad betyder drilles og hvorfor må de ikke fortinnes?
Marklin dekoder m83 nummer :60831
Skrevet af MogensBuhl

f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
I instruktionen til min første dekoder af ovennævnte type står ved tilslutningen af sporskifterne, at ledningerne skal "afisoleres og drilles, men ikke fortinnes"! Hvad betyder drilles og hvorfor må de ikke fortinnes?
Det har i al fald ikke noget med mobning at gøre :bigsmile: men "drilles" betyder at de skal snoes. Hvis du fortinner en ledning så får du en hård flade som en klemme/skrueterminal skal klemme over. Det giver en dårligere forbindelse end med bløde tråde. Tilmed er en fortinnet ledning langt mere sårbar over for rystelser så den risikerer at knække - bevares det er så ikke just et problem på modelbanen ;) Jeg vil så personligt mene at til en fast installation under et anlæg for eks, så burde det ikke betyde noget om du fortinner eller ej.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
jan mx
Indlæg: 91
Det har i al fald ikke noget med mobning at gøre :bigsmile: men "drilles" betyder at de skal snoes. Hvis du fortinner en ledning så får du en hård flade som en klemme/skrueterminal skal klemme over. Det giver en dårligere forbindelse end med bløde tråde. Tilmed er en fortinnet ledning langt mere sårbar over for rystelser så den risikerer at knække - bevares det er så ikke just et problem på modelbanen ;) Jeg vil så personligt mene at til en fast installation under et anlæg for eks, så burde det ikke betyde noget om du fortinner eller ej.
Jo, for når man spænder på en fortinnet ledning vil tinnet krystalliser hvilket giver en dårlig forbindelse
mvh
Jan