Picture

f1freakdk

St. Heddinge

PB  Blog

Intelliboks II (65100) kontra IB controller(65410)

Hejsa

Så sidder man her og kigger rundt. Har jo en Märklin 6021 og en 6036 - de rækker egentlig til mit behov (som så pt. ikke engang er en bane Smile ) men den bane jeg har i tankerne vil snildt kunne magtes af min 6021.

MEN for at opruste lidt,  kom tanken om en booster. Så dukkede der jo lige pludselig en IB II op da jeg surfede nettet rundt. Der ser jeg jo at en IB II (65100) har booster, togvejssystem, keyboard og meget andet i sig. Bla kan den styre mere end de 4 funktioner udover lys jeg har nu. Men nogle steder på nettet står der at Märklins bokse kan stikkes ind i siden, via det velkendte stik i boksene. MEN på Uhlenbrock´s side står dette ikke nævnt, og jeg synes heller ikke jeg kan ane stikket på siden af boksen. Nu ved jeg godt at der er jo ER 2 kontroldele på IB´en - men jeg ville gerne have noget afstand mellem den ene og - ja den anden :)  - det ville jeg kunne få hvis jeg kunne koble min 6036 sammen med IB´en via det kabel jeg allerede har. Eller skal jeg bruge en anden enhed til at koble min 6036 sammen med IB II? - hvis det overhovedet er muligt?

Nu til overskriftens spørgsmål:

IB II (65100) har jeg forstået er den jeg skal have (når nu det er den vej jeg vil gå) - men hvad er IB controller (65410) så? - er det "bare" en ren styrepult, til at stille et andet sted - som jeg vil med min 6036? 

Jeg vil ikke over i en ECOS eller CS - de er for store og kluntede og jeg har ikke behov for at have en grafisk plan over min bane - da jeg vil køre sporskifter analogt. Muligvis vil jeg bruge Märklins signaler, og dermed også keyboard funktionen på IB´en - dette ligger dog ikke 100% fast endnu.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

PB  Hjemmeside

Intellibox II har ikke Märklin Interface i siderne. Udfra dine beskrevne ønsker, vil jeg anbefale en brugt Intellibox IR eller den oprindelige Intellibox uden IR (men ikke Intellibox Basic, som ikke har Märklin interface). Du vil så bl.a. vinde følgende i forhold til Märklin 6021:

1. Flere funktionstaster (op til 8 )
  2. Mulighed for at programmere alle CV'er i DCC eller Multiprotokol dekodere som f.eks. LokPilot
  3. Flere køretrin (op til 128 i forhold til Märklin 6021's 14) = jævnere fartkontrol
  4. Mulighed for flere valg af eksternt tilbehør
  5. Mulighed for senere at kontrollere sporskifter digitalt uden at skulle tilslutte et keyboard (indbygget i Intellibox)
  6. Større indbygget booster end i 6021

IB Controller er en "dum" styrepult i lighed med Märklin 6036.

Du kan tilslutte din 6021 eller 6036 med Märklin BUS kablet til Intellibox som ekstern styreenhed. Der må IKKE være forbindelser fra 6021 til sporet. Den skal strømfødes af egen trafo, men ALLE sporforbindelser skal trækkes fra Intellibox.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

PB  Blog

Super...

Det 6021 kunne kobles til IB var jeg ikke klar over. Men jeg var dog klar over at der kun må komme et sæt ledninger til sporet (men det kunne du jo ikke vide at jeg vidste :bigsmile: ) 

Jeg hentede vejledningen til IB II og sad og læste lidt i den. Nu er jeg så blevet i tvivl om jeg i et Märklin lok, med Mfx decoder i, får mulighed for at udnytte de ekstra funktioner - eller gælder det kun DCC decodere? Jeg har læst herinde at man kan snyde lidt ved at kalde et lokomotiv to adresser - men det ville jo være nemmere at de bare virkede på den ene adresse.

Nu ved jeg godt det lyder "luksus snobbet" - men jeg kan gode lide II´erens knapper med lys i og den større skærm - men det er jo ren æstestik (og smag)

Kan man via en adapter/boks, kabel koble en 6036 til IB II´eren?

endnu engang tak for hjælp

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Like 0 kan lide

Picture

pejft

Moderator

PB  Hjemmeside

Hvis du vil kunne udnytte alle funktioner og muligheder med mfx, bliver du nødt til at købe en ESU ECoS eller en Märklin Central Station. Via en 6021 connect box kan du koble 6021 med sidetilbehør (herunder 6036) til en Märklin Central Station 2. Så har du flere decentrale kontroller. Derudover kan du (billigt og brugt) købe en Mobile station eller 2 som håndkontrol.

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide

Picture

mr-data

PB  Blog

Nu er jeg ikke den store ekspert inden for det digitale, men jeg vil tillade mig at give nogle svar på dine spørgsmål:

IB controller (65410) er groft sagt en IB II, hvor man har udeladt booster-delen, tilbage-meldings-interface (indgang for S88), og computer-interfacet. Boksen er, såvidt jeg har forstået, helt afhængig af at få strøm samt forbindelse til anlægget gennem en rigtig IB II (jeg ved ikke om den gamle kan bruges) vha, LocoNet-systemet.

Som andre har nævnt, kan en gammel IB sagtens bruges som sekundær-styrenhed med indbygget booster, dette kræver dog installation af firmware version 2.0 eller højere.

IB II har tilsyneladende ikke det inteface (I2C) i siden til Märklin ældre pulte, som den gamle havde; præcis hvad årsagen hertil ved jeg dog ikke.

Hvis du ønsker at bruge din 6036 som styrepult/slave-enhed for IB II, er din eneste mulighed at anskaffe en ældre IB eller 6021 og bruge den som "mellem-mand". Ganske vidst har Uhlenbrock en adapter fra Märklins ældre system, men denne understøtter kun 6021.

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

PB  Blog

mr-data skrev:

Nu er jeg ikke den store ekspert inden for det digitale, men jeg vil tillade mig at give nogle svar på dine spørgsmål:

IB controller (65410) er groft sagt en IB II, hvor man har udeladt booster-delen, tilbage-meldings-interface (indgang for S88), og computer-interfacet. Boksen er, såvidt jeg har forstået, helt afhængig af at få strøm samt forbindelse til anlægget gennem en rigtig IB II (jeg ved ikke om den gamle kan bruges) vha, LocoNet-systemet.

Som andre har nævnt, kan en gammel IB sagtens bruges som sekundær-styrenhed med indbygget booster, dette kræver dog installation af firmware version 2.0 eller højere.

IB II har tilsyneladende ikke det inteface (I2C) i siden til Märklin ældre pulte, som den gamle havde; præcis hvad årsagen hertil ved jeg dog ikke.

Hvis du ønsker at bruge din 6036 som styrepult/slave-enhed for IB II, er din eneste mulighed at anskaffe en ældre IB eller 6021 og bruge den som "mellem-mand". Ganske vidst har Uhlenbrock en adapter fra Märklins ældre system, men denne understøtter kun 6021.

Se det er interessant, for kan jeg tilslutte en 6021 til IB II - jamen så er det helt perfekt, for jeg HAR nemlig en 6021 OG en 6036 - har bare ikke set nogle steder hvordan 6021 og IB II skal kobles sammen - ved du hvordan det gøres?

Mvh Steen

Mine Spor N eskapader

Like 0 kan lide

Picture

pejft

Moderator

PB  Hjemmeside

Det er muligt, at jeg har misforstået noget, men jeg har nu været af den opfattelse, at Uhlenbrocks 6021 Apapter er skabt til at Loconet udstyr kunne tilsluttes en Märklin 6021, så man f.eks. kunne anvende en Lissy, FRED, Daisy, IB Control etc. som inputgiver til en Märklin 6021.

Manualen til Intellibox II  nævner heller ikke Märklin 6021.

Derimod nævner manualen, at Intellibox II kan tilsluttes en anden Loconet central.

Jeg kan naturligvis tage fejl.

Like 0 kan lide

Picture

mr-data

PB  Blog

pejft skrev:

Det er muligt, at jeg har misforstået noget, men jeg har nu været af den opfattelse, at Uhlenbrocks 6021 Apapter er skabt til at Loconet udstyr kunne tilsluttes en Märklin 6021, så man f.eks. kunne anvende en Lissy, FRED, Daisy, IB Control etc. som inputgiver til en Märklin 6021.

Derimod nævner manualen, at Intellibox II kan tilsluttes en anden Loconet central.

Du har ret i, at adapteren (63820) ikke nævnes i manualen til IB II, og oprindeligt var beregnet på tilslutning af LocoNet-udstyr til 6021. Men mig bekendt har Uhlenbrock efterhånden opdateret alle deres centraler så de kan fungere som "slaver" for hinanden. Så det kunne vel tænkes at man har gjort det muligt for den omtalte adapter uden at nævne det. Men prøv evt. at kontakte enten Uhl.s danske importør eller firmaet direkte, så kan sagen blive afgjort en gang for alle.

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

PB  Blog

mr-data skrev:

pejft skrev:

Du har ret i, at adapteren (63820) ikke nævnes i manualen til IB II, og oprindeligt var beregnet på tilslutning af LocoNet-udstyr til 6021. Men mig bekendt har Uhlenbrock efterhånden opdateret alle deres centraler så de kan fungere som "slaver" for hinanden. Så det kunne vel tænkes at man har gjort det muligt for den omtalte adapter uden at nævne det. Men prøv evt. at kontakte enten Uhl.s danske importør eller firmaet direkte, så kan sagen blive afgjort en gang for alle.

Det har jeg så gjort her til aften, og skal naturligvis nok poste svaret herinde når det foreligger Smile

Tak for jeres svar, indtil videre.

Mvh Steen

Mine Spor N eskapader

Like 0 kan lide

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

PB  Blog

Så kom der svar fra Uhlenbrock Sad

Sehr geehrter Herr Larsen,

dieses ist leider nicht möglich da die I-Box II keinen I²C-Bus-Anschluss wie die IB I hat.

Mit freundlichen Grüßen

Klaus Müller

Ihr Uhlenbrock Service Team

Så det kan åbenbart ikke lade sig gøre - ÆV

Mvh Steen

Mine Spor N eskapader

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.