Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

"Hakkende" kørsel på ny bane

Inden påbegyndelse med at lægge ballast på spor, ville jeg med diverse lokomotiver lige prøvekøre hele baneanlægget, som er på i alt ca. 20 meter spor – uden elektronisk styring af sporskifter og ingen lys – kun kørestrøm. Der sker så det, at lokomotiverne kører en kort strækning og så ”dør” de. Skal herefter lige skubbes lidt fremad, så kører de igen og så fremdeles.

Alle samlinger er blevet kontrolleret efter bedste evne, hele banen er støvsuget, rengjort og ligeledes er sporene blevet renset med en speciel sporklods fra Roco, som jeg blev anbefalet. Alligevel ”hakker” lokomotiverne af sted.

Det er helt nye Märklin K spor, helt nye lokomotiver, Märklin trafo 60VA men der er kun et strømudtag på banen, hvilket måske er problemet.   

Bør jeg lægge ekstra fødeledninger med kørestrøm med ud for hver ”X” antal meter ? 

 Jeg har læst / hørt, at ”X” bør være for hver 2 meter, men inden jeg går så drastisk til værks kunne jeg godt tænke mig at få lidt input fra erfarne brugere.  

På forhånd tak.

Mvh,

Torben Back Sørensen

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Torben

nu skal jeg først sige at jeg kører to-skinne, men har også oplevet disse "problemer". Kender dog kørere på begge systemer og det lader til at være meget induviduelt med disse "strømoptagningsproblemer".

i KmK hvor jer er medlem har vi så valgt at sætte strømledninger på hvert eneste stump spor, mere arbejde - ja - men så er vi sikker på strøm - vi gør det ( tillig,Peco,Roco spor) at vi skære fri i svellen under skinnen og lodder der - så kan der gives ordenlig varme og lodningen ok, dernæst har vi så helisoleret sporet for hvert stykke - med henblik for senere sporbesættelse - der på den måde kan blive meget nøjagtig - har så lavet en 2,5 kvardrat gennemgående stømledning, hvor vi forbinder sporstykkeledningerne til. derefter har vi ikke haft nogen problemer med strømtilførsel, ok lidt mere omstændigt - men så står vi ikke pludseligt uden strøm - med hensyn til MT har vi også valgt at vende akslerne således at hæfteringehjul sidder inderst ( da vi i to-skinne også har haft disse "problemer" når der blev sat hæfteringe på - og så var det "problem" løst

håber at du så kan bruge dette 

PS - har du husket at køre dine maskiner til - det hjælper nogen gange - af en eller anden grund - men hvorfor - don´t ask ;)

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Hej Torben.

Jeg vil give Henning fuldstændig ret... Jeg har også oplevet samme problem med Märklin´ C skinner at de skulle strømforsynes for hver 3M. Så jeg tror ikke at der er anden udvej end at du må igang med lodedeklolben Smile

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg strømforsyner min opstilling med K-skinner for godt hver anden meter. Samtidig er anlægget lidt "kompakt" pga. pladsen, og har hidtil så ikke haft problemer med kun at strømføde ét sted. Det tyder meget på at der ikke når nok strøm ud på dit anlæg  Wink

Af disse grunde tør jeg heller ikke satse på brugte K-skinner. Det vil kun kunne give problemer. K-skinner kan nemlig godt være lidt sårbare ved samlingerne, og er forholdene ikke i orden, fungerer det ikke. Det har jeg oplevet flere gange med brugte skinner.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

De råd du allerde har fået, er alle gode. Jeg kører også på Märklin K-skinner og har gjort det i rigtig mange år. 

Der er to grundlæggende fejlkilder til det problem, du beskriver - den ene er sporene og den anden er lokomotivet. For at finde fejlkilden vil jeg anbefale dig at låne/købe en gammel Märklin V200 (3021) med den gamle universalmotor. Den har et meget robust strømoptag og et stort mekanisk udløb. Lad den så køre en tur på anlægget med højeste hastighed. Kan den køre runden uden at stoppe, har du grundlæggende strøm på anlægget. Sæt herefter hastigheden ned indtil den ikke længere kan gennemføre en runde - hvor den standser har du en sporfejl. 

Undertiden kan manglen udbedres ved at kortslutte de to skinnestrenge med en tynd knappenål, der placeres mellem skinnestrengene og svellebåndet. Slæbeskoen vil ikke berøre knappenålen.

Når V200'eren kan køre uden problemer, så er tiden kommet til at se på din samling af lokomotiver og disses strømoptag. Selv Märklin lokomotiver af nyere dato har jeg oplevet kan have et ustabilt strømoptag - som regel altid fra hjulene.

Håber dette kan hjælpe dig.

Hilsen

Gert  Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

At lave nogle flere punkter hvor du tilfører strøm lyder efter min mening som eneste løsning dit problem. Det skyldes flere ting:

1. Uden at være nogen ekspert hvad Maerklin angår, så lider K-skinner, så vidt jeg har hørt, under det problem at de har et meget stort strøm-/spændings-tab. Det skulle, efter sigende, skyldes at skinnestrengene er lavet i rustfrit stål, som så vidt jeg har lært er meget dårlig til at føre strøm igennem.

2. Netop ved digital-drift er det af største vigtighed at forsyne dine skinner med strøm med meget jævne mellemrum, så vidt jeg husker anbefaler de fleste producenter af central-enheder (f.eks. IntelliBoxen) at man strømforsyner sine skinner for hver 2 - 3 meter. Det skyldes, mig bekendt, at dekodere er yderst følsomme overfor strømtab, da det er via kørestrømmen at de får deres "kommandoer" (med risiko for at blive meget teknisk, så er disse "kommandoer" lagt i strømmen med en frekvens som f.eks. en el-moter populært sagt "ignorerer), samt at den måde som motoren reguleres på kræver en stabil strømforsyning.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 I klubbe og på min egen bane er der tilslutning for hvert skinne-stød, nul på begge spor og + på midterlederen, ja det er mange lodninger, men det hjælper.

MVH Modeljernbane

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

mr-data skrev:

At lave nogle flere punkter hvor du tilfører strøm lyder efter min mening som eneste løsning dit problem. Det skyldes flere ting:

1. Uden at være nogen ekspert hvad Maerklin angår, så lider K-skinner, så vidt jeg har hørt, under det problem at de har et meget stort strøm-/spændings-tab. Det skulle, efter sigende, skyldes at skinnestrengene er lavet i rustfrit stål, som så vidt jeg har lært er meget dårlig til at føre strøm igennem.

Jeg oplever nu ikke et stort strømtab i mine K-skinner. Og ikke mere end mht. andre skinner, ellers ville jeg som nævnt ikke blot kunne have nøjedes med at strømføde ét sted som det er nu. Kan faktisk kører helt op af en ret lang helix uden problemer. Der er vel alt i alt 8-9 m til strømstedet. Men i Torbens tilfælde med noget flere meter spor, er det jo en lidt anden snak ;)  

Men tommelfingerreglen ved stort set alt spor, er en strømforsyning ved hver anden meter, har jeg ladet mig fortælle.

Mvh

Claus

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Først vil jeg lige sige rigtig mange tak for alle de fine tilbagemeldinger. Imponerende!  Smile

Dernæst et par kommentarer:

Henning h087: sidste år nåede jeg at køre mine to D maskiner til, men da var banen også meget mindre, og de kørte da udmærket. Indtil for at par måneder siden har det så ligget stille og det er først nu jeg har færdiggjort hele sporlægningen – så på sin vis har jeg ikke nået at køre alle loks til, men jeg hælder nu til at det er manglende strømproblem.

Peter: loddekolben er gjort klar og så er der kun én vej.  Wink

Hej Claus: Jeg vil gøre som dig – strømforsyne for hver anden meter. Alle mine spor er helt nye K skinner, og jeg fik også det råd ikke at benytte brugte. Nu vil jeg så samtidig kontrollere samtlige samlinger – specielt synes jeg det er ømfindigt dér hvor de to små ”tunger” skal passes ind over hinanden. Det er s—ikke altid lige let at få dem passet til. Men kontakt vil der vel altid være selvom ”tungerne” skulle havne på samme side.

Ps: vejen falder vel ikke forbi Valbyhallen i begyndelse af næste måned ? 

Gert:  Jeg prøver at finde ( låne/købe ) den Märklin model som du anbefaler. Det lyder umiddelbart som en god ide. Dog er jeg ikke helt med på dét med at man kortslutter to skinnestrenge. Kortslutninger for mig lyder ellers som noget ”grimt”?

Mr- data: Jeg har også fået fortalt det med at K skinner er rustfrit stål og at der sker strøm – og spændingstab, og det skulle vel så også tale for netop at man strømforsyner mange steder. 

Modeljernbane:  OK – det lyder drastisk hvis jeg forstår det rigtig. ”…..for hvert skinne-stød, nul på begge spor og + på midterlederen ” ? Puzzled   Kunne du evt. vise det på et foto ? 

Endnu engang tak til alle for alle de gode råd. Jeg vil arbejde videre på opgaven. 

Bedste hilsner,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Okay, de fleste steder hvor jeg har tilfældigvis har læst om K-skinner, skriver folk at K-skinnerne har et stort strømtab; angiveligt op til 3 - 4 gange værre end C-skinner. Sidstnævnte synes jeg iøvrigt lyder mystisk; mig bekendt anvendes der også rustfrit stål til skinne-strengene i C-skinnerne, så hvilke "tricks" man har anvendt for at minimere strømtabet så kraftigt ved jeg ikke.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Det med  at kortslutte skinnestrengene går blot ud på at forbinde de to skinnestrenge med hinanden elektrisk. Pricipielt skulle de begge være tilsluttet den "brune" ledning eller nul. Imidlertid er skinnestrengene på K-skinnerne isoleret fra hinanden. Det betyder, at en dårlig elektrisk forbindelse ved en skinnesamling i venstre skinnestreng ikke kompenseres ved forbindelsen i højre skinnestreng. Opstår der så en dårlig forbindelse også i højre skinnestreng, så har du samlet en dårlig forbindelse på 0-ledningen.

Havde skinnestrengene imidlertid været indenbyrdes forbundet (kortsluttet) mellem de to dårlige samlinger, så havde du haft en fin forbindelse på trods af de to dårlige samlinger, og du behøver ikke at etablere så mange tilslutningspunkter, som hvis du ikke havde forbundet de to skinnestrenge.

Jeg håber, at jeg nu har forklaret min mening med at kortslutte de to skinnestrenge.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Tak for uddybende forklaring Gert – det er hermed forstået. Havde måske været smart, at man fra fabrikantens side fra starten havde konstrueret det således.

Jeg har nu prøvet at måle på sporene ( midterleder B for Bahnstrohm + ) og 0 på skinnen går jeg så ud fra, men ikke om jeg forstår det. Den viser 1.8 V ( og det er ikke en kommafejl) over alt på banen hvor jeg måler. Det kan da ikke passe ? Trafo ud bør da give 16 V ( står trykt i bunden på den ) og når jeg måler på den bagpå viser den også under 2 V. Skal den ikke vise 16 V ? Gør jeg noget forkert, idet de multimetre jeg har alle er korrekte og viser korrekt ved alle andre målinger. Når jeg måler på stikket der går ind bagpå til min CS 2 viser den også kun ca. 1.8 V. Her bør den vel også vise 16 V ?

Når jeg så kigger på display på CS 2 ( vedhæftet foto) ja så viser den Voltage 21.8 V, så hvordan kan det hænge sammen ? Er dette blot spændingen i CS 2 inden den går ud i sporene eller er det den korrekte spænding i dem ? Hvis det er de 21.8 V så bør jeg vel også få vist dette på mit multimeter når jeg måler.

Jeg prøvede for øvrigt at køre med min MZ fra Hobby Trade og den kunne klare 2½ meter, så ”døde” den. Den kunne vel slet ikke køre på ”kun” de ca. 1.8 V – eller ?

Nu orker jeg ikke at bøvle med det mere før end i morgen. 

Lige en anden lille irriterende ting som opstod ved kørsel med  MZ’eren  – her støder slæbeskoen på ved nogle af K sporskifterne med resultat af et lille "hop", men det er en helt anden sag til en anden tråd. Midterlederne er alt for høje på disse sporskifterne. 

Mvh,
Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Billede

billede af CS 2 visning kom med her Wink

Hilsen,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Torben

det med stømmålinger vil jeg overlade til dem der har forstand på det

det andet

Lige en anden lille irriterende ting som opstod ved kørsel med  MZ’eren  – her støder slæbeskoen på ved nogle af K sporskifterne med resultat af et lille "hop", men det er en helt anden sag til en anden tråd. Midterlederne er alt for høje på disse sporskifterne. 

men at jeg har læst her på forummet at det kan klares med udskiftning med en anden strømoptager fra Märklin

mvh h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Hvis det er traditionel trafo du anvender, er du så sikker på, at du har sat multimeteret til at måle vekselspænding? Hvis "ja", så prøv om du kan låne en anden trafo.

Det med slæbeskoen, er et spørgsmål om justering, eller evt. at udskifte den med en Märklin slæbesko.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

TBS skrev:

 Hej Claus: Jeg vil gøre som dig – strømforsyne for hver anden meter. Alle mine spor er helt nye K skinner, og jeg fik også det råd ikke at benytte brugte. Nu vil jeg så samtidig kontrollere samtlige samlinger – specielt synes jeg det er ømfindigt dér hvor de to små ”tunger” skal passes ind over hinanden. Det er s—ikke altid lige let at få dem passet til. Men kontakt vil der vel altid være selvom ”tungerne” skulle havne på samme side.

Ps: vejen falder vel ikke forbi Valbyhallen i begyndelse af næste måned ? 

Hej Torben

Nej vejen falder desværre ikke forbi Valby denne gang. Men det kunne have været hyggeligt. Og det ser ud til at du har godt gang i dit projekt derhjemme  ;)  For mit eget vedkommende er jeg  i gang med at trække ledninger mm på opstillingen, hvilket er en stor omgang. Det er ikke det jeg synes er det mest spændende arbejde, men det er absolut et nødvendigt af slagsen.  Men det er en god måde at holde sig i gang på, det er helt sikkert. Der kommer hele tiden nye ting man skal tænke på. Fx. vil jeg anbefale separat strømforsyning til de digitale sporskiftedrev, når det kommer så vidt. Havde en eller anden ide om at digitalstationens trafo var nok, men det viser sig ved forskellige udregninger ikke at være tilfældet. Fx i tilfælde af at der skal laves automatiske togveje, hvor måske 5-6 sporskifter skal skifte på en gang.

Mvh

Claus

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

Ja vi loder ledninger på ved hvert samling, blå på den ene skinnestreng og sort på den anden og rød på midten.Jeg har på mange klubaftner sidet og lodet ledninger på, men jeg håber at det lønner sig, har prøvet at mangle strøm på sporet, og først opdaget det når alt var færdigt. Det er s-- surt.

 MVH Modeljernbane

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Billede

UPS – en bommert fra min side Gert.  Oups

Det er da klart, at det er AC jeg skal måle og BINGO – 16.9 V ud fra trafo og 24.4 V der hvor stikket går ind i CS 2 enheden. Så langt så godt. Her til morgen har jeg målt 25 steder på banen og overalt er der 24.6 V ( plus minus få tiendedele ), så i og for sig er der vel strøm ud. Dermed ikke sagt at alt er ”reddet” i og med at loks stadig stopper her og der. ( samt at slæbesko støder på de alt for høje midterkontakter på nogle af sporskifterne). Jeg har derfor besluttet, at jeg skruer alle skinner løse og starter forfra og følger jeres gode råd og samtidig prøvekører pr. løbende meter, så kan det vel ikke gå galt. Det er dog en trøst at vide at også andre har haft lignende strømproblemer ved anlæg af baner. Jeg vil ikke stå og have strømproblemer efter, at der er lagt ballast og andet landskabsarbejde er gjort, så hellere tage tiden nu og få gjort det ordentligt – ærgerligt, men nødvendigt. 

Blå på den ene og sort på den anden skinnestreng og så forbinde de to i en fælles ”0” – kortslutte som Gert foreslår. Jeg forestiller mig at lave den som en fælles ”BUS” og så en ”BUS” til RØD ( midterlederen) og samtidig lodde ud fra hver samling, som foreslået af ”modeljernbane”. ( tegning vedhæftet ) 

Mht. Märklins V200 har jeg faktisk haft en sådan en i sin tid da jeg havde et M skinne anlæg, men alt dette er væk for mange år siden, og at investere i en ny/brugt dropper jeg nok, og griber loddekolben i stedet. 

Fandt for øvrigt dette som berører samme emne. Selvom den har nogle år på bagen er den stadig aktuel. Bemærk at en af dem har 75 feet bane med kun én feeder strømforsyning.

http://www.worldrailfans.info/forum/viewtopic.php?f=2&t=5740&sid=321923a3a4efe2c1ce7f06093cb34fd9

Bedste hilsner,

Torben 

Ps: en hel del driller åbenbart. Kunne ikke vedhæfte tegning hverken som doc eller simpel pdf fil  Quest . Den står og ”kører” uafbrudt og skriver ”vent venligst” mens den prøver at uploade. Derfor får I tegning taget fra mit skærmbilledet i Word.

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Fandt lidt her som andre måske kan have interesse i for at opnå effektiv strøm på banen.

http://members.ozemail.com.au/~rossstew/rms/tips.html

http://modeltrain.servehttp.com/layout.nsf/1/laying-track

mvh,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Inden du nu skruer alle skinner løse, så vil jeg foreslå, at du tager en håndfuld knappenåle og stikker ind under skinnestrengene, så du forbinder de to skinnestrenge. Du skal forbinde skinnestrengene umiddelbart før det sted, hvor dit lokomotiv stopper.

Jeg har meget gode erfaringer med denne måde at finde de steder, hvor de to skinnestrenge bør forbindes med hinanden. Jeg vil også fraråde dig at lægge de to ledninger (blå og Brun) parallelt med sporet, som du har tegnet dem. Parallelle ledninger, der principielt skal have samme spænding, vil specielt med et digitalt signal kunne føre til fejl. Så kun en 0-ledning parallelt med sporet som så forbindes til begge skinnestrenge.  

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

Jeg kan ikke hjælpe dig med spændingsmålingerne.

Den bedste kontrol af et nylagt spornet er at måle modstand over hver enkelt skinnestød, samling i tredjeskinnen når det er treskinne og over tilslutning af alle tilledninger. Så er man uafhængig af evt. fejl i strømforsyning og lokomotiver.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

BilledeBilledeBilledeBilledeOk – jeg klapper lige hesten og finder en masse knappenåle frem. Wink

Mht. de to ledninger var det blot tænkt som en principskitse så ikke forstået dermed, at de fysisk kom til at ligge parallelt med sporet, men når det så er sagt var jeg dog ikke klar over problematikken, så tak for advarslen. For øvrigt har jeg fået sat blå og sort ledning på et forkert sted på skitsen ( på de små lameller som jo hører til midterlederen). De bør jo sidde på selve skinnestrengen, som her på den nye skitse og der hvor man let kan lodde på?

Erik, jeg får foretaget en hel del ohm målinger i løbet af ugen – så tak for rådet. 

Man læser og læser og støder på nye ting. Det jeg får ud af dette ( vedhæftet foto)er, at man også bør lave en slags ”luft” mellem sporene her og der pga. temperaturændringer. Det er godt nok nyt for mig. Kan det passe ? 

Jeg kom til at tænke på Wunderland i Hamburg, de anvender jo absolut en hel del K skinner. Gad vide om de har haft strømproblemer i starten, eller haft gang i knappenåle og lodninger. 

Som det fremgår af foto brækkede jeg en K skinne op og ligeledes prøvede jeg med et par lodninger, hvilket gik nogenlunde. Vedhæftning var der ingen problem med, dog gik det ikke på selve den rustfri skinne. 

Til slut – hvilket kvadrat ledninger vil være tilrådelige. ? Jeg har en del 0,75 m2 samt 0.14 m2, men hvilke og hvor vil være bedst? 

På forhånd tak.

Mvh,

Torben

 

Til CS 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

BilledeAf en eller anden grund kom den nye skitse ikke med, så her er den som "screen foto"

Mvh,Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hej Torben

Du kender sikkert alt til Märklin 7504 (midterleder tilslutning til K-skinner) og Märklin 7500 (skinnestrengstilslutning til K-skinner). Dem har jeg valg at bruge på de ikke-synlige dele af anlægget. Det gør det nemmere, da jeg har erfaring for at lodningerne kan være noget bøvlede. Kan i øvrigt anbefale dig at lodde på skinnelaskerne mht. skinnestrengene. Midterlederen er let nok at gøre det på, som du også viser. På de synlige dele af anlægget siger det sig selv at det ikke dur at bruge tilslutningerne. Så er det frem med loddejernet igen Wink

Kan se du bruger flexspor også. Dem har jeg valgt kun at bruge på de lange lige stykker. Hvis de skal bruges i kurver er det fra radius 8-9 og op, lyder det gode råd jeg har fået fra vores spanske forbindelse. Og man skal være meget omhyggelig med skinnesamlingerne her, ellers fungerer det ikke. Det er så lidt der skal til, før der går kuk i den.

Mvh

Claus

 

 

 

 

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Nu har du selv fundet ud af det på den hårde måde. Jeg burde have advaret.

Man kan ikke lodde på rustfrit stål, men du kan lodde på skinnesamlingerne, og du kan bukke et stykke fjerderbronche, som du skubber ind under skinnestrengen og skruer fast til underlaget. Så slipper du også for at afmontere skinnerne. På samme måde kan du få fat i midterskinnen ved at skubbe et stykke fjederbronche ind under svellen.

Jeg har erstattet knappenålen med et stykke kobbertråd i en passende diameter, hvor den skal sidde permanent. Kobber bliver mørkt med tiden, og så ses det ikke.

Hvis dit anlæg udsættes for storre temperatursvingninger er det rigtigt, at der bør være et lille mellemrum i samlingerne, men holder du en passende stuetemperatur, og den ikke i løbet af en varm sommer dag når op på over 40 grader, spiller det ikke den store rolle.

Jeg er også kommet i tanke om, at anbefale dig at prøvekøre anlægget med et lokomotiv med uisolerede hjul, så du har den største sikkerhed for at evt. fejl skyldes sporene og ikke en dårlig lokomotiv konstruktion. Dvs. brug et Märklin lokomotiv - evt. et Roco ac-lokomotiv, men ikke et fra Hobbytrade eller Heljan, der begge anvender isolerede hjul også på ac-modeller. Eneste undtagelse er Hobbytrades S-maskine, hvor løberne er uisolerede. Hvis du ikke har et Märklin lokomotiv, kan du også vælge at lade lokomotivet trække en vogn med uisolerde hjul - det er næsten lige så godt.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

TBS skrev:
... at man også bør lave en slags ”luft” mellem sporene her og der pga. temperaturændringer.

Det med "luft" mellem skinneenderne til temperaturudvidelse er omgærdet med en del myter. Temperaturudvidelsen afhænger af materialets længdeudvidelseskoefficient, af længden og af temperaturstigningen. Hvis man antager at materialet er nysølv, er længdeudvidelseskoefficient 18*10^-6 mm/mm/gr.C, for rustfast stål 16*10^-6 mm/mm/gr.C. Hvis man antager en temperaturudvidese på 25 gr. C, har man vist dækket de fleste modelbaneanlæg.

For en nysølvstreng på 1000 mm længde bliver længdeudvidelsen altså 18*10^-6*1000*25=0,45 mm. Bruger man korte sporstykker på max. 300 mm længde, kan man altså klare sig med 0,14 mm pr. stød, og det vil der næsten altid være mellem to skinneender.

Næh, den største synder kan ligge et helt andet sted, nemlig i modelbanens underbygning der oftest er af træ. Træets fugtoptagelse betyder en del for dimensionsstabiliteten, og længdeforskellen af træet kan være noget større end skinnernes temperaturudvidelse.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

gejo skrev:
Man kan ikke lodde på rustfrit stål,

Jo, det kan man godt, og endda rimeligt nemt.

Der er dog en betingelse, nemlig at materalet er helt rent. Skinner og lignende er ikke rene, der er f. eks. en del olie på fra trækningen, og det kræver en grundig afrensning. Det kan være lidt svært på skinner hvor man måske ikke rigtigt kan komme ind i krogene, og måske har man ikke et velegnet rensemiddel. Varmt vand med opvaskemiddel er ikke altid nok.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Erik - jeg tror gerne at man kan lodde på rustfrit stål.

Men at det skulle være rimeligt ment, vil jeg ikke give dig ret i. Jeg har rigtig mange års erfaring i at lodde - både tinlodninger og sølvlodninger.

Du har helt sikkert ret i, at det drejer sig om at få emnet rent, og det er årsagen til problemet, men jeg har ikke kunnet rengøre Märklins skinnestrenge, så en lodnoing er blevet holdbar.

Hilsen

Gert Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Hvis Du sliber / bruger lidt loddevand / og høj temperatur, kan Du godt lodde direkte på skinnestrengen

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

gejo skrev:
Men at det skulle være rimeligt ment, vil jeg ikke give dig ret i.

Det forstod jeg ikke.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Erik - Det kan være vi ikke lægger det samme i ordene "rimeligt nemt". Jeg skriver jo, at det ikke er lykkes for mig. Så i min verden er det altså ikke rimeligt nemt - ellers ville det jo også være lykkes for mig.

Sådan kan vi jo have forskellige oplevelser og erfaringer.

Så enkelt.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

gejo skrev:
Det kan være vi ikke lægger det samme i ordene "rimeligt nemt".

Årh, du mener rimeligt nemt, ikke rimeligt rent. Det var jo ikke lige til at se.

Det er nok det med renheden der gør forskellen.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Nej - det kan du have ret i. Bogstavernes orden er ikke altid ligegyldig.

Hilsen 

Gert Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Jeg tillader mig lige at citere fra nr. 119 af Banen. Her skriver redaktøren følgende:

”Kan I huske de tider, hvor man satte sit nyanskaffede lokomotiv på skinnerne, og det kørte uden problemer af nogen art ?.........” 

Ja, det var tider ! Noget i den retning havde jeg set frem til da jeg efter mange års fravær gik i gang igen, nu med digitalt anlæg. Selvom der hen ad vejen opstår problemer, som nu her med strømmen, er det jo ikke værre end at disse kan løses og det i sig selv er en udfordring. Når man så har et så godt forum at ty til med kvalificeret hjælp er det en fornøjelse at arbejde videre med sagen. Så hermed en stor tak til alle. 

Claus:  jo jeg kender til både 7504 og 7500, og har enkelte på ”lager”, så det er nok oplagt at få dem brugt også. Hvad lodning angår så har jeg prøveloddet på skinnelaskerne og det er jo helt uden problemer og kan gøres så det næste ikke ses. På de prøvelodninger har jeg anvendt 0,14 m2, - ved ikke om det er godt nok ? 

Flexsporet vil også kun blive brugt på helt lige spor netop af samme årsag.

 

Gert:  Jeg var klar over problemet med at lodde på rustfrit stål og der kom da også kun små runde lodde kugler ud af det som prellede af på skinnen, men det skulle lige prøves. Fremover – ikke mere lodning på rustfrit stål for mit vedkommende. 

Så er der det med knappenålene. Faktisk fik jeg gang i foreløbig to af mine 7 lokomotiver i går aftes efter jeg havde fiflet med nogle knappenåle, som du beskrev tidligere. Jeg løsnede en del af sporene og ”masserede” dem lidt, hvorefter jeg lagde knappenåle ned som du beskrev, og det har åbenbart haft en virkning. Der var kun et par enkelte steder hvor de hakkede, men det var tåleligt. Efter at jeg også har haft lavet et par ekstra midlertidige strømudtag har både min MZ og min MY kørt fint, så der er håb forude.

Knappenålene erstatter jeg nok også med kobbertråd.

Der bliver ikke tale om temperatursvingninger, så det vil jeg se bort fra, men interessant, at det er noget man tager højde for her. Gad vide hvor mange der egentlig har deres baner i rum med store temperatursvingninger ? Alt andet lige er der alligevel luft en hel del steder langs banen, så det får være som det er. 

Jeg har et Märklin lokomotiv, deres dampmaskine, så den kommer på i løbet af eftermiddagen. De andre loks jeg har er alle fra Roco, Heljan og Hobby Trade, men S maskinen har jeg dog ikke.

 

Erik, tak for udredning om a, så i og med jeg kun har korte sporstykker er det ikke noget at bekymre mig om vil jeg mene. Kan lige kort indskyde mht. længdeudvidelse – engang i midten af halvfjerdserne var jeg på Edwards basen i Calif. og en dag landede en SR 71 ( Blackbird ). Den blev kørt direkte i hangar hvor den skulle ”krympe” – så vidt jeg husker var det 5 inches ! Der er noget at tage højde for i konstruktionen.

Interessant det med modelbanens underbygning som jo næsten altid er af træ. Det er der nok ikke mange der har tænkt over. 

Indtil videre arbejder jeg mig frem mod i så vidt mulig omgang blot at skulle løsne sporene og så få kontrolleret samtlige samlinger og herefter få lagt ekstra strømudtag rundt på banen, så er jeg sikker på det kommer til at køre.

I samme nummer af Banen ( side 13 ) foreslås det for øvrigt, at man monterer en ekstra Hobby Trade slæbesko på sine loks ( Roco og Heljan )for at sikre sikkert strømoptag. Det var måske noget at overveje også ? 

De bedste hilsner,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

TBS skrev:
Gert:  Jeg var klar over problemet med at lodde på rustfrit stål og der kom da også kun små runde lodde kugler ud af det som prellede af på skinnen, men det skulle lige prøves. Fremover – ikke mere lodning på rustfrit stål for mit vedkommende. 

Jeg vil lige nævne hvad jeg desværre ikke fik gjort tidligere, flusmidlets betydning. Hvis loddefladerne ikke er fortinnet i forvejen, kan man generelt ikke lodde uden flus som renser og beskytter loddefladerne mod oxydation. Til lodning af rustfast stål kan man bruge loddevand, men med en mere agressiv flus (eks. med fosforsyre) går det nemmest. Husk afrensning bagefter.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Det glæder mig at du kunne mine råd.

Nu til dine lokomotiver. Roco maskinerne skulle ikke give problemer. Hobbytrade har den rigtige hjulafstand, men isolerede hjul. Det kan godt betale sig at købe et ekstra hjulsæt og så sætte hjulene sammen, så du får uisolerde hjul på i hvert fald et hjulpar per boggie. Damplokomotiver kan du ikke rigtig gøre noget ved. Hobbytrades slæbesko er ikke den bedste, så en udskiftning til en Märklin eller et Märklin slæbestykke vil gøre en stor forskel.

Heljans hjul er også isolerede og hjulafstanden er forkert. Desuden er Mx og My uden gummi. Jeg har sat et par Hobbytrade Mz-hjul på med gummi (tandhjulet passer), og det har så givet mig mulighed for at lave et par uisolerede hjulpar med rigtig hjulafstand. Slæbeskoen er skiftet til Märklin på Mx'eren og til Piko's lange slæbesko på My'eren.

Mo'eren skal have justeret hjulafstanden og vinder også ved at få et uisoleret hjulpar på hver boggie.

Det er lidt bøvlet, men er umagen værd.

Hilsen

Gert Smile  

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

Ret spændende læsning - da jeg også har tænkt på problemet med evt. spændingsfald på min kommende bane (ca. 2 x 20 meter + det løse). Har den almindelige trafo + en booster, da det er planen at der skal være en del trafik på banen Wink

Jeg kan så forstå at det i hvert fald er en god idé at tilføre supplerende ledninger for hver 2-3 meter (kører Märklin C-spor).

Jeg har også oplevet hakkende kørsel, men det lod mere til at skyldes for mange lokomotiver og for lidt power i sporene - lokene skiftedes til at køre i ryk; der var kamp om strømmen Laughing out loud

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

Lincoln skrev:
Jeg har også oplevet hakkende kørsel, men det lod mere til at skyldes for mange lokomotiver og for lidt power i sporene - lokene skiftedes til at køre i ryk; der var kamp om strømmen

Nej, det ytrer sig aldrig på den måde. Hvis spændingen falder pga. stor strøm, vil alle lokomotiver køre lidt langsommere ved analogdrift, ved digitaldrifft ser man kun forskellen hvis lokomotiverne kører med høj fart.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.