Jeg er i gang med en gennemgang af Rocomotion på min blog. Anden del handler om samspillet mellem computeren og trækkraften. Interesserede kan lægge vejen forbi bloggen med et klik på www-knappen herunder.
Jeg har skrevet en lille blogartikel om den interaktive sportavle, der er den grundlæggende brugerflade i Rocomotion. Klik på WWW-knappen herunder for at komme til bloggen.
Jeg har skrevet en lille blogartikel om den interaktive sportavle, der er den grundlæggende brugerflade i Rocomotion. Klik på WWW-knappen herunder for at komme til bloggen.M.v.h.Sundborg
Hej Sundborg
Det er et fint stykke arbejde du lægger for dagen. ærgerligt at der ikke kan kommenteres på dine artikler mere.
Jeg har føjet endnu et kapitel til gennemgangen af Rocomotions virkemåde, denne gang om inddelingen af sporplanen i blokke, der gør computeren - og dens modeljernbanebagmand - i stand til at følge, hvor hvert enkelt tog befinder sig på anlægget.
M.v.h.
Sundborg
0 kan lide
Skrevet af Knud den II Søndag d. 19/6/2011 - 10:30
Jeg har føjet endnu et kapitel til gennemgangen af Rocomotions virkemåde, denne gang om inddelingen af sporplanen i blokke, der gør computeren - og dens modeljernbanebagmand - i stand til at følge, hvor hvert enkelt tog befinder sig på anlægget. M.v.h.Sundborg
Er meget spændt på næste artikel, som berører en af mine hovedpiner, nemlig hvordan man får toget til at stoppe det rigtige sted på en skjult station.
Mvh. okhansen
__________________
H0 2 skinne Dansk Epoke III - IV Digital - Roco Z21 Rocrail via Digitrax PR3 Raspberry Pi med Rocrail 3D print og tegning
Jeg har føjet endnu et kapitel til gennemgangen af Rocomotions virkemåde, denne gang om inddelingen af sporplanen i blokke, der gør computeren - og dens modeljernbanebagmand - i stand til at følge, hvor hvert enkelt tog befinder sig på anlægget. M.v.h.Sundborg
Er meget spændt på næste artikel, som berører en af mine hovedpiner, nemlig hvordan man får toget til at stoppe det rigtige sted på en skjult station. Mvh. okhansen
Hej
Der ikke nogen forskel på en skjult station og synlig. Din bremse længde styrer du med bremse rampen. der er en skyder hvor du kan justere længden fra din Reedkontakt til det ønskede stoppested. jeg ved ikke hvor præcis det er i Rocomotion, da jeg bruger TrainController og her er stoppet meget præcist.
Jeg har føjet endnu et kapitel til gennemgangen af Rocomotions virkemåde, denne gang om inddelingen af sporplanen i blokke, der gør computeren - og dens modeljernbanebagmand - i stand til at følge, hvor hvert enkelt tog befinder sig på anlægget. M.v.h.Sundborg
Er meget spændt på næste artikel, som berører en af mine hovedpiner, nemlig hvordan man får toget til at stoppe det rigtige sted på en skjult station. Mvh. okhansen
HejDer ikke nogen forskel på en skjult station og synlig. Din bremse længde styrer du med bremse rampen. der er en skyder hvor du kan justere længden fra din Reedkontakt til det ønskede stoppested. jeg ved ikke hvor præcis det er i Rocomotion, da jeg bruger TrainController og her er stoppet meget præcist.
Hej Sundborg
Den er jeg med på, men jeg er lidt grøn generelt på dette område. Er medlem af en klub hvor vi i mange år alene har kørt med Lenz Digital på vores tog alene.
Det er hjemme hos mig selv jeg bevæger mig ud i, for mig, ukendt område, hvor jeg gerne vil digitalisere sporskifter, computerstyring.
Min drøm er en delvis automatisk computerstyring, men hvor jeg gerne selv vil betjene den største station. Jeg kender ikke endnu til tilbagemelding på sporbesættelse, men antager at det er et stykke isoleret spor, hvor tilbagemeldingsmodulet er tilsluttet?
Som sagt grøn, men nysgerrig, så du må rigtig gerne beskrive din næste blog, så en nybegynder som jeg ud i den digitale styring, kan forstå hvad det er der gør at toget automatisk stopper lige her.
Mvh. okhansen
__________________
H0 2 skinne Dansk Epoke III - IV Digital - Roco Z21 Rocrail via Digitrax PR3 Raspberry Pi med Rocrail 3D print og tegning
Jeg har føjet endnu et kapitel til gennemgangen af Rocomotions virkemåde, denne gang om inddelingen af sporplanen i blokke, der gør computeren - og dens modeljernbanebagmand - i stand til at følge, hvor hvert enkelt tog befinder sig på anlægget. M.v.h.Sundborg
Er meget spændt på næste artikel, som berører en af mine hovedpiner, nemlig hvordan man får toget til at stoppe det rigtige sted på en skjult station. Mvh. okhansen
HejDer ikke nogen forskel på en skjult station og synlig. Din bremse længde styrer du med bremse rampen. der er en skyder hvor du kan justere længden fra din Reedkontakt til det ønskede stoppested. jeg ved ikke hvor præcis det er i Rocomotion, da jeg bruger TrainController og her er stoppet meget præcist.
Hej SundborgDen er jeg med på, men jeg er lidt grøn generelt på dette område. Er medlem af en klub hvor vi i mange år alene har kørt med Lenz Digital på vores tog alene. Det er hjemme hos mig selv jeg bevæger mig ud i, for mig, ukendt område, hvor jeg gerne vil digitalisere sporskifter, computerstyring.Min drøm er en delvis automatisk computerstyring, men hvor jeg gerne selv vil betjene den største station. Jeg kender ikke endnu til tilbagemelding på sporbesættelse, men antager at det er et stykke isoleret spor, hvor tilbagemeldingsmodulet er tilsluttet? Som sagt grøn, men nysgerrig, så du må rigtig gerne beskrive din næste blog, så en nybegynder som jeg ud i den digitale styring, kan forstå hvad det er der gør at toget automatisk stopper lige her. Mvh. okhansen
Det kan siges kort, Rocomotion lægger op til at der bruges Reedrør og magneter. der monteres en magnet under hvert lok. Når loket passerer et Reedrør gives der en kontakt. Denne sendes videre til en tilbagemelder dekoder der igen sender info videre til centralen der igen sender info videre til Rocomotion. slut
I Rocomotion kan du så justere bremserampen.
Ps. jeg er ikke Sundborg, men han skriver sikkert videre ......
Jeg har føjet endnu et kapitel til gennemgangen af Rocomotions virkemåde, denne gang om inddelingen af sporplanen i blokke, der gør computeren - og dens modeljernbanebagmand - i stand til at følge, hvor hvert enkelt tog befinder sig på anlægget. M.v.h.Sundborg
Er meget spændt på næste artikel, som berører en af mine hovedpiner, nemlig hvordan man får toget til at stoppe det rigtige sted på en skjult station. Mvh. okhansen
HejDer ikke nogen forskel på en skjult station og synlig. Din bremse længde styrer du med bremse rampen. der er en skyder hvor du kan justere længden fra din Reedkontakt til det ønskede stoppested. jeg ved ikke hvor præcis det er i Rocomotion, da jeg bruger TrainController og her er stoppet meget præcist.
Hej SundborgDen er jeg med på, men jeg er lidt grøn generelt på dette område. Er medlem af en klub hvor vi i mange år alene har kørt med Lenz Digital på vores tog alene. Det er hjemme hos mig selv jeg bevæger mig ud i, for mig, ukendt område, hvor jeg gerne vil digitalisere sporskifter, computerstyring.Min drøm er en delvis automatisk computerstyring, men hvor jeg gerne selv vil betjene den største station. Jeg kender ikke endnu til tilbagemelding på sporbesættelse, men antager at det er et stykke isoleret spor, hvor tilbagemeldingsmodulet er tilsluttet? Som sagt grøn, men nysgerrig, så du må rigtig gerne beskrive din næste blog, så en nybegynder som jeg ud i den digitale styring, kan forstå hvad det er der gør at toget automatisk stopper lige her. Mvh. okhansen
Det kan siges kort, Rocomotion lægger op til at der bruges Reedrør og magneter. der monteres en magnet under hvert lok. Når loket passerer et Reedrør gives der en kontakt. Denne sendes videre til en tilbagemelder dekoder der igen sender info videre til centralen der igen sender info videre til Rocomotion. slut I Rocomotion kan du så justere bremserampen.Ps. jeg er ikke Sundborg, men han skriver sikkert videre ......
Sorry Møtrik
Alt for lidt nattesøvn og alt for meget arbejde.
Men er Reedrør og magneter ikke lige netop det, som alle snakker om at undgå?
Jeg har luret på nogle sporbesættelsesmoduler, som detekterer lokomotiv på modstanden, eller for den sags skyld en modstand på 1,2 k.ohm mellem akslerne på en vogn, og for mig at se, gøres det på en isoleret skinne (kun den ene side).
Der er stadig fuld power på, men tilbagemeldingsmodulet fortæller at sporet er besat. Hvis jeg har forstået dette rigtigt, kan alle lokomotiver så melde spor besat uden magneter, men alen på modstanden der måles mellem de to skinner.
Mvh. Okhansen
__________________
H0 2 skinne Dansk Epoke III - IV Digital - Roco Z21 Rocrail via Digitrax PR3 Raspberry Pi med Rocrail 3D print og tegning
Der er stadig fuld power på, men tilbagemeldingsmodulet fortæller at sporet er besat. Hvis jeg har forstået dette rigtigt, kan alle lokomotiver så melde spor besat uden magneter, men alen på modstanden der måles mellem de to skinner.
Ja og vognene kan også.
Og ved du hvad - det virker fint, jeg kører en bane på 15. år med det princip....
Der er stadig fuld power på, men tilbagemeldingsmodulet fortæller at sporet er besat. Hvis jeg har forstået dette rigtigt, kan alle lokomotiver så melde spor besat uden magneter, men alen på modstanden der måles mellem de to skinner.
Ja og vognene kan også.Og ved du hvad - det virker fint, jeg kører en bane på 15. år med det princip....Klaus
Jepper, jeg er ved at fedte med noget af det samme. Der hvor der kan være et problem, er når der ikke måles et forbrug, eksempelvis personvogne uden lys, og godsvogne der normalt heller ikke bruger strøm. ROCO laver nogle aksler, hvor der er indbygget en modstand. Det virker fremragende.
__________________
Med venlig hilsen John * * * * * * * * * * * * * HO på prøve (Roco Geoline) Medlem af DE5
Men er Reedrør og magneter ikke lige netop det, som alle snakker om at undgå?
Jeg har luret på nogle sporbesættelsesmoduler, som detekterer lokomotiv på modstanden, eller for den sags skyld en modstand på 1,2 k.ohm mellem akslerne på en vogn, og for mig at se, gøres det på en isoleret skinne (kun den ene side).
Der er stadig fuld power på, men tilbagemeldingsmodulet fortæller at sporet er besat. Hvis jeg har forstået dette rigtigt, kan alle lokomotiver så melde spor besat uden magneter, men alen på modstanden der måles mellem de to skinner.
Mvh. Okhansen[/quote]
Jo du har helt ret mht. reedrør og magneter. Det er ikke specielt super.
Hvis jeg var dig ville jeg også gå efter permanent kontakt. Jeg er dog ikke sikker på om Rocomotion tillader dannelse af togstammer.
Men selvfølgelig ville aksler med en vis modsand blive dedekteret. du vil dog ikke kunne se på skærnem hvor hvilke vogne står, blokken vil blot være besat. og igen tillader Rocotion ikke speciele regler for netop dette.
ja undskyld jeg lige bryder ind med et par spørgsmål
men jeg er også medet grøn på dette område
1 : de sporbesætmeldere der omtales - kan de ikke købes færdige og skal så "bare" tilsluttes ?
2: med hensyn til modstand i akslerne - når så spor og hjul bliver snavsede - hvad så ?
mange gange er det på skjulte spor man gerne vil kunne se om der er besat!
og der er det lidt sværere at komme til at rense - selvom man bør have rensetog
3 : med hensyn til at se hvilke vogne der står der - er det vel ikke så nødvendig
som at se hvor man nu har stillet sine maskiner -
men det kommer måske engang - når der er blevet udviklet dekoder eller hvad det nu skal være - der muliggør afkobling af vilkårlige vogne - har læst at der spekuleres i dette - og er da ikke nogen dårlig ide!
Der hvor der kan være et problem, er når der ikke måles et forbrug, eksempelvis personvogne uden lys, og godsvogne der normalt heller ikke bruger strøm. ROCO laver nogle aksler, hvor der er indbygget en modstand. Det virker fremragende.
Hvis du nu køber noget grafitlak og smører det hen over plasticbøsningen på hjulsættene, så fungerer det også ganske fint.
Hej3 : med hensyn til at se hvilke vogne der står der - er det vel ikke så nødvendig som at se hvor man nu har stillet sine maskiner - men det kommer måske engang - når der er blevet udviklet dekoder eller hvad det nu skal være - der muliggør afkobling af vilkårlige vogne - har læst at der spekuleres i dette - og er da ikke nogen dårlig ide!er DC kører og bruger Rocomed venlig hilsenhenning h087
Jeg ville nu ikke brugedet til at finde vogne rundt på anlægget (selvom man godt kunne det)
jeg ville hellere bruge det til at kunne give vognen nogle data såsom maks. hastighed og længde, måske også vægt. alt sammen for kunne give den mest realistiske kørsel.
og fordi togstammen vil have meget lettere at finde en blok den rent faktisk kan være i.
Hejja undskyld jeg lige bryder ind med et par spørgsmålmen jeg er også medet grøn på dette område1 : de sporbesætmeldere der omtales - kan de ikke købes færdige og skal så "bare" tilsluttes ?er DC kører og bruger Rocomed venlig hilsenhenning h087
Med den kan du f.eks. få en indikering af at et spor er optaget med lysdioder. Skal man kunne se det på computer, skal du have en ekstra "dims" på. Det er beskrivelsen af denne dims, jeg glæder mig til at Sundborg vil blogge om
Til forskel fra Sundborg, kører jeg med Digitrax, og vil benytte Rocrail som software, men principielt er det det samme som skal ske.
Mvh. OKHansen
__________________
H0 2 skinne Dansk Epoke III - IV Digital - Roco Z21 Rocrail via Digitrax PR3 Raspberry Pi med Rocrail 3D print og tegning
Der hvor der kan være et problem, er når der ikke måles et forbrug, eksempelvis personvogne uden lys, og godsvogne der normalt heller ikke bruger strøm. ROCO laver nogle aksler, hvor der er indbygget en modstand. Det virker fremragende.
Hvis du nu køber noget grafitlak og smører det hen over plasticbøsningen på hjulsættene, så fungerer det også ganske fint.Har lige gjort det på 20 tankvogne her til aften.Klaus
Hej Klaus.
Tak for tippet - det lyder unægtelig billigere
Det glæder jeg mig til at teste.
Til Jer andre der kommenterer i tråden:
Grunden til at jeg vil have alle vogne til at kunne besætte et spor, er for at sikre mig at den bageste vogn har fået numsen indenfor, bag et sporskifte, på min skjulte banegård, så andre tog kan passere bagom, uden at jeg skal samle resterne op på gulvet under anlægget
__________________
Med venlig hilsen John * * * * * * * * * * * * * HO på prøve (Roco Geoline) Medlem af DE5
Indtil flere brugere på dette forum kan bevidne at det virker.
Jeg vil godt bevidne det. Adskillige af mine vogne har det også.
Køber du grafitlakken på spraydåse, vil jeg foreslå, at du piller hjulene af vognen og påfører lakken langt væk fra vognkassen. Evt. sprøjter lidt lak i et bære og maler det på med en pensel. Det er så ærgerligt, hvis der skulle komme lak på selve vognen - det gør der nemt, hvis man hovedløst bare sprøjter løs. Vent også med at sætte hjulene på til lakken er helt tør, det tørrer heldigivs indenfor få minutter.
Du vil opleve, at lakken ikke altid dækker tilstrækkeligt, selvom det måske ser sådan ud, men så påfører du blot et ekstra lag. Det kan være svært at se, om forbindelserne er i orden. Men test, test, test og så virker det.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Beklager at jeg har været lidt længe om at kvittere for de venlige ord om den seneste Rocomotionartikel. Netop installationen af sensorer, der muliggør automatisk togkontrol – herunder hvordan togene bringes til at standse de rigtige steder som påpeget af Okhansen – bliver emnet for næste Rocomotion-artikel på bloggen. Møtrik har allerede givet den korte version af virkemåden med reed-kontakter og magneter, som Rocomotion kan bruge og som er den type kontakter, Roco selv sælger. ”Kan bruge” ikke ”skal bruge”, for Rocomotion kan også bruge sporbesatsensorer eller andre typer af kontakter. Selv bruger jeg både reed-kontakter og sporbesatsensorer og det vil jeg komme nærmere ind på næste gang. Jeg har ikke selv haft problemer med reed-kontakterne, der har den fordel, at de er lette at installere og ikke kræver isolering af en del af sporet, sådan som sporbesatsensorerne skal bruge. Som John H skriver laver Roco selv aksler med modstand til brug i forbindelse med sporbesatsensorer, og indlæggene om grafitlak tyder på at det også fungere, så der er en mulighed, jeg skal have prøvet.
For et par dage siden postede jeg endnu en artikel i serien om Rocomotion. Den handler om tilbagemeldemodulet, der er et afgørende bindeled mellem sensorene på anlægget og computeren. Selve sensorene må således vente til næste gang.
M.v.h.
Anders
0 kan lide
Skrevet af M.J. Sundborg Lørdag d. 29/10/2011 - 10:50
John_H
Ishøj
Indlæg: 39
Det er nemlig rigtig godt
Med venlig hilsen
John
* * * * * * * * * * * * *
HO på prøve (Roco Geoline)
Medlem af DE5
Nomisdk
IT
Indlæg: 229
Super artikler, glæder mig til de næste.
Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Jeg har skrevet en lille blogartikel om den interaktive sportavle, der er den grundlæggende brugerflade i Rocomotion. Klik på WWW-knappen herunder for at komme til bloggen.
M.v.h.
Sundborg
Møtrik
Indlæg: 619
Hej Sundborg
Det er et fint stykke arbejde du lægger for dagen. ærgerligt at der ikke kan kommenteres på dine artikler mere.
Venlig hilsen B. Ottens
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Jeg har føjet endnu et kapitel til gennemgangen af Rocomotions virkemåde, denne gang om inddelingen af sporplanen i blokke, der gør computeren - og dens modeljernbanebagmand - i stand til at følge, hvor hvert enkelt tog befinder sig på anlægget.
M.v.h.
Sundborg
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Har med glæde og begejstring fuldt med i din blog.
God gennemgang også for sådan en som mig der er lidt svag med computerstyring.
Bliv endelig ved.
Mvh
Knud
okhansen
Indlæg: 241
Er meget spændt på næste artikel, som berører en af mine hovedpiner, nemlig hvordan man får toget til at stoppe det rigtige sted på en skjult station.
Mvh. okhansen
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Roco Z21
Rocrail via Digitrax PR3
Raspberry Pi med Rocrail
3D print og tegning
Møtrik
Indlæg: 619
Hej
Der ikke nogen forskel på en skjult station og synlig. Din bremse længde styrer du med bremse rampen. der er en skyder hvor du kan justere længden fra din Reedkontakt til det ønskede stoppested. jeg ved ikke hvor præcis det er i Rocomotion, da jeg bruger TrainController og her er stoppet meget præcist.
okhansen
Indlæg: 241
Hej Sundborg
Den er jeg med på, men jeg er lidt grøn generelt på dette område. Er medlem af en klub hvor vi i mange år alene har kørt med Lenz Digital på vores tog alene.
Det er hjemme hos mig selv jeg bevæger mig ud i, for mig, ukendt område, hvor jeg gerne vil digitalisere sporskifter, computerstyring.
Min drøm er en delvis automatisk computerstyring, men hvor jeg gerne selv vil betjene den største station. Jeg kender ikke endnu til tilbagemelding på sporbesættelse, men antager at det er et stykke isoleret spor, hvor tilbagemeldingsmodulet er tilsluttet?
Som sagt grøn, men nysgerrig, så du må rigtig gerne beskrive din næste blog, så en nybegynder som jeg ud i den digitale styring, kan forstå hvad det er der gør at toget automatisk stopper lige her.
Mvh. okhansen
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Roco Z21
Rocrail via Digitrax PR3
Raspberry Pi med Rocrail
3D print og tegning
Møtrik
Indlæg: 619
Det kan siges kort, Rocomotion lægger op til at der bruges Reedrør og magneter. der monteres en magnet under hvert lok. Når loket passerer et Reedrør gives der en kontakt. Denne sendes videre til en tilbagemelder dekoder der igen sender info videre til centralen der igen sender info videre til Rocomotion. slut
I Rocomotion kan du så justere bremserampen.
Ps. jeg er ikke Sundborg, men han skriver sikkert videre ......
okhansen
Indlæg: 241
Sorry Møtrik
Alt for lidt nattesøvn og alt for meget arbejde.
Men er Reedrør og magneter ikke lige netop det, som alle snakker om at undgå?
Jeg har luret på nogle sporbesættelsesmoduler, som detekterer lokomotiv på modstanden, eller for den sags skyld en modstand på 1,2 k.ohm mellem akslerne på en vogn, og for mig at se, gøres det på en isoleret skinne (kun den ene side).
Der er stadig fuld power på, men tilbagemeldingsmodulet fortæller at sporet er besat. Hvis jeg har forstået dette rigtigt, kan alle lokomotiver så melde spor besat uden magneter, men alen på modstanden der måles mellem de to skinner.
Mvh. Okhansen
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Roco Z21
Rocrail via Digitrax PR3
Raspberry Pi med Rocrail
3D print og tegning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja og vognene kan også.
Og ved du hvad - det virker fint, jeg kører en bane på 15. år med det princip....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
John_H
Ishøj
Indlæg: 39
Jepper, jeg er ved at fedte med noget af det samme. Der hvor der kan være et problem, er når der ikke måles et forbrug, eksempelvis personvogne uden lys, og godsvogne der normalt heller ikke bruger strøm. ROCO laver nogle aksler, hvor der er indbygget en modstand. Det virker fremragende.
Med venlig hilsen
John
* * * * * * * * * * * * *
HO på prøve (Roco Geoline)
Medlem af DE5
Møtrik
Indlæg: 619
[/quote] Sorry Møtrik
Alt for lidt nattesøvn og alt for meget arbejde.
Men er Reedrør og magneter ikke lige netop det, som alle snakker om at undgå?
Jeg har luret på nogle sporbesættelsesmoduler, som detekterer lokomotiv på modstanden, eller for den sags skyld en modstand på 1,2 k.ohm mellem akslerne på en vogn, og for mig at se, gøres det på en isoleret skinne (kun den ene side).
Der er stadig fuld power på, men tilbagemeldingsmodulet fortæller at sporet er besat. Hvis jeg har forstået dette rigtigt, kan alle lokomotiver så melde spor besat uden magneter, men alen på modstanden der måles mellem de to skinner.
Mvh. Okhansen[/quote]
Jo du har helt ret mht. reedrør og magneter. Det er ikke specielt super.
Hvis jeg var dig ville jeg også gå efter permanent kontakt. Jeg er dog ikke sikker på om Rocomotion tillader dannelse af togstammer.
Men selvfølgelig ville aksler med en vis modsand blive dedekteret. du vil dog ikke kunne se på skærnem hvor hvilke vogne står, blokken vil blot være besat. og igen tillader Rocotion ikke speciele regler for netop dette.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
ja undskyld jeg lige bryder ind med et par spørgsmål
men jeg er også medet grøn på dette område
1 : de sporbesætmeldere der omtales - kan de ikke købes færdige og skal så "bare" tilsluttes ?
2: med hensyn til modstand i akslerne - når så spor og hjul bliver snavsede - hvad så ?
mange gange er det på skjulte spor man gerne vil kunne se om der er besat!
og der er det lidt sværere at komme til at rense - selvom man bør have rensetog
3 : med hensyn til at se hvilke vogne der står der - er det vel ikke så nødvendig
som at se hvor man nu har stillet sine maskiner -
men det kommer måske engang - når der er blevet udviklet dekoder eller hvad det nu skal være - der muliggør afkobling af vilkårlige vogne - har læst at der spekuleres i dette - og er da ikke nogen dårlig ide!
er DC kører og bruger Roco
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis du nu køber noget grafitlak og smører det hen over plasticbøsningen på hjulsættene, så fungerer det også ganske fint.
Har lige gjort det på 20 tankvogne her til aften.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Møtrik
Indlæg: 619
Jeg ville nu ikke brugedet til at finde vogne rundt på anlægget (selvom man godt kunne det)
jeg ville hellere bruge det til at kunne give vognen nogle data såsom maks. hastighed og længde, måske også vægt. alt sammen for kunne give den mest realistiske kørsel.
og fordi togstammen vil have meget lettere at finde en blok den rent faktisk kan være i.
okhansen
Indlæg: 241
Hej Henning
Du kan bruge denne:
http://abcmodeljernbane.dk/tilbehoer-30/bd4-quad-spor-optaget-detektor-7...
Med den kan du f.eks. få en indikering af at et spor er optaget med lysdioder. Skal man kunne se det på computer, skal du have en ekstra "dims" på. Det er beskrivelsen af denne dims, jeg glæder mig til at Sundborg vil blogge om
Til forskel fra Sundborg, kører jeg med Digitrax, og vil benytte Rocrail som software, men principielt er det det samme som skal ske.
Mvh. OKHansen
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Roco Z21
Rocrail via Digitrax PR3
Raspberry Pi med Rocrail
3D print og tegning
John_H
Ishøj
Indlæg: 39
Hej Klaus.
Tak for tippet - det lyder unægtelig billigere
Det glæder jeg mig til at teste.
Til Jer andre der kommenterer i tråden:
Grunden til at jeg vil have alle vogne til at kunne besætte et spor, er for at sikre mig at den bageste vogn har fået numsen indenfor, bag et sporskifte, på min skjulte banegård, så andre tog kan passere bagom, uden at jeg skal samle resterne op på gulvet under anlægget
Med venlig hilsen
John
* * * * * * * * * * * * *
HO på prøve (Roco Geoline)
Medlem af DE5
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Indtil flere brugere på dette forum kan bevidne at det virker.
De så nemlig min lille G 2000 (http://www.moppe.dk/mitog.html#G%202000) slæbe rundt med de 20 tankvogne (læs: 3 meter tankvogne) i onsdags.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg vil godt bevidne det. Adskillige af mine vogne har det også.
Køber du grafitlakken på spraydåse, vil jeg foreslå, at du piller hjulene af vognen og påfører lakken langt væk fra vognkassen. Evt. sprøjter lidt lak i et bære og maler det på med en pensel. Det er så ærgerligt, hvis der skulle komme lak på selve vognen - det gør der nemt, hvis man hovedløst bare sprøjter løs. Vent også med at sætte hjulene på til lakken er helt tør, det tørrer heldigivs indenfor få minutter.
Du vil opleve, at lakken ikke altid dækker tilstrækkeligt, selvom det måske ser sådan ud, men så påfører du blot et ekstra lag. Det kan være svært at se, om forbindelserne er i orden. Men test, test, test og så virker det.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Møtrik
Indlæg: 619
Nogen der har et link til grafiklakken?
speed180
Indlæg: 157
Davs.
Graphit 33
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item=80-216-77&to...
Stig
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Kære alle
Beklager at jeg har været lidt længe om at kvittere for de venlige ord om den seneste Rocomotionartikel. Netop installationen af sensorer, der muliggør automatisk togkontrol – herunder hvordan togene bringes til at standse de rigtige steder som påpeget af Okhansen – bliver emnet for næste Rocomotion-artikel på bloggen. Møtrik har allerede givet den korte version af virkemåden med reed-kontakter og magneter, som Rocomotion kan bruge og som er den type kontakter, Roco selv sælger. ”Kan bruge” ikke ”skal bruge”, for Rocomotion kan også bruge sporbesatsensorer eller andre typer af kontakter. Selv bruger jeg både reed-kontakter og sporbesatsensorer og det vil jeg komme nærmere ind på næste gang. Jeg har ikke selv haft problemer med reed-kontakterne, der har den fordel, at de er lette at installere og ikke kræver isolering af en del af sporet, sådan som sporbesatsensorerne skal bruge. Som John H skriver laver Roco selv aksler med modstand til brug i forbindelse med sporbesatsensorer, og indlæggene om grafitlak tyder på at det også fungere, så der er en mulighed, jeg skal have prøvet.
M.v.h.
Sundborg
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Kære alle
For et par dage siden postede jeg endnu en artikel i serien om Rocomotion. Den handler om tilbagemeldemodulet, der er et afgørende bindeled mellem sensorene på anlægget og computeren. Selve sensorene må således vente til næste gang.
M.v.h.
Anders
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Så nåede jeg frem til sensorerne i artikelserien om Rocomotion på bloggen www.sundborg.wordpress.com
M.v.h.
Sundborg