Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Fra analog til digital

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af lidt mere omkring digital H0 togbane i både 2 og 3 skins drift.

Hvad er det man kan med digital bane, som man ikke kan med analog?
Hvad kræver det for at ændre sin bane fra analog til digital?
Hvad kræver dte for at ændre tog fra analog til digital?
Hvordan med sine dreje skiver?
Hvad med sine sporskifte, hvis de skal være digitale, hvor de er styret via el-tryk-kontakt
Hvad vil det kræve for at kunne styre det via en PC?
Hvad skal man ellers være obs. på?
Hvad koster tingene til det?

Håber nogle kan hjælpe mig lidt med at blive kloger på digital verden.

Mvh Kim P

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Kimp skrev:

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af lidt mere omkring digital H0 togbane i både 2 og 3 skins drift.

Du får min mening om 2 skinne, da det er det eneste valg i spor N, og er identisk med spor H0

Kimp skrev:
Hvad er det man kan med digital bane, som man ikke kan med analog?

Det er ikke nødvendigt at isolere sporstrengene fra hinanden, ej heller nødvendigt med flere trafo´for at styre flere tog, styring af dine tog klares fra en controller.

Kimp skrev:
Hvad kræver det for at ændre sin bane fra analog til digital?

1 stk. Digitalstyring = Controller, digitalforstærker og strømforsyning til digitalforstærker, samt digitalisering af dine loks.

Kimp skrev:
Hvad kræver det for at ændre tog fra analog til digital?

En digital togdekoder i hvert tog, prisen varierer mellem 200-400 kr. pr stk. Dog har jeg set ESU lokpilot v.4.0 til 170,-kr. ved køb af 5 stk.

Kimp skrev:
Hvordan med sine dreje skiver?

Pas, jeg har ingen drejeskive. Du kan vel stadig styre drejeskiverne med den nuværende styring, jeg har en af markedets billigste digitale controllere, den kan kun styre tog og sporskifter. Det er da muligt at 4000-5500,- kr. versionerne af controllere også kan styre dine drejeskiver.

Kimp skrev:
Hvad med sine sporskifte, hvis de skal være digitale, hvor de er styret via el-tryk-kontakt.

Hvis du vil styre dine sporskifter via tryk-kontakt, er det da også muligt selvom dine tog kører digitalt, selve styringen af sporskiftemotoren, og styringen af dine tog er jo to separate "systemer". Men du kan da digitalisere styrigen af dine sporskifter, det kræver en/flere sporskiftedekoder hvortil der kan tilsluttes flere sporskifter, og så styrer du dine sporskifter via din controller.

Kimp skrev:
Hvad vil det kræve for at kunne styre det via en PC?

Pas, har ingen PC styring. Men der da mange gode tråde her i dette forum for både nybegyndere og eksperter, så prøv søgefunktionen på Sporskiftet.

Kimp skrev:
Hvad skal man ellers være obs. på?

Kan ikke lige komme på noget, men tag dig god tid til at afgøre om det skal være 2 eller 3 skinne. Igen kunne du bruge søefunktionen her på Sporskiftet, for der har været adskillige tråde om "pro and cons"

Kimp skrev:
Hvad koster tingene til det?

Jeg har nok markedets billigste controller, Roco/Fleischmann MultiMaus, og alt efter om du køber den i forbindelse med et startsæt, finder en fra et "adskilt" startsæt, eller køber enkelt delene, så svinger prisen fra 700-1400,- kr. Ellers er der "state of the art" controllerne til 4000-5500,- kr.

Kimp skrev:
Håber nogle kan hjælpe mig lidt med at blive kloger på digital verden.

Jeg er sikker på at du bliver klogere, for der vil sikkert komme flere "indspark" i denne tråd. Men emnet har været taget op i adskillige tråde tidligere, så prøv at finde nogen af dem, der er en del guldkorn at hente.

Kimp skrev:
Mvh Kim P

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

hvis jeg må komme med et lille råd. så hvis jeg skulle starte igen helt fra bunden med den viden jeg har idag og den er sådan set ikke stor da jeg skal lære meget endnu.

men som du nok lige har læst kan du starte ganske billige og er du ikke KUN efter dansk og det må være brugt så er der mange muligheder at hente på qxl.dk

men en ting jeg vil bede dig tænke meget over helt fra starten....

hvor stort skal det være.

hvorfor jeg beder dig tænker over det er i valg af crontroller da du kan få en ganske billig både til 2og 3 skinne.

men de er også meget begrænset i hvad de kan osv.

og har du tanken om at vil op i lidt støre anlæg med en del skifte spor signaler og en del lokomotiver så vil jeg kræftig anbefale dig at få dig en støre crontroller der bedre kan klare en sådan opgave.

om det så skal være 2 skinne eller 3 skinne drift må være helt op til dig selv der er en del fordele og ulæmper som du kan finde mange stede herinde og læse dig igennem og hurtig finde ud af "den evige slåskamp"

personligt ville jeg nok vælge 2 skinne og det siger jeg selv jeg har 3 skinne men det er noget med at de priser at gøre 3 skinne er en smule dyrer.

og med 2 skinne vil du have en del mere skinne martrale at vælge imellem 3 skinne er du begrænset en stor del. til marklin.

der er også en masse teknisk ting men at fortælle dig om det vil kun lyde som ren volapyk for dig som helt ny " bare rolig det kommer hurtig "

fordele med digitalt frem for analog er som skrevet lidt oppe du kan styre flere tog på samme tid uden at skulle dele dine skinner op men desvære skal du også bruge en masse dimser til at få det rigtig sjovt.

at kunne styre fra sin pc. her er det igen en del muligheder og har du valgt den store crontroler så vil du der igennem kunne kople din pc på ( ja der er nogle du ikke kan )

personligt bruger jeg open dcc som gør at jeg SKAL og kun kan styre fra min pc. fordelen er jeg har et stort overblik på hvad jeg har ude og køre jeg kan bruge min mobil telefon til at styre med også osv.

på skærmen har jeg en sporoversigt med skifte spor på som jeg så kan skifte ved at trykke på musen men jeg har da også de gamle tryk knapper og lamper.

det samme med signaler som jeg har fint styr på og det sjove med pc er hvor næmt det er at have block styring kort fortalt pc sører for de ikke køre sammen.

OPS he he ja hvad skal du være ops på. det er svært men køber du brugt så pas på der er alt for mange der mener at gammel model tog der har lagt på et loft i 20 år er rigtig mange penge værd ( HOLD DIG LANGT VÆK )

vælger du at køre digitalt så køb digitalt. ( ja du kan godt lave et analog lokomotiv om ) og ja det kan godt betale sig med nye ting

men et gammelt marklin lokomotiv fra 1960 komme bare ikke rigtig til at køre som en drøm uden at du skal poste en masse penge i dele i det og så kan du lige så godt købe nyt.

DOG har jeg selv opfyldt en gammel drenge drø, om de gamle santa  fe fra marklin årgang 1970 jeg har den kørende med fin jævnstrøms motor decoder og alt hvad hjærtet begær og det køre rigtig godt.

men kunne da også have haft købt nyt for samme pris men det var sjovt at bygge om.

stort råd mere... læs meget her på forummet der kan du finde mange gundkorn og jeg tror ikke der er mange der ikke vil hjælpe dig hvis du spør. en anden ting du kan overveje er at melde dig i en modelklub. det er helt sikkert du der kan få endnu mere hjælp og helt sikkert kikke med fingerne på model tog og her finde hvad du i virkeligheder ønsker dig af din kommende modelbane.

og finde du dig en klub kan det være en god ting at vente med at handle ind så du kan vælge samme system som i klubben og du vil måske også kunne finde nogle fede tilbud fra andre medlemmer som nok har en masse liggende de nok gerne vil sælge til rigtig priser.

 

håber du kan bruge lidt af min visdom dog skal du bare vide det er bare min mening og her inde finder du 1000 der vil modsige alt jeg har skrevet for der er mange måder og mange valg du kan og bør gøre.

og skal jeg være helt ærlig så hold dig for guds skyld langt væk fra denne hobby.

1 ønsker du at bruge 1000kr ender du med at bruge 2000.

mener du din bane skal fylde 1x2 m kommer den til at fylde 3x4m.

tror du at du kan bruge 1 time om dagen bruger du 3-4 osv osv

det stopper aldri der vil altid lige være den fine gods vogn du bare må eje.

lige den lille dims du bare ikke kan undværer.

lige det lokomotiv som...........  du har nok funder ud af det.

 

 

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Tror jeg har formuleret mig lidt forkert.

Min far og hans brødre har en temmelig stor togbane som står på loftet i det hus jeg bor i.
Der er både 2 og 3 skins drift bane som er bygget op i analog drift.

Jeg kører normalt fjernstyret biler hvor jeg bruger alt min tid på.
Men for at lave lidt sammen med mine børn som syntes at togbanen er sjov at kører med.
Så overvejer jeg at bruge mere tid på dette.

Derfor vil jeg gerne vide noget mere omkring digital drift, og hvad det koster.
For på 2 skins drift banen. Der er det nok +60 lokomotiver som så skal have digital dekoder i, samt der er 2 drejeskiver + rigtig mange elektriske sporskift.
Og på 3 skins drift banen. Der er der nok +25 lokomotiver som skal have digital dekoder i, samt 1 dreje skive + en del elektriske sporskifte.

Så jeg har ikke tænkt mig at skulle købe nogen skinner-toge-osv. da jeg har en komplet analog bane på +60m2

Men hvis man skal have digital. Så skal man fjerne alle de hjemmelavet trafoér osv. da alle skinner blot skal have konstant strøm i stedet for?

Nu nævner i klubber.
Hvor kan jeg finde ud af hvor der ligger klubber henne i landet?

Jeg har ikke selv styr på "Model tog bane" og ved ikke særlig meget omkring emnet.
Men håber at lære mere og blive kloger på tingene Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Kimp skrev:

Tror jeg har formuleret mig lidt forkert.

Min far og hans brødre har en temmelig stor togbane som står på loftet i det hus jeg bor i.
Der er både 2 og 3 skins drift bane som er bygget op i analog drift.

Jeg kører normalt fjernstyret biler hvor jeg bruger alt min tid på.
Men for at lave lidt sammen med mine børn som syntes at togbanen er sjov at kører med.
Så overvejer jeg at bruge mere tid på dette.

Derfor vil jeg gerne vide noget mere omkring digital drift, og hvad det koster.
For på 2 skins drift banen. Der er det nok +60 lokomotiver som så skal have digital dekoder i, samt der er 2 drejeskiver + rigtig mange elektriske sporskift.
Og på 3 skins drift banen. Der er der nok +25 lokomotiver som skal have digital dekoder i, samt 1 dreje skive + en del elektriske sporskifte.

Så jeg har ikke tænkt mig at skulle købe nogen skinner-toge-osv. da jeg har en komplet analog bane på +60m2

Ja man må sige at du allerede er godt i gang. De elektriske sporskifter behøver du jo ikke gøre noget ved i første omgang, dem kan du bare styre via dine styrepulte som normalt.

Kimp skrev:
Men hvis man skal have digital. Så skal man fjerne alle de hjemmelavet trafoér osv. da alle skinner blot skal have konstant strøm i stedet for?

Ja, digitalforstærkeren sender konstant 16 VAC ud i skinnenettet, lokomotivdekoderen genkender så sin "signatur", og de kommandoer der hører til denne "signatur" kør, brems, tænd lys etc. (dekoderen sørger for at motoren får DC i to skinne, og AC i tre skinne) Med så stor en bane skal du nok påregne et par digitalboostere, til anlægget også.

Men har du først taget skridtet mod digitalisering, er du nødt til at gå hele vejen, det er ikke muligt at køre med analoge tog på dine "digitaliserede skinner", samtidig med digitale tog.

Udover alt det andet som du skal tage stilling til, er du nødt til at finde ud af om det er muligt at få et fornuftigt resultat ud af at digitalisere jeres tog, som Brian skriver kan det være svært at få et fornuftigt resultat ud af alt for gammelt materiel. Desuden skal du som skrevet i Brian´indlæg, nok have en af de store controllere Smile

Så skriv lidt om det er to eller treskinne systemet du vil digitalisere, hvilket materiel det drejer sig om. Så er jeg næsten sikker på at der her på Sporskiftet, vil være nogen som har "hands on" erfaringer med lige præcis den type materiel, eller noget der ligner.

Kimp skrev:
Nu nævner i klubber.

Hvor kan jeg finde ud af hvor der ligger klubber henne i landet.

Skriv hvor du bor, så vil du hurtigt få nogle adresser tilsendt, der er mange Sporskiftere som er er medlemmer i en klub.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Kimp skrev:

Hvad koster tingene til det?

Står du og skal starte op eller har du noget i forvejen, er den billigste måde , at komme i gang med digital styret modeljernbane, at købe et startsæt.
I et startsæt får man meget for pengene, der vil også være et eller flere lokomotiver, så kan man komme til at køre med det samme.
Derefter kan man stille og roligt, når tid og økonomi tillader det, ombygge sine eksisterende lokomotiver til digitaldrift.
Lokomotiverne kan forsynes med dekodere med funktioner der kan aktiveres under kørslen, driftlyde, perronannoncering, ændring af lys, lys i førerkabine, røgaggreat på damplokomotiver, lys i vogne osv.

Om det skalvære 2-skinne eller 3-skinne gør ikke den store forskel. Skinner til 3-skinne er dyrere end til 2-skinne. Ved 3-skinne skal man ikke ikke købe ekstra elektronik til styring af vendesløjfer, sporbesatmelding er også enklere ved 3- skinne.
For nybegyndere er det nok lettere at forbinde 3-skinne frem for 2-skinne, men der er altid en eller flere venlige sjæle, der er parat med vejledninger og råd, så man kan komme i gang, enten man vælger det ene frem for det andet.

Er man fiks til elektronik, er der mange muligheder, for selv at bygge dekodere til styring af sporskifter, tilbagemeldinger, pc-interface mm.

Kimp skrev:

Styring via PC

For at kunne styre modeljernbanen fra en PC, skal der benyttes et interface mellem banen og PC, dertil skal bruges noget software til PC'en.
Der findes gratisprogrammer, der kan det nødvendige, til programmer som WinDigiPet, hvor alt næsten er muligt.

Om man skal vælge en PC løsning eller ej, afhænger af hvad man vil. Vil man køre hel- eller halvautomatisk er PC løsningen en mulighed.
Styring af kørslen automatisk, er dog også muligt fra bla. Märklin Centralstation og ESU's ECOS.

Valg af skala-størrelse og type afhænger i høj grad af hvad man vil. Vil man have mulighed, for at medbringe signe tog til kammerater og evt. til en klub, er det ligetil at vælge samme system.

Kontakt klubber i nærheden af din bopæl, gerne flere og få en snak med  dem,  inden du vælger system. Kan du ikke rigtig finde klubber i dit nærområde, kan du altid spørge herinde i forum, så vil der helt sikkert komme nogle på banen der kan hjælpe.

 

 

 

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Her er der et link til den lille togbane jeg har på loftet

http://www.rcgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=11413&ipc=46584

Og her lidt billeder fra dreje skive 1 på 2skins drift
http://www.rcgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=193

Og billeder fra dreje skive 2 på 2skins drift
http://www.rcgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=317

Jeg kommer fra Ringsted på sjælland.
Nogle der kan pegle nogle klubber her i nærheden?

Som nævnt har jeg både 2 og 3 skins drift.
Men kan forstå at man hvis man begynder på digtaliser, så kan man ikke køre med det som er analog imens.
Så med andre ord, så skal jeg have den helt store penge pung op, hvis jeg skal kunne køre med alt på den ene bane inden for en rimelig tid?

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Kim

så har du tre klubber i nærheden

 

Søndre Park i Ringsted og som kører 2 skinne og digitalt

http://www.jernbanearkiv.dk/spmjk/

Roskilde Modeljernbanforening som køre 3 skinne C skinne og både analog og digital

http://www.rmjf.dk/

Karlemosen Modeljernbane Klub i Ølby som kører 2 skinne og digitalt

http://www.kmk-ho87.dk/

 

mvh og et godt og bedre nytår og forsat god fornøjelse med den nye verden - modeltog

mvh

henning h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Kimp skrev:

Her er der et link til den lille togbane jeg har på loftet

http://www.rcgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=11413&ipc=46584

Og her lidt billeder fra dreje skive 1 på 2skins drift
http://www.rcgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=193

Og billeder fra dreje skive 2 på 2skins drift
http://www.rcgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=317

Jeg kommer fra Ringsted på sjælland.
Nogle der kan pegle nogle klubber her i nærheden?

Som nævnt har jeg både 2 og 3 skins drift.
Men kan forstå at man hvis man begynder på digtaliser, så kan man ikke køre med det som er analog imens.
Så med andre ord, så skal jeg have den helt store penge pung op, hvis jeg skal kunne køre med alt på den ene bane inden for en rimelig tid?

Ja hvis du vil køre digitalt på det ene anlæg med alt det materiel der hører til der, men jeg var jeg måske lidt uklar i mælet.

Du ændrer jo ikke noget ved dine skinner i den forstand. Jeg mente bare at du ikke kan køre både analog og digital på samme tid. Du kan jo bare fjerne digitalforstærkeren som strømforsyning, og sætte din analoge trafo til og så køre med de analoge tog.

De analoge tog kan ikke køre på den digitale bane, men en del lokomotivdekodere understøtter kørsel på analoge anlæg.

Men det er faktisk for mig at se en vanskelig operation du er ude i med så stort et anlæg, de fleste af os er startet småt, og har langsomt fundet ud af hvornår, det var nødvendigt med en booster eller flere. Digitalforstærkeren og boosterne hvis du skal have flere, forsyner hvert sit "skinnenet", og disse områder skal isoleres fra hinanden.

Det er da muligt at digitalisere en del af banen, og beholde resten som analogt anlæg. Det gøres ved at dele de to systemer, de skal isoleres fra hinanden med en strækning/neutralzone der er lig din længste toglængde. Denne neutralzone forsynes af et skillemodul tilsluttet den analoge trafo. Skal lige siges at dette fra min side er ren teori, jeg har aldrig hverken selv rørt ved denne løsning, ej heller set den brugt af andre. 

Jeg ved ikke hvor mange der bruger ovenstående løsning, men er der nogen, giver de forhåbentlig lyd fra sig, så du kan få en mere praktisk indsigt i hvordan funktionaliteten er.

Måske skulle du inden den store investering, blot finde et billigt digitalt startsæt. Lege lidt med det på spisebordet, blot for at få en fornemmelse af det digitale system. Så kunne du jo også prøve at digitalisere et af de "gamle" lokomotiver, for at se om du overhovedet gider binde an med den store opgave.

En test kørsel på et nyindkøbt startsæt, med et fabriksdigitaliseret og programmeret lokomotiv, giver med sikkerhed ikke samme frustrationer, som du sikkert vil komme ud for med det store anlæg. Ikke for at tage modet fra dig, men digitaltogkørsel kræver et excelent strømoptag, dvs., rene skinner og hjul for at sikre en stabil succesfuld oplevelse, dette er et absolut must. Sandsynligheden for at et ældre analogt anlæg har visse mangler i den retning er da tilstede.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Søndre Park Modeljernbane Klub

Oplysninger om klubben finder du her, det er en lukket klub, men derfor kan man jo godt gå på besøg (2-skinne h0)
http://www.dmju.dk/klubber/spmjk.htm

Togklubben 1:32
http://www.togklubben1til32.dk/Fusion/php-files/viewpage.php?page_id=7

Måske ikke lige i Ringsted men Roskilde Model Jernbane Forening 3-skinne
http://www.rmjf.dk/kontakt.aspx

Det var hvad jeg sådan lige kan komme på.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.077

PB  Blog

bqg skrev:

Søndre Park Modeljernbane Klub

Oplysninger om klubben finder du her, det er en lukket klub, men derfor kan man jo godt gå på besøg (2-skinne h0)
http://www.dmju.dk/klubber/spmjk.htm

Togklubben 1:32
http://www.togklubben1til32.dk/Fusion/php-files/viewpage.php?page_id=7

Måske ikke lige i Ringsted men Roskilde Model Jernbane Forening 3-skinne
http://www.rmjf.dk/kontakt.aspx

Det var hvad jeg sådan lige kan komme på.

 

Arhhhh Togklubben 1til 32, er måske ikke liiiige målgruppen med alt det materiel i 1:87... de kører jo med Spor1 1:32 (deraf navnet Big smile )

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

f1freakdk skrev:

Arhhhh Togklubben 1til 32, er måske ikke liiiige målgruppen med alt det materiel i 1:87... de kører jo med Spor1 1:32 (deraf navnet Big smile )

Nej det har du ret i, men det digitale fungerer ens. derfor kom den med da der ikke var andre i Ringsted.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Nu i nævner "booster"
Hvor mange meter togstrækning kan en styre enhed klare?
Og hvor mange meter skinner kan en "booster" klare?

Jeg vil meget gerne søge på forumet her.
Problemet er "blot" at jeg ikke ved hvad tingene hedder.
Ved størst set kun at der er noget der hedder Fleischmann og Märklin.

Så trods jeg har adgang til togbanen. Så ved jeg næsten intet om tingene.
Så har i nogle gode begynder link på dansk til at blive kloger?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Mht Boostere, er det ikke noget jeg umidelbart kan hjælpe dig med, men jeg er sikker på at man kan beregne sig frem til hvornår behovet opstår. Men som jeg skrev; man starter som ny, så opdager man at behovet opstår på et tidspunkt, og så indkøbes samt indsættes en booster.

Boostere indsættes hvis anlægget ofte kobles fra uden at der er sket en kortslutning, kortslutninger ved enten forkert forbundne ledningsforbindelser, eller som følge af afsporinger. Altså hvis anlægget kobles fra pga. for mange forbrugere, lokomotiver, vogne med lys etc.

Jeg planlægger et hjemme modulanlæg, der regner jeg med en booster pr. modul, hvilket sikkert er "overkill", men så slipper jeg for at spekulere mere over den del af projektet.

Som skrevet kan man sikkert beregne sig frem til hvornår behovet opstår, men det magter jeg ikke Smile Sværger mere til at afprøve systemets grænser Smile

 

Her er noget fra Sporskiftets Wiki

Her er en tråd, som jeg fandt ved at skrive digital i dette site´søgefelt. Prøv det, der kom adskillige tråde. 

Her er et par hjemmesider, som måske kan hjælpe dig videre.

Vildmedtog

Digitaltog

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Kimp skrev:
Nu i nævner "booster"
Hvor mange meter togstrækning kan en styre enhed klare?
Og hvor mange meter skinner kan en "booster" klare?

I tilknytning til styreenheden kobles en booster, og den er i mange tilfælde integreret i styreenheden. Boosteren sørger for at kommandoerne fra styreenheden, bliver indlejret i forsyningsspændingen til sporene. En booster er fuldstændig ligeglad med hvor mange meter spor den er tilkoblet. De fleste boostere kan, forenklet set, levere strøm til at du kan køre ca. ti lokomotiver samtidigt. Så snart du overstiger boosterens kapacitet (strøm målt i Ampere), er det nødvendigt at dele banen op i yderligere en strømkreds, og tilslutte en ny booster til den anden strømkreds.

Alt dette er forenklet set, og forhåbentligt forståeligt Smile

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Har prøvet at søge, og har læst rigtig mange timer på alle mulige ting.
Men de hjemmesider du linker til. Dem vil jeg lige nærstuder og gennemlæse et par gange.

Booster - Hvor meget forventer man de kan klare? Tænker på om det er 20meter skinner eller 50-100mete skinner?

Nu i en del af det jeg har læst hvor nye har skrevet.
Der skriver nye at de har nogle gamle skinner de gerne vil bruge. Men folk anbefaler dem at købe nye skinner da den nye type skulle køre bedre og mere jævnt.
Men her bliver jeg jo så lidt nervøs for om det overholdet er den digitale vej jeg skal gå med den bane jeg har nu?
For har ikke lyst, samt ikke mulighed for at udskifte skinnerne.

Har ogsåprøvet at søge på vedligeholdelse og rengøring.
Men har ikke rigtig kunne finde noget brugbart endnu, for mig.
Rensevogne og polerings vogne og så smøring af lokomotiverne.

Men hvis man kun ved man har et Big Boy tog, og ellers hverken kender mærker eller modellen på dem man har.
Hvordan skal man så gribe sagen an?

PS.
Jeg har skrevet til Roskilde Model jernbane klub, for at besøge dem. 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Okay på den måde.
Troede det kom an på hvor mange meter skinner der var.

Men det kommer altså and på hvor mange lokumotiver og vogne der skal kunne bruges på en gang (Amp forbruget)

Hvad med lys-signaler.
Er det "standardt" i styreboksen at den kan styre lys-signalerne også? Eller skal man have noget andet til dette?

Ang. sporskifte - Er det "standardt" i styreboksen?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 605

PB  Blog

Kimp skrev:

Har prøvet at søge, og har læst rigtig mange timer på alle mulige ting.
Men de hjemmesider du linker til. Dem vil jeg lige nærstuder og gennemlæse et par gange.

Booster - Hvor meget forventer man de kan klare? Tænker på om det er 20meter skinner eller 50-100mete skinner?

Typisk op til ti lokomotiver, skinnelængden betyder ikke noget i den sammenhæng. Der hvor skinnelængden betyder noget er hvor langt der er mellem hver tilslutningspunkt fra boosteren.

Kimp skrev:
Nu i en del af det jeg har læst hvor nye har skrevet.
Der skriver nye at de har nogle gamle skinner de gerne vil bruge. Men folk anbefaler dem at købe nye skinner da den nye type skulle køre bedre og mere jævnt.
Men her bliver jeg jo så lidt nervøs for om det overholdet er den digitale vej jeg skal gå med den bane jeg har nu?
For har ikke lyst, samt ikke mulighed for at udskifte skinnerne.

Det råd bliver ofte givet til folk der starter op helt fra ny og ikke til folk med eksisterende baner, eftersom nyt materiel kan have problemer med at køre på gamle skinner og så er det bedre at investere i nye skinner og undgå en masse bøvl.

Jeg ser ingen grund til at du skulle begynde at skifte skinnerne ud.

Kimp skrev:
Har ogsåprøvet at søge på vedligeholdelse og rengøring.
Men har ikke rigtig kunne finde noget brugbart endnu, for mig.
Rensevogne og polerings vogne og så smøring af lokomotiverne.

Du skal have et Roco viskelæder til rengøring af skinnerne.

Lokomotiverne skal smøres med en syrefri olie og typisk efter ca. 40 timers drift.

Begge dele kan fås i enhver modeltogsforretning.

Kimp skrev:
Men hvis man kun ved man har et Big Boy tog, og ellers hverken kender mærker eller modellen på dem man har.
Hvordan skal man så gribe sagen an?

Kig under bunden på dem, der skal producenten nok have trykt sit logo og hvis du er heldig er der også et produktnummer. Hvis originalkasserne er gemt, så vil det også stå på dem.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Hvor mange udgange har sådan en boster?
Eller man parralel forbinder blot udgangen til hver sektion som man nu syntes der er behov for?
Hvis man så er lidt finger snild. Så kunne man vel bygge banen om så den både er analog og digital?
Forstået på den måde at man enten kan tænde for det togbanen som digital eller som analog?

Nyt matriale på gamle skinner
Har faktisk lige kigget i kassen til det IC3 tog min farfar fik inden han døde.
Det har nemlig aldrig rigtig kunne køre, og nede i kassen står der at det faktisk kan have problem med at køre på gamle skinner.
Og har man prøblemet, så skal man kontakte forhandleren (Tror nok det blev købt i 1992 eller 1993)

Har du/i nogle link til butikker med modeltog?
Ham der lå i Næstved samt i Ringsted er jo lukket. Så kender ikke nogen lige pt.

Mærke og model
Nogle af togene af færdig købt, andre toge er fra byggesæt, og til sidst, så er der toge/lokumotiver som der er bygget ud fra billeder.
Men må lige kigge under bunden i morgen.
Er der nogle data base man kan søge i, hvis man har model nr.?

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Kimp skrev:

Hvor mange udgange har sådan en boster?
Eller man parralel forbinder blot udgangen til hver sektion som man nu syntes der er behov for?
Hvis man så er lidt finger snild. Så kunne man vel bygge banen om så den både er analog og digital?
Forstået på den måde at man enten kan tænde for det togbanen som digital eller som analog?

Boosteren har en udgang.
Der er i princippet ikke nogen forskel på hvordan skinnerne tilsluttes ved analog og digitaldrift.
Når en analog bane omlægges til digital, skal evt. støjdæmpningskondensatorer fjernes(er normalt placeret i tilslutningsskinnerne). Ellers forstyrrer de digitalsignalet.

Det mest almindelige er, at man har en kraftigere ledning 0.75/1.5/2.5 mm2 liggende under sporet, hvorfra skinnerne med mellemrum forsynes.
Størrelsen på mellemrummet varierer alt efter hvem der bygger, nogle for hver skinne, andre for hver 2-5 m (er nok mere normalt).

Digitale lokomotiver er mere følsomme over for dårlige forbindelser. Lyset blinker lidt i analog hvorefter toget fortsætter. Hvis en digitaldekoder mister forbindelsen, stopper toget og starter op på ny. Er der feks driftlyd på et diesellokomotiv og det mister forbindelsen, skal maskinen først startes inden kørslen genoptages.
Et analog lokomotiv kører med den hastighed som kørekontrollen er indstillet til, hvor de digitale starter og stoppe blødt.
Derfor er en god og stabil forbindelse en nødvendighed ved digitaldrift. Dette er også årsagen til at køreledninger oftest kun er til pynt på digitale baner.

Hvis man vil kunne køre både analog og digital, kræver det lidt planlægning.
En analog bane er normalt opdelt i sektioner, med hver sin regulator, hvor den digitale bane kun har behov for en styreenhed (flere kan tilsluttes).
På den analoge bane, styrer signaler togene direkte. Denne funktion ville man i givet fald enten skulle bibeholdes, eller ombygges så den er frakoblet under digital drift.
Hvis man bibeholder funktionen, skal der indbygges nogle modstande over kontakten i signalet, så digitaldekoderne stadig kan modtage informationer.
Kondensatorerne skal flyttes op til regulatorerne.
Der vil sikkert også være andre ting der skal tages højde for.
Det letteste vil nok være, at bibeholde en del af anlægget som analog og digitalisere resten.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Ang. forhandlere i dit område; Se dette link. http://www.sporskiftet.dk/wiki/danske-forhandlere
__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Med hensyn til Boosteren, den kan placeres hvor man finder det nødvendigt. Den skal blot tilsluttet et isoleret sporafsnit på udgangen, og have et digitalsignal på indgangen.
Ved 3-skinne skal man være opmærksom på at ikke alle boostere af ældre dato kan overføre mfx signaler.

I dit tilfælde, ville man nok placere en evt. booster i stedet for en eller flere regulatorer.
Min personlige holdning til Boostere er hellere flere små, frem for en stor. Dette af hensyn til kortslutning ved afsporinger hvor en stor booster kan lave brandsår på hjul og skinner.

Det er også vigtigt at have et ledningsnet til kørestrøm, der er dimensioneret så en kortslutning i fjerneste anlægningsdel registreres som en kortslutning, og ikke 'bare' som et stort forbrug.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Nu jeg har siddet og surfet rundt omkring.

Så kan jeg se at de skiftespor man køber. Der indsætter man enten et helt skiftespor som er digitalt, eller tilføjer en del til skiftesporet (af de nye typer skinner)
Men hvad gør man så hvis man har elektrisk skiftespor fra analog verden, og man vil have dem til digitale i stedet for?

Og ligeledes kan jeg se at lys-signaler er noget man kan købe færdiglavet.
Men dem som jeg har. De er alle håndlavet så de passer præcis dertil hvor de sidder.
Hvordan kan man digitaliser dem?

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Kimp skrev:

Men hvad gør man så hvis man har elektrisk skiftespor fra analog verden, og man vil have dem til digitale i stedet for?

Der er to muligheder:
Man kan indsætte en dekoder der typisk kan styre 4 stk sporskifter. Disse kan købes færdige, som byggesæt eller bygges selv.
Dekoderen indsættes mellem digitalcentralen og sporskiftet, dekoderen virker som en fjernbetjent kontakt, der kan styre sporskiftet.
For at digitalcentralen ved hvilket sporskifte der skal aktiveres, tildeles dekoderen en startadresse, hvilket bliver adressen på dekoderens udgang 1. De sidste 3 adresser tildeles automatisk fortløbende.
Dobbeltkrydssporskifter og trevejs sporskifter beslaglægger 2 udgange, og dermed 2 adresser.
Dekoderen kan feks være en märklin K83 eller en ESU switchpilot.

Det eksisterende sporskiftedrev erstattes af en servo. Servoen styres af en servodekoder.

Hvis der er noget du ønsker yderligere oplysninger om, så spørger du bare igen.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Kimp skrev:

Så kan jeg se at de skiftespor man køber. Der indsætter man enten et helt skiftespor som er digitalt, eller tilføjer en del til skiftesporet (af de nye typer skinner)

Det er rigtigt, at til märklins C-skinne, kan der købes en løs dekoder der monteres under sporskiftet.
Dekoderen tilsluttes med skå korte ledninger med stik.
Denne dekoder kan naturligvis også placeres under pladen, ledningerne skal så forlænges.
Det er dog en forholdsvis dyr løsning, hvis man har mange sporskifter.

1 sporskiftedekoder koster ca. 250,00 kr er dog set til ca 130,00 på tilbud hvor K83 dekoderen koster ca 280,00 kr.
Så brug af de løse dekodere er for märklins vedkommende ca 3 gange så dyrt.

Jeg formoder det forholder sig på samme vis med trix.

Det billigste bliver nok at benytte servoer, disse skal evt. have påbygget microswitch til styring af hjertestykket, ellers kan der benyttes nogle servodekodere med denne funktion indbygget.
Servoer er billige og meget stabile.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.716

PB

Et indspark i et anden tråd til Hans Kurt

Jeg kan se Du bruger K skinner, så mit spørgsmål er:

Bruger Du også servo'er til Dine sporskifter ?

Jeg vil bruge en analog styring af dem, så hvordan sker skiftet, for på en std. Märklin er det blot en impuls - Er det samme på Dine servo'er ( har taget det for givet at Du bruger dem .... ), eller skal de "føres helt i mål"

Er Dine servo'er indbygget med tilbagemelding til f. eks. sportavlen

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej Kim!

Her får du en link med svar på dine spørgsmål. http://www.digital-plus.de/e/digitalplus-analog-digital.php. Dog på engelsk men håber du kan læse det.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Jeg er desværre rigtig dårlig til engelsk Sad

Men jeg forstår desværre ikke helt det med sporskifte.
For lige nu funger det sådan at den for "noget" strøm, og så skifter sporskiftet.
Så der sidder jo en form for en motor i de elektriske sporskifte?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Kimp skrev:

Jeg er desværre rigtig dårlig til engelsk Sad

Men jeg forstår desværre ikke helt det med sporskifte.
For lige nu funger det sådan at den for "noget" strøm, og så skifter sporskiftet.
Så der sidder jo en form for en motor i de elektriske sporskifte

I de fleste sporskiftedrev er det en elektromagnet, der trækker skiftemekanismen.
En blødjernkerne, hvorom der er en spole. Når der løber strøm i spolen, dannes et magnetfelt der trækker i jernkernen.
Sporskiftedrev der drives af AC har altid en spole til hver retning.
Sporskiftedrev der drives af DC kan have en eller to spoler, ved en spole vendes strømmen hver gang der skiftes.

Sporskiftedrev til märklin har to spoler der drives af AC, den ene ende af hver spole er forbundet (gul ledning) og sættes til en lysudgang på transformeren.
De to blå ledninger føres gennem en trykkontakt til stel. Trykkontakten kan være enten manuelt betjent eller styres af en kontaktskinne.
Kontaktskinnen kan enten aktiveres af slæbeskoen, eller ved at hjulene danner forbindelse.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej Kim!

Trist med det engelske, det ville ellers havde været nemmere. Hvad med tysk?

De sporskifter der vises på dine billeder er forsynet med elektromagnetiske drev  som skifter når der kommer spænding på magnetspolen, eks. ved at du trykker på en knap på en sportavle eller lignende, det er ikke nødvendig at ændre på drevene til sporskifterne.
Ved digital drift skal der monteres en dekoder som overfører impulsen til drevene fra det digitale system når sporskifterne ønskes skiftet. For den sags skyld kan du bibeholde det analoge system til skifterne og forbinde det digitale system parallelt over.
Se vedhæftede filer.

Billede

Billede

 

 

 

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kimp

Sneslev (Ringsted)

Indlæg: 99

PB

Okay. Der er lidt at læse på og tænke på.
Takker for jeres viden.

Kunne i hjælpe mig med links til forskellige danske forum omkring modeltogbane?
Og evt. til et af de store udlandske forum?

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Stummis
Et stort tysk forum:
Stummis Modellbahnforum • Foren-Übersicht

Mötespåret
Et nyt svensk forum:
Mötesspåret.

MJ Forum
Norsk
Norsk MJ forum - Norsk MJ Forum

MJF Forum
Norsk
MJF Forum

DC Car
http://www.ciservice-ilchmann.de/forum_modellbahn/index.php?sid=41841110...

Svensk
Svenskt MJ-forum - Index

Svensk
Stinsen - Mötesplatsen för modellrallare, sedan 2007 - Index

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

Jeg kan ikke hjælpe desværre.

Men jeg ville bare takke for at I sætter jeres viden om digital togdrift ud så jeg kan læse med :)  Det er skønt, så jeg læser og labber det til mig. Skal selv have noget digitalt op at køre, og det er en smule volapyk for mig endnu må jeg sige.

__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

råd til det er find en modeltog klub tag ned i den og se om du ikke skal være medlem der lærer du en rigtig masse om digitalt og modeltog og jeg vil væde en helt ny d-maskine med lyd om du ikke også ville spare en masse penge i udstyr.

 

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togmanden

pensionist, Historiker i Flyver Hjemmeværnet ESK. 223

Nakskov

Indlæg: 120

PB  Hjemmeside

Kimp skrev:

Her er der et link til den lille togbane jeg har på loftet

http://www.rcgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=11413&ipc=46584

Og her lidt billeder fra dreje skive 1 på 2skins drift
http://www.rcgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=193

Og billeder fra dreje skive 2 på 2skins drift
http://www.rcgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=317

Jeg kommer fra Ringsted på sjælland.
Nogle der kan pegle nogle klubber her i nærheden?

Som nævnt har jeg både 2 og 3 skins drift.
Men kan forstå at man hvis man begynder på digtaliser, så kan man ikke køre med det som er analog imens.
Så med andre ord, så skal jeg have den helt store penge pung op, hvis jeg skal kunne køre med alt på den ene bane inden for en rimelig tid?

 

Ja Du har helt ret, du skal have den store pung op, hvis du vil digitalisere din bane, en sporskifte dekoder koster mellem 100 - 400 kr. pr. stk, men nogle af dem kan så styre op til 4 skiftespor, og en lokomotiv dekoder koster fra 200 kr. og op efter, alt efter hvad den skulde kunne, et digital styresystem kan fåes for ca. 2000 kr (Brugt) og op efter, dine trafoer kan du saktens bruge , men kun som strøm kilde til den digitale enhed.

 

Da din bane er så stor som beskrevet SKAL du bruge boosters, her skal du isolerer noge skinne afsnit og sætte en booster ind, denne skal være i direkte kontakt med din kontrol enhed, jeg har lagt et billede af min bane's ledningsnet her. så får du en ide om hverdan det kan laves. Big smile

Billede

 

__________________

Togmanden

Nakskov

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 272

PB  Hjemmeside

en simpel søgning på "togklub ringsted" hos onkel Google gav følgende link:

http://www.dmju.dk/klubber/klubber.htm

og i tips-teksten kunne man læse Sdr. Park Modeljernbane klub og kantakt navn og telefonnummer Smile

 

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.