Picture

Pyotr

Horsens

Indlæg: 6

PB

CS3+ og ANALOG styring af Märklin/Fleischmann drejeskive.

Jeg har en ældre Märklin/Fleischmann drejeskive (7286), som virker udmærket, og den skal naturligvis have en central placering på mit anlæg, som jeg styrer via Märklin's CS3+.

Jeg vil gerne "nøjes" med at styre drejeskiven analogt, vha. den gamle dreejkontrol, men hvordan får jeg den forbundet strømmæssigt korrekt, således jeg stadig har det digitale kørestrømssignal til styringen af lokomotiverne, når de kører hen over drejeskiven?

Jeg kan sagtens tislutte drejeskiven på den normale/oprindelige måde via en alm. trafo, men derved får jeg ikke kørestrøm i sporet på drejeskiven. 

Er der nogen der ligger inde med et diagram, der viser tilslutningen, og evt. nødvendige ekstra dele, for at få den korrekte tilslutning til en CS3+?

Pft.

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 74

PB

Hej Peter..

Er der ikke et printkort i bunden af drejeskiven??

Hvis ja: Der er 3 tilslutninger til 'pulten' (1,2 og3) samt 'B' '0' og'0'.. Hvor 'B' er midterleder og de 2 '0' er skinnerne..

Hvis nej: Der går et kabel med 6 ledere: Blå, grøn, gul, orange, rød, brun... tilslutning (TS) 1 er blå, TS 2 er grøn, TS 3 er rød, TS 'B' er gul, TS '0' er brun og orange..

Håber at dette hjælper dig videre...

 

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
Like 0 kan lide
Top

Picture

Pyotr

Horsens

Indlæg: 6

PB

Hej TrainMad,

Kan umiddelbart ikke se et printkort, men da ledningerne, der går fra drejeskivens bund svarer til din beskrivelse under "JA", må der vel være et printkort.

Spørgsmålet er dog stadig, hvordan forbinder jeg så drejeskiven korrekt til min CS3+, således jeg bevarer kørestrømmen i drejeskiven, og således jeg via den oprindelige/medfølgende drejekontrol kan styre skiven, uden at skabe kortslutning?

Mvh.

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 74

PB

Pyotr skrev:

Hej TrainMad,

Kan umiddelbart ikke se et printkort, men da ledningerne, der går fra drejeskivens bund svarer til din beskrivelse under "JA", må der vel være et printkort.

Spørgsmålet er dog stadig, hvordan forbinder jeg så drejeskiven korrekt til min CS3+, således jeg bevarer kørestrømmen i drejeskiven, og således jeg via den oprindelige/medfølgende drejekontrol kan styre skiven, uden at skabe kortslutning?

Mvh.

Peter

Ok.. Jeg prøver igen:

Hvis der KUN er et kabel med 6 ledere:

 Blå, grøn, gul, orange, rød, brun... tilslutning (TS) 1 er blå, TS 2 er grøn, TS 3 er rød, TS 'B' er gul, TS '0' er brun og orange..

Du gør således: Blå, grøn og rød ledning, tilslutter din styring af drejeskiven. Boksen til styring af drejeskiven, skal du huske at give 16V ac.. Ikke tilslutte den til Cs3+'eren..

Gul sætter du til RØD udgang fra Cs3+'eren, brun og orange sætter du til BRUN udgang på Cs3+'eren..

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
Like 0 kan lide
Top

Picture

Pyotr

Horsens

Indlæg: 6

PB

Hej TrainMad,

Alle forbindelser fra drejeskive og styreenhed er korrekte, ihvertfald fsva. den analoge tilslutning til en 16V trafo (det er din tidligere løsning MED printkortet, ej det 6-ledede kabel), og jeg får også kørestrøm i drejeskiven, men mun, når sporet står lige ud for tilkørselssporet. Så snart jeg drejer skiven til en anden position, mister jeg kørestrømmen...

Giver den forklaring mening? Jeg har altså stadig kun tilsluttet drejeskiven til en "analog" strømkilde (ikke via CS3+), og den bliver derfor fodret med kørestrømmen, som CS3+ leverer til hele anlægget - og den strøm forsvinder, når skiven drejes.

I øvrigt oplever jeg at drejeskiven ikke flytter sig, hver gang jeg aktiverer et "drej" på styreenheden - den sender godt nok en impuls til skiven, men skiven flytter sig meget modvilligt, hvis overhovedet - kan det mon være en del af forklaringen?

Mvh.

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 74

PB

Hej Igen Peter..

Det kunne tyde på at du skal have renset de ledende ringe der sidder i selve graven, under broen.. Og evt have rettet 'fingrene' der sidder på undersiden af broen, og rører ved de ledende ringe...

Men.. Du er sikker på at du har tilsluttet 'B' og '0' til kablet/printet, og du er sikker på at der er forbindelse??

Hvis du er sikker på dette skal skiven løftes ud af graven, og ovenstående checkes/rensen...

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.