Jeg har en ældre Märklin/Fleischmann drejeskive (7286), som virker udmærket, og den skal naturligvis have en central placering på mit anlæg, som jeg styrer via Märklin's CS3+.
Jeg vil gerne "nøjes" med at styre drejeskiven analogt, vha. den gamle dreejkontrol, men hvordan får jeg den forbundet strømmæssigt korrekt, således jeg stadig har det digitale kørestrømssignal til styringen af lokomotiverne, når de kører hen over drejeskiven?
Jeg kan sagtens tislutte drejeskiven på den normale/oprindelige måde via en alm. trafo, men derved får jeg ikke kørestrøm i sporet på drejeskiven.
Er der nogen der ligger inde med et diagram, der viser tilslutningen, og evt. nødvendige ekstra dele, for at få den korrekte tilslutning til en CS3+?
Pft.
Peter
trainmad
Indlæg: 162
Hej Peter..
Er der ikke et printkort i bunden af drejeskiven??
Hvis ja: Der er 3 tilslutninger til 'pulten' (1,2 og3) samt 'B' '0' og'0'.. Hvor 'B' er midterleder og de 2 '0' er skinnerne..
Hvis nej: Der går et kabel med 6 ledere: Blå, grøn, gul, orange, rød, brun... tilslutning (TS) 1 er blå, TS 2 er grøn, TS 3 er rød, TS 'B' er gul, TS '0' er brun og orange..
Håber at dette hjælper dig videre...
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Pyotr
Horsens
Indlæg: 20
Hej TrainMad,
Kan umiddelbart ikke se et printkort, men da ledningerne, der går fra drejeskivens bund svarer til din beskrivelse under "JA", må der vel være et printkort.
Spørgsmålet er dog stadig, hvordan forbinder jeg så drejeskiven korrekt til min CS3+, således jeg bevarer kørestrømmen i drejeskiven, og således jeg via den oprindelige/medfølgende drejekontrol kan styre skiven, uden at skabe kortslutning?
Mvh.
Peter
trainmad
Indlæg: 162
Hej TrainMad,
Kan umiddelbart ikke se et printkort, men da ledningerne, der går fra drejeskivens bund svarer til din beskrivelse under "JA", må der vel være et printkort.
Spørgsmålet er dog stadig, hvordan forbinder jeg så drejeskiven korrekt til min CS3+, således jeg bevarer kørestrømmen i drejeskiven, og således jeg via den oprindelige/medfølgende drejekontrol kan styre skiven, uden at skabe kortslutning?
Mvh.
Peter
Ok.. Jeg prøver igen:
Hvis der KUN er et kabel med 6 ledere:
Blå, grøn, gul, orange, rød, brun... tilslutning (TS) 1 er blå, TS 2 er grøn, TS 3 er rød, TS 'B' er gul, TS '0' er brun og orange..
Du gør således: Blå, grøn og rød ledning, tilslutter din styring af drejeskiven. Boksen til styring af drejeskiven, skal du huske at give 16V ac.. Ikke tilslutte den til Cs3+'eren..
Gul sætter du til RØD udgang fra Cs3+'eren, brun og orange sætter du til BRUN udgang på Cs3+'eren..
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Pyotr
Horsens
Indlæg: 20
Hej TrainMad,
Alle forbindelser fra drejeskive og styreenhed er korrekte, ihvertfald fsva. den analoge tilslutning til en 16V trafo (det er din tidligere løsning MED printkortet, ej det 6-ledede kabel), og jeg får også kørestrøm i drejeskiven, men mun, når sporet står lige ud for tilkørselssporet. Så snart jeg drejer skiven til en anden position, mister jeg kørestrømmen...
Giver den forklaring mening? Jeg har altså stadig kun tilsluttet drejeskiven til en "analog" strømkilde (ikke via CS3+), og den bliver derfor fodret med kørestrømmen, som CS3+ leverer til hele anlægget - og den strøm forsvinder, når skiven drejes.
I øvrigt oplever jeg at drejeskiven ikke flytter sig, hver gang jeg aktiverer et "drej" på styreenheden - den sender godt nok en impuls til skiven, men skiven flytter sig meget modvilligt, hvis overhovedet - kan det mon være en del af forklaringen?
Mvh.
Peter
trainmad
Indlæg: 162
Hej Igen Peter..
Det kunne tyde på at du skal have renset de ledende ringe der sidder i selve graven, under broen.. Og evt have rettet 'fingrene' der sidder på undersiden af broen, og rører ved de ledende ringe...
Men.. Du er sikker på at du har tilsluttet 'B' og '0' til kablet/printet, og du er sikker på at der er forbindelse??
Hvis du er sikker på dette skal skiven løftes ud af graven, og ovenstående checkes/rensen...
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Pyotr
Horsens
Indlæg: 20
Hej Trainmad,
Har haft hele drejebroen oppe af graven, renset og efterset samtlige metalringe og "fingre" - der er fin kontakt, men det er stadig som om drejeskiven skal "varmes op", for når jeg starter anlægget op, kører den stadig noget hakkende, men efter nogen tid, gerne et par fulde omgange kører den nærmest perfekt og standser korrekt ud for hvert spor.
Men, udfordringen består: Hvordan sikrer jeg kørestrøm i de tilsluttede spor, når broen står ud for dem? Broen mister stadig kørestrømmen, når den bevæger sig væk fra det spor, der løber til drejeskiven fra resten af anlægget...
Mvh.
Peter
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej Trainmad,
Har haft hele drejebroen oppe af graven, renset og efterset samtlige metalringe og "fingre" - der er fin kontakt, men det er stadig som om drejeskiven skal "varmes op", for når jeg starter anlægget op, kører den stadig noget hakkende, men efter nogen tid, gerne et par fulde omgange kører den nærmest perfekt og standser korrekt ud for hvert spor.
Men, udfordringen består: Hvordan sikrer jeg kørestrøm i de tilsluttede spor, når broen står ud for dem? Broen mister stadig kørestrømmen, når den bevæger sig væk fra det spor, der løber til drejeskiven fra resten af anlægget...
Mvh.
Peter
De enkelte spor (dem der er i en evt remise) skal have stømtilslutning til hvert enkelt spor.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Jeg vil foreslå dig, at du isolerer ( også midterlederen ) alle de skinner, som er tilsluttet til skiven, og så sørger du for strøm til dem fra samme forsyning, der giver strøm til broen.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Hej alle,
Tillad mig at blande mig lidt i tråden.
Peter: jeg tror at et foto af din drejeskive set fra undersiden kunne være med til bedre at forstå dit elektriske problem.
Jørgen Steff: kan du uddybe lidt, hvad fidusen er ved at isolere kørestrømmen i bro og depotspor fra hinanden - og så desuden forbinde dem til samme energikilde? Jeg kan ikke helt se formål.
Mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Erfaring med min skive er, at når skiven roterede, så kom kortslutninger ( sikkert ramte skiven de forkerte flige ) ......
Så det er derfor, at jeg har foreslået en total isolering fra tilkørselskinerne ( 7287 ).
Det blev foreslået mig på Baneforum, men mine ledninger er klippet / hænger og isoleringerne er ikke kommet på plads.
Min "drøm" var at nogle lok. kunne stå med lys på, men jeg måtte klippe ledningerne.
Men vi har besluttet, at vi bygger og laver landskaber med solens retning ( skinnelegemet er OK, og hvis det er rent nok, behøver vi ikke sætte busser ind ), og det er kun med særlige problemer, at vi går baglæns eller laver et hop fremad .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
trainmad
Indlæg: 162
Erfaring med min skive er, at når skiven roterede, så kom kortslutninger ( sikkert ramte skiven de forkerte flige ) ......
Hej Alle..
Jeg synes at det mest rigtige man kan gøre er:
Under hver skinne på broen (4 steder) sidder der en lille flig til at overføre STEL til skinnen, disse klippes af, da de kan lave kortslutning på midter lederen i tilkørselskinnen.
Under HVERT spor loddes 3 ledinger STEL/MIDTERLEDER/STEL, som forbindes til CENTRAL el. BOOSTER, under skiven monteres de tre ledninger STEL/MIDTERLEDER/STEL, så broen får strøm fra CENTRAL el. BOOSTER..
Fordele: Strøm på bro og alle spor
Ulempe: kan give stort strømforbrug.
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Erfaring med min skive er, at når skiven roterede, så kom kortslutninger ( sikkert ramte skiven de forkerte flige ) ......
Hej Alle..
Jeg synes at det mest rigtige man kan gøre er:
Under hver skinne på broen (4 steder) sidder der en lille flig til at overføre STEL til skinnen, disse klippes af, da de kan lave kortslutning på midter lederen i tilkørselskinnen.
Under HVERT spor loddes 3 ledinger STEL/MIDTERLEDER/STEL, som forbindes til CENTRAL el. BOOSTER, under skiven monteres de tre ledninger STEL/MIDTERLEDER/STEL, så broen får strøm fra CENTRAL el. BOOSTER..
Fordele: Strøm på bro og alle spor
Ulempe: kan give stort strømforbrug.
Præcis - sådan har jeg også gjort. Strømforbrug er jo afhængigt af hvor mange lokomotiver der står med lyd/lys/røg...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Hvorfor nu klippe ( ødelægge ) drejeskiven .......
Alle skinnerne skal vel op for at lodde et par ledninger på, og så er det blot at isolere de enkelte spor fra drejeskiven.
Når/hvis jeg kommer til det, så bliver det sådan hos J&B Rail !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Hej Jørgen,
Nu er jeg lidt nysgerrig. Præcist hvor, vil du indsætte isolationerne? Mellem tilslutningsstykke 7287 og resten af depotsporet?
Og undskyld til Peter for at tråden nu fjerner sig fra det oprindelige spørgsmål.
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Hver spor der stråler ud til remiser & den slags, skal alle isoleres mellem tilslutningsstykket/7287 og skinnen.
Går ud fra, at man er fortsat med K skinner, og så skal der bruges 2 isolerede lasker ( Fleichmann ) & plastikdimsen ( 7522 ), hvis man ikke vil skære væk i stedet.
Og hvis man gør dette, kan man vel også anvende en anden strømforsyning/booster til de skinner, hvis lys & lyd trækker for meget strøm.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Hej igen,
Tak for forklaringen, men jeg må tilstå, at jeg synes det er et knapt så godt råd du der har fået på Baneforum. At skiven kortslutter når den drejer og om der er "energiforsyning" nok til at forsyne parkerede loks, er som jeg ser det, 2 vidt forskellige ting. Og at indføre et totalt dødt skinnestykke (7287) i hvert depotspor på 5-6 cm tror jeg du vil fortryde bittert.
Derfor er jeg enig med Trainmad og Steen om løsningen på problemet. Klip om nødvendigt laskerne på broen og forsyn hvert sidespor, evt. via booster.
Mvh
Niels
Og nok engang undskyld til Peter for at stjæle tråden.
http://www.niels-modeltog.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Niels / Jeg tror, du blander de forskellige indlæg sammen ......
Jeg taler jo for, at fligene skal forblive intakte, og de dermed lave forbindelse til overgangsstykket, som skal anvendes, når skiven har nået sit bestemmelsted !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Njah, jeg mener at have forstået din ide. Men jeg synes stadig det strider mod gængse principper om hvor "skillefladerne" bør lægges. Såfremt du agtede at anvende din ene skinnestreng som tilbagemeldekontakt, ville det f. eks. gå galt. Dette i og med, at det ikke kunne detekteres om et lok var placeret helt på drejeskivebroen eller delvist inde på "sikker grund."
Men lad os endelig i forum få høre, hvad resultat du ender op med, når det hele en gang er forbundet.
Mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
trainmad
Indlæg: 162
Hver spor der stråler ud til remiser & den slags, skal alle isoleres mellem tilslutningsstykket/7287 og skinnen.
Går ud fra, at man er fortsat med K skinner, og så skal der bruges 2 isolerede lasker ( Fleichmann ) & plastikdimsen ( 7522 ), hvis man ikke vil skære væk i stedet.
Og hvis man gør dette, kan man vel også anvende en anden strømforsyning/booster til de skinner, hvis lys & lyd trækker for meget strøm.
Hmm.. Jeg kan ikke helt forstå hvad fordelen skulle være ved dette arrangement, kan kan klart se de ulemper, der, i min verden, VIL komme:
1: På et tidspunkt vil de 4 stk kontakt-flige på broens ender, ikke lave ordentlig forbindelse, og så har man et lok der står i mellemstykket, og ikke kan komme hverken frem eller tilbage..
2: På et andet tidspunkt vil dimsen til midterlederen heller ikke lave ordentlig forbindelse, og så har man et lok der står i mellemstykket, og ikke kan komme hverken frem eller tilbage..
3: Ved at isolere broen og tilslutningsstykket fra de resterende spor, får man brug for en hulens masse isoleringer, som dels koster penge, dels kan skabe ballade..
Hvis man derimod isolerer HELE remiseomsrådet fra resten og fjerner fligene, kan HELE området køre på sin egen booster, og man undgår yderligere problemer/udfordinger...
Jeg har lavet 4-5 drejeskiver i min tid på denne måde, og ALDRIG haft problemer, men kender et par stykker der lavede det anderledes, og ikke fjernede fligene, og de oplevede problemer med tiden..
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Njah, jeg mener at have forstået din ide. Men jeg synes stadig det strider mod gængse principper om hvor "skillefladerne" bør lægges. Såfremt du agtede at anvende din ene skinnestreng som tilbagemeldekontakt, ville det f. eks. gå galt. Dette i og med, at det ikke kunne detekteres om et lok var placeret helt på drejeskivebroen eller delvist inde på "sikker grund."
Men lad os endelig i forum få høre, hvad resultat du ender op med, når det hele en gang er forbundet.
Mvh
Niels
Der er i remiseområdet ikke noget med tilbagemeldingen i vores verden, for alle lok. på vores bane bliver styret direkte af dem, der leger, men det er kun på stationerne.
Medens der er blokkørsel mellem de 3 stationer + 2 skyggebanegårde med styrende signaler ved hver indkørsel.
De er igen er overdraget til "de legende menneske", at tillade en togstamme at komme ind på en af stationerne, og ved rødt bliver et tog, som følger bagefter stoppet ( domino effekt ).
Det kan sikkert blive styret på en mere effektiv måde med anvendelse af xxxxx, men vi vil lege med en CS2 + et par iPad'er, når der flere .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Pyotr
Horsens
Indlæg: 20
Mange tak for de mange indspark som mit indlæg har afstedkommet, også til jer, som har "kapret" tråden - i dette tilfælde synes jeg faktisk det er helt fint, for det er stadig en meget sober debat, også selvom jeg ikke er helt sikker på at jeg har fået besvaret mit oprindelige spørgsmål (ihvertfald ikke direkte).
Først; jeg ønsker at styre min 7286 analogt, da jeg ikke vil investere i dekoderen dertil endnu - jeg er stadig ret ny i forhold til digitalisering, og automatiseret kørsel, med alt, hvad dertil hører, ligger meget langt ude i fremtiden (jeg er stadig ved at bygge selve banen, kun ca. halvdelen af mine sporskifter er forbundet via M83'ere til min CS3+ - og resten skal lige kobles på inden jeg fortsætter med alt muligt andet (og sådan nogle M83 koster altså...). Så er der også lige nogle ældre signaler, jeg skal have fundet ud af at forbinde via dekoder.
Dernæst; jeg udleder af jeres svar, at den eneste måde jeg kan få den digitale kørestrøm fra min CS3+ over i alle blindsporene fra drejeskiven er ved at etablere direkte strøm til disse blindspor, eventuelt ved hjælp af en booster. Da mit anlæg sandsynligvis når en størrelse, der retfærdiggør tilslutningen af en booster, bliver det nok løsningen.
De bedste toghilsener,
Peter
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Bare for at være hel sikker ........
Med korrekt installering af drejeskive, vil der uden ledninger og isoleringer, komme strøm frem til de spor, som drejeskiven passerer ( hvilket du kan checke ved at evt. loko'er med tændt for lyset vil blinke, når skiven er ud for skinnen ).
Så alt det med ledninger & isoleringer, som jeg taler for, er kun, når du ønsker lys, lyde og evt. røg på et loko hele tiden.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Pyotr
Horsens
Indlæg: 20
Hej JØrgen,
Det er netop det, der IKKE sker, hvorfor jeg har ønsket input til, hvordan jeg kan etablere den korrekte forbindelse.
Lige nu er der kun kørestrøm i det spor, der står lige overfor adgangssporet - og kun når drejebroen står mellem adgangsporet og det modsatstående spor.
På mit gamle anlæg, som var styret med en almindelig trafo og Deltakontrol, havde jeg nettop kørestrøm i det spor, som drejebroen stod ud for, uanset hvilket spor det var, og lokomotiver kunne sågar køre på selve broen, mens den drejede, og derfor vil jeg gerne etablere konstant kørestrøm igen - nu blot fra min CS3+.
Mvh.
Peter
trainmad
Indlæg: 162
Hej JØrgen,
Det er netop det, der IKKE sker, hvorfor jeg har ønsket input til, hvordan jeg kan etablere den korrekte forbindelse.
Lige nu er der kun kørestrøm i det spor, der står lige overfor adgangssporet - og kun når drejebroen står mellem adgangsporet og det modsatstående spor.
På mit gamle anlæg, som var styret med en almindelig trafo og Deltakontrol, havde jeg nettop kørestrøm i det spor, som drejebroen stod ud for, uanset hvilket spor det var, og lokomotiver kunne sågar køre på selve broen, mens den drejede, og derfor vil jeg gerne etablere konstant kørestrøm igen - nu blot fra min CS3+.
Mvh.
Peter
Hej alle..
Ok... Nu ser jeg hvad der er galt... Du har kørestrøm i det du kalder adgangssporet, du har IKKE strøm i broen. Du skal montere ledninger til broen (se ovenfor). Hvis du HAR monteret ledninger til broen, skal du rense broen's 'fingre' og skiverne fingrene rammer i bunden af graven.
alternativt kan du se om du kan måle kørestrøm i ledningerne til broen, når broen står ud for 'adgangssporet' og der er strøm i dette.
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'