Hej alle Digitalkører!
På mit anlæg har jeg indbygget bremseafsnit (Märklin type) før hvert signal. Dvs. nedbremsning med dioder.
Det har dog vis sig at loks med Uhlenbrock og Esu decoder speeder op og kører lige igennem for rødt. Det har jeg løst på mine loks med Uhlenbrock decoder (Heljan loks) ved ændring af CV væedier, men de loks med ESU er det endnu ikke lykkes. ESU decoderne jeg har indbygget er en LokPilot V.3.0 (52610) en lidt ældre sag.
Er der nogen der har en løsning?
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Hej
Prøv at se om analog drift i CV29 er aktiv, hvis ja, så skal det vælges fra.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Togsøn
Indlæg: 222
Hej JSK.
Hvordan mener du Dioder, Märklin, du mener vel DC på märklin.
Så må det vel være CV 51 =1 som skal sættes til Märklin bremse indkoblet.
Hilsen Erling
JSK
El konstruktør
Sønderborg
Indlæg: 30
Hej Flemming,
jeg har prøvet mange kombinationer.
CV29 med værdi 2, 4 og 6
CV49 med værdi 9, 11 og 19
CV51 med 1 og 3 men enten kører loket lige igennem ellers stopper det uden nedbremsning.
JSK
El konstruktør
Sønderborg
Indlæg: 30
Hej Erling,
jeg har en diode imellem kørespænding og bremseafsnittet samt en kondensator, det skulle væer samme metode som Märklin bruger.
som jeg også skrev lige før, så har jeg skruet og drejet på mange parameter.
CV29=2, 4, 6
CV49=9, 11, 19
og CV51=1 og 3
måske har jeg ikke ramt den rigtige kombination.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Se:
https://digitaltog.dk/wordpress/esu-dekodere-og-marklin-bremsestraekninger/
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
PerR
Indlæg: 91
har du vendt dioden og kondensatoren rigtigt? Husk at der skal være en negativ spænding på bremseafsnittet for at dekoderen registrerer at den skal bremse.
Mvh Per
Mvh Per
Marklin K/(C) skinner / Marklin CS3+ (60216) /CS2 (60215) / Marklin 60061/60101 / 60174 Booster / MS1 / MS2
Tilbehør : 7286 Drejeskive(analog) Applikationer : Marklin Mobilstation (Android), iTrain PC software
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Se:
https://digitaltog.dk/wordpress/esu-dekodere-og-marklin-bremsestraekninger/
Hej.
Copy fra din vejledning:
Generelt slås lange adresser skal slås fra, så dekoderen forstår Märklin Motorola, idet ESU dekoderne kun fungerer med DCC signaler, når lange adresser er slået til. CV’er indstilles i øvrigt , så kun Märklin bremsestrækning anerkendes.
Venligst læs korrektur på dine skriv inden de udsendes.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Se:
https://digitaltog.dk/wordpress/esu-dekodere-og-marklin-bremsestraekninger/
Hej.
Copy fra din vejledning:
Generelt slås lange adresser skal slås fra, så dekoderen forstår Märklin Motorola, idet ESU dekoderne kun fungerer med DCC signaler, når lange adresser er slået til. CV’er indstilles i øvrigt , så kun Märklin bremsestrækning anerkendes.
Venligst læs korrektur på dine skriv inden de udsendes.
Sjovt som dine indlæg altid indeholder sure opstød. Næsten oftere end brugbar hjælp...
Jeg forestiller mig det må være trist at indeholde så megen negativ tilgang til livet og andre mennesker.
Hvad er det i øvrigt der gør, at du mener, at du er berettiget til at bede andre om at følge dine krav...?
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Se:
https://digitaltog.dk/wordpress/esu-dekodere-og-marklin-bremsestraekninger/
Hej.
Copy fra din vejledning:
Generelt slås lange adresser skal slås fra, så dekoderen forstår Märklin Motorola, idet ESU dekoderne kun fungerer med DCC signaler, når lange adresser er slået til. CV’er indstilles i øvrigt , så kun Märklin bremsestrækning anerkendes.
Venligst læs korrektur på dine skriv inden de udsendes.
Hvis der er tale om det sidste, må jeg som moderator minde om, at det ikke er god stil at kommentere sproglige fejl offentligt på Sporskiftet.
Hvis der er tale om en faktuel fejl, ville det have været en hjælp, hvis du beskrev fejlen, så jeg ikke skal gætte mig frem.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Se:
https://digitaltog.dk/wordpress/esu-dekodere-og-marklin-bremsestraekninger/
Hej.
Copy fra din vejledning:
Generelt slås lange adresser skal slås fra, så dekoderen forstår Märklin Motorola, idet ESU dekoderne kun fungerer med DCC signaler, når lange adresser er slået til. CV’er indstilles i øvrigt , så kun Märklin bremsestrækning anerkendes.
Venligst læs korrektur på dine skriv inden de udsendes.
Sjovt som dine indlæg altid indeholder sure opstød. Næsten oftere end brugbar hjælp...
Jeg forestiller mig det må være trist at indeholde så megen negativ tilgang til livet og andre mennesker.
Hvad er det i øvrigt der gør, at du mener, at du er berettiget til at bede andre om at følge dine krav...?
Hej Stenn
Det glæder mig trods alt, at du mener at mine sure opstød, næsten er oftere end brugbar hjælp.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
JSK
El konstruktør
Sønderborg
Indlæg: 30
Tak til alle der har kommenteret med konstruktive forslag.
jeg har fulgt linket til Digitaltog.dk hvor der er en udmærket beskrivelse.
Det har medført at toget nu ikke længere kører lige ignnem men standser brat helt uden nedbremsning, det stadie kunne jeg også selv få frem.
Jeg har vendt elektroniken korrekt, det virker jo både på mine lokomotiver med MFX og Uhlenbroch decodere.
mine CV'er er som følger:
CV29=4, CV49=19 (har også prøvet 9 og 11), CV50=1, CV51=1
så mener jeg ikke at der kan gøres mere men noget må jeg have overset.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Tak til alle der har kommenteret med konstruktive forslag.
jeg har fulgt linket til Digitaltog.dk hvor der er en udmærket beskrivelse.
Det har medført at toget nu ikke længere kører lige ignnem men standser brat helt uden nedbremsning, det stadie kunne jeg også selv få frem.
Jeg har vendt elektroniken korrekt, det virker jo både på mine lokomotiver med MFX og Uhlenbroch decodere.
mine CV'er er som følger:
CV29=4, CV49=19 (har også prøvet 9 og 11), CV50=1, CV51=1
så mener jeg ikke at der kan gøres mere men noget må jeg have overset.
Hej.
Prøv følgende settings: Cv29=4, Cv49=19, Cv50=0, Cv51=8.
Venligst tilbagekom med resultat.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
JSK
El konstruktør
Sønderborg
Indlæg: 30
så er vi tilbage ved starten - nu kører den igennem igen.
jeg formoder det er CV51=8 der gøre det.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
så er vi tilbage ved starten - nu kører den igennem igen.
jeg formoder det er CV51=8 der gøre det.
Så frakobler du analog drift i Cv29 og prøver igen.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
JSK
El konstruktør
Sønderborg
Indlæg: 30
samme som før, både med CV51=8 og 1
trainmad
Indlæg: 162
samme som før, både med CV51=8 og 1
Hej JSK og andre...
Har du husket at din box (ECOS, INTELLI eller Central station) SKAL stå til MOTOROLA på den pågældende adresse??
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
trainmad
Indlæg: 162
Hej.
Prøv følgende settings: Cv29=4, Cv49=19, Cv50=0, Cv51=8.
Venligst tilbagekom med resultat.
Hej til alle der læser med..
Her bliver jeg NØDT til at komme med kritik:
Ovenstående CV-værdier er HELT hen i skoven ved Märklin-bremsemoduler:
CV 29=4, er ANALOG slået til!!
CV 49=19, er lastreg. aktiv, motor 32Khz, AUTOMATISK erkendelse af DCC.
CV 50=0, er analog off
CV 51=8, er LENZ.bremsestrækning.
Det er flg. værdier der gælder:
CV 29=0, CV 49=3, CV 50=0, CV 51=1.
Jeg er sikker på at dette vil afhjælpe problemerne!!
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
JSK
El konstruktør
Sønderborg
Indlæg: 30
Har lige prøvet det her til morgen, med den værdi kører det igennem og frontlyset slukker når toget stopper.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Jeg undres, du skriver: ESU decoderne jeg har indbygget er en LokPilot V.3.0 (52610) en lidt ældre sag.
Du nævner også at dine Uhlenbrock dekodere virker efter hensigten efter programmering / ændring af CV men ikke ESU. Er det tale om flere ESU dekodere eller kun en enkelt. Hvis kun en enkelt, hvor har du dekoderen fra. Er den købt brugt / som ny af dig selv, har du stadig indpakning og manual. Har den været monteret i en af dine lokomotiver ved NY indkøb, i bekræftende fald venligst oplys: fabrikant og lok nr., endelig har dekoderen virket efter hensigten før.
Grundet div. forsøg på programmering, uden held har jeg på fornemmelsen at det enten er en ren DCC ESU dekoder hvor Maerklin / Motorola settings ikke er mulig, lok adresse ikke opsat i motorola i central eller også er der fejl i dekoderen.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
JSK
El konstruktør
Sønderborg
Indlæg: 30
Så har jeg fundet dem alle frem.
Det er alle tre fra ESU og ret sikkert vers.3 cv8 = er på dem alle 151 og cv7 = 104
Nr. 2 decoder har jeg også ændret til de værdier som har været nævnt, her er resultatet det samme.
trainmad
Indlæg: 162
Så har jeg fundet dem alle frem.
Det er alle tre fra ESU og ret sikkert vers.3 cv8 = er på dem alle 151 og cv7 = 104
Nr. 2 decoder har jeg også ændret til de værdier som har været nævnt, her er resultatet det samme.
Hej alle igen..
Ok... Så prøver jeg det spørgsmål, du IKKE har svaret på, igen:
Er din boks (IB, ECOS, CS) sat op til at køre MOTOROLA på de pågældende adresser??
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
JSK
El konstruktør
Sønderborg
Indlæg: 30
Beklager men hvilken box mener du?
Jeg bruger Märklin MS2 og bremse modulerne er hjemmelavet hvor der bremses med en halvbølge DC.
Men problemet er løst.
trainmad
Indlæg: 162
Beklager men hvilken box mener du?
Jeg bruger Märklin MS2 og bremse modulerne er hjemmelavet hvor der bremses med en halvbølge DC.
Men problemet er løst.
Hej igen alle..
Det var jo det jeg spurgte om...
Ok.. Hvad gjorde du??
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
JSK
El konstruktør
Sønderborg
Indlæg: 30
Hej alle digitalkører,
En venlig følger har mindet mig om at det er pæn skik som afslutning at fortælle løsningen på problemet.
Jeg indgav følgende parameter Cv29=4, Cv49=19, Cv50=0, Cv51=8
Først mente jeg ikke det hjalp men så opdagede jeg at det jo var min gamle analoge MY'er som har ry for et langt efterløn, efter at cv254 var justeret til noget der ligner 20, så stoppede den før signalet.
De to andre analoge loks jeg har udrustet med samme decoder har fået samme tur med samme resultat.
Så nu kan jeg koncentrere mig om andre ting, bl.a. vil jeg have ændret kupebelysni gen på min Heljan MO.
Tak for nu!
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Glædeligt at det lykkedes for dig.
Det er dog en gevaldig følger vi har haft med på tråden her, en stor tak til ham og tak for tilbagemeldingen.
Nu var pejft = moderator, tidligere i tråden utilfreds da han ikke forstod min kommentar vedrørende henvisning til https://digitaltog.dk/wordpress/esu-dekodere-og-marklin-bremsestraekninger/ men dog har fået rette lidt i teksten siden.
Jeg er såmænd ikke så bange for at spørgere i forum falder fra grundet rettelser / spørgsmål til sprog og grammatik.
Jeg er mere tilbøjelig til at tro, at en manglende TAK for hjælp, og forklaring på hvad der løste opgaven er mere dræbende for Forum som sådan.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Kære Hr. Madsen,
Nu var pejft = moderator, tidligere i tråden utilfreds da han ikke forstod min kommentar vedrørende henvisning til https://digitaltog.dk/wordpress/esu-dekodere-og-marklin-bremsestraekninger/ men dog har fået rette lidt i teksten siden.
Jeg er såmænd ikke så bange for at spørgere i forum falder fra grundet rettelser / spørgsmål til sprog og grammatik.
Jeg er mere tilbøjelig til at tro, at en manglende TAK for hjælp, og forklaring på hvad der løste opgaven er mere dræbende for Forum som sådan.
Så skal jeg bede dig om at holde inde her og nu.
1) Du skal overholde sporskiftets betingelser der nævner at "Ikke alle brugere af Sporskiftet skriver lige godt: Det er ikke tilladt at kritisere andre skribenters stavemåde."
2) Du skal ikke pege fingre ad henstillinger du får fra sitets moderatorer.
Bliver her mere ballade beder jeg webmaster om at låse tråden af.
Med venlige og nu ret bestemte hilsener
Peter W - ligeledes moderator
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.