HEJ
Uden ord
bare kig
og der må godt savles
mvh
otl og h087
så mangler der foreløbig kun 5 til
__________________
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
cbt
Indlæg: 1.165
Altså, Henning, min bærbare er ikke glad for at få alt det mundvand ned i tastaturet!.
Det må siges at være en meget savleværdig model - glæder mig til at se nærbilleder af den
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
gejo
Indlæg: 681
Enig - en utrolig flot model. Og en meget fin billederie. Henning - ser jeg rigtigt, at motoren trækker på baggeste aksel? Nu venter jeg bare på 3-skinne udgaven.
Hilsen
Gert
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Hvor nemt/hvor svært er det at indbygge dekoder (DCC) i lokomotivet og er der plads?
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Svend
ifølge OTL, skulle det være ret let, noget med 3 skruer ud , overdelen af og vupti - decoderen i ( skulle vist hedde noget med 16+X - 16 bens ) - overdelen på - 3 skruer i - og så skulle den kører på adresse 3, eller man programerer den 446 - "han ville undedylmemig ikke lade mig" som han siger - "besmudse den".
ok men - det må jeg lade ham - også lidt svært - når nu maskinen befinder sig i st merløse og jeg i ølby
mvh
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
cbt
Indlæg: 1.165
Tusind tak for fine nær(savle)billeder også - af en meget savleværdig model.
Det er kræs for kendere - men lur mig, om vi ikke alligevel engang med tiden vil se artikler så som "Forbedringer af din F-maskine" - jeg undrer mig så bare over, hvad der måtte være at forbedre på sådan en flot model - og om man overhovedet selv kan tilføje noget, der ikke ser "tilføjet" (læs: hjemmelavet) ud - for det køretøj er intet mindre end "spitze", som man siger på urdu.
Og patinering ?. Ja, damplokomotiver i daglig drift var jo ikke rene i ret lang tid ad gangen - en stor del af "svineriet" stod de jo selv for - så derfor hører det sig jo til, også i 1:87 - og også på så flot en model. Gjort med Behändigkeit og Gefühl, så kan patinering ligefrem være ikke blot godt håndværk, men ligefrem en kunstart!.
Nå... må prøve at få styr på mit mundvand ved at vende tilbage til specialeskrivningen...
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Tusind tak for fine nær(savle)billeder også - af en meget savleværdig model.
Det er kræs for kendere - men lur mig, om vi ikke alligevel engang med tiden vil se artikler så som "Forbedringer af din F-maskine" - jeg undrer mig så bare over, hvad der måtte være at forbedre på sådan en flot model - og om man overhovedet selv kan tilføje noget, der ikke ser "tilføjet" (læs: hjemmelavet) ud - for det køretøj er intet mindre end "spitze", som man siger på urdu.
Og patinering ?. Ja, damplokomotiver i daglig drift var jo ikke rene i ret lang tid ad gangen - en stor del af "svineriet" stod de jo selv for - så derfor hører det sig jo til, også i 1:87 - og også på så flot en model. Gjort med Behändigkeit og Gefühl, så kan patinering ligefrem være ikke blot godt håndværk, men ligefrem en kunstart!.
Nå... må prøve at få styr på mit mundvand ved at vende tilbage til specialeskrivningen...
Carsten, du skal huske at drikke rigeligt her i varmen...
De bedste hilsner
Jan
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Til jul ønsker jeg mig F maskinen og en gulmoppe
Mvh Lukas
Mvh Lukas
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
lidt mere svjavlje
og skulle hilse og sige - at den kører som en drøm
mvh
otl & h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Hvordan lyder den så, larmer den eller er det på et ordenligt neveau?
Mvh Lukas
Mvh Lukas
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Helweg
Indlæg: 316
De spinner som en mis
Min gør, har lige fået den.... ENDELIG
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
fin lille kørefilm Kim

og fra OTLs håndbårne stilfilmselskab Svjavjllllllllll
med svjajvlelige hilsner
otl & h087
for satan da da
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
cbt
Indlæg: 1.165
Tak for billederne, Henning.
Det er svært at styre sit mundvand - må hellere følge Jan's råd, for at undgå dehydrering her i sommer(ferie)varmen.
Vis mig ham(/hende), der kan gøre det bedre som "køkkenbordshjemmesløjd" - han ville have noget at have eventuel kritik i - vi andre nøjes med benovelse, at savle, beundring, at savle, drømme, at savle, spare sammen - og at savle.
Hvordan lyder den så, larmer den eller er det på et ordenligt neveau?
Mvh Lukas
Nej, den kører aldeles forfærdeligt godt!
Kig evt. på Kim's video - som han linker til i denne tråd.
Og der må savles...
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
det er godt nok en fin maskine, kan slet ikke vente, til min bliver færdig
bliv nu uge 39 
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Ah jeg har da et Par MZ´ere fra MCK modeller og et par MX lokomotiver fra Heljan der modsiger dette
Men ellers vil jeg give dig ret
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 605
Den maskine ser jo fantastisk ud...
Hvilken dekoder har I monteret i maskinen?
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Hvordan lyder den så, larmer den eller er det på et ordenligt neveau?
Mvh Lukas
Nej, den kører aldeles forfærdeligt godt!
Kig evt. på Kim's video - som han linker til i denne tråd.
Og der må savles...
Det er godt at høre. En fra klubben fik bogstaveligt en mandagsmodel - i mandags. Her er der allerede røget mange dele af, men han har forhåbentlig blot fået den forkerte maskine?
Med venlig hilsen
Skott
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
halløj
tak for foto Henning det er bar savl og barndoms minder der mylder frem når man se den Fer : det er bar et FLOT LOKO.
DBK har i dag besluttede at hjem købe X- antal af F - maskinen
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Den er dæleme flot!
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Hentede min hos Lekbo i går.
Ja! Den er dælme flot og den kører fantastisk, langsom hastighed over upolariserede Peco Streamline sporskifter er ikke noget problem.
Jeg har nok aldrig monteret en dekoder i et lokomotiv hvor det var så let som dette, tre skruer ud, toppen af, dekoder i, ikke noget med at fumle med tåbelige clips eller andet.
Modellen har kørt nogle timer på anlægget med forskelligt materiel efter den. Selvom det ikke er det den skal bruges til, trækker den 5 Heljan Cc uden problemer på mine stigninger. Jeg har rangeret en del, alle dele er stadig på den, så ikke nogen "løsdele" her.
Mvh
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Med venlig hilsen
Skott
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Jeg havde ingen problemer overhodet, monterede en Roco 10880 16 polet Plux-dekoder, alt passede og fungerede perfekt i første hug.
Mvh
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
Det var med en del spændte forventninger, den nye F-maskine til Knarbjergbanen blev hentet i tirsdags.
Efter nogle dages prøvekørsler, kan jeg kun tilslutte mig de positive kommentarer. Det er en utrolig flot og meget velkørende maskine, som nok skal få noget at lave her på banen.


Jeg fik forhandleren til at sætte en Roco dekoder i, og fik i den forbindelse set, hvor nemt det er at tage overdelen af og på. Dog skal man passe på, gangtøjet er helt fri af vandkasserne i begge sider, når overdelen monteres.
Rangering på Knarbjerg Diesel
Nyanskaffelsen ved maskindepotet i Knarbjerg sammen med afløseren MH.
Tillykke til F2010 med at det er lykkedes at få en flot og velkørende model på markedet.
Jeg håber, der er en løsning til dem, der har oplevet problemer med deres F'ere, så de også kan opleve glæden ved lokomtivet.
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
F-maskinen er kommet til Sundborg. Kom og se den her: http://sundborg.files.wordpress.com
Futfar
Kajerød
Indlæg: 4
Jamen tilykke med Jeres nye fine "sav(m)leobjekt" alle I to-skinne kørerer
Det ser da ud til at den kører rigtig godt, men gad nok vide hvordan med enslæbesko på maven? Jeg har stadig en E-maskine der ikke kører som den skal(kan dårligt nok trække sig selv) selv om den har været i Ole Vedels kyndige hænder, og min S-maskine lider, i følge specialistudsagn, af et snekkehjul der ikke centrerer. Forhandleren vil ikke røre ved den med en ildtang, dette til trods for at reklamation er foretaget længe inden udløb af reklamationsret
( Så der skal meget til før jeg går i overvejelsesfasen med køb af, den ellers nydelige maskine! Jeg synes det alt for dyrt med kun at kunne få vitrinemodeller.
Med venlig hilsen
Futfar
Med venlig hilsen
Futfar.
Epoke III og fremefter, 3-skinne dig. hovedsagligt på danske spor.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
De bedste hilsner
Jan
morten
Indlæg: 306
Hvor bliver resten af numrene / AC modellerne af ?????
märklintossen
Indlæg: 184
Den kommer når den kommer ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Hilsen
Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej Jan
På Jernbanen.dk findes der et billed af DSB litra F 469, på vej ud af De Danske Sukkerfabrikker på Christianshavn / Islands Brygge, dog ikke med en U-(sukker)vogn, meen en Q-vogn. Så mon IKKE de har kørt med sukkervogne litra U, til og fra Sukkerfabrikken ?? .
Mvh
R
Autonom Modeljernbane Ghostrider
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Hej Jan
På Jernbanen.dk findes der et billed af DSB litra F 469, på vej ud af De Danske Sukkerfabrikker på Christianshavn / Islands Brygge, dog ikke med en U-(sukker)vogn, meen en Q-vogn. Så mon IKKE de har kørt med sukkervogne litra U, til og fra Sukkerfabrikken ?? .
Mvh
R
De bedste hilsner
Jan
mr-data
Indlæg: 805
En rigtig flot, ingen tvivl om det.
Der var et spørgsmål omkring hvorvidt litra F har kørt med vogne litra U, og her vil jeg tillade mig at komme et bud.
I hvert fald sukkerfabrikken i Nakskov har haft regelmæssige besøg af sukkervogne af litra U (og diverse underlitra heraf), og formentlig også fabrikken i Sakskøbing. Ligeledes har sukkerfabrikken i Sakskøbing formentlig også har besøg af disse vogne,som i følge jernbanen.dk var fast udlejet til DDS. Hvornår sukkerfabrikken Nykøbing (Falster) blev overtaget af DDS erindrer jeg ikke umiddelbart, men hvis det har været efter at de sidste vogne af litra Uxxx blev udrangeret, har denne fabrik formentlig også haft besøg af disse. I øvrigt pudsigt at bemærke at selve beholderne formentlig "overlevede" fra disse første gang blev monteret på en godsvogn i 1958 til de sidste vogne de var monteret på udrangeredes i starten af 1990'erne; en levetid på lidt over 30 år, men beholderne var så også bygget i rustfrit stål.
Men hvor vil jeg så hen med ovenstående? Jo, ganske vidst ligger fabrikkerne i Nakskov og Sakskøbing langs Lollandsbanen, og denne har aldrig været drevet af DSB (selvom nogle kommuner ønskede dette da det oprindelige selskab blev lukket i 1954). Men Lollandsbanen har altid haft en særlig aftale med DSB om at vogne som skulle overføres til/fra Lollandsbanen skulle oprangeres i en bestemt rækkefølge af "afsenderen" (dvs. f.eks. Nyk. F. station ved vogne til Lollandsbanen), og mig bekendt har Nyk. F. vist ikke haft stationeret Q-maskiner men kun F-maskiner (til rangeringen). Dermed er der stor sandsynlig for at litra F i hvert fald her har rangeret med litra U og dennes efterfølgere. I øvrigt har vogne til visse øst-Lollandske stationer (især Grænge og denne kommunekemi depot) i perioder været betjent af Nyk. F.s rangermaskine.
Derudover er jeg ret sikker på, at i damptiden var litra F DSBs mest udbredt rangermaskiner, og DDS har haft forskellige faciliteter rundt om i landet, f.eks. Assens og Gørlev (begge ved en DSB strækning) og disse har formentlig også haft besøg af litra U og været betjent af litra F, Det er i den forbindelse værd at nævne, at i rigtig mange år blev det færdige sukker (dvs. det til forbrugere og andre af DDSs kunder) ikke færdigbearbejdet på de enkelte fabrikker; i stedet var deres slutprodukt melasse som derefter sendtes til et raffinaderi i København (præcis hvor erindrer jeg ikke) og her forarbejdet til sukker. Dermed har der været en betydelig trafik af silovogne for fabrikkerne, og f.eks. fabrikken i Nakskov har vist altid haft evnen til at forarbejde mindst 5.000 tons roer i døgnet, så det har også blevet til nogle få hunderede tons melasse i døgnet.
Til slut vil jeg lige undskylde, at der har været nogle sidespor i dette indlæg, men jeg synes det var detaljer som var værd at nævne.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
De bedste hilsner
Jan
mr-data
Indlæg: 805
Hvis den kommentar var rettet til mig, så selv tak. Jeg ved en del om jernbanehistorie, og jeg øser gerne ud af min viden omkring emnet. På længere sigt er det planen at jeg vil gøre det i skreven form, f.eks. overvejer at jeg at skrive en jubilæumsbog til Lollandsbanen 150 års jubilæum i 2024.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Da' Jan
F maskinerne "huserede" fra 1898 til 1970, der blev bygget 125 af dem og du kan være evigt forvisset om at de har flyttet på alt hvad der har haft jernbanehjul og kobling monteret, jeg kan simpelthen ikke forestille mig at der skulle være en vogntype fra ovennævnte periode, de ikke har skubbet rundt på!
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere