Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Patinering af Damplokomotiver / Her N209

Hej allesammen,

Jeg er endelig blevet færdig med et gammelt projekt, der startede med en Märklin 3414 SNCF 150Z i tidernes morgen. Smådele blev indkøbt, overdelen blev færdig, Tenderes kulforråd reduceret og modellen fik Litra N209 fordi den passede bedst til udgangspunktet.

Desværre var undervognen noget sammenbygget skrot, Märklin havde kvalitetsmæssigt en dårlig periode og selvom jeg splittede den ad og samlede den igen kom den aldrig til at køre ordentlig. Nogle (mange) år senere så jeg en ombygget digitaliseret BR52 med kabinetender og fempolet motor på Ebay. Den bød jeg på og jeg fik den for 370 Kroner.

Nu er det hele blevet samlet og malet og så kommer der lige et spørgsmål. Hvis jeg vil have en let patinering af lokomotivet, hvad vil i så foreslå?

Billede


Takker på forhånd for gode forslag.

Med venlig hilsen

Lars

 

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

NorthernWindRR

København Ø

Indlæg: 208

PB

Hej Litra P!

Hvis du har airbrush, så en let byge med matsort, sådan bare for at tone den blanke ned, det ka gøre en verden til forskel.

Acrylfarver fra Søsterne Greene

Fordelen r, at hvis du ikke kan lide din patenering, så tørre du det bare af med isopropyl alkohol.

Det bedste r at købe sig et meget billigt lokomotiv som du kan øve dig på.

Airbrush kan købes hos Harald Nyborg.

Det r faktisk ret sjovt at lave & der skal ingen ting til.

NWRR

__________________

Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres. Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Takker for forslaget,

Hvad jeg sådan har i tankerne er sådan noget som det her (se billede nedenfor), men skær en trediedel af sliddet fra. Altså den opmærksomme seer skal kunne se at der er tale om en brugsgenstand (specielt her og der), men ikke opfatte lokomotivet som en udløbsmodel, hvor vedligeholdelse ikke betaler sig Smile







 

Kilde: http://www.marklinfan.net/Loco3/Dsc0343.jpg

Iøvrigt svært at finde (nær)farvebilleder af N-Maskiner på nettet - øv...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej igen,

Her er et spinkelt forsøg på at rekonstruere ovennævnte foto så N206 ser ud som dengang billede blev taget....

Billede

Venlig hilsen


Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Jeg ville ikke give den med mat sort - fedtfingre ses ret tydeligt i mat maling.

Men jeg ville give den en gang mat lak(husk at afdække vinduer!!), og derefter bruge pulverfarver med forsigtighed enkelte steder på modellen. Kalkrander ville jeg male med meget stor forsigtighed. Bliver det overgjort ser det ikke så voldsomt godt og ægte ud. Lidt highlight med "drybrush" teknikken de steder hvor der vil forekomme slid fra lokpersonalets hænder og fødder - men igen med en hvis forsigtighed.

Men er det første model ville jeg nok finde en anden lige at øve mig på... Wink

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Tak for tippene og fotos. Har to af de ældre digitale Mærklin N-maskiner jeg vil have givet den samme tur. Det er i øvrigt nogen rigtig sejtrækkere, der kan klare næsten alt. Ligesom i virkeligheden. 

Limfjordsbanen sælger i øvrigt en DVD i farver med dampens sidste tid i Danmark. Deri kan der også hentes særdeles god inspiration til patinering af damplokomotiver. DJKs salgsafdeling har den også.

Mvh

Claus

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Specielt omkring slampotten dannedes hurtigt kalkspor, Hvis du vil teste, hvordan det ser bedst ud, bruger du bare almindelig talkum.

Det kan børstes af, når du har fundet din 'tilsvinigs-grad'

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Her er et forslag til hvordan man kan patinere et damplokomotiv, ganske vist et lille, men ideerne kan sagtens bruges på et større;

https://www.youtube.com/watch?v=DL7TGYT29_4&feature=related

Og her er et forslag til at patinere et større damplokomotiv med Humbrols patineringspulver. Det foregår kun med pensel, hvad jeg er klarest tilhænger af, og mener at der kan opnås lige så gode resultater som med en airbrush (en airbrush er ikke så god at bruge i en lejlighed, heller ikke med en form for kabine, det støver for meget).

https://www.youtube.com/watch?v=H7a3pgN7xy4

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Claus,

Tak for input, jeg vil benytte den metode, hvor kun penslen kommer ibrug. Patineringspulver har jeg,  jeg er bare løbet tør for fixieringsspray, men denne er nu bestilt.

Billede

Jeg vender tilbage senere med "før" og "efter" billeder.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tommy Ø

Indlæg: 184

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Lars Smile

Du har allerede fået nogle gode svar kan jeg se.

Men du kan kigge under min tråd "2 x patinering" og se den rimelig lige til måde jeg har brugt på den lille damper.

Så er det jo bare at gå i krig med alle slid detaljer på dit til du har den effekt der passer dig.

Men glæder mig til at se dit resultat og god arbedjslyst.

PS: Har selv set brugt de videoer fra Humbol, og de er gode til inspiration.

MVH Tommy Smile

__________________

Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet  

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

Hej Lars.

Er dit patineringspjl er til igen at fjerne, når du også bruger fixeringsspray?

Hvor har du købt den fine farvesamling?

Mvh Steen

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Steen,

Efter brug af spray er patineringen ikke til at fjerne.

Patineringspulveret har jeg købt i Tyskland, men firmaet eksisterer desværre ikke længere. Firmaet blev drevet af en professor i design ved "Hochschule für Technik und Wissenschaft" i Berlin, han var i en kort årrække aktiv på "Stummi" forum...

Noch har noget lignende i deres program:

http://www.noch.de/de/produkt-kategorien/modell-landschaftsgestaltung-di...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

- Artitec har også dette sæt i deres program. Kan dog være lidt svært at få fat på. Det har art nr. 70,000 der er ca 6g i hver bøtte. (og 6 gram rækker altså til rigtigt mange lokomotiver og vogne!!!! Laughing out loud ) det koster ca 15€

 

Billede

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.