Heljan har annonceret nye vogne (hvoraf nogle allerede er foretaget i fortiden, men nu med nye vognenumre):
|
|
|
|
|
|
Hvad er mulige oprangeringer? Jeg er interesseret i både indenlandske tog og internationale tog.
På forhånd tak for oplysninger.
mvh,
Gert (fra Holland)
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
De udenlandske tog er jeg ikke særlig stærk i, men til de indelandske tog er mulighederne nærmest uendelige alt efter hvor i landet man kigger.
De store InterCity tog med udgang fra København bestod af en lang række B-vogne og en enkelt A-vogn eller AB-vogn (2 stk. en gang i mellem). Derudover kunne der være andre vogne af B-typen (24,5 meters vogne) med i toget (BD, Bk, Bt mv.), ligesom der kunne være Bl, Bf og andre vogne med i toget.
Til et lille tog til en sidebane (som passer til de fleste modelbaner) kunne man typisk lave en oprangering med A/AB-B-B-B/BD, men som sagt så er der mange afvigelser herfra.
Mvh
Johnni Christensen
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Der er lidt at kigge på her: http://www.jernhesten.dk/Forbillede/togstammer.asp?Selskab=DSB&startaar=...
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.164
Tak for svar! Hvad med Bab-vogne? Hvad er forskellen med almindelig B-vogne?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Til den slags er www.jernbanen.dk et godt sted at søge info. Men for at svare på dit spørgsmål, så er der tale om en "nedgradering" af en AB-vogn til en B-vogn. Man lavede altså 1. klasse -kupéerne om til 2. klasse også. Så hvis man var heldig, kunne man sidde i de store 1. klasse-kupéer på sin rejse for prisen på en 2. kl. billet.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Til den slags er www.jernbanen.dk et godt sted at søge info. Men for at svare på dit spørgsmål, så er der tale om en "nedgradering" af en AB-vogn til en B-vogn. Man lavede altså 1. klasse -kupéerne om til 2. klasse også. Så hvis man var heldig, kunne man sidde i de store 1. klasse-kupéer på sin rejse for prisen på en 2. kl. billet.
Nemlig, f.eks. kan man spore vejen for Bab 001 - med billeder fra vognserien tilbage til dens fortid som AB 001 - med billeder fra vognserien.
Er der forøvrigt nogen der har set de nye AB / Bab og kan bekræfte at der er tale om en formnyhed - den skal jo have 9 kupevinduer imod B'ernes 10 stk. og A'ernes 8 stk.?
(Eller måske tager jeg fejl, var der allerede korrekte AB'ere med i en tidligere serie fra Heljan?)
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.164
Mange tak for svar. Meget interessant! :-)
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Er der forøvrigt nogen der har set de nye AB / Bab og kan bekræfte at der er tale om en formnyhed - den skal jo have 9 kupevinduer imod B'ernes 10 stk. og A'ernes 8 stk.?
(Eller måske tager jeg fejl, var der allerede korrekte AB'ere med i en tidligere serie fra Heljan?)
AB har været lavet tidligere og er efterhånden blevet meget eftertragtede på brugtmarkedet, med dertil hørende høje priser - også i udlandet!
Mvh
Johnni Christensen
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.164
Faktisk! Jeg var meget heldig at være i stand til at købe en AB vogne.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa Gert.
I den fine bog: DSB Diesel og Design af Torben Andersen fra forlaget Lokomotivet er der flere flotte billeder og oprangeringer.
På side 1 starter vi med MZ type I samt, to lokale B vogne, en A vogn, en Bk kioskvogn og to B vogne, fra Nyborg mod Odense og videre i Jylland 1984
På side 8 MZ type I-II samt, en A vogn, Bk vogn, tre B vogne fra København til Jylland, Fredericia 1980, som Torben skriver i Bk'en var en "Banepakke" den fine servitrice !
På side 30 med ME samt to B vogne, A vogn, 4 B vogne. A vognen er her en indlejet tysk DB Am, da de danske A vogne skulle ombygges til automatisk dørlukning og elvarme. Fjenneslev 1984
På side 48, Mx, med en BD og tre Gs og en Hims godstog i Næstved 1987.
På side 61 går toget fra side 1 næsten igen vi er på Københavns Hovedbanegård, MZ III,B vogne, Bk samt en A vogn til sidst op mod trappen i Hallen. 1989
Et par eksempler til dig og andre
Husk ved jernbanen er intet uralistisk, kender til et nedbrud på Lillenord Hillerød-Helsingør, det tidlige ML (Y tog) ville ikke starte, så lokomotivføreren byttede med den togmaskine der skulle trække det svenske tog i Land, så han kørte med MZ og en B vogn fra Helsingør til Hillerød og retur ! det var i Firserne.
( MH trak i Land og toget kunne køre til København rettigt da togmaskinen kom tilbage fra Hillerød, der var lange forberedelsestider dengang)(ML toget havde lokomotivføreren fra togmaskinen fået startet i mellemtiden)
De bedste hilsner
Erling Pedersen.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.164
Tak Erling! Er den bog stadig til salg?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Togsøn
Indlæg: 222
Hej igen Gert.
Aner jeg ikke kontakt forlaget Lokomotivet.
I den herlige bog "Et liv på maskinen henter Lokomotivføreren toget med den afdøde J. Lauritzen med den kongelige ECO begravelsesvogn.
Oprangering af dette tog, MX, ECO, en B vogn, en A vogn, en B vogn og en BD.
MZ II med Internationalt tog, B vogn, AB vogn samt tyske vogne en stamme på 11 æsker "vogne)
En historie med To MZ IV og tre B vogne, lokomotivføreren, bogens forfatter accellerer med begge maskiner der et helt nye med fuld kraft, han skriver ved Peronkanten nåede jeg 120 Km/t, togføreren kommenterer og fortæller det var som at lette med et fly !
Så der findes mange gode henvisninger.
Denne bog er fra Jernbanen.
Hilsen Erling.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Ba vogne ex A vogne
Bab vogne ex AB vogne
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Togsøn
Indlæg: 222
Hej igen Gert.
Kom til at tænke på min tur til Prag med tre B vogne, vi var i den forreste, de kørte hele vejen fra København til Prag over Gedser- Warnemünde dengang i 1991.
Toget bestod fra danmark i med MZII-Bn-Bn-Bns-B-B-B-DR Bm.
I Warnemünde blev vi koblet på stammen af DR vogne til Warnemünde-Prag forrest.
Min Fader havde til lejligheden lavet et langbord der kunne påsættes det lille bord ved vinduet!
Kom til at tænke på melodier fra tiden, sangen intercitytoget : https://www.youtube.com/watch?v=LwlDRjBZWPg
Den er da et must for en modeljernbanefan, mens IC stammen stryger rundt på modeljernbanen!
Samt Peter Belli's kære gamle tog, specielt hvor han taler om det lille bord, det kan kun være Litra B han omtaler !: https://www.youtube.com/watch?v=Vv08ygyMPPk
Hilsen Erling.