Jeg ved det ikke med sikkerhed - men deres website har en forsidenyhed med Class 66 i H0 - kan det være den? Alternativt er DSB rutebilen efter sigende ved at være klar til levering...
Mvh,
Peter
__________________
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
My kommer i vinrød med slutlys i de nederste lanterner.
Det håber jeg da godt nok ikke er tilfældet!
Slutlys blev først monteret i slutningen af 80´erne og desuden kun på MY 1154 og 1156-1159 og dermed kun på rød/sorte maskiner. Senere har MY 1153 fået det monteret.
Men ellers en super nyhed! Har selv prøvet at bikse med de medfølgende (sorte) slutlygter. Så skal man både få dem monteret rigtigt og boret et lille hul igennem, hvorefter farven skal findes, så de matcher resten...
My kommer i vinrød med slutlys i de nederste lanterner.
Det håber jeg da godt nok ikke er tilfældet!
Slutlys blev først monteret i slutningen af 80´erne og desuden kun på MY 1154 og 1156-1159 og dermed kun på rød/sorte maskiner. Senere har MY 1153 fået det monteret.
Men ellers en super nyhed! Har selv prøvet at bikse med de medfølgende (sorte) slutlygter. Så skal man både få dem monteret rigtigt og boret et lille hul igennem, hvorefter farven skal findes, så de matcher resten...
My kommer i vinrød med slutlys i de nederste lanterner.
Mx kommer i vinrød med normal og særtogs lys.
Mvh. Ole Vedel
Synes bestemt slutlysene på den viste MX'er ligner dem, der blev monteret i slutfirserne... Hvor mange af maskinerne fik monteret de lygter mens de stadig var vinrøde?
__________________
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV med fokus på køreplanskørsel og rangering. http://www.knarbjerg.blogspot.com Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Det er kun de designrøde My og Mx som får ekstra slutlygter.
Den vinrøde My får "rødt glas foran" lavet ved at der også er røde leds i de normale 2 nederste lygter.
Den vinrøde Mx får ikke slutlys men skift mellem normal og særtogs belysning.
Alle får ESU loksound dekoder med henholdsvis My og Mx lyd
Mvh. Ole Vedel
Så kommer der endelig en mx med de røde slutlygter, rigtigt fint Så håber jeg bare heljan har lavet dem uafhængig af det hvide frontlys.
Og ærger det mig at de ikke har opdateret formen, man kan stadig se støbelinje og stadig ingen bøjler på fronten!
Jeg håber at Roco laver en My med røde slutlygter på et tidspunkt
__________________
Mvh Sydbanen Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Så kommer der endelig en mx med de røde slutlygter, rigtigt fint Så håber jeg bare heljan har lavet dem uafhængig af det hvide frontlys.
Og ærger det mig at de ikke har opdateret formen, man kan stadig se støbelinje og stadig ingen bøjler på fronten!
Jeg håber at Roco laver en My med røde slutlygter på et tidspunkt
Husk på at den grønne model blot er et "prøveskud" -den bliver der lavet en del af før støbeformen er rettet helt til.
Man kan jo håbe, at Heljan retter/udbedrer nogle af de gamle småfejl, men at lave en helt ny form, koster knapper og så skal der gang i regnemaskinen hos Heljan for at se om det kan tjenes ind på et "enormt" salg af modeller .
De bedste toghilsner
Cristian
__________________
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Så kommer der endelig en mx med de røde slutlygter, rigtigt fint Så håber jeg bare heljan har lavet dem uafhængig af det hvide frontlys.
Og ærger det mig at de ikke har opdateret formen, man kan stadig se støbelinje og stadig ingen bøjler på fronten!
Jeg håber at Roco laver en My med røde slutlygter på et tidspunkt
Husk på at den grønne model blot er et "prøveskud" -den bliver der lavet en del af før støbeformen er rettet helt til.
Man kan jo håbe, at Heljan retter/udbedrer nogle af de gamle småfejl, men at lave en helt ny form, koster knapper og så skal der gang i regnemaskinen hos Heljan for at se om det kan tjenes ind på et "enormt" salg af modeller .
Hvilket nok ikke er sansynligt med det antal MX'ere, der allerede ER solgt
Hej Ole. Jeg har hørt rygter om at lyden i de nye rundsnuder kommer til at sparke røv på ESUs egen lyd og lyd fra Danske Loksounds, er det noget du kan fortælle om?
Hej Ole. Jeg har hørt rygter om at lyden i de nye rundsnuder kommer til at sparke røv på ESUs egen lyd og lyd fra Danske Loksounds, er det noget du kan fortælle om?
Lyd projekterne bliver lavet helt fra bunden, specielt designet til den nye højtaler box.
Det at denne box er et' med overdelen giver en dejlig fyldig lyd i forhold til de små standard kåber som ligger med dekoderen.
Og på denne måde blev der også plads til en større højtaler.
Men der skal nok komme nogle videoer når projekterne skrider frem.
Mvh. Ole Vedel
Fed nyhed, især for os der kører privatbanetema; mig bekendt valgte man privatbaner at montere slutlys på deres rundsnuder (primært Mx). Om disse slutlygter er de samme som / ligner dem som DSB monterede ved jeg ikke; men på Lollandsbanens Mx'ere havde en art kromring omkring slutlygerne, som iøvrigt på disse maskiner var de nederste og udstyret med rødt lygteglas.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Ifølge Lokomotivets bog om MX, så fik LJ MX "monteret ekstra røde slutlanterner magen til DSBs ITC-maskiner MX 1011-1020". Jeg er også fortrøstningsfuld med henblik på, at Heljan på et tidspunkt kommer med en LJ MX.
Ifølge Lokomotivets bog om MX, så fik LJ MX "monteret ekstra røde slutlanterner magen til DSBs ITC-maskiner MX 1011-1020". Jeg er også fortrøstningsfuld med henblik på, at Heljan på et tidspunkt kommer med en LJ MX.
Heljan HAT allerede lavet én, muligvis to, LJ MX da de i sin tid lavede flere forskellige privatbane udgaver. Jeg kan ikke huske hvad nummer det var, men jeg kan huske at udover de manglende slutlygter, så skulle der også males sneplove og visse andre detaljer som på modellen var sorte (som ved DSB udgaverne) men på LJs maskiner grå.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
I min optik ville det være meget bedre med flere funktioner indbygget i stedet for lyd. Her tænker jeg førerhusbelysning automatisk koblinger. i det mindste sørge for at der mulighed for af lodde selvkøbte auto koblinger på nogle loddeører på selve printet
Lyden er jo ret belastende at høre på når der fræser blot mere end 1 loks rundt på banen.
En MY 1114 fra Heljan i vinrød. Spændende hvor hurtigt den kommer på tilbud, når Roco lavede MY 1114 i vinrød for ikke så mange år siden.
Tror du kommer til at vente... Der er tale om MY 1114 fra to forskellige tidsperioder
Jeg skal slet ikke bruge den jeg kører rød/sort 80erne og 90erne, men jeg kender et par samlere som ikke har tænkt sig at købe endnu en 1114.
Nu blev Rocos MY 1114 udråbt som et "vidunder" tilbage i 2008, da den blev lanceret. Det er da også fine maskiner, men det gør dem ikke mere korrekte! Bla sideruderne er forkerte. Så Heljans kommende bliver nok mere korrekt, må man da formode. Men så er der jo lige disse slutlys, som ikke er på Rocos, hvilket også adskiller dem. Heljan skriver i øvrigt også , at der er tale om en "epoke IIII" maskine, hvilket Rocos ditto ikke er. I øvrigt oplyses det på jernbanen.dk at MY 1114 blev designmalet i 1985, som sidste MY, hvilket gør at den sagtens kan køre side om side med rød/sort materiel, i så fald man ønsker det. Er der nogen her på forum, der ved hvornår disse særlige lys blev monteret, så vi kan få et mere præcist tidspunkt?
[/quote] Er der nogen her på forum, der ved hvornår disse særlige lys blev monteret, så vi kan få et mere præcist tidspunkt? [/quote]
Med 1114 fra Heljan er der ikke tale om desiderede slutlyslygter men blot mulighed for at sætte rødt lys i de to nederste lanterne, for at simulere at maskinen har fået sat røde slutlysskiver foran lygterne.
Som jeg forstår Heljans salgsmateriale, så er det kun den rød/sorte MX og MY der får seperate røde slutlys.
Hvis man skal hænge sig i om en MY 1114 er beregnet på at køre i 1970'erne eller 1980'erne pga. formen på et vindue, farven på et håndtag eller lignende, så har jeg ikke modeltog, men en masse skrammel. Samtlige MX og MY fra Nordjyske Jernbaner der er kommet fra Heljan / HK-Modeller er uden rangerplatform og rangerblink, som er en væsentlig og markant ændring som også burde være på rigtig mange modeller. Som jeg ser det, mangler mange af Heljans MY/MX rødt slutlys. Jeg er godt klar over, at man i nogen tilfælde svinger en rød plade ned foran en hvid løgte, når et nærtrafiktog skal skubbes. En nittetæller vil nok gerne have mulighed for at monterer denne plade, men jeg kan godt nøjes med, at der var hvid/rød diode i begge ender af Heljans materiel. Den korrekte måde ville vel også være, at lyset i hver ende kan tændes/slukes seperat, da der er behov for, at bagløgterne nogle gange er røde og nogle gange er slukkede.
Jeg glæde mig over at se mit modeltog køre rundt på banen, og jeg syntes de forskellige design med store og små bogstaver, samt forskellige røde farver, er en sjov ting at se på. Når jeg navngiver et tog i mit Lenz system, så bruger jeg litranummer som digitaladresse. Hvis vi siger at det er størstedelen af os med modeltog, der ikke er nittetællere og ikke aner om et lokomotiv af et bestemt udseende har kørt i 1972 eller 2001, så vil jeg stadig påstå, at Heljan har trukket et dårlig nummer med MY 1114.
0 kan lide
Skrevet af Jan Nøhrgaard Onsdag d. 28/5/2014 - 16:07
Som jeg forstår Heljans salgsmateriale, så er det kun den rød/sorte MX og MY der får seperate røde slutlys.
Hvis man skal hænge sig i om en MY 1114 er beregnet på at køre i 1970'erne eller 1980'erne pga. formen på et vindue, farven på et håndtag eller lignende, så har jeg ikke modeltog, men en masse skrammel. Samtlige MX og MY fra Nordjyske Jernbaner der er kommet fra Heljan / HK-Modeller er uden rangerplatform og rangerblink, som er en væsentlig og markant ændring som også burde være på rigtig mange modeller. Som jeg ser det, mangler mange af Heljans MY/MX rødt slutlys. Jeg er godt klar over, at man i nogen tilfælde svinger en rød plade ned foran en hvid løgte, når et nærtrafiktog skal skubbes. En nittetæller vil nok gerne have mulighed for at monterer denne plade, men jeg kan godt nøjes med, at der var hvid/rød diode i begge ender af Heljans materiel. Den korrekte måde ville vel også være, at lyset i hver ende kan tændes/slukes seperat, da der er behov for, at bagløgterne nogle gange er røde og nogle gange er slukkede.
Jeg glæde mig over at se mit modeltog køre rundt på banen, og jeg syntes de forskellige design med store og små bogstaver, samt forskellige røde farver, er en sjov ting at se på. Når jeg navngiver et tog i mit Lenz system, så bruger jeg litranummer som digitaladresse. Hvis vi siger at det er størstedelen af os med modeltog, der ikke er nittetællere og ikke aner om et lokomotiv af et bestemt udseende har kørt i 1972 eller 2001, så vil jeg stadig påstå, at Heljan har trukket et dårlig nummer med MY 1114.
Bevares! Nu er Rocos 1114 altså vinrød eller maroon, om man vil. Præcis som Heljans 1114 bliver iflg. deres salgsmateriale/website. Jeg mener nu bestemt, der er mening med galskaben fra Heljans side, ud fra et historisk synspunkt. Men der er jo ingen, der tvinger nogen til, at købe noget de ikke ønsker.
Jeg prøver igen: Er der noget nyt omkring modellerne - nye fotos? Jeg har forstået at der er bragt billeder af dem i lokomotivet?
Billederne i annoncen i LOKOMOTIVET tror jeg ikke man skal regne med, for der er ikke de seperate slutlys, som der er på den grønne model, som tidligere er vist i tråden, og det tidligere udgivet salgsmateriale fra Heljan.
Annoncen affotograferet fra Lokomotivet nr. 116 side 5.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Jeg ved det ikke med sikkerhed - men deres website har en forsidenyhed med Class 66 i H0 - kan det være den? Alternativt er DSB rutebilen efter sigende ved at være klar til levering...
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Selv om nyheden er lidt gammel nu, så kunne det vel sådan set også være EG-lokomotivet i forskellige udgaver?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Nyheden er at Heljan kommer med My og Mx med indbygget slutlys og 21 pin Loksound dekoder.
Her er der udviklet en speciel højtaler box som passer i tag rundningen, og derved giver en maksimal gengivelse af de dybe toner.
My kommer i vinrød med slutlys i de nederste lanterner.
Mx kommer i vinrød med normal og særtogs lys.
Og så lige 4 hurtige skud af den nye Egèr.
Mvh. Ole Vedel
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
My kommer i vinrød med slutlys i de nederste lanterner.
Det håber jeg da godt nok ikke er tilfældet!
Slutlys blev først monteret i slutningen af 80´erne og desuden kun på MY 1154 og 1156-1159 og dermed kun på rød/sorte maskiner. Senere har MY 1153 fået det monteret.
Men ellers en super nyhed! Har selv prøvet at bikse med de medfølgende (sorte) slutlygter. Så skal man både få dem monteret rigtigt og boret et lille hul igennem, hvorefter farven skal findes, så de matcher resten...
Mvh
Johnni Christensen
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
My kommer i vinrød med slutlys i de nederste lanterner.
Det håber jeg da godt nok ikke er tilfældet!
Slutlys blev først monteret i slutningen af 80´erne og desuden kun på MY 1154 og 1156-1159 og dermed kun på rød/sorte maskiner. Senere har MY 1153 fået det monteret.
Men ellers en super nyhed! Har selv prøvet at bikse med de medfølgende (sorte) slutlygter. Så skal man både få dem monteret rigtigt og boret et lille hul igennem, hvorefter farven skal findes, så de matcher resten...
Nederste lanterner = røde skiver foran lygtehus
Mvh. Ole Vedel
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej.
Hvad er det for en decoder ESU eller UHLENBROCK???
Syntes efterhånden det danske marked er ved at flyde over i my´er , MX´er er en bedre nyhed end my efter min mening.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Hej.
Hvad er det for en decoder ESU eller UHLENBROCK???
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
My kommer i vinrød med slutlys i de nederste lanterner.
Mx kommer i vinrød med normal og særtogs lys.
Mvh. Ole Vedel
Synes bestemt slutlysene på den viste MX'er ligner dem, der blev monteret i slutfirserne...
Hvor mange af maskinerne fik monteret de lygter mens de stadig var vinrøde?
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
cbt
Indlæg: 1.165
Synes bestemt slutlysene på den viste MX'er ligner dem, der blev monteret i slutfirserne...
Det er jo ligesom nok det, der er meningen
Hvor mange af maskinerne fik monteret de lygter mens de stadig var vinrøde?
Ingen - som Ole også skriver
Ifølge MX-bogen fra "Lokomotivet" fik MX 1011 som den første maskine røde slytlygter ved reparationen i 1984 efter ulykken i Stenløse i 1983.
Derefter fulgte de øvrige MX med ITC, dvs. MX 1012-1020.
En nøjere granskning af billederne i MX-databasen bekræfter dette:
MX 1011
MX 1012
MX 1013
MX 1014
MX 1015
MX 1016 (ATC-maskinen)
MX 1017
MX 1018 (her som BLDX 1018, hvor slutlygterne ses)
MX 1019
MX 1020
Arbejdet med montering af slutlygter blev ifølge MX-bogen afsluttet i 1985.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Sydbanen
Indlæg: 321
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Husk på at den grønne model blot er et "prøveskud" -den bliver der lavet en del af før støbeformen er rettet helt til.
Man kan jo håbe, at Heljan retter/udbedrer nogle af de gamle småfejl, men at lave en helt ny form, koster knapper og så skal der gang i regnemaskinen hos Heljan for at se om det kan tjenes ind på et "enormt" salg af modeller
.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Husk på at den grønne model blot er et "prøveskud" -den bliver der lavet en del af før støbeformen er rettet helt til.
Man kan jo håbe, at Heljan retter/udbedrer nogle af de gamle småfejl, men at lave en helt ny form, koster knapper og så skal der gang i regnemaskinen hos Heljan for at se om det kan tjenes ind på et "enormt" salg af modeller
.
Hvilket nok ikke er sansynligt med det antal MX'ere, der allerede ER solgt
Med venlig hilsen
Skott
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
mr-data
Indlæg: 805
Fed nyhed, især for os der kører privatbanetema; mig bekendt valgte man privatbaner at montere slutlys på deres rundsnuder (primært Mx). Om disse slutlygter er de samme som / ligner dem som DSB monterede ved jeg ikke; men på Lollandsbanens Mx'ere havde en art kromring omkring slutlygerne, som iøvrigt på disse maskiner var de nederste og udstyret med rødt lygteglas.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 140
Ifølge Lokomotivets bog om MX, så fik LJ MX "monteret ekstra røde slutlanterner magen til DSBs ITC-maskiner MX 1011-1020". Jeg er også fortrøstningsfuld med henblik på, at Heljan på et tidspunkt kommer med en LJ MX.
Christian Nordbyen
mr-data
Indlæg: 805
Ifølge Lokomotivets bog om MX, så fik LJ MX "monteret ekstra røde slutlanterner magen til DSBs ITC-maskiner MX 1011-1020". Jeg er også fortrøstningsfuld med henblik på, at Heljan på et tidspunkt kommer med en LJ MX.
Heljan HAT allerede lavet én, muligvis to, LJ MX da de i sin tid lavede flere forskellige privatbane udgaver. Jeg kan ikke huske hvad nummer det var, men jeg kan huske at udover de manglende slutlygter, så skulle der også males sneplove og visse andre detaljer som på modellen var sorte (som ved DSB udgaverne) men på LJs maskiner grå.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
ct
Indlæg: 210
Nogen der har nyere billeder af maskinerne med slutlys?
Tobran
Indlæg: 184
En MY 1114 fra Heljan i vinrød. Spændende hvor hurtigt den kommer på tilbud, når Roco lavede MY 1114 i vinrød for ikke så mange år siden.
DCC
Indlæg: 359
I min optik ville det være meget bedre med flere funktioner indbygget i stedet for lyd. Her tænker jeg førerhusbelysning automatisk koblinger. i det mindste sørge for at der mulighed for af lodde selvkøbte auto koblinger på nogle loddeører på selve printet
Lyden er jo ret belastende at høre på når der fræser blot mere end 1 loks rundt på banen.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
En MY 1114 fra Heljan i vinrød. Spændende hvor hurtigt den kommer på tilbud, når Roco lavede MY 1114 i vinrød for ikke så mange år siden.
De bedste hilsner
Jan
Tobran
Indlæg: 184
En MY 1114 fra Heljan i vinrød. Spændende hvor hurtigt den kommer på tilbud, når Roco lavede MY 1114 i vinrød for ikke så mange år siden.
Jeg skal slet ikke bruge den jeg kører rød/sort 80erne og 90erne, men jeg kender et par samlere som ikke har tænkt sig at købe endnu en 1114.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
En MY 1114 fra Heljan i vinrød. Spændende hvor hurtigt den kommer på tilbud, når Roco lavede MY 1114 i vinrød for ikke så mange år siden.
Jeg skal slet ikke bruge den jeg kører rød/sort 80erne og 90erne, men jeg kender et par samlere som ikke har tænkt sig at købe endnu en 1114.
De bedste hilsner
Jan
ct
Indlæg: 210
[/quote] Er der nogen her på forum, der ved hvornår disse særlige lys blev monteret, så vi kan få et mere præcist tidspunkt? [/quote]
Med 1114 fra Heljan er der ikke tale om desiderede slutlyslygter men blot mulighed for at sætte rødt lys i de to nederste lanterne, for at simulere at maskinen har fået sat røde slutlysskiver foran lygterne.
Se f.eks. her
Hilsen CT
ct
Indlæg: 210
-
[/quote]
Tobran
Indlæg: 184
Som jeg forstår Heljans salgsmateriale, så er det kun den rød/sorte MX og MY der får seperate røde slutlys.
Hvis man skal hænge sig i om en MY 1114 er beregnet på at køre i 1970'erne eller 1980'erne pga. formen på et vindue, farven på et håndtag eller lignende, så har jeg ikke modeltog, men en masse skrammel. Samtlige MX og MY fra Nordjyske Jernbaner der er kommet fra Heljan / HK-Modeller er uden rangerplatform og rangerblink, som er en væsentlig og markant ændring som også burde være på rigtig mange modeller. Som jeg ser det, mangler mange af Heljans MY/MX rødt slutlys. Jeg er godt klar over, at man i nogen tilfælde svinger en rød plade ned foran en hvid løgte, når et nærtrafiktog skal skubbes. En nittetæller vil nok gerne have mulighed for at monterer denne plade, men jeg kan godt nøjes med, at der var hvid/rød diode i begge ender af Heljans materiel. Den korrekte måde ville vel også være, at lyset i hver ende kan tændes/slukes seperat, da der er behov for, at bagløgterne nogle gange er røde og nogle gange er slukkede.
Jeg glæde mig over at se mit modeltog køre rundt på banen, og jeg syntes de forskellige design med store og små bogstaver, samt forskellige røde farver, er en sjov ting at se på. Når jeg navngiver et tog i mit Lenz system, så bruger jeg litranummer som digitaladresse. Hvis vi siger at det er størstedelen af os med modeltog, der ikke er nittetællere og ikke aner om et lokomotiv af et bestemt udseende har kørt i 1972 eller 2001, så vil jeg stadig påstå, at Heljan har trukket et dårlig nummer med MY 1114.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Som jeg forstår Heljans salgsmateriale, så er det kun den rød/sorte MX og MY der får seperate røde slutlys.
Hvis man skal hænge sig i om en MY 1114 er beregnet på at køre i 1970'erne eller 1980'erne pga. formen på et vindue, farven på et håndtag eller lignende, så har jeg ikke modeltog, men en masse skrammel. Samtlige MX og MY fra Nordjyske Jernbaner der er kommet fra Heljan / HK-Modeller er uden rangerplatform og rangerblink, som er en væsentlig og markant ændring som også burde være på rigtig mange modeller. Som jeg ser det, mangler mange af Heljans MY/MX rødt slutlys. Jeg er godt klar over, at man i nogen tilfælde svinger en rød plade ned foran en hvid løgte, når et nærtrafiktog skal skubbes. En nittetæller vil nok gerne have mulighed for at monterer denne plade, men jeg kan godt nøjes med, at der var hvid/rød diode i begge ender af Heljans materiel. Den korrekte måde ville vel også være, at lyset i hver ende kan tændes/slukes seperat, da der er behov for, at bagløgterne nogle gange er røde og nogle gange er slukkede.
Jeg glæde mig over at se mit modeltog køre rundt på banen, og jeg syntes de forskellige design med store og små bogstaver, samt forskellige røde farver, er en sjov ting at se på. Når jeg navngiver et tog i mit Lenz system, så bruger jeg litranummer som digitaladresse. Hvis vi siger at det er størstedelen af os med modeltog, der ikke er nittetællere og ikke aner om et lokomotiv af et bestemt udseende har kørt i 1972 eller 2001, så vil jeg stadig påstå, at Heljan har trukket et dårlig nummer med MY 1114.
De bedste hilsner
Jan
ct
Indlæg: 210
Jeg prøver igen: Er der noget nyt omkring modellerne - nye fotos? Jeg har forstået at der er bragt billeder af dem i lokomotivet?
Sydbanen
Indlæg: 321
Heljan har næsten lige meldt ud på en nyhedsmail at de prøvekøres på fabrikken og skal snart sendes herhjem
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Tobran
Indlæg: 184
Jeg prøver igen: Er der noget nyt omkring modellerne - nye fotos? Jeg har forstået at der er bragt billeder af dem i lokomotivet?
Billederne i annoncen i LOKOMOTIVET tror jeg ikke man skal regne med, for der er ikke de seperate slutlys, som der er på den grønne model, som tidligere er vist i tråden, og det tidligere udgivet salgsmateriale fra Heljan.
Annoncen affotograferet fra Lokomotivet nr. 116 side 5.
ct
Indlæg: 210
Skønt at se at de er blanklakerede! Det bliver spændende om de formår at lave fejlfri lakeringer og påskrifter!
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Hvorfor ikke blot lav en sammenligning hos en forhandler når man er markedet for en MY'er, for 2014 vil give flere forskellige muligheder.
Og hvis det passer en, så er der stadigvæk et mængde af gamle årgange til salg, og forskellen bliver ikke stor
Prisen som Heljan ligger ud med er ikke det billigste
Jeg har en Maerklin i ordre til små 1800,- kr med lyd af det nye oplag ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).