Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Busser fra Heljan

Så er der nyt fra Heljan omkring deres nye busser:

 

http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=web642.asp&mode=laesnyhed&artikelid=316

 

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det ser godt ud. Men det ser ud som om at der er en slæbesko nedenunder, eller det betyder måske ikke noget? Tænker udmiddelbart på Faller Carsystemet. Og nej, jeg skriver ikke til Heljan og spørger af. De sidste par gange i anden anledning, er der aldrig kommet svar.

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.152

PB  Blog  Hjemmeside

Skovsøekspressen skrev:

Det ser godt ud. Men det ser ud som om at der er en slæbesko nedenunder, eller det betyder måske ikke noget? Tænker udmiddelbart på Faller Carsystemet. Og nej, jeg skriver ikke til Heljan og spørger af. De sidste par gange i anden anledning, er der aldrig kommet svar.

Mvh

Claus

 

Det er ikke planlagt at levere bussen til FCS, men den bliver lavet så dele fra Fallers hvide standard bus passer til Heljan bussen.

Dermed bliver det forholdsvis let at ombygge den til FCS.

Mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Tak for svaret. Godt med lidt insiderinfo Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jesper R

efterlønner

Indlæg: 5

PB  Hjemmeside

Det er da sikkert et fint initiativ. Jeg faldt lige over, at Heljan tilsyneladende også er PECO-forhandler.

Pris for et sporskiftedrev PL-10: dkk 408.-

Pris for et sporskiftedrev PL-10: £ 5.45 hos Modeljunction i England, hvilket med dagens kurs er dkk 50,13.

Selv portoen fra England er lavere.

Nå, det har ikke noget med denne tråd at gøre, men jeg kunne bare ikke nære mig.

Hilsen

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Nu var tråden jo om Volvo-busserne. Det er lige før der går for meget politik i den, der kommer også kritik hele tiden, i stedet for at se på det er kommer ud af det i den sidste ende Big smile Big smile

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

PYHA - man er vel egentlig "moralsk" forpilgtet til, at købe mindst 2 stk - med forskellig destnation ;)

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Jesper R skrev:

Det er da sikkert et fint initiativ. Jeg faldt lige over, at Heljan tilsyneladende også er PECO-forhandler.

Pris for et sporskiftedrev PL-10: dkk 408.-

Pris for et sporskiftedrev PL-10: £ 5.45 hos Modeljunction i England, hvilket med dagens kurs er dkk 50,13.

Heljan er Dansk importør. Du har vist fået fat i prisen for en kasse drev. 1 stk koster normalt ca. 70,- i DK.

Men nu til det tråden handler om: Er 2 rutebiler nok! selv på en mindre landstation med 2 "store" krydsende DSB ruter kan der være 4 røde rutebiler på samme tid 2 - 3 gange om dagen.
En købstadsstation med ruter til flere nabokøbstæder vil kræve endnu flere rutebiler.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

F.Ormstrup skrev:

Men nu til det tråden handler om: Er 2 rutebiler nok! selv på en mindre landstation med 2 "store" krydsende DSB ruter kan der være 4 røde rutebiler på samme tid 2 - 3 gange om dagen.
En købstadsstation med ruter til flere nabokøbstæder vil kræve endnu flere rutebiler.

Som der var en anden der skrev, så er det en model der næsten ikke kan produceres nok af, der er et stort stort behov rundt omkring. Bare tag hvad klubberne skal bruge alene Big smile

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

marrix

IT Udvikler

Valby

Indlæg: 338

PB

Heljan har nu fået leveret de første prøver til DSB busserne
http://heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=web642.asp&mode=laesnyhed&artikelid=332

 - Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

De ser rigtig godt ud de prøver. Og bussen ser præcis ud sådan som jeg husker dem  op i 1970´erne, hvor de stadigvæk kørte.

Vi ser ud til at have fået helt nye standarder for modeller, når man fx også kigger på CM-vognen og Triangelmotorvognen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Det ser rigtig godt ud - dem skal jeg godt nok have nogle stykker af.

Men lige en lille korrektion: Der, hvor jeg kommer fra, hedder de her altså "rutebiler". "Busser" var noget, man havde hos Århus Sporveje inde på den anden side af kommunegrænsen - men de måtte ikke køre over kommunegrænsen, det måtte kun rutebiler. Da Brabrand-Årslev i min barndom var en selvstændig kommune, var det i stedet Strandgaards Rutebiler, man skulle med, når man skulle ind til Århus.

DSBs rutebiler havde til gengæld alle langdistance turene, så når jeg skulle til Silkeborg eller Fårvang, måtte jeg i en af de klassiske, røde busser. Min ene farbror var i øvrigt chauffør på sådan en i mange år.

En "bus" er enten en bybus eller en turistbus: De, der kørte i fast rute over længere afstande - mere præcist kommunegrænser - hed "rutebiler". Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:
En "bus" er enten en bybus eller en turistbus: De, der kørte i fast rute over længere afstande - mere præcist kommunegrænser - hed "rutebiler". 

Du glemmer den vigtigste - skolebussen - som selvfølgelig holdt sig indenfor sognegrænsen før centralskolerne slog igennem i 1958. Medens eleverne til købstadens/flækkens/den store stationsbys mellem, real og gymnasieskole, handelsskole samt teknisk skole kørte med rutebilen eller toget.
Mellem 1958 og 1972: Centralskoler. Skolebusserne fik større betydning idet mange små landsbyskoler kun havde 1 - 4 kl, så elever i 5 - 7 kl og senere realklasser/8 - 10 kl kørte med skolebus for at  komme ind til centralskolen, der godt kunne være fælles for et par sognekommuner. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

Lars Skjærlund skrev:

Det ser rigtig godt ud - dem skal jeg godt nok have nogle stykker af.

Men lige en lille korrektion: Der, hvor jeg kommer fra, hedder de her altså "rutebiler". "Busser" var noget, man havde hos Århus Sporveje inde på den anden side af kommunegrænsen - men de måtte ikke køre over kommunegrænsen, det måtte kun rutebiler. Da Brabrand-Årslev i min barndom var en selvstændig kommune, var det i stedet Strandgaards Rutebiler, man skulle med, når man skulle ind til Århus.

DSBs rutebiler havde til gengæld alle langdistance turene, så når jeg skulle til Silkeborg eller Fårvang, måtte jeg i en af de klassiske, røde busser. Min ene farbror var i øvrigt chauffør på sådan en i mange år.

En "bus" er enten en bybus eller en turistbus: De, der kørte i fast rute over længere afstande - mere præcist kommunegrænser - hed "rutebiler". Smile

Kære Lars

Dit indlæg fortæller mere om din alder end hvad, der hed busser og rutebiler i 70'erne. Da amterne (1973) overtog ansvaret for den kollektive regionale trafik blev det også muligt for bybuseerne at køre over kommunegrænserne. dermed ophørte den tidligere funktionelle opdeling mellem busser og rutebiler - de kørte mellem hinanden, og det var mere en vanesag og alder, hvad de blev kaldt. I amtet blev de kaldt busser.

mvh

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Flemming.

F.Ormstrup skrev:
Du glemmer den vigtigste - skolebussen - som selvfølgelig holdt sig indenfor sognegrænsen før centralskolerne slog igennem i 1958.

Jeg bøjer mig beskæmmet for dit overbevisende argument: Dog var skolebusserne ikke ligefrem stærkt fremherskende i mit lokalområde, der var alt for tæt bebygget.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Hippie02

Speditør

Næstved

Indlæg: 17

PB  Hjemmeside

Jeg har lige modtaget skilte fra "Skilteskoven" passende til Heljan busserne, så der kan laves flere destinationer

AttachmentStørrelse
WP_20141015_007.jpg 374.29 kB
WP_20141015_008.jpg 350.93 kB
__________________

Modeltog - vitaminer for sjælen
http://www.sydbanen.dk

Like 3 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

De ser ganske fine ud. Desværre vil de være ubrugelige når jeg skal bygge anlæg, dels fordi at mit tema bliver 1980'erne, dels fordi at i den periode var det den lokale privatbane (i mit tilfælde Lollandsbanen) som stod for buskørslen i dets område (hele Lolland).

Hvad begreber såsom bus kontra rutebil angår, så skelner jeg personligt mellem rutebiler og andre busser; sidstnævnte værende f.eks. turistbusser; og jeg er ellers kun 30. De fleste trafikselskaber bruger, mig bekendt, begrebet "bus" som fællesbetegnelse for bybus, landbus osv.. Men dermed ikke sagt at begrebet rutebil er helt forsvundet fra officielt sprogbrug; ihvertfald i Lolland kommune bruger man stadig begrebet "rutebilstation" omkring de steder hvor flere busruter krydser hinanden og har fælles standsningsted og hvor der ikke er nogen jernbane. Er der derimod også jernbane kaldes det bare slet og ret "station". Men i f.eks. Nykøbing F. har jeg bemærket, at man bruger begge begreber ved stationen, så helt konsekvente er man vist ikke.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Ikke bare destinationsskiltene men bussen som sådan er "ubrugelig" for dig, når du kører 1980´ erne. Men så er der ikke andet at gøre end at sætte sig ned og vente på, at der før eller senere (det bliver nok senere) kommer en model af en bus fra den periode   Wink  

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Nej ikke kun dem, også selve bussen; mig bekendt har privatbanerne sjældent brugt de samme mærker som DSB. Men jeg kan da erindre, at have set en af de modeller som bl.a. Lollandsbanen brugte i 1980'erne der kunne bestilles som 3d-printet model; og vistnok en anden som færdig model som dog krævede en omlakering.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

v kan ikke se linket øv Crazy

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Hippie02

Speditør

Næstved

Indlæg: 17

PB  Hjemmeside

Prøv: http://www.sydbanen.dk/  og http://www.sydbanen.dk/21370061?i=96704452

__________________

Modeltog - vitaminer for sjælen
http://www.sydbanen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

HansPeter

Økonom

London United Kingdom

Indlæg: 4

PB

Normal 0 false false false EN-GB X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";}

Hej Lars

Jeg tror at hvad man kaldte bybusser henholdsvis rutebiler afhang meget af hvor man boede.

Jeg er født og opvokset i den gamle Viby Kommune, en anden af forstadskommunerne omkring Århus.  Vi havde gode forbindelser med Århus Sporveje fra Viby Kommune ind til Århus Kommune og de krydsede helt sikkert kommune grænsen.  Det same var vist tilfældet med dem som boede i Åby, Hasle og Risskov.  Jeg tror undtagelserne var Brabrand hvor I havde Strandgaards og Holme og Højbjerg hvor de havde de blå busser.

Iøvrigt var der stadigvæk en del gamle århusianere der omtalte bybusserne som  “trambusser” men det gjorde vi nu ikke i min familie.  Jeg har set at det formentlig skyldes at sporvejene i 1932 valgte en ny bus, Triangel Trambus fra DfA i Odense.

Mvh

Hans Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 144

PB  Blog  Hjemmeside

Hippie02 skrev:

Jeg har lige modtaget skilte fra "Skilteskoven" passende til Heljan busserne, så der kan laves flere destinationer

Bus mod Knarbjerg

 


Med hjælp fra samme leverandør er der nu også indsat busser mod knap så kendte byer på danmarkskortet

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.