Så er der nyt fra Heljan omkring deres nye busser:
Gert
__________________
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Indlæg: 2.323
Så er der nyt fra Heljan omkring deres nye busser:
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det ser godt ud. Men det ser ud som om at der er en slæbesko nedenunder, eller det betyder måske ikke noget? Tænker udmiddelbart på Faller Carsystemet. Og nej, jeg skriver ikke til Heljan og spørger af. De sidste par gange i anden anledning, er der aldrig kommet svar.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ole Vedel
Indlæg: 1.152
Det ser godt ud. Men det ser ud som om at der er en slæbesko nedenunder, eller det betyder måske ikke noget? Tænker udmiddelbart på Faller Carsystemet. Og nej, jeg skriver ikke til Heljan og spørger af. De sidste par gange i anden anledning, er der aldrig kommet svar.
Mvh
Claus
Det er ikke planlagt at levere bussen til FCS, men den bliver lavet så dele fra Fallers hvide standard bus passer til Heljan bussen.
Dermed bliver det forholdsvis let at ombygge den til FCS.
Mvh. Ole Vedel
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for svaret. Godt med lidt insiderinfo
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Jesper R
efterlønner
Indlæg: 5
Det er da sikkert et fint initiativ. Jeg faldt lige over, at Heljan tilsyneladende også er PECO-forhandler.
Pris for et sporskiftedrev PL-10: dkk 408.-
Pris for et sporskiftedrev PL-10: £ 5.45 hos Modeljunction i England, hvilket med dagens kurs er dkk 50,13.
Selv portoen fra England er lavere.
Nå, det har ikke noget med denne tråd at gøre, men jeg kunne bare ikke nære mig.
Hilsen
Jesper
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nu var tråden jo om Volvo-busserne. Det er lige før der går for meget politik i den, der kommer også kritik hele tiden, i stedet for at se på det er kommer ud af det i den sidste ende
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.341
PYHA - man er vel egentlig "moralsk" forpilgtet til, at købe mindst 2 stk - med forskellig destnation
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Det er da sikkert et fint initiativ. Jeg faldt lige over, at Heljan tilsyneladende også er PECO-forhandler.
Pris for et sporskiftedrev PL-10: dkk 408.-
Pris for et sporskiftedrev PL-10: £ 5.45 hos Modeljunction i England, hvilket med dagens kurs er dkk 50,13.
Heljan er Dansk importør. Du har vist fået fat i prisen for en kasse drev. 1 stk koster normalt ca. 70,- i DK.
Men nu til det tråden handler om: Er 2 rutebiler nok! selv på en mindre landstation med 2 "store" krydsende DSB ruter kan der være 4 røde rutebiler på samme tid 2 - 3 gange om dagen.
En købstadsstation med ruter til flere nabokøbstæder vil kræve endnu flere rutebiler.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Men nu til det tråden handler om: Er 2 rutebiler nok! selv på en mindre landstation med 2 "store" krydsende DSB ruter kan der være 4 røde rutebiler på samme tid 2 - 3 gange om dagen.
En købstadsstation med ruter til flere nabokøbstæder vil kræve endnu flere rutebiler.
Som der var en anden der skrev, så er det en model der næsten ikke kan produceres nok af, der er et stort stort behov rundt omkring. Bare tag hvad klubberne skal bruge alene
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 338
Heljan har nu fået leveret de første prøver til DSB busserne
http://heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=web642.asp&mode=laesnyhed&artikelid=332
- Martin
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
De ser rigtig godt ud de prøver. Og bussen ser præcis ud sådan som jeg husker dem op i 1970´erne, hvor de stadigvæk kørte.
Vi ser ud til at have fået helt nye standarder for modeller, når man fx også kigger på CM-vognen og Triangelmotorvognen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Det ser rigtig godt ud - dem skal jeg godt nok have nogle stykker af.
Men lige en lille korrektion: Der, hvor jeg kommer fra, hedder de her altså "rutebiler". "Busser" var noget, man havde hos Århus Sporveje inde på den anden side af kommunegrænsen - men de måtte ikke køre over kommunegrænsen, det måtte kun rutebiler. Da Brabrand-Årslev i min barndom var en selvstændig kommune, var det i stedet Strandgaards Rutebiler, man skulle med, når man skulle ind til Århus.
DSBs rutebiler havde til gengæld alle langdistance turene, så når jeg skulle til Silkeborg eller Fårvang, måtte jeg i en af de klassiske, røde busser. Min ene farbror var i øvrigt chauffør på sådan en i mange år.
En "bus" er enten en bybus eller en turistbus: De, der kørte i fast rute over længere afstande - mere præcist kommunegrænser - hed "rutebiler".
MVH
Lars
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Du glemmer den vigtigste - skolebussen - som selvfølgelig holdt sig indenfor sognegrænsen før centralskolerne slog igennem i 1958. Medens eleverne til købstadens/flækkens/den store stationsbys mellem, real og gymnasieskole, handelsskole samt teknisk skole kørte med rutebilen eller toget.
Mellem 1958 og 1972: Centralskoler. Skolebusserne fik større betydning idet mange små landsbyskoler kun havde 1 - 4 kl, så elever i 5 - 7 kl og senere realklasser/8 - 10 kl kørte med skolebus for at komme ind til centralskolen, der godt kunne være fælles for et par sognekommuner.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
gejo
Indlæg: 656
Det ser rigtig godt ud - dem skal jeg godt nok have nogle stykker af.
Men lige en lille korrektion: Der, hvor jeg kommer fra, hedder de her altså "rutebiler". "Busser" var noget, man havde hos Århus Sporveje inde på den anden side af kommunegrænsen - men de måtte ikke køre over kommunegrænsen, det måtte kun rutebiler. Da Brabrand-Årslev i min barndom var en selvstændig kommune, var det i stedet Strandgaards Rutebiler, man skulle med, når man skulle ind til Århus.
DSBs rutebiler havde til gengæld alle langdistance turene, så når jeg skulle til Silkeborg eller Fårvang, måtte jeg i en af de klassiske, røde busser. Min ene farbror var i øvrigt chauffør på sådan en i mange år.
En "bus" er enten en bybus eller en turistbus: De, der kørte i fast rute over længere afstande - mere præcist kommunegrænser - hed "rutebiler".
Kære Lars
Dit indlæg fortæller mere om din alder end hvad, der hed busser og rutebiler i 70'erne. Da amterne (1973) overtog ansvaret for den kollektive regionale trafik blev det også muligt for bybuseerne at køre over kommunegrænserne. dermed ophørte den tidligere funktionelle opdeling mellem busser og rutebiler - de kørte mellem hinanden, og det var mere en vanesag og alder, hvad de blev kaldt. I amtet blev de kaldt busser.
mvh
Gert
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Da' Flemming.
Jeg bøjer mig beskæmmet for dit overbevisende argument: Dog var skolebusserne ikke ligefrem stærkt fremherskende i mit lokalområde, der var alt for tæt bebygget.
MVH
Lars
Hippie02
Speditør
Næstved
Indlæg: 17
Jeg har lige modtaget skilte fra "Skilteskoven" passende til Heljan busserne, så der kan laves flere destinationer
Modeltog - vitaminer for sjælen
http://www.sydbanen.dk
mr-data
Indlæg: 805
De ser ganske fine ud. Desværre vil de være ubrugelige når jeg skal bygge anlæg, dels fordi at mit tema bliver 1980'erne, dels fordi at i den periode var det den lokale privatbane (i mit tilfælde Lollandsbanen) som stod for buskørslen i dets område (hele Lolland).
Hvad begreber såsom bus kontra rutebil angår, så skelner jeg personligt mellem rutebiler og andre busser; sidstnævnte værende f.eks. turistbusser; og jeg er ellers kun 30. De fleste trafikselskaber bruger, mig bekendt, begrebet "bus" som fællesbetegnelse for bybus, landbus osv.. Men dermed ikke sagt at begrebet rutebil er helt forsvundet fra officielt sprogbrug; ihvertfald i Lolland kommune bruger man stadig begrebet "rutebilstation" omkring de steder hvor flere busruter krydser hinanden og har fælles standsningsted og hvor der ikke er nogen jernbane. Er der derimod også jernbane kaldes det bare slet og ret "station". Men i f.eks. Nykøbing F. har jeg bemærket, at man bruger begge begreber ved stationen, så helt konsekvente er man vist ikke.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.337
Ikke bare destinationsskiltene men bussen som sådan er "ubrugelig" for dig, når du kører 1980´ erne. Men så er der ikke andet at gøre end at sætte sig ned og vente på, at der før eller senere (det bliver nok senere) kommer en model af en bus fra den periode
Svend
mr-data
Indlæg: 805
Nej ikke kun dem, også selve bussen; mig bekendt har privatbanerne sjældent brugt de samme mærker som DSB. Men jeg kan da erindre, at have set en af de modeller som bl.a. Lollandsbanen brugte i 1980'erne der kunne bestilles som 3d-printet model; og vistnok en anden som færdig model som dog krævede en omlakering.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
fjorbak
Indlæg: 580
v kan ikke se linket øv
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Hippie02
Speditør
Næstved
Indlæg: 17
Prøv: http://www.sydbanen.dk/ og http://www.sydbanen.dk/21370061?i=96704452
Modeltog - vitaminer for sjælen
http://www.sydbanen.dk
HansPeter
Økonom
London United Kingdom
Indlæg: 4
Normal 0 false false false EN-GB X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";}
Hej Lars
Jeg tror at hvad man kaldte bybusser henholdsvis rutebiler afhang meget af hvor man boede.
Jeg er født og opvokset i den gamle Viby Kommune, en anden af forstadskommunerne omkring Århus. Vi havde gode forbindelser med Århus Sporveje fra Viby Kommune ind til Århus Kommune og de krydsede helt sikkert kommune grænsen. Det same var vist tilfældet med dem som boede i Åby, Hasle og Risskov. Jeg tror undtagelserne var Brabrand hvor I havde Strandgaards og Holme og Højbjerg hvor de havde de blå busser.
Iøvrigt var der stadigvæk en del gamle århusianere der omtalte bybusserne som “trambusser” men det gjorde vi nu ikke i min familie. Jeg har set at det formentlig skyldes at sporvejene i 1932 valgte en ny bus, Triangel Trambus fra DfA i Odense.
Mvh
Hans Peter
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 144
Jeg har lige modtaget skilte fra "Skilteskoven" passende til Heljan busserne, så der kan laves flere destinationer
Med hjælp fra samme leverandør er der nu også indsat busser mod knap så kendte byer på danmarkskortet
Hilsen Knarbjerg
Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"